Εχουν περάσει σχεδόν οκτώ χρόνια από τότε που στο εργοστάσιο της Χαλυβουργίας Ελλάδος, συμφερόντων του βιομηχάνου Νίκου Μάνεση, στον Ασπρόπυργο, μπήκε λουκέτο. Εκτοτε τα κτίρια και οι υποδομές απέμειναν σαν φαντάσματα να θυμίζουν τις παλιές ημέρες ακμής της αρχαιότερης χαλυβουργίας της χώρας.

Αυτά τα φαντάσματα, σύμφωνα με την HIG Capital, μπορούν όχι μόνο να επανέλθουν στη ζωή, αλλά και να αποτελέσουν τη βάση για τη δημιουργία ενός τεράστιου και σύγχρονου κόμβου logistics σε μια έκταση που φτάνει στα 290 στρέμματα και βρίσκεται σε στρατηγική τοποθεσία με πολλούς κρυμμένους άσους. Μεταξύ αυτών, η πρόσβαση στη θάλασσα και η άδεια για νέα λιμενική υποδομή που έχει δοθεί από το 2012 στη Χαλυβουργία Ελλάδος, η εξαιρετικά κοντινή απόσταση με το εμπορικό λιμάνι του Πειραιά, αλλά και η εγγύτητά του με τις σχεδιαζόμενες σιδηροδρομικές υποδομές του Θριάσιου Πεδίου.

Ενα πρότζεκτ που θα σήμαινε και την κινητοποίηση εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ σε μια φιλόδοξη επένδυση με σημαντικό αντίκτυπο, όπως υπολογίζουν κυβερνητικές πηγές με γνώση των προθέσεων και των μεθοδεύσεων του fund.

Τα πρώτα βήματα έχουν ήδη γίνει, καθώς η εταιρεία private equity με έδρα το Μαϊάμι που διαχειρίζεται συνολικά 42 δισ. δολάρια και είναι αρκετά ενεργή τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας χάρη σε έναν Ελληνα, ανώτερο στέλεχός της, που έχει ως βάση το Λονδίνο, τον κ. Στέλιο Θεοδοσίου, φρόντισε ήδη από το 2019 να χτίσει θέση στο δανειακό χαρτοφυλάκιο της Χαλυβουργίας Ελλάδος.

Αρχικά εξαγόρασε δάνεια περίπου 50 εκατ. ευρώ από τη Eurobank με τιμή μόλις στο 15% της ονομαστικής τους αξίας, πρόσφατα έλαβε και τα δάνεια της Τράπεζας Πειραιώς, άλλα 57 εκατ., ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες του «business stories», απομένουν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες για να πάρει και τα αντίστοιχα της Εθνικής, που φτάνουν στα 33 εκατ. ευρώ, αφού επικράτησε σε σχετικό διαγωνισμό που είχε τρέξει η τράπεζα. Σύνολο 140 εκατ. ευρώ δάνεια της Χαλυβουργίας Ελλάδος στα χέρια του fund.

Αλλα 170 εκατ. ευρώ δάνεια της Χαλυβουργίας έχει στα χέρια της η Alpha Bank, η οποία όμως δεν τα θέτει προς πώληση, θεωρώντας ότι αφενός το «μάζεμα» που έγινε στη Χαλυβουργία Ελλάδος (λειτουργεί εδώ και χρόνια μόνο τις δύο μονάδες που έχει στον Βόλο), αφετέρου τα περιουσιακά της στοιχεία αποτελούν εχέγγυα ότι δεν θα χαθούν τα λεφτά…

Μια λογική βέβαια που συνηγορεί προς την κατεύθυνση της συναντίληψης και ίσως της συνεργασίας με την HIG Capital στα επόμενα βήματα που θα πρέπει να γίνουν με βάση το σχέδιο που έχει συγκροτήσει.

Ενα σχέδιο που εν πολλοίς έχει ως κεντρικό άξονα τη διαγραφή των οφειλομένων που έχει συγκεντρώσει έναντι μικρού ανταλλάγματος, που δεν ξεπερνά το 15%-20% της ονομαστικής αξίας των δανείων, με αντάλλαγμα την έκταση της Χαλυβουργίας Ελλάδος. Κάτι βέβαια για το οποίο πρωτίστως θα έχει λόγο η Alpha Bank και δευτερευόντως ο επιχειρηματίας Νίκος Μάνεσης, ο οποίος θα βρεθεί προ του διλήμματος της έκτασης στον Ασπρόπυργο και της ελάφρυνσης του χρέους που θα σηματοδοτήσει και μια νέα αρχή μέσα από μια συμφωνία αναδιάρθρωσης του δανεισμού που θα εξυγιάνει τον ισολογισμό της Χαλυβουργίας Ελλάδος. Αυτό, με την προοπτική της ανάκαμψης της οικοδομικής δραστηριότητας και της ενεργοποίησης των μεγάλων έργων, ίσως να αποτελούσε και εφαλτήριο για ένα καλύτερο μέλλον για την εταιρεία. Σημειωτέον ότι, σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις, η Χαλυβουργία Ελλάδος είχε το 2019 πωλήσεις 187,5 εκατ. ευρώ και ζημίες σε επίπεδο προ φόρων αποτελεσμάτων 14,7 εκατ. ευρώ.

