Σε μια εποχή όπου οι ίδιες οι αγορές έπρεπε να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα ο κ. Γιώργος Μούχαλης κατάφερε να βρεθεί μπροστά από τις εξελίξεaις δημιουργώντας έναν όμιλο leader στη μικρή λιανική υπό τον τίτλο Κiosky’s με συνολικά 400 σημεία, τα 31 convenience stores και τα υπόλοιπα περίπτερα. Τώρα ο ίδιος ετοιμάζεται για το επόμενο μεγάλο βήμα που πιστεύει ότι θα αλλάξει όλα τα δεδομένα στην αγορά, την ηλεκτρονική πλατφόρμα για μικροψώνια eKiosky’s (www.ekioskys.gr).

«Τ ο πιστεύω ακράδαντα. Θα ξαναγράψουμε την ιστορία του μικρού καταστήματος. Είναι κάτι που θα τους δώσει σημαντική ώθηση έπειτα από ένα μεγάλο κύκλο συγκέντρωσης της αγοράς», λέει στο «business stories» ο κ. Γιώργος Μούχαλης.

Το eKiosky’s πρόκειται ουσιαστικά για μια πρωτοποριακή πλατφόρμα όπου μπορεί κανείς να προμηθευτεί όχι μόνο είδη περιπτέρου, αλλά και πληθώρα άλλων προϊόντων, από καφέ, σνακ, γλυκά, γαλακτοκομικά, απορρυπαντικά, είδη ατομικής υγιεινής κ.ο.κ. μόλις μέσα σε 20 λεπτά, από τη στιγμή που θα υποβάλει την παραγγελία και σε όποιο σημείο θέλει. Ελάχιστη τιμή παραγγελίας είναι τα 3 ευρώ, η διανομή δεν χρεώνεται ενώ θα υπάρχουν πρόγραμμα loyalty όπως στα μεγάλα σούπερ μάρκετ και προσφορές.

«Μπορεί κάποιος να ζητήσει να του πάμε ό,τι θέλει είτε στο σπίτι του είτε σε όποιο άλλο σημείο θέλει. Σε πλατείες, σε παραλίες, όπου μπορείτε να φανταστείτε», λέει ο κ. Μούχαλης και συμπληρώνει: «Βλέπεις τον αγώνα και ξέμεινες από μπίρες; Βάζεις την παραγγελία και -το πολύ- σε 20 λεπτά έχουν έρθει στο σπίτι σου. Θέλεις να πιεις έναν καφέ διαβάζοντας την εφημερίδα σου; Τα φέρνουμε μαζί όπου θέλεις. Μάλιστα στο συγκεκριμένο ετοιμάζουμε και συνδρομητική υπηρεσία όπου μπορείς να λαμβάνεις με πάγια εντολή τον καφέ σου και την εφημερίδα σου την ώρα που θέλεις και το σημείο όπου θέλεις».

«Γενικά η φιλοσοφία του νέου καναλιού είναι να έχεις ό,τι θέλεις εύκολα, εκεί που είσαι, άμεσα, χωρίς επιπρόσθετο κόστος και με επιβράβευση», τονίζει ο κ. Μούχαλης.

Η πλατφόρμα ήδη παρέχει 1.000 κωδικούς προϊόντων μέσω hubs και σημείων πώλησης που έχουν δημιουργηθεί για την υποστήριξή της. Ως εκ τούτου και η γεωγραφική εξυπηρέτηση της πλατφόρμας θα ακολουθήσει περίπου την πορεία του δικτύου όλου του ομίλου που ήδη έχει στηθεί και θα αναπτυχθεί ακόμα περισσότερο.

Το δουλεύαμε για περίπου 1,5 χρόνο και από την αρχή του έτους ξεκινήσαμε την πιλοτική του εφαρμογή καλύπτοντας περίπου τη μισή Αττική», λέει ο κ. Μούχαλης. Ως το τέλος της χρονιάς, όπως λέει, θα καλυφθεί και το άλλο μισό του Λεκανοπεδίου, όπως επίσης και άλλες μεγάλες πόλεις ανά τη χώρα, με πρώτη τη Θεσσαλονίκη.
Σε περίπου έναν μήνα θα είναι έτοιμη και η εφαρμογή για τα smartphones που θα δώσει μεγάλη ώθηση στη νέα υπηρεσία. «Η μικρή λιανική είναι μια μεγάλη αγορά και έτσι όπως εξελίσσονται τα πράγματα όλα καταλήγουν σε δύο πράγματα: στα καταστήματα ευκολίας, όπως λέμε (σ.σ.: convenience stores), και στο κινητό τηλέφωνο. Πλέον ο καταναλωτής μέσω του τηλεφώνου του αναζητά και μπορεί να βρίσκει ένα προϊόν στην καλύτερη τιμή. Από εκεί και έπειτα θέλει να χρησιμοποιεί ένα κανάλι που του προσφέρει ευκολία και εμπειρίες.

