Σχέδιο διάσωσης των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛ.ΤΑ.) που μπορεί να ξεπεράσει τα 400 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, επεξεργάζεται το υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να εξοφληθούν οι προμηθευτές και ενδεχομένως να χρηματοδοτηθεί πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου των εργαζομένων.

Πρόκειται για ένα προσωπικό στοίχημα του υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα, ο οποίος το έχει ονομάσει «σχέδιο αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού των ΕΛ.ΤΑ.».

Μείζον ζήτημα αποτελεί η χρηματοδότηση του σχεδίου. Μέρος του κόστους αναμένεται να καλυφτεί από το «μαξιλάρι» των 7 δισ. ευρώ που έχουν αφήσει στα κρατικά ταμεία οι πρόσφατες δημοπρασίες των κρατικών ομολόγων, ενώ κάποιες από τις δράσεις μπορεί να ενταχθούν σε προγράμματα του ΕΣΠΑ ώστε να αξιοποιηθούν και τα κονδύλια που παραμένουν αδιάθετα στον τομέα του τεχνολογικού εκσυγχρονισμού.

Παράλληλα, έχει αποσταλεί στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG Comp) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αίτημα για την καταβολή 200 εκατ. για την καθολική υπηρεσία της περιόδου 2013-2020. Πρόκειται για την αποζημίωση των ΕΛ.ΤΑ. επειδή είναι υποχρεωμένα να διανέμουν επιστολές σε ολόκληρη τη χώρα, με τα κυβερνητικά στελέχη να θεωρούν ότι το αίτημα θα εγκριθεί.

Η οικονομική κατάσταση των ΕΛ.ΤΑ. είναι δραματική! Πληροφορίες αναφέρουν ότι μετά βίας γίνεται η μισθοδοσία, το μηνιαίο έλλειμμα κινείται στα 6 εκατ. ευρώ ενώ οι ληξιπρόθεσμες οφειλές ξεπερνούν πλέον τα 100 εκατ. ευρω! Ως εκ τούτου, σε αναμμένα κάρβουνα κάθονται οι περίπου 7.000 υπάλληλοι καθώς καθημερινά διακινούνται πληροφορίες για εθελούσια έξοδο, ενδεχόμενο που φαίνεται να βρίσκεται στον σχεδιασμό του υπουργείου Οικονομικών εφόσον εγκριθούν τα χρήματα από την Ε.Ε. και υπάρξουν και τα αναγκαία διαθέσιμα από τον κρατικό προϋπολογισμό (ώστε να κλειδώσουν τα 400 εκατ. ευρω).

Ορισμένες πληροφορίες αναφέρουν ότι το πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου μπορεί να αγγίξει και τους 2.000 εργαζομένους, δηλαδή σχεδόν το 1/3 του προσωπικού.

Πηγές που γνωρίζουν την κατάσταση, πάντως, θεωρούν πιο πιθανό να εξοφληθούν πρώτα τα χρέη προς τους προμηθευτές των ΕΛ.ΤΑ. και οι λοιπές υποχρεώσεις προς το Δημόσιο προκειμένου να αποφευχθεί η στάση πληρωμών. Υπολογίζεται ότι απαιτούνται 80 εκατ. ευρώ για να πληρωθούν οι προμηθευτές, 60 εκατ. είναι οι οφειλές της επιχείρησης προς τα ασφαλιστικά ταμεία, ενώ 10 εκατ. χρωστάει στους δήμους.

Την ίδια ώρα, στο υπουργείο Οικονομικών καταστρώνουν αντίστοιχα σχέδια για την ΕΛΒΟ και τη ΛΑΡΚΟ, οι οποίες μαζί με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά κοστίζουν στους Ελληνες φορολογουμένους 2,5 δισ. ευρώ.

Οσον αφορά την ΕΛΒΟ, που βρίσκεται σε εκκαθάριση από το 2014, πρόκειται να πωληθεί το 79% των μετοχών της και, σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχει έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον από ισραηλινές εταιρείες, ενώ σύντομα θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός.

Η ΛΑΡΚΟ έκλεισε τη χρήση του 2018 με αρνητική καθαρή θέση 308 εκατ. ευρώ, από 217 εκατ. το 2015, ενώ κατέγραψε κατά την τετραετία 2015-2018 σωρευτικές ζημίες 148 εκατ. ευρώ. Το 2019 εκτιμάται ότι θα είναι ακόμη χειρότερο. Παρουσιάζει χρέη προς τρίτους, δηλαδή προμηθευτές, εργολάβους, τράπεζες, ασφαλιστικά ταμεία κ.ά., πάνω από 600 εκατ. ευρώ. Το μεγαλύτερο μέρος αυτού του χρέους είναι προς τη ΔΕΗ (περισσότερα από 350 εκατ. ευρώ, από 145 εκατ. το 2012), ενώ συνολικά αυξάνεται κάθε μήνα κατά 5-5,5 εκατ. ευρώ.