Οι εταιρείες που εισάγουν εμπορεύματα στις Ηνωμένες Πολιτείες από την Κίνα σπεύδουν να μετατρέψουν τις αποθήκες τους σε εγκαταστάσεις που εξαιρούνται από τους δασμούς του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, έως ότου είναι έτοιμες να πουλήσουν τα προϊόντα τους.

Οι ΗΠΑ διαθέτουν περισσότερες από 1.700 αποθήκες τελωνειακής αποταμίευσης όπου τα εισαγόμενα εμπορεύματα μπορούν να παραμείνουν χωρίς άμεση καταβολή τελωνειακών δασμών, όπως οι δασμοί, που επί του παρόντος ανέρχονται σε 30% για τις αποστολές από την Κίνα. Τα τέλη αυτά καταβάλλονται μόνο όταν τα εμπορεύματα εξέρχονται από την αποθήκη, επιτρέποντας στις επιχειρήσεις να διαχειρίζονται τα κεφάλαιά τους πιο αποτελεσματικά σε μια περίοδο ακραίας αστάθειας στην εμπορική πολιτική.

Η βιασύνη για την απόκτηση αποθηκών τέτοιου είδους στις ΗΠΑ για εμπορεύματα που κυμαίνονται από ρούχα έως ανταλλακτικά αυτοκινήτων αποτελεί για ορισμένους ένα στοίχημα ότι η αύξηση των δασμών από τις ΗΠΑ θα είναι μόνο μια βραχυπρόθεσμη πολιτική της κυβέρνησης Τραμπ.

Λόγω του δασμολογικού πολέμου του Τραμπ, πολλές από αυτές τις τελωνειακές αποθήκες έχουν πλέον φτάσει στο όριο της χωρητικότητάς τους και οι τιμές για την ενοικίαση χώρων έχουν εκτοξευθεί στα ύψη, σύμφωνα με τέσσερις πηγές του κλάδου που μίλησαν στο Reuters, ωθώντας τις εταιρείες να υποβάλουν αίτηση στην U.S. Customs and Border Protection (CBP) για την επέκταση της τελωνειακής χωρητικότητας.

Η εταιρεία LVK Logistics, για παράδειγμα, βρίσκεται σε διαδικασία μετατροπής μιας από τις αποθήκες της σε τελωνειακή «ως απάντηση στους δασμούς», όπως δήλωσε η διευθύνουσα σύμβουλος Μάγκι Μπαρνέτ στο Reuters, προσθέτοντας ότι η διαδικασία αναμένεται να διαρκέσει τρεις έως τέσσερις μήνες.

«Μπορείς να δεσμεύσεις χώρο σχεδόν οπουδήποτε», τόνισε ο Κρις Ρότζερς, που διευθύνει την ομάδα έρευνας εφοδιαστικής αλυσίδας στη συμβουλευτική εταιρεία S&P Global Market Intelligence. 

«Απαιτεί χρήματα και χρόνο, αλλά αν είσαι μεγάλη εταιρεία και αναμένεις ότι οι δασμοί θα παραμείνουν υψηλοί για μεγάλο χρονικό διάστημα, μπορείς να μετατρέψεις υπάρχοντες χώρους σε τελωνειακές αποθήκες».

Άλλες επιχειρήσεις και εταιρείες logistics βλέπουν τις αιτήσεις τους στην CBP να καθυστερούν σε ορισμένες περιπτώσεις πάνω από έξι μήνες, δήλωσε ο Κρις Χούαλντ, αντιπρόεδρος λύσεων στην WarehouseQuote, μια εταιρεία έρευνας logistics. Πέρυσι, η διαδικασία θα είχε διαρκέσει λιγότερους μήνες, προσέθεσε.

Ο ίδιος τόνισε ότι η πιστοποίηση ενός αποθηκευτικού χώρου τελωνειακής αποταμίευσης «μπορεί να κοστίσει χιλιάδες δολάρια ή και εκατοντάδες χιλιάδες», ανάλογα με την πολιτεία στην οποία βρίσκεται η αποθήκη, την οικονομική κατάσταση της εταιρείας και τα πρόσθετα μέτρα ασφαλείας που απαιτεί η CBP για μια συγκεκριμένη τοποθεσία.

Η ασταθής πολιτική του Τραμπ σε εμπορικά θέματα – η οποία οδήγησε τους δασμούς στα κινεζικά προϊόντα στο 145% τον Απρίλιο, πριν τους μειώσει – καθιστά την ευελιξία που προσφέρουν οι αποθήκες τελωνειακής αποταμίευσης ελκυστική για τις εταιρείες.