Γι’ αυτό και τα convenience stores αυξάνονται σε όλες τις μεγάλες αγορές. Ο πελάτης που θα έρθει θέλει να εξυπηρετηθεί εύκολα, γρήγορα και να κερδίσει τους πόντους του. Oλο αυτό που περιγράφω θα πάρει λίγο χρόνο ακόμη στην ελληνική αγορά, αλλά να είστε σίγουροι ότι εκεί πάμε. Επομένως τα καταστήματα της μικρής λιανικής που θα δουλέψουν και θα ενσωματώσουν τις νέες τεχνολογίες είναι και αυτά που θα έχουν προοπτική. Οι υπόλοιποι απλώς θα δυσκολεύονται να προσαρμοστούν», λέει ο κ. Μούχαλης.

«Οι εποχές και οι όροι του παιχνιδιού έχουν αλλάξει. Πλέον με τη σωστή οργάνωση στα logistics ένα μικρό κατάστημα 100 τ.μ. μπορεί πλέον να γίνει πολυκατάστημα με branded προϊόντα. Με την ηλεκτρονική πλατφόρμα μάλιστα ανοίγει και το πελατολόγιο του καταστηματάρχη της λιανικής», σημειώνει ο κ. Μούχαλης.
Αυτό δεν το λέει τυχαία ο ίδιος, μια και κύριος άξονας για την ανάπτυξη του ομίλου Μούχαλη παραμένει το logistics center στο Κορωπί, όπου έχει έδρα η Aλφα Διανομές, η χονδρεμπορική εταιρεία που σήμερα προμηθεύει τόσο το δίκτυο πωλήσεων της Κiosky’s όσο και άλλα καταστήματα.

To εν λόγω δίκτυο στο μεγαλύτερο βαθμό έχει αναπτυχθεί μέσω του franchise, αφού από τα 400 σημεία τα 70 είναι ιδιόκτητα.

Μέσω της δικαιόχρησης θα αναπτυχθεί σε μεγάλο βαθμό και το σέρβις της νέας υπηρεσίας eKiosky’s, αφού πέραν του υφιστάμενου δικτύου ο κ. Μούχαλης δηλώνει ότι στόχος είναι σε βάθος τριετίας οι υπηρεσίες της ηλεκτρονικής πλατφόρμας να υποστηρίζονται από 150 hubs ανά την επικράτεια.

«Είναι κάτι που ψάχναμε καιρό στο πλαίσιο της νέας στρατηγικής που θέλαμε να εφαρμόσουμε: να δημιουργήσουμε εργαλεία ανάπτυξης για τους πελάτες μας και να ενοποιήσουμε το κατάστημα με την τεχνολογία».

Στην online αγορά ο ίδιος πιστεύει πάρα πολύ. Μάλιστα προ ενάμισι έτους φρόντισε ο όμιλός του να εξαγοράσει την παλαιότερη πλατφόρμα παραγγελίας φαγητού delivery.gr αλλά και το e-table.gr, που ειδικεύεται σε κρατήσεις σε εστιατόρια. Εξάλλου ο ίδιος από τώρα σχεδιάζει επέκταση του μοντέλου του eKiosky’s και σε ξένες αγορές. «Αρχικά στην Κύπρο και τη Μ. Ανατολή και επίσης μας ενδιαφέρουν τα Βαλκάνια», λέει. Παράλληλα όμως συνεχίζεται και η επέκταση του δικτύου των φυσικών σημείων πώλησης kiosky’s, είτε αυτά αφορά περίπτερα είτε convenience stores.
Μάλιστα ο όμιλος Μούχαλη για την επόμενη τριετία τρέχει επενδυτικό πρόγραμμα που ξεπερνά τα 10 εκατ. ευρώ φιλοδοξώντας να ισχυροποιηθεί σε όλους τους τομείς της αγοράς όπου σήμερα δραστηριοποιείται, από το χονδρικό εμπόριο και τη διανομή έως τα σημεία λιανικής και τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες.

