search icon

business stories

Altus: Τα ελληνικά drones που «πετούν» με την Amazon στη Νάξο (pics)

Ποια ειναι η εταιρεία που «γεννήθηκε» στο πεδίο βολής του ΝΑΤΟ στην Κρήτη - Πώς την επέλεξε η Amazon για το project του Smart Island Naxos, οι στρατιωτικές εφαρμογές και τι λέει στο Newmoney ο ιδρυτής και CEO της, Ζαχαρίας Σαρρής

Εάν υπάρχει ένα «παράπονο» που έχουν οι περισσότεροι Έλληνες το τελευταίο διάστημα, είναι ότι η χώρα μας έχει μείνει αρκετά πίσω σε σχέση με τους γείτονες στα μη επανδρωμένα αεροσκάφη.

Όμως, για κάθε Έλληνα που μεμψιμοιρεί επαναλαμβάνοντας το ανόητο κλισέ ότι «η Ελλάδα δεν παράγει τίποτα», υπάρχουν άλλοι δέκα που μελετούν, σχεδιάζουν, κοπιάζουν και δημιουργούν state of the art προϊόντα.

Μια τέτοια περίπτωση, είναι αυτή της Altus, η οποία επελέγη από τον διεθνή κολοσσό του retail Amazon, για να μεταφέρει ιατροφαρμακευτικό υλικό στα πλαίσια του project μετατροπής της Νάξου σε smart island.

Η Altus, φυσικά, δεν επελέγη τυχαία, αφού δεν… είναι τυχαία. Η, με έδρα τα Χανιά εταιρεία ήταν αυτή που έβγαλε στον αέρα, -κυριολεκτικά-, το Ouranos, το πρώτο ελληνικό πιστοποιημένο drone και από εκεί και μετά είχε μια ξέφρενη πορεία, καθώς είναι διεθνώς γνωστή ως μια εταιρεία με δυνατότητα κατασκευής διαφόρων τύπων, χρήσεων και μεγεθών drones για πολλές εμπορικές και στρατιωτικές εφαρμογές.

Γεγονός που αποδεικνύεται από το ότι στο πελατολόγιό της φιγουράρουν το NATO, η Frontex, οι Eλληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, η Πολεμική Aεροπορία του Kατάρ, οι εδικές δυνάμεις του Iσραήλ, η Κομισιόν, η ΕΛΑΣ και πολλοί άλλοι.

Η Altus είναι διάσημη για την καινοτομία που παρέχει σε λύσεις drone για άμυνα, ασφάλεια και εφαρμογές βιομηχανικής τεχνολογίας.

Το (ακόμα πιο) ευχάριστο είναι ότι αυτή η εταιρεία εξέλιξης drones δεν είναι μόνο κατά 100% ελληνική (το 70% ανήκει στον ιδρυτή της, Ζαχαρία Σαρρή και το υπόλοιπο στην αδελφή του, Μαρία), αλλά και ότι δεν είναι… καινούρια.

Πρόκειται για μια οικογενειακή επιχείρηση, η οποία «γεννήθηκε» στο πεδίο βολής του ΝΑΤΟ στην Κρήτη. Από το 1994, ο πατέρας των δύο σημερινών ιδιοκτητών της Altus, έβλεπε ότι υπήρχε «κενό» στους στόχους.

Με μια αγορά που ήταν όχι απλά niche, αλλά… ανύπαρκτη τότε, η έρευνα, ανάπτυξη και παραγωγή κάθε κομματιού των μη επανδρωμένων αεροσκαφών που προσομοίωναν εναέριες απειλές γινόταν in house από το μηδέν.

Οι ΝΑΤΟϊκοί ξετρελάθηκαν με την ιδέα της οικογενειακής εταιρείας με το όνομα EADS 3 SIGMA και αγόρασαν τα drones για τις δοκιμές των συστημάτων αεράμυνας. Το 2004, η Airbus πήρε ποσοστό της κρητικής εταιρείας και το 2009 εξαγόρασε το 100% της EADS.

Η αρχή με τον Έβρο

Το 2011, ο Ζαχαρίας Σαρρής έχει ολοκληρώσει τις σπουδές του ως αεροναυπηγός στο Queen Mary και αποφασίζει να κεφαλαιοποιήσει την οικογενειακή εμπειρία, δημιουργώντας μια νέα εταιρεία εξέλιξης και παραγωγής drones. «Έβλεπα», λέει ο ιδρυτής και CEO της Altus, κ. Σαρρής στο Newmoney, «ότι τα Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη είχαν ξεκινήσει να διαδίδονται με στρατιωτικές εφαρμογές, αλλά δεν υπήρχε νομοθετικό πλαίσιο για ανάπτυξή τους πέρα από τις Ένοπλες Δυνάμεις. Και άλλωστε, η τεχνολογία δεν μπορούσε να καλύψει την ασφάλεια πτήσεων.

Αποφάσισα να παρέχω υπηρεσίες. Οι νέοι πελάτες θα προτιμούσαν ολοκληρωμένες λύσεις και, έχοντας την εμπειρία και την εμπιστοσύνη από εμάς, θα κοίταζαν σε δεύτερο χρόνο πιο επιθετικά να εκτελούν οι ίδιοι επιχειρήσεις».

Η πρώτη δουλειά της Altus δόθηκε σε πρόγραμμα της Frontex στο Άκτιο. Ήταν το 2012 που το μεταναστευτικό γινόταν σε έξαρση και, η ΕΛ.ΑΣ., βλέποντας τα οφέλη της χρήσης drones από τη Frontex, έδωσε στην Altus έργο εκείνη τη χρονιά στον Έβρο.

Έναν χρόνο αργότερα και με την επιτυχία του εγχειρήματος, η ελληνική εταιρεία κέρδισε διαγωνισμό του ΝΑΤΟ στην KFOR (οι δυνάμεις του Κοσόβου).

Ο κ. Σαρρής έβλεπε ότι έπρεπε να συνεχίσει να επενδύει και να αναπτύσσει το κομμάτι του defence και της ασφάλειας. Έτσι, επιτεύχθηκε γρήγορα και το επόμενο milestone, που ήταν η επιλογή της Altus για την επιτήρηση της πράσινης γραμμής στην Ουκρανία, της συνθήκης Μινσκ1.

Τα drones της ελληνικής εταιρείας επιτηρούσαν μια περιοχή συνόρων 160 χιλιομέτρων πολύ υψηλού κινδύνου. Η συνέχεια, ήταν καταιγιστική…

Η σχολή

Αναπτύσσοντας ήδη για πέντε χρόνια συστήματα USV, η Altus αποφάσισε να κάνει το επόμενο βήμα. «Ένα μεγάλο ορόσημο για εμάς αφορούσε τους κανόνες πτήσεις ΜΗΕΑ στα standards του aviation για πιστοποιημένους χειριστές.

Ήταν σημαντικό κομμάτι που ανοίξαμε τη σχολή μας, με τις σχετικές άδειες της τότε ΥΠΑ και του EASA και, ως σήμερα, υπολογίζω ότι έχουμε εκπαιδεύσει περισσότερους από 700 πιστοποιημένους χειριστές. Πέρα από την εκπαίδευση τρίτων, η σχολή λειτούργησε και εσωτερικά για την πιστοποίησή μας και την ανάπτυξη εσωτερικών διαδικασιών» λέει ο κ. Σαρρής. Η Altus, μάλιστα, έγινε η πρώτη εταιρεία η οποία πήρε από τη νεοσύστατη ΑΠΑ (Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας) άδεια πτητικής εκμετάλλευσης για έργασίες.

Η ελληνική εταιρεία έχει επίσης πάρει σύμβαση -μαζί με άλλη ελληνική εταιρεία- από την ευρωπαϊκή υπηρεσία EMSA για να μετρά με τα drones το αν οι ρύποι που εκπέμπουν τα πλοία που πλέον στα ευρωπαϊκά ύδατα είναι συμβατά με τους κανονισμούς που έχουν θεσπιστεί για την περιεκτικότητα σε θείο. «Τα drones μας», εξηγεί ο κ. Σαρρής, «διαθέτουν θερμικούς και άλλους αισθητήρες και κατευθύνονται στα καράβια- στόχους, πετώντας μέσα στα καυσαέριά τους για να κάνουν μετρήσεις. Στο λιμάνι της Μασσαλίας, βρίσκεται η βάση με τους χειριστές και επειδή η δουλειά γίνεται σε cloud, οι μετρήσεις γίνονται σε real time, παρέχοντας άμεση πρόσβαση τόσο στις αρχές της Γαλλίας, όσο και στον EMSA. Ελπίζουμε πως σύντομα θα κάνουμε το ίδιο και στην Ελλάδα».

Η ΑΜΑΖΟΝ και το μέλλον

Κάπως έτσι, η Altus έχει γίνει μια cutting edge technology εταιρεία που ειδικεύεται στα μη επανδρωμένα ιπτάμενα οχήματα.

Και επιλέχθηκε από την Amazon, στο εγχείρημα της πολυεθνικής και της ελληνικής κυβέρνησης να καταστεί η Νάξος «Έξυπνο Νησί». «Θα παρέχουμε το ΣμηΕΑ (Σύστημα μη Επανδρωμένου Αεροσκάφους) μας Atlas-4», εξηγεί ο ιδιοκτήτης και CEO της Altus και συνεχίζει:

«Θα μεταφέρουμε βιολογικό υλικό και ιατροφαρμακευτικό υλικό από το νοσοκομείο της Νάξου στα γειτονικά νησιά». Όσο για το πώς έφτασε η Amazon στην επιλογή της Altus;  «Η Amazon έκανε έρευνα αγοράς δίνοντας βάρος στο τεχνολογικό κομμάτι και διαπίστωσε ότι υπάρχουν λίγες ελληνικές εταιρείες οι οποίες να μπορούν να ανταποκριθούν.

Προφανώς ένα σημαντικό δικό μας αβαντάζ είναι και το κομμάτι των πιστοποιήσεων που ουσιαστικά υπάρχει έτοιμο γιατί, ξέρετε, είναι τεράστιο ρίσκο, το οποίο κανείς δεν παίρνει, να πετάξει εκτός νομικού πλαισιού. Πέρα από αυτό, γνωρίζει ότι πρόκειται για δύσκολη αποστολή, με δεδομένο ότι τα drones θα πρέπει να διανύσουν απόσταση πάνω από θάλασσα και ορεινούς όγκους, με δυσχερείς καιρικές συνθήκες».

«Προετοιμαζόμαστε»

Η σημασία της ύπαρξης και μόνο μιας εταιρείας τόσο υψηλής τεχνολογίας -και μάλιστα με τέτοιο πελατολόγιο- είναι τεράστια για τη χώρα μας. Ρωτάμε τον κ. Σαρρή ποιο είναι το επόμενο βήμα που σχεδιάζει η Altus.

«Πρώτο μας μέλημα», απαντά, «είναι να επενδύσουμε στην τεχνογνωσία που έχουμε, ώστε να ανταποκριθεί στις μελλοντικές ανάγκες η εταιρεία μας. Αυτό που θέλουμε είναι να παρέχουμε αυτοματισμούς στον τρόπο που λειτουργεί ένα drone. Να το κάνουμε δηλαδή πιο “έξυπνο”, χωρίς να χρειάζεται απαραίτητα η ανθρώπινη παρουσία για όλες τις αποστολές. Να κάνουμε scale up και επενδύουμε στην ανάπτυξη και το machine learning».

Όσο για τις δραματικές αλλαγές που φέρνει στη ζωή μας το 5G και τη θέση των drones σε αυτό το αύριο; «Το 5G θα ανοίξει νέες δυνατότητες στη χρήση των drones για νέες υπηρεσίες που θα απολαμβάνει ο κόσμος. Το κοιτάμε με μεγάλη προσοχή.

Προετοιμαζόμαστε γι’ αυτή την εποχή με τη στρατηγική μας ανάπτυξη, με στόχο να κάνουμε τα μη επανδρωμένα μας πιο έξυπνα».

Ένα σημαντικό κομμάτι στους ταραγμένους καιρούς που ζούμε, είναι η χρήση των στρατιωτικών drones. Η Altus, με τη μακρά της εμπειρία, ήδη παρέχει drones για τις Ένοπλες Δυνάμεις μας (ο Ελληνικός Στρατός έχει προμηθευτεί 32 Atlas 204, ενώ και το Πολεμικό Ναυτικό εξοπλίζει τις φρεγάτες του με drones της Altus). Όμως, τι γίνεται με τα οπλισμένα Μη Επανδρωμένα Οχήματα;

«Η αλήθεια», λέει ο κ. Σαρρής, «είναι ότι δυστυχώς, έχουμε μείνει πίσω σε σχέση με άλλες χώρες». Τον ρωτάμε τι θεωρεί πως θα έπρεπε να κάνει η χώρα μας. «Είναι αργά, θεωρώ, για την ανάπτυξη ενός δικού μας “Bayraktar”. Θα πρότεινα να είναι λίγο ανορθόδοξη η πορεία που θα ακολουθήσουμε. Να κάνουμε constelation με εταιρείες του εξωτερικού και να χρησιμοποιήσουμε την τεχνογνωσία και την εμπειρία τους. Όπως, για παράδειγμα, συμβαίνει ήδη με τα ισραηλινά drones Heron που διαθέτουν οι Ένοπλες Δυνάμεις».

Για το τέλος, ρωτάμε τον κ. Σαρρή πώς φαντάζεται την Altus σε μια δεκαετία από τώρα. «Φαντάζομαι την Altus ως ένα hub ανάπτυξης καινοτόμων λύσεων στο κομμάτι των Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών παντός τύπου, όμως παράλληλα να έχει δυνατότητες παραγωγής συστημάτων για να καλύψει την παγκόσμια αγορά. Έχουμε τη δυνατότητα να το κάνουμε αυτό.

Η τεχνογνωσία υπάρχει, τα μυαλά υπάρχουν, η αγορά έχει ανοίξει, οι επαφές υπάρχουν. Το μόνο που μένει, είναι να το πιστέψουμε και να το κάνουμε»…

Διαβάστε ακόμη

Αρχές 2023 οι επιδοτήσεις για ταμειακές και αντικατάσταση με 500.000 νέες ασφαλείας – Καλοκαίρι η διασύνδεση με POS

«Μάχη» 103 ισχυρών βιομηχάνων για να μην κόψουν κατά 15% την κατανάλωση φυσικού αερίου

SOS από τη βιομηχανία για τα νέα τιμολόγια ρεύματος

Exit mobile version