Η αγορά των καρτ-ποστάλ στην Ευρωπαϊκή Ένωση συνέχισε την καθοδική της πορεία το 2024, επιβεβαιώνοντας ότι η ψηφιακή επικοινωνία κυριαρχεί πλέον στις καθημερινές συνήθειες των πολιτών. Τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Eurostat καταδεικνύουν πως η συνολική αξία της αγοράς υποχώρησε κατά 15% σε σχέση με έναν χρόνο πριν, φτάνοντας στα 60 εκατ. ευρώ από 69 εκατ. ευρώ το 2023. Η πτώση αυτή δεν αποτελεί ένα μεμονωμένο περιστατικό, αλλά μέρος μιας βαθιάς και μακροχρόνιας αλλαγής .
Η τάση περιορισμού της ζήτησης είχε ήδη παγιωθεί από το 2014 έως το 2019, όταν η αγορά συρρικνωνόταν σταθερά. Ωστόσο, η πανδημία λειτούργησε σαν ένα σύντομο «διάλειμμα»: οι περιορισμοί στις μετακινήσεις και η ανάγκη για μια πιο προσωπική, απτή μορφή επικοινωνίας οδήγησαν σε άνοδο περίπου 50% των πωλήσεων κατά την περίοδο 2020-2021. Η κορύφωση αυτής της σύντομης αναβίωσης καταγράφηκε το 2022, όταν ο κύκλος εργασιών άγγιξε τα 81,3 εκατ. ευρώ, πριν επανέλθει η πτωτική ροή των τελευταίων ετών.
Αν και οι καρτ-ποστάλ υποχωρούν, ο ευρύτερος ταχυδρομικός και ταχυμεταφορικός κλάδος διατηρεί υψηλή αντοχή. Το 2024 απασχολούσε 1,45 εκατ. εργαζομένους ηλικίας 15+, έναντι 1,40 εκατ. το 2014. Παρ’ όλα αυτά, το ποσοστό συμμετοχής του κλάδου στη συνολική απασχόληση μειώθηκε ελαφρά – από 75 εργαζόμενους ανά 10.000 απασχολούμενους σε 70.
Η δημογραφική εικόνα παραμένει έντονα ανδροκρατούμενη, με τους άνδρες να αποτελούν το 62,9% του ανθρώπινου δυναμικού. Η αύξηση των δεμάτων –αποτέλεσμα της συνεχιζόμενης άνθησης του ηλεκτρονικού εμπορίου– αποτελεί πλέον τον βασικό μοχλό ανάπτυξης, ενώ η παραδοσιακή επιστολική επικοινωνία διαδραματίζει ολοένα μικρότερο ρόλο.
Προσαρμογή σε μια νέα πραγματικότητα
Η συρρίκνωση των πωλήσεων καρτ-ποστάλ δεν είναι απλώς μια εμπορική εξέλιξη· αντανακλά μια γενικότερη πολιτισμική μετάβαση προς την ταχύτητα και την αμεσότητα των ψηφιακών καναλιών. Παράλληλα όμως, η ανθεκτικότητα του ταχυδρομικού οικοσυστήματος δείχνει ότι ο φυσικός κόσμος των διανομών εξακολουθεί να αποτελεί κρίσιμο κρίκο για την ψηφιακή οικονομία.
Για την Ελλάδα, όπου η ανάγκη για διανομή δεμάτων αυξάνεται όχι μόνο στα μεγάλα αστικά κέντρα αλλά και στην περιφέρεια, τα ευρωπαϊκά δεδομένα υπογραμμίζουν την ανάγκη για περαιτέρω εκσυγχρονισμό υποδομών και διαδικασιών. Ο μετασχηματισμός του κλάδου δημιουργεί νέες ευκαιρίες απασχόλησης και ενισχύει την αξιοπιστία των ταχυμεταφορών.
Η νοσταλγία προσφέρει στις καρτ-ποστάλ ένα συμβολικό, σχεδόν ρομαντικό κύρος, ωστόσο δεν επαρκεί για να αναστρέψει τη μακρά πορεία πτώσης σε μια Ευρώπη που γράφει λιγότερο με μελάνι και περισσότερο με πλήκτρα.
Μια ιδιαίτερα συμβολική εξέλιξη έρχεται από τη Δανία, όπου η κρατική ταχυδρομική υπηρεσία PostNord ανακοίνωσε ότι θα παραδώσει το τελευταίο γράμμα στις 30 Δεκεμβρίου 2025. Μετά από τέσσερις αιώνες συνεχούς λειτουργίας, η συλλογή και διανομή επιστολών παύει και επίσημα.
Η ραγδαία πτώση της ζήτησης –κατά 90% σε διάστημα 25 ετών– σε συνδυασμό με μια σειρά ψηφιακών μεταρρυθμίσεων και την αλλαγή του νομικού πλαισίου οδήγησαν στο τέλος της καθολικής ταχυδρομικής υποχρέωσης. Η χώρα περνά οριστικά στη «νέα εποχή» όπου τα δέματα κυριαρχούν και το παραδοσιακό γράμμα γίνεται περισσότερο μουσειακό αντικείμενο παρά ζωντανό μέσο επικοινωνίας.
Διαβάστε ακόμη
Economist: Η Ελλάδα στις κορυφαίες οικονομίες του 2025 – Ποια χώρα πήρε τα σκήπτρα (πίνακας)
Shopping και ντοπαμίνη: Γιατί όσοι πάνε για ψώνια συχνά δηλώνουν πιο ευτυχισμένοι
Μυτιληναίος: Η ευρωπαϊκή γραφειοκρατία έφτασε σε σημείο να μην λογοδοτεί σε κανέναν
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.