Η πορεία του Athens Capitol ήταν διαφορετική, τελικά, από αυτήν που είχε χαράξει ένας παραδοσιακός developer όπως ο Θεόδωρος Χαραγκιώνης, καθώς παράγοντες που ως έναν βαθμό μπορούν να θεωρηθούν και ως αστάθμητοι την …άλλαξαν.

Μετά την επιχειρηματική κατάρρευση του mall επί των Οδών 3ης Σεπτεμβρίου και Ιουλιανού στα χειρότερα χρόνια της μακράς οικονομικής κρίσης και τα σχέδια για την μετατροπή του στο πρώτο εκπτωτικό «χωριό» στο κέντρο της Αθήνας τα οποία «ναυάγησαν», ήρθε το προσοδοφόρο deal για την μίσθωση του στον Αμερικανικό κολοσσό των outsourcing υποστηρικτικών υπηρεσιών, Sitel για να δώσει τέλος στο αδιέξοδο…

Η ιστορία του κτιρίου ξεκινά, ουσιαστικά, από τα τέλη των ‘90s. Τότε, ο όμιλος Χαραγκιώνη πήρε ένα ρίσκο όταν απέκτησε σε μια υποβαθμισμένη περιοχή, ένα από τα μεγαλύτερα αστικά ακίνητα στην «καρδιά» της πόλης, με προσδοκίες για την αξιοποίηση του.

Η αρχή της περιπέτειας

Μερικά χρόνια αργότερα, η Charagionis Group ανέπτυξε ένα σύγχρονο εμπορικό κέντρο σε ένα σημείο της πολύβουης πρωτεύουσας, σε αρκετά μακρινή απόσταση από τα ανταγωνιστικά The Mall Athens και Golden Hall του Αμαρουσίου (που λειτουργούσαν, ήδη, από το 2005 και 2008), τα εγκαίνια του οποίου πραγματοποιήθηκαν στα τέλη του 2010 «πάνω» στην εορταστική περίοδο, μετά από δυο μικρές αναβολές. Την δεύτερη φορά, μάλιστα, αιτία στάθηκαν η γενική απεργία και οι διαδηλώσεις εκείνης της μέρας…

Αποτελούσε μια ευκαιρία, ίσως, να καλυφθεί ένα κενό στην αγορά. Έναν, περίπου, μήνα νωρίτερα (Νοέμβρη του 2010) είχε ανοίξει το The Athens Metro Mall στον Άγιο Δημήτριο και τα εμπορικά κέντρα κέρδιζαν έδαφος.

Με κόστος κατασκευής 45 εκατ. ευρώ, το στοίχημα για το Athens Capitol των 30.000 τ.μ. ήταν να καταφέρει να προσελκύσει περισσότερους από 3 εκατ. επισκέπτες το χρόνο, πολλοί για να θαυμάσουν από κοντά τα 300+ μοντέλα του συστεγαζόμενου εκεί Μουσείου Κλασικού Αυτοκινήτου.

Αν και στα θετικά του συμπεριλαμβανόταν το γεγονός δεν υπήρχε παρόμοιο mall σε μεγάλη ακτίνα και παράλληλα οι κοντινοί σταθμοί του μετρό, ο προαστιακός, τα τρόλεϊ και τα λεωφορεία βοηθούσαν στην μετακίνηση του καταναλωτικού κοινού προς αυτό, όπως επίσης ότι τα καφέ και τα εστιατόρια του απευθύνονταν όχι μόνο στους περαστικούς, αλλά και στους φοιτητές του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, τα ερωτηματικά για την απόσβεση της επένδυσης εξακολουθούσαν να παραμένουν…

Η ύφεση που μόλις είχε ξεσπάσει και στην Ελλάδα, αποδείχθηκε πιο σοβαρή από ότι είχαν, πιθανόν, υπολογίσει πολλοί επιχειρηματίες. Το Athens Capitol αντιμετώπισε τα χρόνια που ακολούθησαν μια σειρά χρεοκοπιών από βασικούς μισθωτές της, π.χ. της Sprider, της αλυσίδας σούπερ μάρκετ  Mαρινόπουλος (σ.σ. Το συγκεκριμένο επαναλειτούργησε με την ταμπέλα του Σκλαβενίτη), των Costa Coffee του Bωβού, ενώ, αναγκάσθηκε να διώξει κάποιους κακοπληρωτές και η πτώση των εσόδων του απήλθε μοιραία…

Τα 3 σχέδια που έμειναν στα χαρτιά

Ο Θεόδωρος Χαραγκιώνης είχε κάθε λόγο να αναζητήσει λύσεις για την επόμενη μέρα ενός από τα σημαντικότερα assets του ομίλου του.

