Καθώς ο οίκος γιορτάζει τα 110 χρόνια υψηλής ραπτικής — έναν αιώνα και πλέον από την επανάσταση της Κοκό Σανέλ στον γυναικείο ενδυματολογικό κώδικα — η Chanel μετέτρεψε το ατελιέ της σε γιγαντιαίο σκηνικό μέσα στο πρόσφατα ανακαινισμένο Grand Palais, μεταμορφώνοντας την οικειότητα σε θέαμα για ένα show με φυσικά στοιχεία, στο πλαίσιο της Εβδομάδας Μόδας Υψηλής Ραπτικής στο Παρίσι.
Η Chanel, της οποίας η ιδρύτρια αποκήρυξε τον κορσέ και επαναπροσδιόρισε τη χλιδή ως απελευθέρωση, έδειξε πόσο μακριά φτάνει αυτή η παρακαταθήκη — από τα μικροσκοπικά σαλόνια του 1915 στο σύγχρονο κολοσσιαίο της αποτύπωμα.

Ήταν μια επίδειξη ισχύος που λίγοι πολυτελείς οίκοι μπορούν να επιτύχουν — και ίσως, όπως σχολίασε ένας καλεσμένος στην πρώτη σειρά, μια εκθαμβωτική απόσπαση της προσοχής καθώς ο κόσμος της μόδας μετρά αντίστροφα για το ντεμπούτο του νέου σχεδιαστή της Chanel, Ματιέ Μπλαζί.
Η Πενέλοπε Κρουζ, η Κίρα Νάιτλι, η Ναόμι Κάμπελ, η Κίρστεν Ντανστ και η στενή VIP λίστα του οίκου ανέβηκαν χρυσωμένες σκάλες, ιδρώνοντας δίπλα σε μάρμαρα και φύλλα χρυσού, για να μπουν στο ανακατασκευασμένο ατελιέ. Το σκηνικό, δια χειρός Γουίλο Πέρον, ήταν κλασική Chanel — οικείο αλλά μνημειώδες, Παλαιός Κόσμος αλλά με ματιά στο μέλλον, όπως μεταδίδει το Associated Press.
«Ήταν απλώς μοναδικό», είπε η Κάμπελ. «Σαν να μπήκα σε μια ανάμνηση και ταυτόχρονα σε κάτι εντελώς καινούργιο. Υπήρχε ζεστασιά, οικειότητα, νοσταλγία. Η Chanel μπορεί να αναδημιουργήσει τα πάντα — και να τα κάνει να λειτουργήσουν».

Η Chanel πάει εξοχή
Στην πασαρέλα το δράμα συνεχίστηκε. Αυτή ήταν υψηλή ραπτική ως φαντασίωση της φύσης, μέσα από το πρίσμα της Chanel. Η ανδρική ραπτική έδωσε ρυθμό σε γλυπτά σακάκια και φορέματα παλτό, ενώ κοστούμια από μοχέρ σε βαθιά πράσινα και μπορντό απέδωσαν το φθινοπωρινό τοπίο. Τα τουίντ μπουκλέ μιμούνταν προβιές, ενώ πούπουλα και τουίντ δημιουργούσαν την ψευδαίσθηση γούνας.
Τα χρυσά στάχυα — σύμβολο αφθονίας του οίκου — ήταν παντού: ραμμένα σε βολάν, κεντημένα σε λαιμοκόψεις, τοποθετημένα σε κάθε θέση καλεσμένου. Το θέμα ήταν εξοχή, αλλά μην μπερδεύεστε: αυτό ήταν όσο πιο «αγροτικό» επιτρέπει η Chanel στον εαυτό της να γίνει.
Η τεχνική μαγεία εντυπωσίασε σε κάθε λεπτομέρεια: κοσμήματα-κουμπιά, κεντήματα με άνθη και ένα φινάλε με λαμέ που έμοιαζε με ηλιαχτίδες σε χωράφι τη συγκομιδής. Η ομάδα του ατελιέ, που διατηρεί τον έλεγχο μετά την ξαφνική και άκομψη αποχώρηση της Βιρζινί Βιαρ το 2024, στήριξε τη συλλογή σε κλασικούς κώδικες, προσθέτοντας χιούμορ και ελαφρότητα.
Αυτή η εμμονή στη λεπτομέρεια δεν αφορά μόνο την παράδοση, αλλά και το επιχειρείν. Η Chanel είναι ο κολοσσός της μόδας: με ιδιωτική ιδιοκτησία, κατέγραψε έσοδα 18,7 δισ. δολαρίων για το 2024, επιβεβαιώνοντας τη θέση της ανάμεσα στους ισχυρότερους οίκους πολυτελείας στον κόσμο. Η υψηλή ραπτική είναι το στέμμα, αλλά η επιρροή της τροφοδοτεί τις παγκόσμιες πωλήσεις σε αρώματα, τσάντες και κοσμήματα, προκαλώντας τον φθόνο των ανταγωνιστών.

Μια νέα εποχή για τον γίγαντα της πολυτέλειας
Η αλλαγή είναι πάντα παρούσα στη Chanel. Για περισσότερα από 30 χρόνια, ο Καρλ Λάγκερφελντ μετέτρεψε τον οίκο από παριζιάνικο μύθο σε παγκόσμιο φαινόμενο, με ολοένα πιο θεαματικά shows στο Grand Palais. Μετά τον θάνατό του το 2019, η Βιαρ, στενή συνεργάτιδά του, οδήγησε τον οίκο σε μια πιο διακριτική, ήπια εποχή.
Τώρα, η βιομηχανία της μόδας κρατά την ανάσα της για τον Ματιέ Μπλαζί — έναν Βέλγο δημιουργό με θητείες στους Margiela, Celine και πιο πρόσφατα στη Bottega Veneta, όπου ξεχώρισε για τον συνδυασμό καινοτομίας και δεξιοτεχνίας.
Η Κάμπελ, που τον γνωρίζει προσωπικά, δήλωσε: «Είναι συγκεντρωμένος, ανοιχτόμυαλος — θα φέρει κάτι ιδιαίτερο».
Η επίδειξη της Τρίτης πραγματοποιήθηκε στο Salon d’Honneur του Grand Palais, που ανακαινίστηκε με έργο αξίας 600 εκατομμυρίων ευρώ, συγχρηματοδοτούμενο από τη Chanel. Δεν είναι απλώς ένας χώρος: είναι διαφήμιση της ισχύος του οίκου και της δέσμευσής του στην παρισινή κληρονομιά.
Διαβάστε ακόμη
Επιτροπή Ανταγωνισμού: Οι πέντε παρεμβάσεις για την αγορά πετρελαιοειδών
Jumbo: Με ρυθμό +8% συνεχίζουν να «τρέχουν» οι πωλήσεις
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.