Η αμερικανική εταιρεία λιανικής Claire’s κατέθεσε για δεύτερη φορά αίτηση πτώχευσης σύμφωνα με το Κεφάλαιο 11, λίγο καιρό μετά την ανακοίνωση του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ για νέους εισαγωγικούς δασμούς, που προκάλεσαν αβεβαιότητα σχετικά με τις επιπτώσεις τους στην παγκόσμια εφοδιαστική της αλυσίδα, η οποία απευθύνεται σε κορίτσια προεφηβικής ηλικίας.

Στην αίτηση που κατατέθηκε, η Claire’s –με έδρα σε προάστιο του Σικάγο– ανέφερε ότι τα περιουσιακά της στοιχεία και οι υποχρεώσεις της κυμαίνονται μεταξύ 1 και 10 δισ. δολαρίων.

Η άλλοτε δημοφιλής αλυσίδα καταστημάτων των εμπορικών κέντρων, γνωστή για το τρύπημα αυτιών, έρχεται πλέον αντιμέτωπη με αυξημένα κόστη εισαγωγών, σε συνδυασμό με πτωτικές τάσεις στις καταναλωτικές δαπάνες. Οι παραδοσιακοί λιανέμποροι, όπως η Claire’s, χάνουν έδαφος απέναντι σε γίγαντες ηλεκτρονικού εμπορίου όπως η Amazon.com Inc.

Η εταιρεία αξεσουάρ και ειδών περιποίησης νυχιών ανήκει πλέον σε funds όπως η Elliott Management Corp. και η Monarch Alternative Capital, δηλαδή στους πρώην πιστωτές της που την εξαγόρασαν μετά την πρώτη χρεοκοπία της το 2018.

Η Claire’s είχε αναθέσει σε συμβούλους, μεταξύ των οποίων οι Houlihan Lokey Inc. και Alvarez & Marsal, να τη βοηθήσουν στην προσπάθεια ενίσχυσης της χρηματοοικονομικής της κατάστασης, σύμφωνα με παλαιότερα ρεπορτάζ του Bloomberg.

Η επιβολή δασμών από τις ΗΠΑ πυροδότησε ανησυχίες σχετικά με την ικανότητα της Claire’s να εξυπηρετήσει ένα δάνειο ύψους σχεδόν 500 εκατ. δολαρίων, που λήγει τον Δεκέμβριο του 2026, δεδομένης της έντονης εξάρτησής της από προμηθευτές στην Κίνα. Τον Μάιο, η εταιρεία ανέβαλε την πληρωμή τόκων για να διατηρήσει διαθέσιμα μετρητά.

Σύμφωνα με πληροφορίες από την ιστοσελίδα της, η Claire’s διατηρεί 2.750 καταστήματα σε 17 χώρες, καθώς και 190 καταστήματα Icing στη Βόρεια Αμερική. Κατά την πρώτη της πτώχευση, η αλυσίδα διέθετε πάνω από 4.500 φυσικά καταστήματα παγκοσμίως.

Riccardo Milani / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP

Η Claire’s στην Ελλάδα & Κύπρου ωστόσο λειτουργεί ως ξεχωριστή νομική & οικονομική οντότητα, υπό διαφορετική  ιδιοκτησία και ανεξάρτητη στρατηγική.

Η δραστηριότητα της Claire’s διαχειρίζεται εξ’ ολοκλήρου από την εταιρεία  «ΜΑΛΛΙΑΡΗΣ Α.Ε.», η οποία έχει την αποκλειστική άδεια χρήσης του brand στην  ελληνική και κυπριακή αγορά.

Συνεπώς, δεν επηρεάζεται άμεσα ή έμμεσα από τις εξελίξεις που αφορούν την Claire’s  Holdings LLC ή τις δραστηριότητες της Claire’s στις Ηνωμένες Πολιτείες. 

Η εταιρεία συνεχίζει με ισχυρά θετικά οικονομικά αποτελέσματα την επιτυχημένη  της πορεία και αναπτύσσει σταθερά το δίκτυο καταστημάτων της σε Ελλάδα και  Κύπρο, ενισχύοντας την παρουσία της στην αγορά.

Η άνοδος και η πτώση

Υπάρχουν καταστήματα που πουλούν προϊόντα και καταστήματα που πουλούν αναμνήσεις. Η Claire’s Accessories ανήκε με εμφατικό τρόπο στη δεύτερη κατηγορία. Κάθε βήμα στο κατάστημά της ήταν ένα πέρασμα μέσα από τον κόσμο των πρώτων crush, των πλαστικών καρπουζιών που κρέμονταν από τους λοβούς μας και των μπρελόκ «avocadon’t». Για μια ολόκληρη γενιά, το Claire’s ήταν το πρώτο καταναλωτικό θησαυροφυλάκιο – ένα μέρος όπου λίγα ευρώ μπορούσαν να σε κάνουν να νιώσεις ξεχωριστός. Ήταν όμως αυτό αρκετό για να διατηρηθεί ένα brand ζωντανό, μέσα στην καταιγίδα των online τάσεων, της περιβαλλοντικής ανησυχίας και της συναισθηματικής αποκαθήλωσης της γρήγορης μόδας;

Η Claire’s ξεκίνησε με ένα στόχο: να γίνει ο απόλυτος προορισμός των εφήβων για τη μικρή τους επανάσταση. Παιδιά και προ-έφηβοι που ήθελαν να δείξουν ότι «μεγαλώνουν» αγόραζαν σκουλαρίκια, αξεσουάρ με φαντασία και έκαναν το πρώτο τους piercing – χωρίς γονείς, αλλά με φίλους. Η εταιρεία αξιοποίησε στο έπακρο το σλόγκαν της – «δημιουργούμε αναμνήσεις» – για να οικοδομήσει μια πελατειακή βάση που επέστρεφε ξανά και ξανά όχι γιατί είχε ανάγκη τα προϊόντα της, αλλά γιατί χρειαζόταν αυτό το βήμα ανεξαρτησίας.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Claire’s (@clairesstores)

Μέχρι το 2010, η Claire’s μετρούσε 465 καταστήματα στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η στρατηγική της ήταν απλή αλλά ισχυρή: προσφορά φθηνών, παιχνιδιάρικων κοσμημάτων με χαμηλό ρίσκο και υψηλή συναισθηματική αξία και, πάνω από όλα, δωρεάν τρύπημα αυτιών – ένα «τελετουργικό» για χιλιάδες εφήβους.

Όμως, η δεκαετία του 2010 ήταν σκληρή για το λιανεμπόριο και για τη Claire’s. Η εταιρεία υπέβαλε αίτηση πτώχευσης στις Ηνωμένες Πολιτείες το 2018 και έκλεισε πάνω από 370 καταστήματα στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ήταν το σημείο καμπής. Παρότι επιβίωσε με 316 καταστήματα στο Ηνωμένο Βασίλειο δύο χρόνια αργότερα, η εποχή των πλαστικών κοσμημάτων και των neon piercing φαινόταν να ανήκει πια στο παρελθόν.

Η στροφή της Γενιάς Z: Η νοσταλγία δεν φτάνει

Η Claire’s βασίστηκε για χρόνια στη δύναμη της νοσταλγίας, αλλά η Γενιά Z δεν χαρίζεται. Οι έφηβοι σήμερα έχουν άλλες προτεραιότητες: βιωσιμότητα, αυθεντικότητα, ανεξαρτησία από τις μαζικές καταναλωτικές συνήθειες. Για αυτούς, η αγορά είναι μια πολιτική πράξη – όχι μια αυθόρμητη έξοδος για milkshake και πλαστικά δαχτυλίδια. Όπως λέει χαρακτηριστικά η 17χρονη Susannah από το Λονδίνο, «το Claire’s είναι φθηνό και κακόγουστο». Αντί γι’ αυτό, προτιμά να ψωνίζει στο Etsy και το Depop, πλατφόρμες που δίνουν χώρο σε μικρούς δημιουργούς και λιγότερο πλαστικό.

Ακόμη και η 12χρονη Lula, που ανήκει στους πιστούς φίλους της Claire’s, παραδέχεται πως ανησυχεί για το πλαστικό. «Προσπαθώ να διαλέγω πράγματα χωρίς συσκευασίες. Δεν είναι πολύ καλοί με το περιβάλλον», λέει. Και κάπως έτσι, το χαρτζιλίκι μετατράπηκε από ενθουσιώδη αγορά σε συνειδητή επιλογή και πολλές φορές σε απόρριψη.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Claire’s (@clairesstores)

Το πιο χαρακτηριστικό – και διχαστικό – προϊόν της Claire’s παραμένει το τρύπημα αυτιών. Για κάποιους, είναι μια ασφαλής, δωρεάν και ανέμελη υπηρεσία. Για άλλους, είναι δείγμα αμέλειας, ή ακόμη και αμφισβητούμενης υγειονομικής πρακτικής. Μετά τα lockdowns του COVID-19, η Claire’s μπήκε στο στόχαστρο των επαγγελματιών του piercing και των social media. Το γεγονός ότι επιτράπηκε να ανοίξει ως «κατάστημα», ενώ άλλα piercing studios έμεναν κλειστά, προκάλεσε σάλο.

Το μέλλον: μπορεί ένα «κατάστημα αναμνήσεων» να γίνει βιώσιμο;

Η Claire’s δεν έχει πει την τελευταία της λέξη. Ακόμη λειτουργεί, ακόμη γεμίζει σακούλες με πολύχρωμα καρτελάκια, ακόμη κάνει αυτιά να τσούζουν. Όμως, πρέπει να επανεφεύρει τον εαυτό της. Η εποχή των Spice Girls, των μπρελόκ-κουκουβάγια και των glitter lip gloss έχει τελειώσει. Η συναισθηματική σύνδεση δεν αρκεί για να αντισταθμίσει τις περιβαλλοντικές ενοχές.

Διαβάστε ακόμη

Duarte Bello – CEO Ευρώπης της EDP: «Γιατί φεύγουμε από την Ελλάδα»

Helleniq Energy: Πλώρη για 1 δισ. EBITDA από ηλεκτρισμό και ανανεώσιμες πηγές έως το 2030

ESA Security: Σπάει το «φράγμα» των 100 εκατ. – Δικαστική διαμάχη με το υπ. Μετανάστευσης (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα