Του Δημήτρη Μαρκόπουλου

Ο καλός ιστιοπλόος είναι αυτός που γνωρίζει πώς να διαβάζει τον καιρό. Πώς δηλαδή να τον αξιοποιεί και να τον κάνει δικό του εργαλείο στην πλεύση. Αν μια εταιρεία δικαιούται να πει ότι ξέρει να ελίσσεται στη δύσκολη θάλασσα της ελληνικής βιομηχανίας τροφίμων και του οσπρίου, αυτή είναι η βιομηχανία της οικογένειας Καραγεωργίου 3Αλφα. Μια επιχείρηση που φέτος συμπλήρωσε 50 χρόνια πορείας και απέδειξε ότι, όταν υπάρχουν μεράκι, θέληση και σχέδιο, οι όποιες θαλασσοταραχές των κρίσεων μπορούν να εξελιχθούν σε ευκαιρία και τα όποια μποφόρ της ύφεσης να γίνουν πάτημα για το επόμενο αναπτυξιακό βήμα.

Ολοι στην πιάτσα των τροφίμων γνωρίζουν την αγάπη της οικογένειας Καραγεωργίου, των ιδιοκτητών δηλαδή της επιτυχημένης 3 Αλφα, για τη θάλασσα. Πρωταθλητές στην ιστιοπλοΐα με ενεργή συμμετοχή στα δρώμενα του χώρου αυτού, αποδεικνύονται ταυτόχρονα και άριστοι γνώστες των δύσκολων νερών που δημιούργησε η κρίση. Με την προ ολίγων ετών μετάβαση στην καινούρια εποχή της, το πέρασμα δηλαδή του πηδαλίου της βιομηχανίας στη νέα γενιά, η εταιρεία θέλησε να οργανώσει το άλμα προς τα εμπρός. Την είσοδό της δηλαδή σε μια εποχή απαιτητική, δύσκολη, μα συνάμα γεμάτη ευκαιρίες που έρχονται κυρίως από το εξωτερικό. Είναι η περίοδος όπου η δεύτερη γενιά της 3Αλφα, οι κύριοι Αγης και Κωνσταντίνος Καραγεωργίου, λαμβάνοντας τη σκυτάλη από τα αδέλφια Νίκο και Βαγγέλη Καραγεωργίου, τους ιδρυτές δηλαδή της εταιρείας, καλούνται να αποδείξουν από τι μέταλλο είναι φτιαγμένοι.

Σε πρόσφατη εκδήλωση για την 50ετία της εταιρείας, οι δύο νέοι βιομήχανοι θέλησαν να συνδέσουν το παλιό με το καινούριο. Γι’ αυτό επέλεξαν το προαύλιο του Μηχανουργείου της Τεχνόπολης του Δήμου Αθηναίων, για να θυμίσουν ότι πρώτη η εταιρεία τους βιομηχανοποίησε το όσπριο στη χώρα. Τόσο ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της επιχείρησης Αγης Καραγεωργίου όσο και ο γενικός διευθυντής Κων/νος Καραγεωργίου γνωρίζουν ότι μαζί με την 3Αλφα μεγάλωσε και μια γενιά καταναλωτών. Οπως γνωρίζουν ότι η νέα κατάσταση στη χώρα τούς προκαλεί να αλλάξουν και να συνεχίσουν δυναμικά προς νέες κατευθύνσεις. Προς τις εξαγωγές.

Μια σταθερή εταιρεία

Η 3Αλφα κατορθώνει τα τελευταία χρόνια διαρκή ενίσχυση των πωλήσεών της, που βρίσκονται πολύ κοντά στη σφαίρα των 30 εκατ. ευρώ, με εξαγωγές κοντά στο 7%-8% και στόχο τονωθούν ακόμα περισσότερο. Βασικές χώρες προορισμού των προϊόντων που εξάγει είναι η Αλβανία, η Αυστραλία, η Βρετανία, η Γαλλία, η Γερμανία, οι ΗΠΑ, η Κύπρος, η Ουγγαρία και η Πορτογαλία. Με αύξηση πωλήσεων επί τέσσερα χρόνια, η εταιρεία έχει ενισχύσει παράλληλα και τα κέρδη της αξιοποιώντας αποτελεσματικά την πτώση των τιμών των πρώτων υλών που διαδέχθηκε την αναπροσαρμογή των τιμών πώλησης των προϊόντων της. Σημαντικό στοιχείο σε αυτά τα έτη είναι ότι χάρη σε μια συνετή διαχείριση η βιομηχανία κατόρθωσε να ξεπεράσει αλώβητη τις συνέπειες από την πτώση της αλυσίδας Μαρινόπουλος.

