Του Δημήτρη Μαρκόπουλου
Οι πολιτικές μάχες κρίνονται στην αρένα της λεγόμενης καθημερινότητας, καθώς πολλές κυβερνήσεις έχασαν την εξουσία επειδή «ξέχασαν» να φροντίσουν τη νοικοκυρά, τον συνταξιούχο και τον καταναλωτή. Και η μάχη της αγοράς, όμως, φαίνεται να κρίνεται εκεί. Επιχειρήσεις που δεν κατανόησαν τη νέα καθημερινότητα, το πώς δηλαδή διαμορφώνεται η ζωή του μέσου Ελληνα, είτε χρεοκόπησαν, είτε υπολειτουργούν.
Εταιρείες που χάθηκαν στους λογαριασμούς τους και δεν είδαν τα νέα trends δεν είναι πια στην αγορά. Υπάρχουν όμως και οι όμιλοι εκείνοι που μελέτησαν, επικεντρώθηκαν και τελικά κατανόησαν τις αλλαγές. Που με τρόπο επιστημονικό είδαν τις τάσεις και επένδυσαν όταν στην Ελλάδα δεν τόλμησαν να κάνουν κάτι τέτοιο μεγαλύτερα γκρουπ. Η θεσσαλική Lariplast, με έδρα τη Λάρισα, είναι ένας όμιλος με όραμα που κατανόησε τις νέες συνθήκες. Ο μέσος Ελληνας πια δεν τρώει συχνά στο σπίτι και καταφεύγει είτε στο πλαστικό φαγητό είτε στο πλαστικό πιάτο. Σε μια κατά το… ποιητικότερο πλαστική ζωή.
Η βιομηχανία του Κάμπου, λοιπόν, συνειδητοποίησε ότι οι ξέφρενοι ρυθμοί οδηγούν σε νέες συνήθειες κατανάλωσης, με αποτέλεσμα να επενδύσει στα πλαστικά πιάτα, πιρούνια, ποτήρια και σε σκεύη που ενώ παλιότερα τα αντιμετωπίζαμε με χλευασμό ως πιστοί οπαδοί της ποιότητας, σήμερα τα έχουμε αναγάγει σε απαραίτητα εφόδια της ζωής μας. Μάλιστα η Lariplast κατόρθωσε να βάλει στο πλαστικό μέχρι και ποιότητα, ανατρέποντας την εικόνα του ως προϊόντος β’ κατηγορίας.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Αυτή η οικογενειακή βιομηχανία ξεκίνησε ως βιοτεχνία. Ηταν τα δύσκολα αλλά γεμάτα προοπτική χρόνια της δεκαετίας του ’60. Για την ακρίβεια, το 1969, όταν ο πατήρ Τσερέπας δημιούργησε τη βιομηχανία. Η εταιρεία σιγά-σιγά έχτισε μια καλή εικόνα, πάντοτε όμως με ένα μικρομεσαίο πρότυπο. Εκεί που έγινε το μεγάλο άλμα ήταν από το 1990 και μετά.
Ως εκπρόσωπος της δεύτερης γενιάς, ο νυν πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Γιάννης Τσερέπας αναλαμβάνει τα ηνία. Για την ακρίβεια ανέλαβε το 1996 μετά από μια αιφνίδια περιπέτεια της υγείας του πατέρα του, ο οποίος δεν επέστρεψε μετά στο εργοστάσιο. Με διεθνή λογική και προσανατολισμό, δίνοντας έμφαση στα παγκόσμια επιχειρηματικά μοντέλα και έχοντας την πεποίθηση ότι μπορεί να γίνει ένας βιομήχανος πρώτης γραμμής, θα αναδομήσει την εταιρεία και θα την εκτοξεύσει. Μόλις 20 ετών (έχει γεννηθεί το 1970) ανέλαβε τις τύχες της επιχείρησης και την οδήγησε ψηλά, αποδεικνύοντας ότι είναι ένας άνθρωπος με όραμα και διάθεση για σκληρή δουλειά. Κάπως έτσι και μέσα από μια σειρά τολμηρών αποφάσεων και επενδύσεων, η Lariplast έφτασε από 15 εργαζόμενους να απασχολεί σήμερα 150 άτομα, 30 εκ των οποίων στην εργοστασιακή της μονάδα στη Γαλλία. Από μια μικρή μονάδα στο τέλος του ’80, η βιομηχανία διαθέτει σήμερα εργοστασιακούς χώρους 11.000 τ.μ., αποθήκες 24.000 τ.μ. και παράγει πάνω από 2 εκατομμύρια τεμάχια κατ’ έτος. Κι όλα αυτά έχοντας το 75% του τζίρου της από το εξωτερικό.