Η πορεία του ομίλου είναι σε τροχιά ισχυρής ανάπτυξης. Σύμφωνα με τον κ. Μούχαλη, ο κύκλος εργασιών το 2019 έφτασε στα 350 εκατ. ευρώ, ενώ αναμένεται περαιτέρω αύξησή του φέτος, «αρκεί να μην υπάρξει σημαντικό πλήγμα στην αγορά από τον κορωνοϊό», λέει.

Σημειώνεται ότι με βάση τις τελευταίες δημοσιοποιημένες οικονομικές καταστάσεις που αφορούν το 2018 ο όμιλος είχε εμφανίσει τζίρο 303,76 εκατ. ευρώ. Εξ αυτών τα 222,5 εκατ. ευρώ αφορούσαν πωλήσεις καπνικών και τα 46,669 εκατ. έσοδα από παροχή υπηρεσιών. Εκείνη τη χρονιά τα EBITDA ήταν αυξημένα κατά 25,8%, καθώς διαμορφώθηκαν στα 5,71 εκατ. ευρώ, ενώ τα κέρδη μετά φόρων υποχώρησαν στα 994.000 ευρώ αντί 1,12 εκατ. ευρώ, λόγω αυξημένων έκτακτων εξόδων.

Από την Ιμβρο στην Ηλιούπολη

Διόλου άσχημα για μια επιχειρηματική προσπάθεια που ξεκίνησε το 1974 με ένα πρατήριο καπνικών στην Ηλιούπολη από τον πατέρα του κ. Μούχαλη, Παναγιώτη, ο οποίος αναζήτησε την τύχη του στην Αθήνα φεύγοντας από την Ιμβρο μετά το ξέσπασμα του ανθελληνικού πογκρόμ στην Πόλη.

Σε αυτό το πρατήριο ξεκίνησε να δουλεύει από τα 16 του χρόνια και ο κ. Μούχαλης μαζί με τον αδελφό του Ιωακείμ, οι οποίοι στα τέλη της δεκαετίας του ‘90 ανέλαβαν τα ηνία της οικογενειακής επιχείρησης καταφέρνοντας παράλληλα να αναδείξουν τη Μούχαλης Α.Ε. στη Νο 1 θέση στο χονδρεμπόριο και τη διανομή καπνικών προϊόντων στην Ελλάδα, διατηρώντας την έκτοτε.

«Λίγο αργότερα ξεκινήσαμε βέβαια να προσθέτουμε κλάδους και δραστηριότητες», λέει ο κ. Μούχαλης. Το 2006 εξαγόρασαν την εταιρεία Αλφα Διανομές Α.Ε., της μεγαλύτερης εταιρείας διανομής, πώλησης και χονδρεμπορίου ζαχαρωδών – αναψυκτικών – ψιλικών προϊόντων στην Ελλάδα, μια χρονιά κατά την οποία πήραν και το 40% της εμπορίας και διανομής των προϊόντων της Chipita στην Αττική. Εναν χρόνο μετά, το 2007, εξαγόρασαν την ΙΝΚΑΤ, εταιρεία που είχε περίπτερα και μίνι μάρκετ και μέσω της οποίας διαχειρίζονται σήμερα το δίκτυο λιανικής Kiosky’s. Στην εν λόγω εταιρεία μάλιστα επένδυσε προ ετών και το γνωστό fund SouthΒridge Europe Mezzanine διαβλέποντας ευκαιρίες.

Το 2010 η Μούχαλης Α.Ε. εισήλθε στην ηλεκτρονική πώληση χρόνου ομιλίας κινητής, σταθερής τηλεφωνίας, Internet και paysafe μετά τη συνεργασία που σύναψε με την εταιρεία Payzone Hellas.
Δύο χρόνια μετά θα συνάψει συνεργασία με την Παπαστράτος για την εμπορία και διανομή των προϊόντων της στα σημεία λιανικής στο 60% του Νομού Αττικής.

Το 2014 θα ακολουθήσει η συνεργασία με την εταιρεία JDE για την εμπορία και διανομή των επαγγελματικών συσκευασιών του καφέ Jacobs Espresso, Lacta & Chillino Oreo, το 2016 η συνεργασία με την εταιρεία Ελληνικά Λαχεία του ΟΠΑΠ για τη διανομή του νέου στιγμιαίου λαχείου Σκρατς και το 2018 ένα μεγάλο deal με τη Unilever για την εμπορία και διανομή των προϊόντων παγωτού (ΕΒΓΑ, Algida, Ben & Jerry’s) στα σημεία λιανικής στην Αττική.