Με πάνω από 100 εργαζομένους, η εταιρεία θεωρείται από τις μεγάλες βιομηχανικές δυνάμεις στο ελληνικό τρόφιμο σε μια εποχή αμφισβήτησης των οικογενειακών επιχειρήσεων. Μάλιστα πραγματοποιεί επενδυτικό πρόγραμμα άνω των 4,5 εκατ. ευρώ που ξεκίνησε το 2016 και θα ολοκληρωθεί εντός του τρέχοντος έτους, αποσκοπώντας στον εκσυγχρονισμό και την αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας της μονάδας στο Ρουφ, στη βελτίωση της ποιότητας των παραγόμενων ρυζιών, στην αξιοποίηση υποπροϊόντων και την προσθήκη αποθηκευτικών χώρων. Το 2016 και τους πρώτους μήνες του 2017 η εταιρεία ανανέωσε τις συσκευασίες των ρυζιών με πιο ελκυστικές και χρηστικές συσκευασίες και ενίσχυσε τις ποικιλίες φακής που διαθέτει, προσθέτοντας στην προϊοντική γκάμα της μαύρες Beluga και κόκκινες φακές.

3alfa

Η ιστορία της 3Αλφα

Η 3Αλφα υπήρξε το αποτέλεσμα μιας ανάγκης. Αυτής για τυποποίηση των τροφίμων που μέχρι τη δεκαετία του ’60 πωλούνταν χύμα. Κάπως έτσι η βιομηχανία ιδρύθηκε το 1968 με την επωνυμία Αφοί Καραγεωργίου Ο.Ε. Ιδρυτές της ήταν οι νεαροί Νίκος και Βαγγέλης Καραγεωργίου. Δύο σημαντικές προσωπικότητες της αγοράς με έντονο το αποτύπωμά τους. Η εταιρεία ασχολήθηκε από την αρχή με την εμπορία ρυζιού και οσπρίων. Οι δυο τους κατανόησαν ότι ο Ελληνας καταναλωτής αναζητούσε τον εκμοντερνισμό και ήθελε να ακολουθήσει το δυτικό πρότυπο. Το τρόφιμο εξελισσόταν από ανάγκη σε νέο στάτους ζωής, που ως κριτήρια είχε τη γεύση και την ποιότητα. Οι Ελληνες στρέφονταν εξάλλου στις μάρκες, για να απολαύσουν μεγαλύτερη ποιότητα και για να νιώσουν μεγαλύτερη ασφάλεια.

Το 1968 η εταιρεία αγόρασε τις πρώτες μηχανές τυποποίησης και ως βιοτεχνία πλέον, εγκατεστημένη στην περιοχή του Αιγάλεω, τυποποίησε και εμπορεύτηκε τα προϊόντα της -αρχικά μόνο στην Αθήνα- με το εμπορικό σήμα 3Αλφα. Εξι χρόνια αργότερα, η βιοτεχνία έγινε βιομηχανία λόγω της δημιουργίας του ιδιόκτητου εργοστασίου της στην περιοχή της Νίκαιας και της αγοράς νέου μηχανολογικού εξοπλισμού. Κάπως έτσι, οι αδελφοί Καραγεωργίου αύξησαν την παραγωγική τους δυναμική, ενώ έως το τέλος της δεκαετίας του ’70 το δίκτυο διανομής τους επεκτάθηκε μέσω περίπου 30 αντιπροσώπων διανομέων και ειδικών συνεργατών της σε όλη την Ελλάδα. Σημαντική ήταν και η επένδυση της βιομηχανίας στο μάρκετινγκ καθώς ενας κλάδος όπως το όσπριο δεν ήταν αυτονόητο ότι θα διαφημιζόταν. Η 3Αλφα όμως έκανε τη δική της επανάσταση αλλάζοντας τη ροή των πραγμάτων. Στα 80s οι αδελφοί Καραγεωργίου επένδυσαν στην αγορά ενός νέου μεγαλύτερου εργοστασίου -έκτασης περίπου 6.000 τ.μ.- στην περιοχή του Ρουφ, αλλά και στην ανανέωση του μηχανολογικού εξοπλισμού με συστήματα αυτοματοποίησης των γραμμών της παραγωγής. Σύντομα η βιομηχανία τυποποίησε συνολικά δέκα ποικιλίες ρυζιών και περίπου είκοσι ποικιλίες οσπρίων. Η επόμενη δεκαετία ξεκίνησε με επενδύσεις στη Βόρεια Ελλάδα και ένα ευρύ πρόγραμμα εξαγωγών στα Βαλκάνια. Παράλληλα υπήρξε κινητικότητα και προς τις ΗΠΑ και τη Γερμανία, όπως και στα private labels.

Η βιομηχανία με την αλλαγή των διατροφικών συνηθειών των Ελλήνων αποφάσισε να παραμείνει στο ποιοτικό τρόφιμο και να στραφεί προς την κατεύθυνση της αναβάθμισης του οσπρίου ως ανώτερου είδους που μπαίνει στα πιάτα μας. Ταυτόχρονα, υπήρξε η πρώτη στην αγορά οσπρίων που παρουσίασε γραμμή καταναλωτικών παραπόνων και επισημάνσεων, με στόχο τη βελτίωση της σχέσης της με το αγοραστικό κοινό.

Επίσης, ο κ. Νίκος Καραγεωργίου ασχολήθηκε έντονα με τα κοινά του κλάδου των τροφίμων, ενώ έγινε και ο εμβληματικός πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Βιομηχανιών Επώνυμων Προϊόντων (ΕΣΒΕΠ), παρεμβαίνοντας με τον θεσμικό ρόλο του στα πράγματα. Ας μην ξεχνάμε ότι ο κ. Νίκος Καραγεωργίου, εκτός από πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της 3Αλφα, είναι πρόεδρος του ΕΣΒΕΠ, ενώ έχει διατελέσει αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Αττικής – Πειραιώς (ΣΒΑΠ), αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Επιχειρήσεων Τροφίμων Ελλάδος (ΣΕΕΤΕ) και πρόεδρος του Ιστιοπλοϊκού Ομίλου Πειραιά (ΙΟΠ).

Η εταιρεία ταυτόχρονα έχει επιδείξει έντονο φιλανθρωπικό έργο στηρίζοντας ουκ ολίγες φορές συσσίτια (μάλιστα εντός της κρίσης αυτή η προσφορά εντατικοποιήθηκε), καθώς και ιδρύματα, όπως ορφανοτροφεία, νοσοκομεία και ξενώνες υπερηλίκων. Οπως και να έχει, η 3Αλφα παραμένει μια αμιγώς ελληνική βιομηχανία που έχει επιλέξει τον δύσκολο δρόμο της ποιότητας. Με το πέρασμα προ ολίγων ετών στην επόμενη γενιά, 3Αλφα αποδεικνύει ότι ξέρει να ακούει τα μηνύματα των καιρών και επιδιώκει ακόμα περισσότερο τον εκμοντερνισμό της. Ηδη η νέα γενιά των Καραγεωργίου, ο Αγης και Κώστας, επιδιώκει να κάνει το όσπριο συνώνυμο της «νέας κουζίνας» και να τοποθετηθεί σε παγκόσμιο πλέον περιβάλλον. Οι εξαγωγές, το εντατικό μάρκετινγκ -τομέας στον οποίο ανέκαθεν η 3Αλφα καινοτομούσε- και οι επενδύσεις στον τεχνολογικό εξοπλισμό αποτελούν το μονοπάτι που θα οδηγήσει την ελληνική οικογενειακή βιομηχανία σε καινούριες επιτυχίες.