Της Κατερίνας Καραμούτσου

Η τεχνητή νοημοσύνη στην υπηρεσία της ανθρώπινης χειρονομίας. Ή για να το πούμε πιο απλά, πώς ένα… ρομπότ μπορεί να «γεννήσει» μουσική; Πώς μπορεί να μάθει σε ένα παιδί να ζωγραφίζει;

Αυτός είναι ο στόχος της Gesture Computing, η οποία αν και με έδρα τη Θεσσαλονίκη, μόνο στη συμπρωτεύουσα δεν περιορίζεται.

Η start up, που έλαβε μέρος στον πέμπτο κύκλο του Επιταχυντή Innovathens για τις δημιουργικές και πολιτιστικές βιομηχανίες (Creative Industries), ιδρύθηκε τον Ιούλιο του 2016 και είναι εκ γενετής… διεθνής.

Οι τρεις ιδρυτές της, οι ακαδημαϊκοί κι ερευνητές Σωτήρης Μανιτσάρης, Αλίνα Γκλουσκόβα και Χριστίνα Θεοφιλίδου, ζουν μόνιμα στο Παρίσι.

Αυτό που προσπαθούν να κάνουν είναι να δημιουργήσουν customized εμπειρίες και υπηρεσίες για τις πολιτιστικές βιομηχανίες και τον τουρισμό, ενώ παράλληλα, διοργανώνουν διάφορα σεμινάρια, συνέδρια και workshops για τις εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης στις ανθρώπινες χειρονομίες.

gst.png

«Καταγράφουμε χειρονομίες με ένα σύνολο αισθητήρων και στη συνέχεια εκπαιδεύουμε τον υπολογιστή ώστε να μπορεί να τις καταλαβαίνει και τις μεταδίδει» εξηγεί στο newmoney.gr ο Σωτήρης. «Θέλουμε να αλλάξουμε την εμπειρία επίσκεψης σε ένα μουσείο, να έχουμε μια βιωματική μετάδοση της πολιτιστικής κληρονομίας. Σήμερα το πρόβλημα στα μουσεία είναι ότι προβάλλουν το αποτέλεσμα της ανθρώπινης γνώσης. Αυτό που προτείνουμε, για παράδειγμα, είναι μια σειρά από installations ώστε ο επισκέπτης να αποκτήσει μια βιωματική εμπειρία για το πώς μπορεί να δημιουργηθεί ένα γλυπτό για παράδειγμα» προσθέτει. Το ίδιο θα μπορούσε να γίνει και σε άλλες μορφές τέχνης, όπως η αγγειοπλαστική και η μουσική.

Η τεχνολογία που προτείνουν είναι αρκετά προχωρημένη για την Ελλάδα, γι’ αυτό ίσως και η ελληνική αγορά δεν αποτελεί πρωταρχικό στόχο τους.
«Στην Ελλάδα υπάρχει πλούσια γνώση από ανθρώπους εξειδικευμένους αλλά αυτή δεν μεταφράζεται σε οικονομικούς πόρους. Δεν υπάρχουν οι θεσμοί για να στηριχθεί αυτή η γνώση. Μέλλον υπάρχει, οι ανθρώπινες γνώσεις υπάρχουν, το ανθρώπινο δυναμικό αλλά μένει αναξιοποίητο» τονίζει ο Σωτήρης.

Η ομάδα

Ο Σωτήρης Μανιτσάρης είναι ερευνητής και επιστημονικός υπεύθυνος ερευνητικών προγραμμάτων σε πολυτεχνείο της Γαλλίας. Έχει σπουδάσει εφαρμοσμένα μαθηματικά στη συνέχεια έκανε μεταπτυχιακό στην τοπική ανάπτυξη. Στη διδακτορική του έρευνα ανέπτυξε μεθοδολογία αναγνώρισης μουσικών χειρονομιών βασισμένη στην όραση ηλεκτρονικών υπολογιστών. Κατά τη διάρκεια των μεταδιδακτορικών ερευνών του συμμετείχε ενεργά στην ανάπτυξη ρομποτικής κάσκας για την αποκατάσταση φωνής ανθρώπων με λαρυγγεκτομή καθώς επίσης και στην αναγνώριση επαγγελματικών χειρονομιών των εργατών στη γραμμή παραγωγής αυτοκινητοβιομηχανιών, με χρήση συνεργατικών ρομπότ. Έχει πάρει αριστεία για την έρευνά του στη μετάδοση γνώσεων και δεξιοτήτων που συνιστούν άυλη πολιτιστική κληρονομιά, με εφαρμογές στη σύγχρονη μουσική και την παραδοσιακή χειροτεχνία. Είναι ιδρυτής της Gesture Computing και συντονίζει το Think-Tank GAIIA « Χειρονομία και Τεχνητή Νοημοσύνη στη Βιομηχανία και την Τέχνη».

Ο Σωτήρης Μανιτσάρης

Sotiris.jpg

Η Χριστίνα Θεοφιλίδου έχει εφτά χρόνια εργασιακής εμπειρίας σε τρεις διαφορετικές χώρες: Ελλάδα, Ηνωμένο Βασίλειο και Γαλλία. Έχει συσσωρευμένη εμπειρία στους κλάδους του μάρκετινγκ, στην διαχείριση project, στην ανάπτυξη πωλήσεων, στην διοργάνωση εκδηλώσεων, σε επιχειρήσεις και στον ακαδημαϊκό τομέα. Στη Gesture Computing έχει αναλάβει την ανάπτυξη πωλήσεων και το μάρκετινγκ, καθώς επίσης και την διοργάνωση προωθητικών εκδηλώσεων. Έχει πτυχίο στη διοίκηση επιχειρήσεων και μάστερ στις διεθνές επιχειρήσεις και την επιχειρηματικότητα.

Η Χριστίνα Θεοφιλίδου

Christina.jpg

H Αλίνα Γκλουσκόβα πραγματοποίησε τις ανώτατες σπουδές της πάνω στη Διοίκηση Επιχειρήσεων και Διαχείριση Project στη Γαλλία, ενώ το 2016 ολοκλήρωσε τη διδακτορική της διατριβή στο Τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Τα τελευταία χρόνια εργάζεται στον τομέα της έρευνας και έχει εξειδικευτεί στη χρήση τεχνολογιών σύλληψης και αναγνώρισης χειρονομιών για τη μετάδοση χειρωνακτικών δεξιοτήτων, για την ανάπτυξη αλληλεπιδραστικών εκπαιδευτικών συστημάτων. Οι δραστηριότητες της στην Gesture Computing επικεντρώνονται στην αξιοποίηση τεχνολογικών καινοτομιών κυρίως στον χώρο της εκπαίδευσης, του πολιτισμού αλλά και του τουρισμού. Συμβάλλει στον εντοπισμό των αναγκών των χρηστών και στον καθορισμό των μεθοδολογικών και λειτουργικών προσαρμογών που πρέπει να γίνουν ανάλογα με την κάθε μελέτη περίπτωσης (π.χ. εγκατάσταση με εκπαιδευτικό/ψυχαγωγικό χαρακτήρα).

H Αλίνα Γκλουσκόβα

Alina.jpg