Από βιοτεχνία, βιομηχανία
Πώς όμως έγινε αυτό το θαύμα; Οπως μας λέει ο κ. Τσερέπας, διέγνωσε ότι η αγορά του πλαστικού έχει μέλλον βλέποντας πως η εστίαση εκτός σπιτιού θα κερδίσει έδαφος. Κάπως έτσι, επένδυσε στις συνεργασίες με αλυσίδες όπως η Goody’s, η Everest, αλλά και με μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, οι οποίες σταδιακά τοποθέτησαν το πλαστικό στα ράφια και τα μαγαζιά τους. Ο Ελληνας βγαίνοντας για εργασία και αναγκαζόμενος να δουλεύει πολλές ώρες εκτός σπιτιού στράφηκε στο πλαστικό σκεύος, ενώ η εποχή οδήγησε και στην ανάπτυξη του delivery, που επίσης χρησιμοποιεί πλαστικά πιάτα και ποτήρια ή άλλα χρηστικά είδη. Με οδηγό λοιπόν τη συνεχή βελτίωση, το 1996 προωθήθηκαν συνεργασίες με παγκόσμια δίκτυα. Τα προϊόντα της Lariplast διανέμονται σε χώρες των Βαλκανίων και της Μέσης Ανατολής, σε ευρωπαϊκές αγορές όπως είναι η Αγγλία, το Βέλγιο, η Ιταλία, η Ολλανδία και η Κύπρος, ενώ φτάνουν και στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού. Η διανομή αφορά σε υπηρεσίες catering, χονδρική πώληση και λιανεμπόριο, με τις συνεργασίες να επεκτείνονται διαρκώς τόσο από πλευράς εξειδίκευσης όσο και κάλυψης.
Ηδη από τη δεκαετία του ’70, στον χώρο των πλαστικών η εταιρεία διέθετε το μεγαλύτερο και καλύτερα οργανωμένο ιδιόκτητο δίκτυο διανομής. Κάπως έτσι η Lariplast βρισκόταν λόγω χαμηλότερου κόστους έναντι του ανταγωνισμού σε οποιοδήποτε σημείο της Αθήνας, αλλά και του κόσμου, με αποτέλεσμα να αποκτήσει πλεονέκτημα. Εξάλλου η πείρα της εταιρείας στο κομμάτι του προϊοντικού σχεδιασμού απέφερε τα πιο εντυπωσιακά αποτελέσματα ακόμα και στη δημιουργία καινούριων μοντέλων πλαστικών συσκευασιών. Αυτό ήταν που οδήγησε πολλές αλυσίδες σούπερ μάρκετ, αλλά και άλλους παίκτες, να συνεργαστούν με τη θεσσαλική βιομηχανία. Κι αυτό διότι είχε τη δυνατότητα να σχεδιάζει ειδικά πλαστικά προϊόντα γι’ αυτές. Αυτή τη στιγμή η λαρισαϊκή βιομηχανία εξάγει σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, Βρετανία, Ιρλανδία, Ιταλία, Ισπανία, Γαλλία, Βέλγιο, Σουηδία, Παναμάς, Πουέρτο Ρίκο, Ισραήλ, Λίβανος, Κύπρος, Ρουμανία, Αλβανία, ΠΓΔΜ, Βουλγαρία, Κόσοβο, Σερβία, Βοσνία κ.ά. Για να κατανοήσουμε δε την πορεία επιτυχίας της, θα πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι το 2009 οι πωλήσεις της έφταναν τα 11,2 εκατ. ευρώ ενώ σήμερα ξεπερνούν τα 20 εκατ., με κέρδη κοντά στο μισό εκατ. ευρώ, αν και άλλες χρονιές ξεπερνούσαν το 1 εκατ. ευρώ, ενώ στη Γαλλία τα έσοδα της εταιρείας ξεπερνούν τα 15 εκατ. ευρώ – άρα σε σύνολο ομίλου μιλάμε για πάνω από 35 εκατ. ευρώ πωλήσεις. Μάλιστα λόγω της επένδυσης στη Γαλλία η Lariplast έχει συνεργασία με μεγάλες γαλλικές πολυεθνικές, όπως η Casino, η Metro France, η Dia κ.ά.
Ζήτω οι ειδικοί αναπτυξιακοί νόμοι
Η επένδυση σε μονάδα στη Γαλλία ήταν μια ιδέα που στριφογύριζε στο μυαλό της διοίκησης για χρόνια και υλοποιήθηκε το 2013. Η επιλογή είχε να κάνει με το γεγονός ότι πρόκειται για μια δυτική χώρα με κουλτούρα στη χρήση πλαστικών ειδών, αλλά και λόγω σχέσεων της οικογένειας Τσερέπα εκεί. Παράλληλα, κάτι άγνωστο σχετικά με τη Lariplast είναι ότι αποτελεί βιομηχανία εξπέρ στην αξιοποίηση ειδικών αναπτυξιακών νόμων και εργαλείων. Η αρχή έγινε με έναν επενδυτικό νόμο της κυβέρνησης Νικολά Σαρκοζί που παρείχε κινητροδότηση για ξένες επενδύσεις. Παρέα με έναν γαλλικό όμιλο-συνεργάτη της συνέστησε κοινοπραξία, με τον Γάλλο πελάτη να διατηρεί το 40%. Η συγκεκριμένη στρατηγική αποτέλεσε οδηγό και για τα μελλοντικά σχέδια της εταιρείας, η οποία προετοιμάζει αντίστοιχη παραγωγική επένδυση, αυτή τη φορά στις ΗΠΑ, εκμεταλλευόμενη έναν ακόμη επενδυτικό νόμο που χρηματοδοτεί το 80% των επενδύσεων με χαμηλά επιτόκια και αποπληρωμή στα 40 έτη. Η μονάδα της Γαλλίας βρίσκεται στην πόλη Μαρλέ και η συγκεκριμένη επένδυση έτρεξε ταχύτατα.
