search icon

business stories

Χρηστάκης: Τα φιλόδοξα σχέδια της HP στην Ελλάδα του ψηφιακού μετασχηματισμού

Το ραντάρ της εταιρείας έχει ξεκινήσει να σαρώνει το ελληνικό οικοσύστημα των startups αναζητώντας λύσεις που θα μπορούσαν να ενταχθούν στο προϊοντικό χαρτοφυλάκιο της πολυεθνικής – Τι λέει στο ''business stories'' o γενικός διευθυντής ΗΡ Ελλάδας και Κύπρου

Γ ια τη Silicon Valley η HP είναι ένας μύθος, η αφετηρία της. Η πρώτη σε μια σειρά εντυπωσιακών ιστοριών νεοφυούς επιχειρηματικότητας που ξεκίνησαν από το γκαράζ ενός σπιτιού για να εξελιχθούν σε παγκόσμιους ηγέτες. Και όχι μόνο αυτό… Το οικοδόμημα που άρχισαν να χτίζουν στην ανατολή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου ο Bill Hewlett και ο Dave Packard με μόλις 538 δολάρια αρχικό κεφάλαιο και πρώτο προϊόν έναν ηχητικό ταλαντωτή που πωλήθηκε στην Disney έχει επηρεάσει και συνεχίζει να επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο δουλεύουμε, επιχειρούμε, εκπαιδευόμαστε και ζούμε…

Πόσο μάλλον σε μια εποχή κατά την οποία όλη η ανθρωπότητα καλπάζει στην κατεύθυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού. Ενός μετασχηματισμού που δεν γνωρίζει όρια και επεκτείνεται οριζόντια και κάθετα στη βιομηχανία, στο εμπόριο, στην καθημερινότητά μας.

Και πάνω σε αυτή την προσπάθεια η HP έχει πολλά να προσφέρει, όπως λέει στο «business stories» ο γενικός διευθυντής της ΗΡ στην Ελλάδα και την Κύπρο Νίκος Χρηστάκης.

Και δεν μιλάμε μόνο για το προφανές, τον εξοπλισμό με τον οποίο η εταιρεία έχει εισέλθει σε κάθε νοικοκυριό και κάθε επιχείρηση (ηλεκτρονικοί υπολογιστές, εκτυπωτές κ.ο.κ.), αλλά και για υπηρεσίες και καινοτομίες που αλλάζουν τα δεδομένα. Από την τρισδιάστατη εκτύπωση, την οποία είναι έτοιμη να λανσάρει και στη χώρα μας η εταιρεία, την πλήρη διασυνδεσιμότητα των συσκευών, τις νέες εφαρμογές και τα λογισμικά έως τις νέες τεχνολογίες που αναπτύσσει στον ιατρικό κλάδο με κλειδί την Τεχνητή Νοημοσύνη.

Στο μικροσκόπιο ελληνικές startups

Και αν όλα αυτά φαντάζουν σε κάποιους… εξωτικά, αφού η Ελλάδα ανέκαθεν εισήγαγε τεχνολογία, ο κ. Χρηστάκης πετάει τη βόμβα! Το ραντάρ της HP έχει ξεκινήσει να σαρώνει το ελληνικό οικοσύστημα των startups αναζητώντας λύσεις που θα μπορούσαν να ενταχθούν στο προϊοντικό χαρτοφυλάκιο της πολυεθνικής.

«Εχουμε γίνει ήδη επίσημος εταίρος του Elevate Greece (σ.σ.: το Εθνικό Μητρώο των Startups που ενεργοποιήθηκε προ μηνών) και έχουμε ξεκινήσει την αναζήτηση συνεργασιών», λέει ο κ. Χρηστάκης. «Είναι ένα μοντέλο που έχει εφαρμοστεί σε αρκετές χώρες και τα τελευταία χρόνια έχει αναπτυχθεί ιδιαίτερα από την HP στο Ισραήλ. Ποιο είναι αυτό; Η συνεργασία με νεοφυείς εταιρείες που συνήθως οδηγούν στην εξαγορά τους και ουσιαστικά στην ενσωμάτωση των λύσεων που αναπτύσσουν στο δικό μας χαρτοφυλάκιο». Αν και δεν θέλει ακόμα να αποκαλύψει περισσότερα σε ό,τι αφορά το ελληνικό οικοσύστημα, μας λέει ότι ήδη γίνονται συζητήσεις με γνωστό ελληνικό cluster προκειμένου η HP να έχει πιο ενεργή παρουσία. Εξάλλου, όπως ισχυρίζεται, το ελληνικό ταλέντο αποδεικνύει τα τελευταία χρόνια ότι και παράγει καινοτόμες ιδέες και έχει τη διάθεση συνεργασίας σε αντίθεση με τις προηγούμενες γενιές.