«Πολλές εταιρείες που εισάγουν από την Κίνα – όχι μόνο εταιρείες με έδρα στην Κίνα, αλλά και αμερικανικοί εισαγωγείς – εκμεταλλεύονται τις αποθήκες αυτές για να διευκολύνουν τη ροή των μετρητών», δήλωσε η Σίντι Άλεν, σύμβουλος μεταφορών στην Trade Force Multiplier και πρώην στέλεχος της FedEx Logistics.

«Δεν τους εξοικονομεί απαραίτητα χρήματα, καθώς οι δασμοί πρέπει να καταβληθούν όταν τα προϊόντα αποσύρονται από την αποθήκη. Ωστόσο, επιτρέπει στις εταιρείες να καταβάλλουν μικρότερες δόσεις ανά διαστήματα, καθώς τα προϊόντα πωλούνται», προσέθεσε.

Η CBP δήλωσε ότι έχει παρατηρήσει αυξημένο ενδιαφέρον για τη χρήση τελωνειακών αποθηκών για τη συνεχή συμμόρφωση με τους νέους κανονισμούς και τις εκτελεστικές διαταγές του Τραμπ.

Στις αρχές του 2024, ο χώρος αποθήκευσης σε τελωνειακές αποθήκες ενοικιάστηκε περίπου στο διπλάσιο του κόστους των τυπικών τιμών αποθήκευσης, αλλά από τις αρχές του 2025, έχει αυξηθεί στο τετραπλάσιο της τιμής ενοικίασης χώρου εκτός τελωνειακής αποθήκης, σύμφωνα με στοιχεία της WarehouseQuote.

«Αυτή η βιασύνη για τελωνειακές αποθήκες για την ελάφρυνση της ταμειακής ροής είναι άνευ προηγουμένου», δήλωσε η Άλεν.

Κατά τη διάρκεια της πρώτης θητείας του Τραμπ, πολλές εταιρείες απλώς αποδέχτηκαν τους δασμούς που επιβλήθηκαν στην Κίνα. Αυτό όμως σήμαινε ότι οι εταιρείες πλήρωναν περισσότερα για μεγάλο χρονικό διάστημα, ενώ παράλληλα αναγκάζονταν να επενδύσουν σε εναλλακτικές πηγές εκτός Κίνας. Οι εισαγωγείς «δεν θέλουν να επαναλάβουν τα λάθη του παρελθόντος», συμπλήρωσε η Άλεν.

Η δημιουργία νέων αποθηκευτικών χώρων υπό τελωνειακό έλεγχο μπορεί να είναι επικίνδυνη, καθώς οι Ηνωμένες Πολιτείες ενδέχεται να επιστρέψουν σε υψηλότερους δασμούς μόλις λήξει η 90ήμερη αναστολή.

Ο Βλαντιμίρ Ντούρσπεκ, συνιδρυτής της CargoNest, εταιρείας αποθήκευσης με έδρα τη Φλόριντα, δήλωσε ότι εξετάζει το ενδεχόμενο να προσθέσει μια τρίτη τελωνειακή αποθήκη στα περιουσιακά του στοιχεία μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις για τους δασμούς των ΗΠΑ.

«Αυτό που δε θέλουμε να κάνουμε είναι να βιαστούμε να προσφέρουμε περισσότερη χωρητικότητα και μετά να αλλάξουν τα πράγματα», δήλωσε.

Η εταιρεία αποθήκευσης DCL Logistics με έδρα το Fremont της Καλιφόρνια δεν έχει καταρτίσει οριστικά σχέδια για τελωνειακούς αποθηκευτικούς χώρους, επειδή «δεν είναι σαφές αν η ζήτηση θα παραμείνει τόσο υψηλή», όπως δήλωσε ο Μπράιαν Του, διευθυντής εσόδων.

«Μέχρι να μπορέσουν πολλές αποθήκες να αποκτήσουν τελωνειακό καθεστώς, οι πρόσθετοι δασμοί ενδέχεται να έχουν καταργηθεί και η ζήτηση για τελωνειακούς αποθηκευτικούς χώρους να μην υπάρχει», προσέθεσε ο Τζέικομπ Ρόζμπορο, διευθυντής μάρκετινγκ της WarehouseQuote.

Διαβάστε ακόμη 

Λίζα Κουκ: Το προφίλ της κυβερνήτη της Fed στο στόχαστρο του Τραμπ

ΤτΕ: Στο τραπέζι οι εγγυήσεις του Ηρακλή – Τι συζητήθηκε στη σύσκεψη κυβέρνησης, τραπεζών και servicers

Το παγκόσμιο φαινόμενο των best sellers: 12 αλήθειες για τον Χαρούκι Μουρακάμι

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα