Οταν στις αρχές της δεκαετίας του ’90 ο κ. Κωνσταντίνος Μάμης ξεκινούσε να υλοποιήσει το επιχειρηματικό όραμά του ακόμα και η λέξη «nacho chips» ήταν κάτι άγνωστο στους Ελληνες.

Κ ι όμως, 27 χρόνια μετά η εταιρεία που δημιούργησε, η El Sabor, όχι μόνο έχει καταφέρει να συμβάλει αποφασιστικά στη δημιουργία μιας νέας αγοράς που διαρκώς εξελίσσεται μαθαίνοντας στον Ελληνα τα γευστικά προϊόντα από καλαμπόκι που έχουν πατρίδα τους το Μεξικό, αλλά και έχει εξελιχθεί σε έναν σημαντικό περιφερειακό παίκτη που διεκδικεί ολοένα μεγαλύτερα μερίδια στις 45 χώρες όπου δραστηριοποιείται. «Φανταστείτε ότι στις αρχές το έλεγαν μπομπότα», λέει στο «business stories» αστειευόμενος ο κ. Μάμης.

Ο ίδιος είναι υπεύθυνος μιας άκρως πετυχημένης επιχειρηματικής ιστορίας που ξεκίνησε από το μηδέν, ως μια απλή ιδέα, και με λιγοστά αρχικά κεφάλαια, τα οποία με πολύ κόπο επένδυε χρόνο με τον χρόνο σε κάτι καινούριο. Η επιχειρηματική του περιπέτεια άνοιξε τα φτερά της στον κόσμο και σήμερα έχει εξελιχθεί  σε μια επιχείρηση με τζίρο που θα ξεπεράσει φέτος, όπως δείχνουν τα πράγματα, τα 16 εκατ. ευρώ. Κάθε χρόνο αναπτύσσεται με διψήφιο ποσοστό, με αιχμή του δόρατος τις εξαγωγές. Ακόμη είναι leader όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε άλλες χώρες, όπως η Βουλγαρία, παρά τον ανταγωνισμό των πολυεθνικών, κερδοφόρα από το πρώτο έτος λειτουργίας της και επενδύει συνεχώς σε νέες υποδομές. «Αν δεν ήμασταν κερδοφόροι, θα πεινούσαμε. Ποτέ δεν υπήρχαν οικονομικές πλάτες για να αισθανόμαστε σιγουριά. Τα κέρδη συντηρούσαν εμάς και τις οικογένειές μας και το μεγαλύτερο μέρος από αυτά τα επανεπενδύουμε διαρκώς στην επιχείρηση για να μεγαλώνει», λέει ο κ. Μάμης. Γι’ αυτό και όταν ανατράπηκε η σταθερότητα των πληρωμών στην Ελλάδα με το ξέσπασμα της κρίσης, οι εξαγωγές που είχαν ήδη ξεκινήσει προσέφεραν στην El Sabor την απαραίτητη σταθερότητα και ανάπτυξη.

Καρδιά της εταιρείας είναι το εργοστάσιο στα Οινόφυτα, όπου και παράγονται τα δημοφιλή προϊόντα της El Sabor, από τα nachos και τα συνοδευτικά dips έως τις πίτες τορτίγια (wraps), τα τάκος και τις σάλτσες. Σε αυτό παράγονται σήμερα ετησίως σχεδόν 2.500 τόνοι nachos φτάνοντας πολύ κοντά στο όριο της παραγωγικής δυνατότητας και έτσι πλέον δεν γίνεται να υποστηριχθούν η μεγάλη ζήτηση των προϊόντων και η αναπτυξιακή δυναμική που έχει η εταιρεία.

Νέο εργοστάσιο 

«Εδώ και έναν μήνα έχουμε ξεκινήσει μια νέα επένδυση. Ενα νέο και μεγαλύτερο εργοστάσιο με περισσότερες γραμμές παραγωγής και αποθηκευτικούς χώρους, το οποίο φιλοδοξούμε να λειτουργήσει έως τον επόμενο Μάρτιο», λέει ο κ. Μάμης. Το νέο εργοστάσιο, το οποίο θα λειτουργήσει κοντά στο υφιστάμενο, θα έχει τετραπλάσια παραγωγική δυνατότητα και θα αποτελέσει τη βάση για το λανσάρισμα νέων προϊόντων, εξηγεί ο ίδιος.