Σε κάθε περίπτωση, οι πληροφορίες που διακινούνται αναφέρουν ότι το αμερικανικό fund θέλει να κινηθεί γρήγορα στην εκτέλεση του σχεδίου του. Ως εκ τούτου προτίθεται από τη στιγμή που θα περιέλθει στην κυριότητά του η έκταση του Ασπροπύργου να ξεκινήσει άμεσα το επενδυτικό σχέδιο με διετή ορίζοντα για τη λειτουργία σύγχρονων εγκαταστάσεων logistics. Μάλιστα, δεδομένης της στρατηγικής θέσης της έκτασης, θεωρεί ότι εύκολα η εταιρική οντότητα που θα το διαχειριστεί θα καταστεί και πρωταγωνίστρια της αγοράς αφού όχι μόνο θα εξυπηρετεί την αποθήκευση και διακίνηση εμπορευμάτων εντός Ελλάδας, αλλά και θα μπορεί να εξελιχθεί σε περιφερειακό διαμετακομιστικό hub με άμεση σύνδεση με το λιμάνι του Πειραιά.

 

Ο Ρικάρντο Νταλόλιο και ο Στέλιος Θεοδοσίου (πάνω) της HIG Capital. Η εταιρεία private equity με έδρα το Μαϊάμι, που διαχειρίζεται συνολικά 42 δισ. δολάρια, είναι αρκετά ενεργή τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας

Προ μηνός το πρώτο deal στα logistics

Αυτή δεν είναι η πρώτη επένδυση από την HIG Capital στον χώρο των logistics στη χώρα μας. Μόλις τον περασμένο μήνα ανακοίνωσε τη μετοχική είσοδό της σε μία από τις παλαιότερες εταιρείες του κλάδου στη Βόρεια Ελλάδα, τη Makios Logistics της οικογένειας Μακιού. Η εταιρεία κατέχει ηγετική θέση στον τομέα των αποθηκών-ψυγείων στη Βόρεια Ελλάδα και υπηρεσιών 3PL. Διαθέτει δύο μεγάλες εγκαταστάσεις στην περιοχή της Θεσσαλονίκης, στο Καλοχώρι και τη Γέφυρα, καθώς και θυγατρικές σε Βουλγαρία και Ρουμανία. Επίσης, διαθέτει άδεια λειτουργίας σιδηροδρομικής επιχείρησης, την οποία όμως δεν έχει ενεργοποιήσει, ενώ το logistic center της στη Γέφυρα είναι συνδεδεμένο με το σιδηροδρομικό δίκτυο.

Δραστήριο το fund στο ελληνικό real estate

Επίσης έναν χρόνο πριν, τον Ιανουάριο του 2020, η HIG Capital είχε συνάψει στρατηγική συμμαχία με την πιο δραστήρια ίσως εταιρεία ανάπτυξης ακινήτων των τελευταίων ετών της χώρας, την Dimand του επιχειρηματία Δημήτρη Ανδριόπουλου. Στο πλαίσιο εκείνο είχε ενεργοποιήσει μια ανοιχτή γραμμή πίστωσης ύψους 150 εκατ. ευρώ για τα νέα έργα ανάπτυξης ακινήτων της Dimand Real Estate.

Επίσης, την τελευταία τριετία έκανε κάποιες αξιοσημείωτες κινήσεις γύρω από το τουριστικό real estate στη χώρα μας. Μεταξύ άλλων, εισήλθε ως στρατηγικός επενδυτής στην εταιρεία Mayor Hotels & Resorts, η οποία έχει στο χαρτοφυλάκιό της τέσσερα πολυτελή ξενοδοχεία στην Κέρκυρα, και απέκτησε δύο ξενοδοχεία στη Ρόδο, τα «Paradise Village» και «Amilia Mare».

Η πρώτη της επένδυση στην Ελλάδα, όμως, είχε να κάνει με μια γνωστή βιομηχανία μέσω της διαδικασίας αναδιάρθρωσης δανεισμού, τον όμιλο Μαΐλλη, το 2014. Ο όμιλος τελικά περιήλθε υπό τον έλεγχο της HIG σηματοδοτώντας και την έξοδό του από το Χ.Α.

Διαβάστε ακόμα: 

Bloomberg: Το 2021 μοιάζει με «μαύρη τρύπα» για τον ευρωπαϊκό τουρισμό 

«Πόλεμος» εκατομμυρίων στο Λιμάνι για τον εφοδιασμό των πλοίων – Το εξώδικο στην Cosco και η αντίδραση των Κινέζων 

Πόσο αποτελεσματικό θα είναι το νέο lockdown «μπάμπουσκα»