Προς το παρόν η ελληνική θυγατρική προετοιμάζει το λανσάρισμα των πρώτων 3D εκτυπωτών μέσα από μια επένδυση περίπου 1 εκατ. δολαρίων σε μια νεοσύστατη κοινοπραξία δύο σημαντικών συνεργατών της HP στην ελληνική αγορά (ενός system integrator και ενός ειδικού στο 3D printing), που θα αποτελέσει και τον βραχίονα διάθεσης και υποστήριξης αυτών των νέων προϊόντων τα οποία φιλοδοξούν να αλλάξουν τον τρόπο της βιομηχανικής παραγωγής. Πώς; Κυρίως προωθώντας την κατ’ απαίτηση παραγωγή π.χ. ανταλλακτικών προϊόντων που μπορούν να δώσουν περισσότερη ευελιξία στις εταιρείες. «Οι συνεργάτες μας αγκάλιασαν την πρότασή μας και έχουμε προετοιμάσει τα πάντα ώστε εντός του μήνα να ξεκινήσουμε κάτι που θεωρώ ότι θα είναι ορόσημο για την ελληνική αγορά», αποκαλύπτει ο κ. Χρηστάκης.

Δεν κρύβει πάντως ότι αυτή η περίοδος, παρά τη μεγάλη πρόκληση της πανδημίας, είναι ευνοϊκή για την εταιρεία, αφού η εξ αποστάσεως εργασία, η τηλεκπαίδευση και η επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού της οικονομίας όχι μόνο φέρνουν δουλειές, αλλά και οι νέες ανάγκες επισπεύδουν νέες λύσεις και τεχνολογίες. «Είναι μια χρονική στιγμή όπου υπάρχει μεγάλη δραστηριότητα. Λόγω της πανδημίας έχουμε προσπαθήσει να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα και να ανταποκριθούμε στην τεράστια αύξηση που καταγράφεται σε συσκευές, λύσεις και προϊόντα τα οποία εμπορευόμαστε», αναφέρει ο κ. Χρηστάκης.

Κύματα ζήτησης

Η έκρηξη της ζήτησης, όπως εξηγεί ο ίδιος, είχε διάφορα κύματα. «Στην αρχή ήταν οι επιχειρήσεις. Πολύ μεγάλες επιχειρήσεις, τράπεζες, εταιρείες τηλεπικοινωνίας κ.λπ. ζητούσαν επίμονα και έντονα κάθε είδους προϊόν -φορητούς υπολογιστές, εκτυπωτές κ.λπ.-, διότι είχαν την ανάγκη να μεταφέρουν το προσωπικό τους. Ηταν μια περίοδος παράλληλα που ξεκινούσε να ξεκαθαρίζει το τοπίο στην αγορά. Στην κορυφή ήταν οι προνοητικές και καλά διαβασμένες επιχειρήσεις που επένδυσαν εγκαίρως σε τομείς όπως τα logistics και την ψηφιακή παρουσία και τελικά δεν αντιμετώπισαν σοβαρά προβλήματα και ακολουθούσαν αυτές που είχαν τη θέληση και τα αντανακλαστικά να κινηθούν άμεσα.

Στην εξέλιξη της πανδημίας η ζήτηση προήλθε κυρίως από τους καταναλωτές που μπήκαν τελικά στη λογική της μετάβασης, καθώς επιβλήθηκε εκ των πραγμάτων η χρήση υπολογιστή για τηλεργασία, τηλεκπαίδευση κ.λπ. Μετά το δεύτερο lockdown το Δημόσιο ήταν αυτό που αναζητούσε επιτακτικά να προμηθευτεί φορητούς υπολογιστές, και μάλιστα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Και η ζήτηση συνεχίζει να υπάρχει, γι’ αυτό και στην εφοδιαστική αλυσίδα υπάρχουν ελλείψεις».

