Δεν χρειάζεται να ξεφυλλίσει κανείς πολλές σελίδες για να καταλάβει ότι το φετινό Pirelli δεν θυμίζει τίποτα από την κληρονομιά του. Από την πρώτη εικόνα γίνεται σαφές πως ο Νορβηγός φωτογράφος Σόλβε Σουντσμπό δεν ασχολείται με το γυμνό ως επιφάνεια προς κατανάλωση, αλλά ως μια ζωντανή σύνδεση μεταξύ σώματος, φύσης και χρόνου. Ένα ημερολόγιο που μπαίνει σε μια νέα εποχή και το δηλώνει χωρίς περιστροφές.

Ο Σουντσμπό συνοψίζει την πρόθεσή του σε μια απλή φράση: «Ήθελα να φωτογραφίσω ώριμες γυναίκες με εμπειρία και βάθος». Μια τοποθέτηση που έρχεται να ανατρέψει δεκαετίες αισθητικής όπου το γυναικείο σώμα παρουσιαζόταν ως αιώνιο, άφθαρτο και σιωπηλό. Η επιλογή του δεν είναι τυχαία – είναι σκηνοθετημένη αντίθεση στο στερεότυπο.

Οι γυναίκες ως στοιχεία της φύσης

Το Pirelli 2026 μεταμορφώνει έντεκα γυναίκες σε προσωποποιήσεις της γης, του αέρα, του νερού, της φωτιάς, της ενέργειας, του αιθέρα, του φωτός. Δεν πρόκειται για απλές λήψεις, αλλά για μια προσπάθεια μεταμόρφωσης που ξεφεύγει από τη λογική της «εικόνας». Η Τίλντα Σουίντον κινείται σε έναν ιδιωτικό κοσμικό χώρο, η FKA twigs γίνεται κυριολεκτικά τοπίο, σκεπασμένη με άμμο, ενώ η Εύα Χέρτζιγκοβα βυθίζεται στο νερό σαν να ανήκει εκεί από πάντα.

Η επιλογή γυναικών με διαδρομή και κύρος λειτουργεί ως αντίλογος στην εμμονή της εποχής με την τέλεια, αψεγάδιαστη εικόνα. Ο φωτογράφος δεν επιδιώκει να χαϊδέψει το βλέμμα του θεατή· επιδιώκει να το ταρακουνήσει. «Ήθελα να αιχμαλωτίσω συναισθήματα, ένστικτα, καταστάσεις του νου», δηλώνει. Όχι πόζες. Όχι κώδικες σεξουαλικότητας. Όχι ρόλους που είχαν καθοριστεί από τις προσδοκίες του παλιού Pirelli.

Πώς δημιουργήθηκαν οι εικόνες

Η διαδικασία δεν ξεκίνησε στα στούντιο, αλλά στις ακτές του Νόρφολκ και στα τοπία της αγγλικής εξοχής. Εκεί ο Σουντσμπό συνέλεξε εικόνες της φύσης, τις οποίες μετέφερε σε γιγαντιαίους LED τοίχους στα στούντιο του Λονδίνου και της Νέας Υόρκης. Έτσι, το περιβάλλον δεν λειτουργεί ως φόντο, αλλά ως συνέχεια του σώματος.

«Πώς οπτικοποιείς τον άνεμο;» αναρωτιέται. «Το νερό σε χτυπά ή σε αγκαλιάζει. Έπρεπε να βρούμε τρόπο να μεταφέρουμε τη δύναμη αυτών των στοιχείων χωρίς να καταπιούν τον άνθρωπο». Μια παρατήρηση που λειτουργεί ως μεταφορά για όλο το φετινό ημερολόγιο: το σώμα βρίσκεται στο κέντρο, όχι στο περιθώριο.

Το κοινό και η σιωπηλή ρήξη

Για δεκαετίες το Pirelli ταυτίστηκε με μια συγκεκριμένη αισθητική, συχνά εμπορική και αισθησιακή. Η έκδοση του 2026 δεν κάνει ούτε μία χειρονομία νοσταλγίας προς αυτό το παρελθόν. Είναι μια καθαρή τομή. Το ερώτημα, βέβαια, είναι πώς θα αντιδράσει το κοινό. Όσοι περίμεναν ένα ημερολόγιο που «κολακεύει» το βλέμμα ίσως βρεθούν μπροστά σε κάτι ξένο. Αυτή η έκδοση απαιτεί παρουσία, όχι απλή θέαση. Ζητά συμμετοχή. Ίσως αυτή η απαίτηση είναι και το πιο πολιτικό της μήνυμα.

Η Βένους Ουίλιαμς, η Ισαμπέλα Ροσελίνι και οι υπόλοιπες πρωταγωνίστριες δούλεψαν σε ένα πλαίσιο απόλυτης καλλιτεχνικής εμπιστοσύνης. Ο στιλίστας Τζέρι Στάφορντ, ο διευθυντής φωτογραφίας Μπενουά Ντελόμε, η make-up artist Βαλ Γκάρλαντ και ο Σουντσμπό συνδιαμόρφωσαν ένα περιβάλλον όπου η εικόνα δεν ήταν αποτέλεσμα σκηνοθεσίας, αλλά συνεργασίας. «Χρειάζομαι ανθρώπους που με απελευθερώνουν δημιουργικά», λέει ο φωτογράφος — και το αποτέλεσμα δικαιώνει αυτή τη συνθήκη.

Η ομορφιά ως αμφιβολία

Για τον Σουντσμπό, η ομορφιά δεν είναι κάτι αυτονόητο. «Η ομορφιά πρέπει να είναι ενδιαφέρουσα και λίγο προκλητική», επιμένει. Στο Pirelli 2026 αυτό γίνεται πράξη: η ομορφιά δεν προσφέρεται έτοιμη. Απαιτεί να την αμφισβητήσεις, να την ξανασκεφτείς, να τη διαπραγματευτείς. Σε μια εποχή όπου η εικόνα παράγεται και καταναλώνεται με ιλιγγιώδη ταχύτητα, το ημερολόγιο ζητά χρόνο, προσοχή, διάλογο.

Και στο τέλος, αφήνει μια προτροπή που ξεπερνά τον χώρο της τέχνης: «Βγείτε έξω και κάντε το μόνοι σας». Σαν να υπενθυμίζει ότι ο κόσμος —όπως και η εικόνα— δεν αλλάζει από τον καναπέ, αλλά από τη δράση. Αν κάτι κερδίζει ο θεατής από το Pirelli 2026, είναι ότι τον διδάσκει να βλέπει ξανά.

Διαβάστε ακόμη

AI, Nvidia και dot-com déjà vu: Οι νέες ανησυχίες του Mr. Big Short (tweet)

EBRD: «Ωρολογιακή βόμβα» η γήρανση του πληθυσμού για την αύξηση του ΑΕΠ

Klarna: Τι θα αγοράσουν και πόσα θα ξοδέψουν οι Ελληνες την Black Friday 2025

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα