Στέλιος Μορφίδης

Σοφέρ με λιμουζίνα που περιμένει να σε πάει στην ειδική πύλη 12 για VIP του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών. Ενα υπερσύγχρονο ιδιωτικό jet με ανέσεις και υπηρεσίες που μόνο σε ταινίες έχουμε δει, έτοιμο να σε πάει σε όποιο μέρος του κόσμου επιθυμείς.

Κ αι ένα προσωπικό που σε κακομαθαίνει. Οσο και αν αυτό το σκηνικό μπορεί να μην ταιριάζει με τη γενική οικονομική κατάσταση της χώρας, η πραγματικότητα είναι ότι η συγκεκριμένη αγορά έχει αποκτήσει σημαντική δυναμική. Τόσο που η εταιρεία του γνωστού δισεκατομμυριούχου Γουόρεν Μπάφετ, NetJets, θέτει ως μεγάλο στοίχημα την περαιτέρω επέκτασή της στην ελληνική αγορά. «Εχουμε δει τα τελευταία χρόνια μια σημαντική αύξηση της κίνησης και θεωρούμε ότι υπάρχουν εκείνα τα περιθώρια για να διεκδικήσουμε ακόμα μεγαλύτερα μερίδια σε μια αγορά που σήμερα είναι η έβδομη μεγαλύτερη στην Ευρωπαϊκή Ενωση για εμάς», λέει στο «business stories» η περιφερειακή αντιπρόεδρος της NetJets Europe Μάρτα ντε λα Ρόχα σε μια κουβέντα που γίνεται πάνω από τις Κυκλάδες, κατά τη διάρκεια επίδειξης για το τι μπορεί κανείς να ζήσει ταξιδεύοντας με ένα ιδιωτικό αεροσκάφος.

Oπως εξηγεί η κυρία Nτε λα Ρόχα, η NetJets, που αποτελεί τη μεγαλύτερη εταιρεία του κλάδου παγκοσμίως, έχει ενδυναμώσει την απόδοσή της στην ελληνική αγορά, καταγράφοντας πέρυσι αύξηση 8% στις ώρες πτήσεων από Ελλάδα (2.477 ώρες) και 9% στον αριθμό τους, φτάνοντας τις 1.351 πτήσεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, η Αθήνα αντιπροσωπεύει το 50% της πτητικής δραστηριότητας από και προς την Ελλάδα, ακολουθούμενη από τη Μύκονο, την Κέρκυρα και τη Θεσσαλονίκη.

«Σήμερα οι πιστοί Ελληνες πελάτες μας φτάνουν τους 30 και έχουμε στόχο να αυξήσουμε αυτό τον αριθμό σημαντικά τα επόμενα έτη», σημείωσε από την πλευρά του ο Τομ Βιλ, marketing & PR manager της εταιρείας. «Υπολογίζουμε ότι διαθέτουμε το 10% της ελληνικής αγοράς. Με δεδομένο ότι είμαστε παγκόσμιος leader με τις υπηρεσίες που προσφέρουμε, νομίζω ότι μπορούμε άνετα να φτάσουμε ακόμα και το 50%», προσθέτει η κυρία Ντε λα Ρόχα.

Μερική ιδιοκτησία

Η NetJets εφαρμόζει, πρώτη από το 1986, το μοντέλο της μερικής ιδιοκτησίας σε ιδιωτικά αεροσκάφη, επιτρέποντας στον πελάτη να αγοράσει ένα μερίδιο από το αεροσκάφος. Το μοντέλο, που ονομάζεται «fractional ownership», επιτρέπει στους ιδιοκτήτες να απολαμβάνουν όλα τα πλεονεκτήματα της χρήσης ενός ιδιωτικού τζετ, χωρίς τα κόστη διαχείρισης, λειτουργίας και συντήρησης, με την εταιρεία να παρέχει το σύνολο των υπηρεσιών, από το πλήρωμα της πτήσης μέχρι την υποστήριξη εδάφους, τη συντήρηση κ.λπ.

«Τα οφέλη είναι προφανή για τους πελάτες στους οποίους απευθύνεται η NetJets, καθώς ο χρόνος ενός ταξιδιού, πρακτικά σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου, μειώνεται αισθητά, ενώ οι παρεχόμενες υπηρεσίες είναι υψηλοτάτου επιπέδου», σημειώνει η κυρία Ντε λα Ρόχα. «Επίσης δεν πρόκειται να βρεθούν προ εκπλήξεως. Από τη στιγμή που μας ζητηθεί αεροσκάφος οφείλουμε να το διαθέσουμε εντός 10 ωρών, αν και στην πραγματικότητα το κάνουμε πολύ πιο γρήγορα. Οι πιλότοι μας είναι από τους πλέον έμπειρους διεθνώς, με διπλάσιες ώρες εκπαίδευσης και πτήσεων από ό,τι θέτουν τα διεθνή στάνταρ», σημειώνει.

Η χρήση των υπηρεσιών που προσφέρει η NetJets στον κάθε πελάτη είναι απόλυτα προσωποποιημένη, με βάση τις ανάγκες του. «Εξαρτάται πραγματικά από τη χρήση που θέλει να κάνει κάποιος. Δεν είναι το ίδιο για κάποιον που θα χρειαστεί αεροσκάφος για 100 ώρες πτήσης τον χρόνο, από κάποιον άλλο που μπορεί να το θέλει περισσότερο ή λιγότερο», σημειώνει κυρία Ντε λα Ρόχα.

Οπως εξηγεί ο κ. Βιλ, υπάρχει ένα βασικό πρόγραμμα που καλύπτει 25 ώρες πτήσης ετησίως μέσω μιας προπληρωμένης κάρτας NetJets, η βάση όμως του fractional ownership ξεκινά από τις 50 ώρες πτήσης ετησίως και τα συμβόλαια που συνάπτονται είναι συνήθως 5ετή, αν και μπορούν να τροποποιηθούν. Και πόσο περίπου κοστίζει; Οπως λέει η κυρία Ντε λα Ρόχα, το μέσο κόστος ανά ώρα πτήσης στο συγκεκριμένο πρόγραμμα ανέρχεται στα 4.000 ευρώ.

Business & pleasure

Περισσότεροι πελάτες της NetJets είναι επιχειρήσεις, ωστόσο ένα μεγάλο κομμάτι αφορά και τις ιδιωτικές πτήσεις. «Είναι περίπου 60% επιχειρηματικά ταξίδια και 40% διασκέδαση», λέει η κυρία Ντε λα Ρόχα.

Η εταιρεία σήμερα διαθέτει πάνω από 7.000 ιδιοκτήτες-πελάτες σε όλο τον κόσμο, ενώ πραγματοποιεί πάνω από 300.000 πτήσεις ετησίως σε 3.200 αεροδρόμια σε 150 χώρες, προσφέροντας εγγυημένη διαθεσιμότητα αεροσκάφους εντός 10 ωρών οπουδήποτε στην Ευρώπη, 365 ημέρες τον χρόνο.Ο στόλος της ανέρχεται σε 700 αεροσκάφη, από τα οποία τα 100 στην Ευρώπη, αποτελώντας την 5η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία διεθνώς. Πέρυσι πραγματοποίησε συνολικά 78.000 ώρες πτήσης σε όλο τον κόσμο σημειώνοντας αύξηση 5,2% έναντι του 2017. Το μερίδιό της στην Ευρώπη ανέρχεται στο 6% της αγοράς σε ώρες πτήσης και 7% σε αριθμό πτήσεων. Το 40% των αεροσκαφών της είναι ηλικίας μικρότερης των τριών ετών, καθώς είναι αποτέλεσμα του προγράμματος επενδύσεων 18 δισ. δολαρίων που είχε ανακοινώσει το 2012. Μέχρι το τέλος του 2019 θα προσθέσει άλλα 14 αεροσκάφη στο πτητικό της δυναμικό στην Ευρώπη.

Να σημειωθεί ότι η εταιρεία διαθέτει πρόσβαση σε 5.000 αεροδρόμια παγκοσμίως, απασχολεί 500 άτομα στο operation center στη Λισαβόνα και έχει 900 άτομα πλήρωμα.