Πρωταθλητής των πωλήσεων; «Φορητοί υπολογιστές, ξεκάθαρα. Το τελευταίο εξάμηνο μάλιστα βλέπουμε σημαντική αύξηση σε αυτούς που προορίζονται για gaming, προφανώς γιατί οι χρήστες είχαν την ανάγκη να χρησιμοποιήσουν μια συσκευή για όλα, δεδομένου ότι αυτά τα μηχανήματα έχουν ισχυρή υπολογιστική ισχύ. Παράλληλα καταγράφεται μεγάλη ζήτηση για όλο το οικοσύστημα των περιφερειακών προϊόντων, όπως ποντίκια, ακουστικά κ.λπ.».

Αυξητική παραμένει η τάση και για τα εκτυπωτικά μηχανήματα και τα αναλώσιμά τους. «Κυρίως μικρομεσαίοι εκτυπωτές για το σπίτι, να καλύψουν τις ανάγκες των εργαζομένων αλλά και των μαθητών», λέει ο κ. Χρηστάκης. «Ενδεικτικά, καταγράψαμε αύξηση 149% στους χρήστες της εφαρμογής HP Smart App που έχουμε αναπτύξει για να γίνονται εκτυπώσεις απευθείας από το κινητό τηλέφωνο. Περισσότεροι από 258.000 χρήστες έκαναν πάνω από 1 εκατομμύριο εκτυπωτικές εργασίες μέσω του κινητού».

Οικονομικές επιδόσεις

Τι σημαίνει αυτό οικονομικά για την HP Hellas, η οποία σήμερα απασχολεί 70 άτομα; «Αύξηση πωλήσεων με υψηλό διψήφιο ποσοστό για τη χρήση του 2020, που έληξε στις 31 Οκτωβρίου», απαντά ο κ. Χρηστάκης αποφεύγοντας ωστόσο να αναφερθεί σε συγκεκριμένα νούμερα, καθώς εκκρεμεί ακόμη η δημοσίευση του ισολογισμού της ελληνικής θυγατρικής.

Σύμφωνα πάντως με τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις της HP Συστήματα Εκτύπωσης και Προσωπικών Υπολογιστών Ελλάς ΕΠΕ, οι πωλήσεις το 2019 ήταν 7,48 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη 211.136 ευρώ. Σημειωτέον ότι από το 2015, όταν και διαχωρίστηκαν οι δραστηριότητες του ενοποιημένου ομίλου Hewlett Packard, σχηματίστηκαν δύο ξεχωριστές εταιρικές οντότητες: η HP Inc., που αποτελείται από τους τομείς συστημάτων εκτύπωσης και προσωπικών υπολογιστών, και η Hewlett Packard Enterprise Company, που αποτελείται από τους τομείς υποδομής τεχνολογίας, λογισμικού και υπηρεσιών εταιρικού επιπέδου της HP. Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία της οποίας ηγείται σήμερα ο κ. Χρηστάκης εντάχθηκε στην ομπρέλα της πρώτης λαμβάνοντας και τις σχετικές δραστηριότητες από τη Hewlett Packard Ελλάς ΕΠΕ που προϋπήρχε και εντάχθηκε στη Hewlett Packard Enterprise Company.

«Για φέτος έχουμε αρκετά φιλόδοξους στόχους με βάση και την πορεία που καταγράφεται έως τώρα. Το α’ εξάμηνο φαίνεται πως θα κλείσει με αύξηση άνω του 100% στο κομμάτι των υπολογιστών και 40% στις εκτυπωτικές λύσεις. Οπότε οι προοπτικές για το 2021 είναι εξαιρετικές. Βέβαια εξακολουθούν και υπάρχουν αρκετές ιδιαιτερότητες και αυτή τη χρονιά, όπως τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα με την έλλειψη εξαρτημάτων λόγω της συνεχούς ζήτησης που δεν μας επιτρέπει να ανταποκριθούμε 100% στις απαιτήσεις της αγοράς».

Για τον ίδιο, πάντως, τα νέα δεδομένα που έφερε η πανδημία στις συνήθειές μας και την εργασία μας ήρθαν για να μείνουν. «Την επόμενη μέρα της πανδημίας πιστεύω ότι μας περιμένει ένα υβριδικό μοντέλο εργασίας. Θα συνεχίζουμε να εργαζόμαστε από το σπίτι, όχι όμως στην έκταση που το κάνουμε σήμερα. Συνδυαστικά. Περισσότερο θα χρησιμοποιούμε το γραφείο σε συγκεκριμένες μέρες και ώρες προκειμένου να κάνουμε συσκέψεις ή κάποια ραντεβού με πελάτες ή συνεργάτες. Η πανδημία μάς έχει εκπαιδεύσει όλους σε μια πιο γρήγορη ψηφιακή μετάβαση, τα εργαλεία είναι διαθέσιμα και λειτουργούν, οπότε δεν νομίζω ότι θα τα αφήσουμε πίσω».