«Ηδη έχουμε ετοιμάσει το οικόπεδο για ανοικοδόμηση, έχουμε παραγγείλει τον μηχανολογικό εξοπλισμό και περιμένουμε τις άδειες. Πιστεύω ότι μέχρι Μάρτιο – Απρίλιο θα ξεκινήσει η λειτουργία του», σημειώνει. Σε πρώτη φάση η επένδυση, η οποία σε σημαντικό βαθμό θα στηριχθεί σε ίδια κεφάλαια, θα φτάσει στα 6 εκατ. ευρώ. «Μετά από δύο χρόνια θα εξετάσουμε αν θα προχωρήσουμε και στη δεύτερη φάση προσθέτοντας άλλες δύο γραμμές παραγωγής, όπως το έχουμε σχεδιάσει σήμερα. Θέλουμε η επένδυση που κάνουμε τώρα να μπορεί να καλύψει τις ανάγκες παραγωγής της εταιρείας τουλάχιστον σε βάθος 10-15 χρόνων», λέει ο κ. Μάμης.

Εξάλλου οι στόχοι για την εταιρεία τα επόμενα χρόνια είναι μεγάλοι τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό, όπου ήδη πραγματοποιείται το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων. Μάλιστα το 53% των πωλήσεων, συνολικού ύψους 14,5 εκατ. ευρώ, που πραγματοποιήθηκαν το 2018 αφορούσαν εξαγωγές.

Εξαγωγές  

Προϊόντα της El Sabor εξάγονται σε 45 χώρες -ακόμη και στις μακρινές Μιανμάρ, Κορέα και Ιαπωνία- και στις περισσότερες περιπτώσεις συγκαταλέγεται ανάμεσα στους τρεις μεγαλύτερους παίκτες στο ράφι των σούπερ μάρκετ. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι αποτελεί leader στην αγορά της Βουλγαρίας και του Κατάρ, ενώ έχει ισχυρή παρουσία σε Ιταλία, Ουγγαρία, ΗΑΕ κ.α.

«Ολες αυτές είναι αγορές όπου τα nachos είναι μια καταναλωτική τάση που αναπτύσσεται ραγδαία. Και εμείς προσφέρουμε μια πιο ευρωπαϊκή γεύση πάνω σε ένα αμερικανικό προϊόν. Γιατί όλο αυτό είναι ουσιαστικά αμερικανικής επινόησης που πάτησε πάνω στις πίτες τορτίγια των Μεξικανών. Επίσης, στη ΝΑ Ασία υπάρχει μια σημαντική τάση. Τόσο εκεί όσο και στη ΝΑ Ευρώπη ρίχνουμε το μεγαλύτερο βάρος μας», λέει ο κ. Μάμης.

Στην Ελλάδα το μεγαλύτερο κομμάτι των πωλήσεων εξακολουθεί να γίνεται μέσω των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ παρά την ισχυρή παρουσία και στο αποκαλούμενο «food service», όπου διατηρεί συνεργασία με μεγάλες εταιρείες εστίασης και ψυχαγωγίας όπως οι Γρηγόρης, TGI Fridays και Village Cinemas. Η αναλογία, όπως λέει ο κ. Μάμης, είναι περίπου 65% προς 35% αντίστοιχα. Μάλιστα αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με τις μετρήσεις της Nielsen που αφορούν τις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ, η El Sabor φαίνεται να κατέχει μερίδιο 55% στην αγορά σνακ από καλαμπόκι έχοντας μεγάλη διαφορά από τη βασική της ανταγωνίστρια (PepsiCo). Η τελευταία, πάντως, κυριαρχεί στα σημεία μικρής λιανικής, με δεδομένο ότι επιλογή του κ. Μάμη είναι η εταιρεία να μην μπει σε αυτό το κομμάτι:

«Το προσπαθήσαμε πριν από χρόνια, είδαμε ότι είναι πολύπλοκο και επιλέξαμε να εστιάσουμε στη μεγάλη λιανική και το food service τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό όπου συνάπτουμε συμφωνίες για την αποκλειστική μας αντιπροσώπευση. Και για να γίνει αυτό δεν αφήνουμε διεθνή έκθεση για διεθνή έκθεση. Οι εμπορικοί αντιπρόσωποι ψάχνουν ευκαιρίες και εμείς προσφέρουμε ποιοτικά και υποσχόμενα προϊόντα. Προϊόντα που, αν το καλοδείτε, συνοδεύουν χαρούμενες στιγμές. Από το σπίτι και την παρέα έως το εστιατόριο και το σινεμά».

Η ιστορία 

Η ιδέα της El Sabor γεννήθηκε στο Λος Αντζελες στις αρχές της δεκαετίας του ’90, όπου ο κ. Μάμης είχε πάει να κάνει το μεταπτυχιακό του μετά την αποφοίτησή του από το Τμήμα Διοίκησης Παραγωγής – Marketing της Ανωτάτης Βιομηχανικής Σχολής Πειραιά (νυν Πανεπιστήμιο Πειραιώς) ακολουθώντας την πρώτη του σύζυγο.

Η Πόλη των Αγγέλων όμως μόνο ελκυστική δεν του φάνηκε. Από τα πράγματα που τον κέρδισαν είναι η κουλτούρα και η κουζίνα των Λατίνων, που τότε ήταν σε ακμή στις ΗΠΑ.

Ηδη τα nachos, τα οποία οι Αμερικανοί τελειοποίησαν προσφέροντάς τα ως σνακ, έκαναν θραύση. Αμέσως, λοιπόν, του γεννήθηκε η ιδέα της προώθησης αυτών των προϊόντων και στην Ελλάδα.

Ασφαλέστερος τρόπος για να δει ότι αυτό μπορεί να έχει επιτυχία ήταν ένα εστιατόριο-μπαρ που θα προσφέρει γευστικά προϊόντα, τα οποία αργότερα θα μπορούσαν να αποτελέσουν τη βάση για μια πιο συστηματική παραγωγή. «Είναι η εποχή όπου εστιατόρια και μπαρ δούλευαν επτά μέρες την εβδομάδα και έβγαζαν πολλά λεφτά. Επομένως για μένα ήταν η πιο ασφαλής επιλογή», λέει ο κ. Μάμης. Ετσι δημιούργησε πίσω από το ξενοδοχείο «Hilton» ένα mexican restaurant-bar που το ονόμασε La Tequila Loca.

Η επιτυχία ήταν μεγάλη. Τα κέρδη του εστιατορίου έγιναν το πρώτο κεφάλαιο ώστε να μπουν οι βάσεις για να δημιουργηθεί αρχικά μια ατομική εταιρεία-βιοτεχνία στη Μεταμόρφωση, όπου στήθηκε μια γραμμή παραγωγής με μεταχειρισμένα μηχανήματα που εισήχθησαν από τις ΗΠΑ. Αυτή ήταν και η πρώτη παραγωγική μονάδα nacho chips στην Ελλάδα.

«Τα πρώτα χρόνια ήταν πολύ δύσκολα και απαιτούσαν πολύ κόπο. Το εστιατόριο δούλευε καλά  και όλα τα κέρδη τα έριχνα στην εταιρεία. Αυτό συνεχίστηκε για πέντε χρόνια. Το πρωί στην El Sabor και το βράδυ στο εστιατόριο… Ωσπου δεν άντεξα άλλο. Αποφάσισα να αφοσιωθώ σε αυτό που εξαρχής ήθελα, την εταιρεία», εξιστορεί ο κ. Μάμης.

Σε αυτό βοήθησε και το γεγονός ότι η μεξικάνικη κουζίνα είχε γίνει η νέα τάση στο φαγητό. Μεξικάνικα εστιατόρια ξεπηδούσαν το ένα μετά το άλλο τόσο στην πρωτεύουσα όσο και στα νησιά. Πλέον μια νέα αγορά γεννιόταν την οποία η El Sabor κάλυπτε.

Το 1998 μετατρέπει την El Sabor σε ΑΕΒΕ και υλοποιεί ένα σημαντικό επενδυτικό πρόγραμμα με το οποίο αποκτώνται ιδιόκτητες κτιριακές εγκαταστάσεις 5.000 τ.μ. στη βιομηχανική περιοχή των Οινοφύτων (το σημερινό εργοστάσιο) και η γκάμα των προϊόντων διευρύνεται. Σιγά-σιγά η El Sabor απαλλάσσεται από την ταμπέλα του ethnic food, καθώς εισέρχεται στην αγορά των σνακ και του ψωμιού, με τα wraps να έχουν παρουσία και στα σούπερ μάρκετ. Η ετικέτα της πλέον γίνεται αναγνωρίσιμη παρά το γεγονός ότι υπάρχει ακόμα η πεποίθηση στους περισσότερους καταναλωτές ότι πρόκειται για προϊόντα από το Μεξικό. «Τα προϊόντα μας είναι συνοδευτικά της διασκέδασης και των ευχάριστων στιγμών καθενός μας», λέει ο κ. Μάμης.

Την τελευταία δεκαετία η ανάπτυξη της εταιρείας έχει σημαντική δυναμική παρά τις περιπέτειες της χώρας. Οι εξαγωγές αντιμετωπίζονται ως μονόδρομος και τα προϊόντα El Sabor κατακτούν νέες αγορές. Για προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ούτε λόγος. «Το μόνο που έχουμε είναι το όνομά μας και θα το διαφυλάξουμε όπως και να έχει», τονίζει ο κ. Μάμης.