Η παρουσία του Μουσείου Κλασικού Αυτοκινήτου καθιστούσε την «σωτηρία» του Athens Capitol  προτεραιότητα και από συναισθηματικής πλευράς για τον ίδιο. Γιατί, ήταν και θέμα κουλτούρας να συμβεί αυτό, όπως είχε ο  εκμυστηρευθεί σε συνομιλητές του, πέρα από την ανάγκη εξασφάλισης εσόδων σε μια δύσκολη εποχή για την Charagionis, που είχε δει να μην προχωρούν τα σχέδια της για τα malls στο Γαλάτσι και το Φάληρο. Kαι βρισκόταν σε συζητήσεις με τις τράπεζες και την Fortress, για τα δάνεια της και για το πλάνο αξιοποίησης του portfolio των +60 ακινήτων της…

Ένα από τα σχέδια που έμειναν στα χαρτιά αφορούσε την δημιουργία του πρώτου εκπτωτικού «χωριού» στο κέντρο της Αθήνας. Οι σκέψεις για το outlet εγκαταλείφθηκαν μετά από πολλές συζητήσεις. Το project συγκέντρωνε, κάποια στιγμή, πολλές πιθανότητες.

Όμως, επικράτησε η άποψη του επικεφαλής της Χαραγκιώνης, ότι για να διαθέτει την απαιτούμενη υπόσταση και ανθεκτικότητα ένα τέτοιο mall και να έχει τις προοπτικές για να πετύχει, θα έπρεπε να φιλοξενεί στα καταστήματα του υψηλού επιπέδου μάρκες, γνωστές και καθιερωμένες, για να «τραβάει» κόσμο και να «επιβιώνουν» δίπλα τους οι πιο μικρές. Διαπιστώθηκε, ωστόσο, ότι πολλά μεγάλα brands είχαν συγκεντρωθεί στα καταστήματα της Mc Arthur Glenn, ενώ, στις υπογεγραμμένες συμβάσεις μαζί τους υπήρχε όρος να μην ανοίξουν άλλο σε απόσταση μικρότερη των 40 χλμ. από τα Σπάτα.

Το Athens Capitol είναι κάτω από αυτό το χιλιομετρικό όριο και αυτομάτως το «απαγορευτικό» για την παρουσία δημοφιλών brands ένδυσης, υπόδησης κ.α. προκαλούσε αμφιβολίες για το εγχείρημα…

Άλλες δυο εναλλακτικές προτάσεις που έπεσαν στο τραπέζι, μα σύντομα αποσύρθηκαν μιλούσαν για μετατροπή του εμπορικού κέντρου σε Κέντρο Παιδιού ή σε Κέντρο Αυτοκινήτου.

Στην πρώτη περίπτωση η ιδέα απορρίφθηκε επειδή πολύς κόσμος θεωρούσε ακατάλληλη την περιοχή για αυτή την χρήση λόγω της -κατά καιρούς- συγκέντρωσης πλήθους μεταναστών στην γειτονική Πλατεία Βικτωρίας και στην δεύτερη, διότι δεν κρίθηκαν επαρκείς οι επιφάνειες.

Οι λεπτομέρειες της νέας συμφωνίας

Η πολυπόθητη λύση για το μέλλον του Athens Capitol δόθηκε το Νοέμβρη του 2019. Αρχές του μήνα ο όμιλος Χαραγκιώνη  -μετά από επαφές και με άλλες μεγάλες ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις για την μίσθωση μέρους του κτηρίου- υπέγραψε την σχετική συμφωνία της με την Sitel.

Το deal έχει 5ετή διάρκεια με οψιόν άλλης μιας 3ετίας και με μηνιαίο μίσθωμα 17 ευρώ/τ.μ., για εμβαδό 6.500 τ.μ. Οι εργασίες για την τροποποίηση ορισμένων χώρων, έτσι ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των νέων ενοικιαστών ολοκληρώθηκαν σε χρόνο ρεκόρ, παραδόθηκαν και ο Αμερικανικός «γίγαντας» θα είχε εγκατασταθεί στο high-tech κτήριο της Οδού 3ης Σεπτεμβρίου από τον Απρίλιο του 2020, αν δεν …ενέσκηπτε ο κορωνοϊός.

Εντός του μήνα αναμένεται η έναρξη του ΜΑΧhub της Sitel στην Αθήνα, όπως έγραψε το newmoney.

Η μετατροπή του Athens Capitol θα είναι μερική, αφού, παράλληλα με το ελληνικό «στρατηγείο» των Αμερικανών, θα συνεχίσουν να λειτουργούν αυτόνομα σε άλλους χώρους το Mουσείο Κλασικού Aυτοκινήτου, τα γραφεία της Χαραγκιώνης και το κατάστημα του Σκλαβενίτη.

Διαβάστε ακόμη:

Οι λύκοι και τα πρόβατα, ο Φιντέλιο και τα χρυσά τυχερά παιχνίδια

Ελληνική Τράπεζα: Κέρδη 50,5 εκατ. ευρώ μετά τη φορολογία για το 2020

Ενοίκια: Όσα πρέπει να ξέρετε για λήξεις σε συμβόλαια και αυξήσεις