Εργαλεία

Σε αυτά τα νέα εργαλεία η HP, όπως λέει, έχει μια σημαντική γκάμα προσφερόμενων υπηρεσιών. Στις επιχειρήσεις προωθείται πλέον η λύση Device as a service για τον εκσυγχρονισμό του στόχου των μηχανημάτων και των υπολογιστών συνοδεία χρηματοοικονομικών λύσεων, ασφάλειας και λογισμικών για τη διαχείριση του στόλου και τη διάγνωση της κατάστασής τους.

Επίσης, στα αναλώσιμα των εκτυπωτών, στην αρχή του μήνα, η HP ξεκίνησε την υπηρεσία HP Instant Ink. Πρόκειται για μια υπηρεσία μηνιαίας συνδρομής για την προμήθεια μελανιών σε πολύ χαμηλότερη τιμή. «Ηδη έχει τεράστια απήχηση στο εξωτερικό με πάνω από 13 εκατομμύρια συνδρομητές. Αυτό θα το υλοποιήσουμε και στην Ελλάδα. Θα αλλάξουμε τον τρόπο που απευθυνόμαστε στους καταναλωτές», λέει ο κ. Χρηστάκης.

Στροφή στον ιατρικό κλάδο

«Γενικά το επόμενο χρονικό διάστημα θα ανακοινώσουμε πολλές νέες υπηρεσίες και προϊόντα. Μεταξύ αυτών θα στραφούμε και στον ιατρικό κλάδο. Για να καταλάβετε το μέγεθος αυτών που θα έρθουν, η επίσημη γραμμή του ομίλου πλέον είναι ότι μέχρι το 2030 το 30% των δραστηριοτήτων του θα αφορά χώρους και αγορές όπου σήμερα δεν έχουμε παρουσία!

Το R&D του ομίλου έχει δαπανήσει δισεκατομμύρια δολάρια αναπτύσσοντας ή δουλεύοντας πάνω σε νέες τεχνολογίες όπως τα microfluidics. Τα τελευταία συνιστούν την ικανότητα χειρισμού υγρών (όπως υγρό που συλλέγεται με ρινικό επίχρισμα ή κύτταρα του ασθενούς) σε μικροεπίπεδο και με μεγάλη ακρίβεια, συμπυκνώνοντας με αυτό τον τρόπο πολλές εργαστηριακές λειτουργίες σε μια μικρή, φορητή συσκευή, ένα κιτ. Ετσι, πολύ εύκολα, με την ανάμειξη υλικών και microfluidics, θα είμαστε σε θέση να κάνουμε διάγνωση της ασθένειας κάποιου ιού, όπως τώρα με τον κορωνοϊό».

Γενικά, όπως εξηγεί ο κ. Χρηστάκης, το στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης της HP πατάει σε τρεις βασικούς πυλώνες. «Ο πρώτος είναι να συνεχίσουμε να χτίζουμε στο σύνολο της τεχνολογίας που διαθέτουμε αυτή τη στιγμή και να συνεχίσουμε να ηγούμαστε στο κομμάτι των ηλεκτρονικών υπολογιστών με νέα καινοτόμα προϊόντα. Ο δεύτερος πυλώνας είναι να προκαλέσουμε συνεχείς αλλαγές στον τρόπο που λειτουργούμε στην καθημερινότητα τόσο ως καταναλωτές όσο και ως επιχειρήσεις και να δημιουργήσουμε νέα ψηφιακά μοντέλα ώστε να διαμορφώσουμε το μέλλον, όπως επιχειρούμε με το 3D printing ή τα microfluidics. Τέλος, ο τρίτος πυλώνας της στρατηγικής μας είναι η μετάλλαξη. Να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούμε. Ούτως ή άλλως, ζούμε σε έναν κόσμο που αλλάζει με ταχύτατους ρυθμούς και χρειάζονται οι επιχειρήσεις να έχουν μακροπρόθεσμο όραμα. Βασικός στόχος στο δεκαετές πλάνο είναι να πολλαπλασιάσουμε την αξία του brand. Να γίνουμε ηγέτιδα εταιρεία και φάρος σε όλες τις δραστηριότητές της στο κομμάτι της τεχνολογίας».