Παράλληλα, η δημιουργία αυτής της μονάδας ήρθε ως απάντηση στην εντεινόμενη κρίση στη χώρα μας και εξαιτίας των διαρκών φορολογικών προβλημάτων που υπήρχαν εδώ. Αρα το να πάει μια ελληνική εταιρεία σε μια ώριμη δυτικοευρωπαϊκή αγορά είχε την αξία του αφού την απεγκλώβιζε.
Ταυτόχρονα, η ελληνική βιομηχανική οικογένεια θέλοντας να δημιουργήσει «πάτημα» και σε άλλες περιοχές, τις οποίες βλέπει ήδη με καλό μάτι, ψάχνει τρόπο να επενδύσει στις ΗΠΑ.
Γι’ αυτό τον λόγο, όπως αναφέρει ο κ. Τσερέπας, υπάρχει σχέδιο επένδυσης στο Τέξας, το οποίο θα υλοποιηθεί άμεσα. Μόνο μέσα στην περίοδο της κρίσης, δηλαδή την τελευταία τετραετία, η Lariplast επένδυσε άνω των 14 εκατ. ευρώ, μια τάση που συνεχίζεται.
Κι όλα αυτά ενώ η οικονομία της χώρας μας βρίσκεται σε ύφεση, ενώ η διοίκηση Τσερέπα δεν συζητά την αποχώρησή της όχι μόνο από την Ελλάδα αλλά ούτε και από την αγαπημένη της πόλη, τη Λάρισα, κι ενώ στις ξένες αγορές η εταιρεία αντιμετωπίζει έναν σκληρό, στα όρια του αθέμιτου, ανταγωνισμό από τις προερχόμενες από την Τουρκία εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Ας μην ξεχνάμε ότι η Τουρκία επιδοτεί με 10% επί του ποσού των εξαγωγών τις τουρκικές επιχειρήσεις με τη μορφή ειδικών εκπτώσεων στις ασφαλιστικές εισφορές, στην ενέργεια και στους φόρους, μια πρακτική που απαγορεύεται ρητά στις χώρες της Ευρωζώνης. Παράλληλα, οι συγκεκριμένες εταιρείες απολαμβάνουν την ελεύθερη αδασμολόγητη διακίνηση των προϊόντων τους στην Ευρωπαϊκή Ενωση.

Η βράβευση
Εξαιτίας όλων των παραπάνω επενδύσεων και κινήσεων, ο κ. Τσερέπας βρέθηκε προ μηνών μέσα στους τέσσερις Ελληνες επιχειρηματίες που βραβεύτηκαν ως Επιχειρηματίες της Χρονιάς από την Ernst & Young. Μάλιστα ο ίδιος βραβεύτηκε ως Δυναμικά Αναπτυσσόμενος Επιχειρηματίας. Πώς να μην είναι έτσι όμως όταν τα προϊόντα που παράγει αποτελούν αυτή τη στιγμή την πλειοψηφία των πλαστικών ειδών που διακινούνται στην ελληνική αγορά; Η Lariplast επενδύει σημαντικότατο μέρος των πόρων της σε σύγχρονες μεθόδους και εργαλεία για την εκπαίδευση του νέου προσωπικού της. Ενδεικτικά αναφέρουμε σύστημα διαχείριση πόρων ERP, σύστημα διαχείρισης πελατειακών σχέσεων και οργάνωσης πωλήσεων CRM, σύστημα διαχείρισης αποθεμάτων WMS, ηλεκτρονικό κατάστημα B2B, πληροφοριακό σύστημα κ.ο.κ. Κι όλα αυτά σε μια περιφερειακή πόλη όπως η Λάρισα, με τη γνωστή υστέρηση που συχνά υπάρχει έναντι της Αθήνας. Εξάλλου στην επιχείρηση αρχίζει να δραστηριοποιείται και η νεότερη γενιά της οικογένειας, ο Αγγελος και ο Δημήτρης Τσερέπας, οι οποίοι μαθαίνουν τη δουλειά για να συνεχίσουν σε μέλλοντα χρόνο την προσπάθεια.

Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.