«Ποδαρικό» στις επιχειρηματικές εξελίξεις με την ολοκλήρωση εξαγοράς της Νίκας – Αναπτύσσεται σε Ανατολική Ευρώπη και Ασία, αυξάνει όλα τα βασικά της μεγέθη και μέσα στην κρίση επιμένει στις επενδύσεις

Με deals και νέες επενδύσεις ξεκινά το 2017 για την Chipita τόσο στην Ελλάδα όσο και στις διεθνείς αγορές. Μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένονται οι επίσημες ανακοινώσεις για την ολοκλήρωση των διαδικασιών που αφορούν την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της Π.Γ. Νίκας, ενώ παράλληλα η εταιρεία προωθεί επένδυση στην Πολωνία, στη Μαλαισία και στη Σλοβενία.

Ποια ειναι η Chipita

Είναι η πραγματική ελληνική πολυεθνική. Μια εταιρεία που τιμά τη χώρα όπου βρεθεί και θυμίζει ότι όταν οι Ελληνες θέλουν, τελικά μπορούν. Μέσα στο δύσκολο από κάθε άποψη 2015 η Chipita κινήθηκε ανοδικά. Αναπτυξιακά. Αύξησε πωλήσεις και τζίρους και μείωσε την εξάρτησή της από τις τράπεζες. O όμιλος που πάντοτε έχει τη ματιά στο εξωτερικό και τις ξένες αγορές συνέχισε τις επενδύσεις σε όλο τον πλανήτη με έμφαση στην Ανατολική Ευρώπη και την Ασία.

Με δύο επεκτάσεις των εργοστασιακών της υποδομών στην Πολωνία, η εταιρεία του Σπύρου Θεοδωρόπουλου (φωτογραφία) έδειξε ότι στοχεύει ακόμα πιο ψηλά. Οπως το ίδιο έκανε με τη χορηγία στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα μπάσκετ, η οποία βοήθησε στο χτίσιμο μιας διεθνούς εικόνας.

Παράλληλα, η Chipita προχωρά ακόμα πιο πέρα, στην κατασκευή εργοστασίου και στη Σλοβακία, το οποίο αναμένεται να ξεκινήσει να λειτουργεί τον Μάρτιο του 2019. Αυτή η στρατηγική δεν αφορά μόνο τις αγορές της Ανατολικής Ευρώπης, στις οποίες η Chipita είναι σταθερά προσανατολισμένη. Στόχος της διοίκησης του ομίλου είναι να καλύψει την αύξηση της ζήτησης στην τοπική αγορά, αλλά και σε εκείνη της Γερμανίας η οποία αναδεικνύεται σε μια πολύ σημαντική υπόθεση για τον ελληνικό όμιλο.

Ωστόσο, η Ευρώπη και οι ευκαιρίες που εξακολουθούν να υπάρχουν είναι μόνο η μια πλευρά του νομίσματος. Η άλλη είναι η Ασία. Εκεί -και πιο συγκεκριμένα στη Μαλαισία- η Chipita το 2016 προχώρησε στη δημιουργία κοινοπραξίας με την εταιρεία Munchy’s για την κατασκευή εργοστασίου. Προηγουμένως είχαν ήδη υπάρξει σκέψεις για την ινδική αγορά και τη δημιουργία κοινοπραξίας εκεί, όμως στο τέλος υπήρξε άλλου τύπου επιλογή. Στα παραπάνω δεν πρέπει να ξεχνάμε την επένδυση Θεοδωρόπουλου με τη Wonderplant αλλά και το κυοφορούμενο deal με την εξαγορά από την Chipita της αλλαντοβιομηχανίας Νίκας.

cipi2

Σε κάθε περίπτωση, η Chipita για τη χρήση του 2015 παρουσίασε πωλήσεις σε επίπεδο ομίλου που ανήλθαν σε 388,9 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας άνοδο 9% σε σύγκριση με το 2014. Οι πωλήσεις της εταιρείας ανήλθαν σε 103,5 εκατ. ευρώ έναντι 96,5 εκατ. ευρώ το 2014. Τα καθαρά κέρδη προ φόρων έφτασαν το 2015 τα 62,7 εκατ. ευρώ για τον όμιλο και τα 13,2 εκατ. ευρώ για την εταιρεία, καταγράφοντας εντυπωσιακή αύξηση σε σύγκριση με το 2014. Κι αυτό διότι το 2014 τα καθαρά κέρδη προ φόρων είχαν διαμορφωθεί σε επίπεδα ομίλου σε 12,5 εκατ. ευρώ, ενώ η εταιρεία είχε καταγράψει ζημίες 16,1 εκατ. ευρώ. Τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους διαμορφώθηκαν το 2015 σε 56,2 εκατ. ευρώ για τον όμιλο και σε 7,7 εκατ. ευρώ για την εταιρεία, έναντι κερδών 13,5 εκατ. ευρώ και ζημιών 12,6 εκατ. αντιστοίχως το 2014. Οι υποχρεώσεις του ομίλου στο τέλος του 2015 ανέρχονταν σε 386,89 εκατ. ευρώ έναντι 421,64 εκατ. ευρώ το 2014. Αξίζει, δε, να σημειωθεί ότι μόνο από τη διάθεση του 15% των μετοχών της στη θυγατρική της στην Αίγυπτο Edita μέσω δημόσιας προσφοράς (σ.σ.: υπενθυμίζεται ότι οι μετοχές της Edita εισήχθησαν τον Απρίλιο του 2015 στα χρηματιστήρια της Αιγύπτου και του Λονδίνου), ο όμιλος Chipita είχε καθαρά έσοδα 108,6 εκατ. ευρώ και κέρδος 62,6 εκατ. ευρώ.

Οι υψηλές επιδόσεις της Chipita το 2015 οφείλονται κατά βάση στη μεγάλη βελτίωση των μεγεθών της στις αγορές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, όπου σημείωσε ισχυρή ανάπτυξη πωλήσεων της τάξεως του 27% σε σύγκριση με το 2014, ενώ τα κέρδη προ φόρων, χρηματοοικονομικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA) αυξήθηκαν κατά 12%, αγγίζοντας τα 39 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη τα 23 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα, στη Ρουμανία οι πωλήσεις της Chipita αυξήθηκαν κατά 48%, στην Πολωνία κατά 12%, στη Βουλγαρία κατά 13%, με την κερδοφορία να διαμορφώνεται σε 15,6 εκατ. ευρώ, ενώ στην Τσεχία, στη Σλοβακία και στην Ουγγαρία οι πωλήσεις αυξήθηκαν από 20% έως 28%. Στη Γερμανία η Chipita κατέγραψε αύξηση πωλήσεων 26%, ενώ στην Τουρκία οι πωλήσεις ανήλθαν το 2015 σε 7,8 εκατ. ευρώ έναντι 2,1 εκατ. ευρώ το 2014.

Αντιθέτως, λιγότερο καλή είναι η εικόνα στη Ρωσία λόγω των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η τοπική οικονομία, αλλά και στην Ινδία ως αποτέλεσμα της ανάκλησης προϊόντων που αποφάσισε να κάνει η εταιρεία. Η κατά 13% πλέον θυγατρική της Chipita στην Αίγυπτο, η Edita, αύξησε τις πωλήσεις της κατά 27%. Στο Μεξικό, από την άλλη, έληξε στο τέλος του 2015 η διάρκεια της συμφωνίας κοινοπραξίας που είχε η Chipita και αποφασίστηκε η λύση της εταιρείας Chipiga.

Όπως δημοσιεύεται στην Ειδική Έκδοση του Business Stories