Της Μαριάννας Τζάννε

Toυς σιδηροδρομικούς σταθμούς του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης σκοπεύει να μεταμορφώσει το επόμενο διάστημα η ΓΑΙΑΟΣΕ, προγραμματίζοντας δύο μεγάλα επενδυτικά σχέδια που θα συνδυαστούν με την τεράστια ανάπτυξη των λιμένων Πειραιά και Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για την δημιουργία δύο νέων εμπορικών κέντρων συνολικής επιφάνειας 150.000 τ.μ, καθώς επίσης γραφείων, ξενοδοχείων και άλλων τουριστικών χρήσεων. Τα δύο “σιδηροδρομικά” malls, τα οποία θα ενεργοποιήσουν επενδύσεις συνολικού ύψους άνω των 140 εκ. ευρώ, θα αποτελέσουν τμήμα ενός ευρύτερου στρατηγικού σχεδιασμού της κρατικής εταιρείας που διαχειρίζεται την ακίνητη περιουσία και το τροχαίο υλικού του σιδηροδρόμου (συνολικά 3.752 μηχανές), η οποία σύμφωνα με το επικαιροποιημένο μνημόνιο πρόκειται να περάσει μαζί με ακίνητα του ΟΣΕ, άμεσα στο Υπερταμείο.

Μεγάλα εμπορευματικά κέντρα

Στο σχεδιασμό της εταιρείας περιλαμβάνονται επίσης η δημιουργία μεγάλων εμπορευματικών κέντρων συνδυασμένων μεταφορών, η αναπαλαίωση εμβληματικών σιδηροδρομικών σταθμών με ιδιαίτερη αρχιτεκτονική και πολιτιστική κληρονομιά καθώς και η ανάπτυξη μικρότερων σιδηροδρομικών σταθμών, η αξιοποίηση διαφόρων μορφών ΑΠΕ αλλά και η πώληση ακινήτων που δεν συνδέονται με τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Αξίζει να σημειωθεί ότι η εταιρεία σκοπεύει να επενδύσει 40 εκ. ευρώ έως το 2022 για την αναβάθμισή του τροχαίου υλικού του σιδηροδρόμου, ποντάροντας στην απελευθερωμένη αγορά εμπορευματικών και επιβατικών μεταφορών που ήδη έστω και δειλά αναπτύσσεται και στην χώρα μας.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής της ΓΑΙΑΟΣΕ κ. Αθανάσιο Σχίζα, η εταιρεία έχει ήδη αναθέσει σε εταιρεία την πολεοδομική μελέτη και την έκδοση προεδρικού διατάγματος με τις χρήσεις γης και τους όρους δόμησης για το εμπορικό κέντρο στο σταθμό του Πειραιά, για το οποίο όπως δήλωσε πρόσφατα στο 2ο Συνέδριο για τις μεταφορές και τις υποδομές υπάρχει ήδη ενδιαφέρον από δύο επενδυτές. Το έργο συνολικού ύψους 50 εκ. ευρώ, προγραμματίζεται να προκηρυχθεί με σύμβαση παραχώρησης εντός του επόμενου μήνα. Συνολικά, ο σχεδιασμός προβλέπει την δόμηση 45.000 τ.μ σε τέσσερα επίπεδα πάνω από τις αποβάθρες του σιδηροδρομικού σταθμού. Προς το τέλος του χρόνου προγραμματίζεται η προκήρυξη του αντίστοιχου διαγωνισμού για την εκμετάλλευση του σιδηροδρομικού σταθμού Θεσσαλονίκης. Ο χώρος σύμφωνα με τον κ. Σχίζα βρίσκεται 1,5 χλμ. μακριά από το κέντρο της πόλης, μπορεί να φιλοξενήσει έως 100.000 τ.μ και να απορροφήσει επένδυση συνολικού ύψους 90 εκ. ευρώ. Η λειτουργία των δύο εμπορικών κέντρων εκτιμάται ότι μπορεί να δημιουργήσει 1.400 θέσεις εργασίας. Το επόμενο μεγάλο βήμα για την ΓΑΙΑΟΣΕ είναι η ανάπτυξη των εμπορευματικών κέντρων στο Θριάσιο Πεδίο, στο στρατόπεδο του Γκόνου στην Θεσσαλονίκη, στην Αλεξανδρούπολη, στη Λάρισα, το Βόλο, την Καβάλα και την Ηγουμενίτσα.

