Ένα από τα φετινά deals εξαγορών startup Ελλήνων από ισχυρούς ξένους ομίλους αφορά την Watt4Ever, η οποία ανήκει εδώ και ένα περίπου μήνα, στην επίσης βελγική Sortbat, θυγατρική της Bebat, χωρίς ωστόσο να έχει ανακοινωθεί το σχετικό τίμημα.
Πρόκειται για μια νεοφυή εταιρεία συνιδρυτής της οποίας και ιθύνων νους είναι ο Αιμίλιος Ορφανός, όντας παράλληλα founder & CEO της ReVolta. Μεγάλο της «μυστικό» αποτελεί ένα φιλόδοξο project που δίνει μια «δεύτερη ευκαιρία» στις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων, μετατρέποντάς τις σε έξυπνα συστήματα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας.

Ακόμα, στην Ελλάδα το θέμα δεν έχει προλάβει να… απασχολήσει σε ουσιαστικό βαθμό τους ιδιοκτήτες των EVs. Δηλαδή, το τι θα συμβεί όταν έρθει η ώρα να «απαλλαχθούν» από την πρώτη μπαταρία του αυτοκινήτου τους για να την αντικαταστήσουν. Σύντομα θα γίνει και αυτό, καθώς όσο θα «παλιώνουν» τα ηλεκτροκινούμενα ΙΧ, τόσο θα αυξάνεται η ανάγκη ανακύκλωσης ή επαναχρησιμοποίησης των μπαταριών που φτάνουν στο τέλος της «ζωής» τους.
Στο εξωτερικό δεν θεωρείται νωρίς, τουλάχιστον σε χώρες όπου η χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι πιο διαδεδομένη. Ο κ. Ορφανός εξήγησε στο newmoney ότι θα παραμείνει για ένα χρονικό διάστημα και την Watt4Ever μετά από την εξαγορά της, μέχρι να ολοκληρωθεί η μετάβασή της στο νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς, ενώ στη συνέχεια μιλήσαμε για μια σειρά επίκαιρων ζητημάτων, τα οποία αφορούν την παραγωγή ενέργειας και τα μέσα συσσώρευσής της.
Σε μια συζήτηση που διήρκεσε αρκετή ώρα, από το Βέλγιο μέσω online πλατφόρμας, o Έλληνας επιστήμονας-startupper αποκάλυψε τη συνεργασία της Watt4Ever με ομίλους όπως η Ahold Delhaize, μητρική της ελληνικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ ΑΒ Βασιλόπουλος, τη σχέση των εταιρειών του με την Ελλάδα και τα σχέδιά του για το μέλλον, σε έναν τομέα με πολλά περιθώρια ανάπτυξης.
«Εμείς ιδρύσαμε τη ReVolta αρχικά το 2018 με τη σύζυγό μου, η οποία είναι επίσης Ελληνίδα, πολιτική μηχανικός από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, ονομάζεται Βασιλική Κλωνάρη και εργάζεται στην Wind Europe, το λόμπι αιολικής ενέργειας στην Ευρώπη. Εγώ είμαι Μηχανολόγος Μηχανικός από το ΑΠΘ. Δουλεύαμε και οι δυο σε εταιρείες που είναι διαχειριστές δικτύων. Στον διαχειριστή δικτύου υψηλής τάσης εγώ, στο Βέλγιο, και εκείνη έκανε το διδακτορικό της στο δίκτυο χαμηλής τάσης. Θέσαμε ως στόχο να καταστήσουμε την αποθήκευση ενέργειας βιώσιμη και οικονομική, δημιουργώντας τα κατάλληλα μέσα…», αναφέρει ο Αιμίλιος Ορφανός και συνεχίζει:
«Είχαμε μια ιδέα να αξιοποιήσουμε μεταχειρισμένες μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων, κατασκευάζοντας στατικές μπαταρίες. Τις παίρνουμε λοιπόν, όσες δεν χρησιμοποιούνται πια σε αυτά, τις ελέγχουμε και αν είναι ακόμα χρήσιμες, συνθέτουμε από τα υλικά τους ένα σύστημα αποθήκευσης ενέργειας. Η ReVolta ξεκίνησε με το συγκεκριμένο project και φτιάξαμε ένα hardware. Πουλήσαμε τα δυο πρώτα πρωτότυπα στον όμιλο Delhaize, είδαμε ότι υπάρχει ένα business case και αποφασίσαμε να προχωρήσουμε.

Το πρόβλημα ήταν ότι χρειαζόμασταν πρόσβαση στην προμήθεια αποθεμάτων επαναχρησιμοποιούμενων μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, για να έχουμε τροφοδοτούμε το supply chain μας και να αναπτυχθούμε. Φαντάζεστε ότι το 2018 και το 2019 δεν υπήρχαν πολλές. Φτάσαμε στο 2025 και πλέον υπάρχουν όλο και περισσότερες. Τι κάναμε; Απευθυνθήκαμε στην ένωση εισαγωγέων αυτοκινήτων του Βελγίου. Υπάρχει ένας οργανισμός, η Febelauto, η οποία φέρει την ευθύνη για την ανακύκλωση των μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων της χώρας, σε ποσοστό σχεδόν 100%.
Και έγινε ένας συνεταιρισμός. Εμείς διαθέσαμε την τεχνολογία, αυτοί είχαν τις μπαταρίες, βάλαμε και άλλους δυο partners στο παιχνίδι, που μας εξασφάλιζαν τα logistics, κάποιες άλλες τεχνολογίες κ.λπ. και καταλήξαμε να είμαστε οι 4 που συνδημιουργήσαμε την Watt4Ever, το 2020, σαν joint venture, με εμένα σε ρόλο επικεφαλής του νέου σχήματος.»
Ο κ. Ορφανός περιγράφει τη λειτουργία της καινοτόμου startup: «Η Watt4Ever έχει την ιδιαιτερότητα να είναι η πρώτη τελείως καθετοποιημένη εταιρεία επαναχρησιμοποίησης μπαταριών αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Είμαστε ένα one stop shop, όχι μόνο για να παραλάβουμε τις μπαταρίες και να παραδώσουμε το πιστοποιητικό που απαιτείται από το νόμο για την ανακύκλωσή τους, αλλά τις τεστάρουμε και αν είναι καλές, τις επαναχρησιμοποιούμε, αν δεν είναι τις προωθούμε για ανακύκλωση.
Δίνεται, με αυτόν τον τρόπο, η ευκαιρία στους κατόχους ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου να ανταποκριθούν στις νόμιμες υποχρεώσεις τους και να… ξεφορτωθούν μια παλιά μπαταρία, χωρίς κόστος. Είχαμε πολύ σημαντικές επιτυχίες με την Watt4Ever: καταφέραμε μόλις σε 3 χρόνια να είναι μια επικερδής εταιρεία, κατακτήσαμε το βραβείο της περιβαλλοντικής εταιρείας της χρονιάς από τον «ΣΕΒ» του Βελγίου και πετύχαμε ευρεία αποδοχή αυτής της τεχνολογίας στο κοινό, με αποτέλεσμα να ιδρυθούν και άλλες μικρότερες εταιρείες με παρόμοιο αντικείμενο. Σήμερα, ένα σημαντικό ποσοστό των στατικών μπαταριών στο Βέλγιο είναι επαναχρησιμοποιημένες! ».
«Πάντα το βλέμμα μας στην Ελλάδα»
Σύμφωνα με τον ίδιο, οι μπαταρίες των EVs που κερδίζουν μια «δεύτερη ζωή», δεν επανατοποθετούνται σε αυτοκίνητα, αλλά έχοντας μετατραπεί σε στατικά συστήματα αποθήκευσης ενέργειας, υποστηρίζουν το δίκτυο και χρησιμοποιούνται σε πολλούς κλάδους όπως σούπερ μάρκετ, βιομηχανίες, σε αποθήκες, σε εργοστάσια, ξενοδοχεία κ.λπ. ή εγκαθίστανται από την Watt4Ever σε μια οποιαδήποτε άλλη επιχείρηση, από μικρές μέχρι μεγάλες, ανάλογα με τις ενεργειακές ανάγκες τους και το μέγεθος των κτιρίων τους, και βεβαίως αξιοποιούνται από ομίλους παραγωγής «πράσινης» ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, με τη σύνδεσή τους σε φωτοβολταϊκά και αιολικά ή από εταιρείες διαχείρισης φορτιστών και ταχυφορτιστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων για την υποστήριξη της λειτουργίας τους («από τις πιο σημαντικές εφαρμογές που έχουν τα συστήματα αποθήκευσής μας, διότι οι ταχυφορτιστές τραβούν πολύ ρεύμα από το δίκτυο. Για παράδειγμα, ένα βενζινάδικο συνήθως δεν έχει μετασχηματιστή 350 KW»).

Σε ερώτηση αν από την Ελλάδα υπάρχει ζήτηση για τις μπαταρίες «δεύτερης ευκαιρίας» της Watt4Ever, ο κ. Ορφανός απαντά: «Πάντα έχουμε το βλέμμα μας στραμμένο στην Ελλάδα. Γιατί είμαστε Έλληνες, οι ιδρυτές της εταιρείας. Κάνομε ορισμένες προσπάθειες, αλλά η αλήθεια είναι ότι και ο τομέας της αποθήκευσης ενέργειας και των ηλεκτρικών αυτοκινήτων τώρα ξεκινάει. Γρήγορα και με αρκετή ορμή, αλλά περιμένουμε να υπάρξει μια μεγαλύτερη ωριμότητα. Η εταιρεία που εξαγόρασε την Watt4Ever, η Bebat, είναι μέλος του πανευρωπαϊκού δικτύου RENEOS και συνεργάζεται με ελληνικούς οργανισμούς που είναι πολύ δραστήριο στο αντικείμενο. Ο αριθμός των μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξάνεται και στην Ελλάδα, άρα εκδηλώνεται ενδιαφέρον για συνέργειες. Ο τομέας είναι πολύ νέος, ελπιδοφόρος και αναπτύσσεται…».
Η εξαγορά της ελληνικής startup ολοκληρώθηκε τον Μάιο, μετά από πολύμηνες διαπραγματεύσεις: «Μια πρωτοβουλία σαν τη Watt4Ever είναι, κατά την προσωπική μου άποψη, πολύ σημαντική για οποιαδήποτε χώρα. Γιατί προσφέρει μια οικολογική διαχείρηση των μπαταριών ηλεκτρικού αυτοκινήτου, με τελείως διαφορετική προσέγγιση από όσες ξέραμε. Σε κάτι πολύ περίπλοκο τεχνολογικά ως αντικείμενο, που απαιτεί αποφόρτιση, αποσυναρμολόγηση, αποθήκευση κ.ά. Χρειάζονται «παίκτες» με εμπειρία και την τεχνογνωσία για να παρέχουν αυτές τις υπηρεσίες. Οι κλασσικοί logistic partners δεν είναι σε θέση να διαχειριστούν τόσο πολύπλοκα προϊόντα. Μας έχουν πλησιάσει φορείς από πολλές χώρες. Υπάρχει ανάγκη. Απαιτείται υποστήριξη και από τις κυβερνήσεις και από τους ιδιωτικούς επενδυτές. ».
Η ReVolta, διευκρινίζει ο κ. Ορφανός, υλοποιεί και το κομμάτι του software, πλην του hardware, για τη χρήση των μπαταριών (και για οικείες), αξιοποιώντας προγράμματα ΑΙ –με την ανάπτυξη αλγορίθμων- για τη βελτιστοποίηση της απόδοσης των συστημάτων διαχείρισης και εξοικονόμησης ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ή και οικιακών ΑΠΕ (π.χ. με πρόβλεψη φορτίων):
«Μια από τις εφαρμογές είναι η υποστήριξη του ιδίου του δικτύου. Στο Βέλγιο ο διαχειριστής πληρώνει τους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας για να ρυθμίσουν την κατανάλωση ή την παραγωγή τους. Αυτό μπορούμε να το πετύχουμε με μπαταρίες, για να έχουμε έξυπνα σπίτια ή έξυπνες επιχειρήσεις. Και είναι μόνο ένα μέρος από τις δυνατότητες που θα ανοίξουν στο άμεσο μέλλον για τα μέσα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας. Κάποια μέλη του προσωπικού μας είναι στην Ελλάδα. Δουλεύουμε με Έλληνες προγραμματιστές, ένα μέρος του λογισμικού μας φτιάχνεται στην Ελλάδα. Η Ελλάδα έχει μια θέση στην καρδιά μας και δεν αποκλείω να ανοίξουμε γραφεία στη χώρα, με την πρώτη ευκαιρία. Σε αυτή τη φάση αναμένουμε την ανάπτυξή μας στην Δυτική Ευρώπη και την Αμερική… ».
Η ReVolta πραγματοποιεί μάλιστα επαφές για χρηματοδότηση από funds, έχοντας αντλήσει κεφάλαια από ερευνητικά projects, την Ε.Ε. και την βελγική κυβέρνηση.
«ΑΠΕ: Προβλήματα και ευκαιρίες»
Στον επίλογό του ο Αιμίλιος Ορφανός μιλά για τα προβλήματα και τις ευκαιρίες του τομέα που εκπροσωπεί: «Υπάρχουν τόσες πολλές μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων οι οποίες είναι θεωρητικά επαναχρησιμοποιήσιμες, που από το 2030 και μετά θα μπορούμε να κατασκευάζουμε όλα τα συστήματα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας για τις ΑΠΕ μόνο από αυτές, με τεράστιο όφελος στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Σε όρους επένδυσης και ποιότητας, μιλάμε για πολύ συμφέρουσα περίπτωση.
Θα πρέπει όμως να βοηθήσει η νομοθεσία σε ευρωπαϊκό και τοπικό επίπεδο. Αν γίνουν οι διαδικασίες αδειοδότησης αυτής της δραστηριότητας απλές και διαυγείς, θα είναι εφικτό το project και για την Ελλάδα.
Αν το ελληνικό κράτος ενδιαφερθεί πραγματικά, υπάρχουν πολλοί «παίκτες» οι οποίοι θέλουν να το αναλάβουν. Εμείς εδώ είμαστε, αν οι ελληνικές αρχές αποφασίσουν να τεθούν οι βάσεις, για να γίνει με τρόπο οργανωμένο και ουσιαστικό.
Παρακολουθούσαμε τις εξελίξεις και είχαμε προβλέψει πριν από μερικά χρόνια ότι με τις ΑΠΕ θα χρειαστούν ειδικά μέσα για την αποθήκευση τεραστίων ποσοτήτων ενέργειας και αντίστοιχες εγκαταστάσεις. Είναι το πρόβλημα που ήδη βλέπετε πολύ έντονα στην Ισπανία ή και στην Ελλάδα.

Η διακοψιμότητα και η μη ευελιξία των ΑΠΕ δημιουργούν πρόβλημα στο δίκτυο. Αφενός, σε περίπτωση που έχουμε υπερπαραγωγή προκύπτουν χαμηλές τιμές, αρνητικές μάλιστα, φαινόμενο το οποίο παρατηρείται και στην Ελλάδα –και θα το παρατηρούμε όλο το καλοκαίρι. Θα κοστίζει χρήματα στον παραγωγό για να παράγει την ηλεκτρική ενέργεια, κάτι το οποίο είναι ανήκουστο. Αλλά το περιμέναμε, γιατί βλέπαμε τις τάσεις. Το δεύτερο πρόβλημα είναι ότι χρειάζονται μέσα τα οποία θα επιτρέπουν να ρυθμίσουμε την ποσότητα ενέργειας μέσα στο δίκτυο και με μεγάλη ταχύτητα. Οπωσδήποτε, η αποθήκευση ενέργειας το λύνει. Λογικό ήταν να αυξηθούν γενικότερα οι επενδύσεις σε αυτό τον τομέα. Δημιουργούμε έτσι τη δυνατότητα, αν έχουμε υπερπαραγωγή στα φωτοβολταϊκά ή τα αιολικά, να αποθηκεύουμε την επιπλέον ποσότητα σε μπαταρίες και να την χρησιμοποιούμε όταν θα μειώνεται η παραγωγή. Η αποθήκευση θεωρείται απαραίτητη για την ενεργειακή μετάβαση.».
Διαβάστε ακόμη
Με μεγάλους δασμούς ισοδυναμεί η καθυστέρηση της ευρωπαϊκής ενοποίησης
Γιάννης Καρούζος: Μπροστά σε… καλοκαιρινή καταιγίδα σφυριών τον Ιούλιο (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.