Οι διαγωνισμοί για την ψηφιακή μετάβαση

Μέχρι τότε, βέβαια, αιχμή της HP παραμένει το οικοσύστημα των ηλεκτρονικών υπολογιστών και δεδομένης της προσπάθειας για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας, θα εξακολουθήσει να έχει τον πρώτο λόγο στην Ελλάδα. «Συμμετέχουμε στους διαγωνισμούς του Δημοσίου», αναφέρει ο κ. Χρηστάκης. «Γενικά είμαι πολύ αισιόδοξος για τη χώρα και τη στροφή προς την ψηφιακή μετάβαση. Τα πρότζεκτ που ανακοινώθηκαν στο πλαίσιο του εθνικού σχεδίου ανάκαμψης είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα του τι επιδιώκουμε ως χώρα και είναι σημαντικό να κερδίσουμε το στοίχημα. Εχουμε μια κυβέρνηση και έναν υπουργό που καταλαβαίνει την αξία αυτής της μετάβασης. Με ψηφιακά έργα που θα αλλάξουν τα πάντα, από τα υποθηκοφυλακεία, την κοινωνική ασφάλιση, τις έξυπνες πόλεις, το φιλικό κράτος. Ολα είναι πολύ σημαντικά.

Εμείς στην HP επιδιώκουμε να έχουμε συμμετοχή σε όλα αυτά μέσω δύο καναλιών. Ο πρώτος είναι η συμμετοχή μας στα συγκεκριμένα έργα. Ο δεύτερος να συμμετέχουμε σε δράσεις της κυβέρνησης και των υπουργείων που βοηθούν στην κατεύθυνση της ψηφιακής μετάβασης, ολοκλήρωσης και παιδείας της κοινωνίας και των πολιτών. Για παράδειγμα, η πλατφόρμα μας HP Live που παρέχει ψηφιακό περιεχόμενο και βοηθά στη μετάβαση των πολιτών στην ψηφιακή εποχή, εγκρίθηκε να συμμετάσχει με επτά μαθήματα στην Ψηφιακή Ακαδημία του Κράτους».

Τι γίνεται όμως με τον ανταγωνισμό που πλέον εντείνεται; «Είμαστε σε έναν κλάδο στον οποίο ο ανταγωνισμός πάντα ήταν έντονος και συνεχής. Αρα δεν μας ενοχλεί. Νομίζω ότι αυτές οι επενδύσεις που γίνονται και η έλευση και νέων παικτών μόνο ως θετικές εξελίξεις μπορεί να τις χαρακτηρίσει κανείς».

Το προσωπικό στοίχημα

Ο Νίκος Χρηστάκης μετρά ήδη 15 χρόνια στην HP. Τα τελευταία τρία είναι διευθύνων σύμβουλος της HP Hellas, υπεύθυνος για την ελληνική και την κυπριακή αγορά. Προσωπικό του στοίχημα στην HP; «Να αφήσουμε το στίγμα μας στην ελληνική κοινωνία. Και δεν εννοώ μόνο επιχειρηματικά. Εξάλλου, οι δραστηριότητές μας είναι πολυσχιδείς. Πέρυσι το HP Foundation προέβη σε μια δωρεά 125.000 δολαρίων στην Υπατη Αρμοστεία για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα και ήδη είμαστε σε συζητήσεις με το υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής για να ανακοινώσουμε και νέες δράσεις που θα απαντούν στον ψηφιακό αναλφαβητισμό των παιδιών προσφύγων και μεταναστών. Επίσης, συζητάμε με τρία πανεπιστήμια για την ολοκλήρωση ενεργειών που έχουμε ήδη ξεκινήσει με στόχο να βοηθήσουμε να έρθουν πιο κοντά με τον επιχειρηματικό κόσμο. Και άλλα πολλά…».

Διαβάστε ακόμη: 

Εμπορικά κέντρα: Μπλόκο από τους ειδικούς στο άνοιγμά τους – Τι θα γίνει με τα φροντιστήρια 

Self test: Πώς πληρώνεται ο εργαζόμενος όταν βγαίνει θετικός 

Voucher 200 ευρώ: Ερχεται ο β’ κύκλος του προγράμματος – Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε

Exit mobile version