Τέλη Μαίου τα νέα για το Θριάσιο

Μετά από πολλές καθυστερήσεις, μέχρι τα τέλη Μαΐου προβλέπεται να δοθεί το πράσινο φως από το Ελεγκτικό Συνέδριο για την σύμβαση παραχώρησης των 588 στρεμμάτων στο Θριάσιο πεδίο, ώστε στην συνέχεια να περάσει από την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού ( DG Comp) και την ελληνική βουλή. Δεδομένων των απαιτούμενων εγκρίσεων εκτιμάται ως αισιόδοξος, ο στόχος, να ξεκινήσουν εντός του επόμενου Φθινοπώρου, οι κατασκευαστικές εργασίες. Η έγκριση της σύμβασης παραχώρησης του εμπορευματικού κέντρου στην κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ -Goldair από τη Βουλή και η προκήρυξη ενός νέου διαγωνισμού για παραχώρηση της υπόλοιπης έκτασης του Θριασίου (χώροι μεταφόρτωσης συνδυασμένων μεταφορών, φόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων, εγκατάσταση γερανογεφυρών, πρατήρια καυσίμων κ.α), προβλέπονται από το συμπληρωματικό μνημόνιο που συμφώνησε η κυβέρνηση με τους δανειστές από τον περασμένο Δεκέμβριο. Οι προθεσμίες ωστόσο έχουν εκπνεύσει προ πολλού. Για το νέο διαγωνισμό, εμφανίζεται ισχυρός διεκδικητής η Cosco, σε συνεργασία πιθανότατα και με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Mε τους δανειστές έχει συμφωνηθεί μέχρι τον Ιούλιο να είναι έτοιμα τα τεύχη δημοπράτησης, ωστόσο είναι αμφίβολο εάν το χρονοδιάγραμμα θα τηρηθεί. Μέχρι τις 10 Ιουνίου είναι προγραμματισμένη η εκδήλωση ενδιαφέροντος για την αξιοποίηση του στρατοπέδου του Γκόνου συνολικής έκτασης 600 στρεμμάτων και ύψους 180 εκ. ευρώ. Για το εμπορευματικό κέντρο υπάρχει ενδιαφέρον από την ΤΕΡΝΑ και τη Belterra Investments, του ομίλου Ιβάν Σαββίδη.

Θα ακολουθήσει μέσα στο επόμενο δίμηνο διαδικασία ανταγωνιστικού διαλόγου ώστε να υπάρξει ανάδοχος προς το τέλος του έτους. Από την συνολική επιφάνεια του έργου, το οποίο θα υλοποιηθεί σε συνεργασία με τον ΟΛΘ, 100 στρέμματα έχουν διατεθεί στον αγωγό TAP ως χώρος αποθήκευσης και διανομής σωλήνων.

Τέλος του έτους προγραμματίζεται αντίστοιχα η προκήρυξη του διαγωνισμού για το εμπορευματικό κέντρο της Αλεξανδρούπολης άνω των 500 στρεμμάτων που βρίσκεται εντός λιμένα και φτάνει ως το αεροδρόμιο. Το σύνολο της επένδυσης προβλέπεται να φτάσει τα 150 εκ. ευρώ. Παράλληλα, η ΓΑΙΑΟΣΕ έχει εκπονήσει όλες τις αναγκαίες μελέτες και είναι έτοιμη να αξιοποιήσει ένα ιστορικό μνημείο, το σταθμό Πελοποννήσου, ο οποίος κατασκευάστηκε επί Τρικούπη το 1889. Οι χρήσεις που έχουν επιλεγεί είναι μουσείου σιδηροδρόμου 1500 τ.μ, χώροι πρασίνου, αναψυχής και εστίασης.