Η ΑΒ Βασιλόπουλος μπαίνει σε μια νέα φάση μετασχηματισμού με σαφή στόχο να αφήσει πίσω της τα ελλείμματα και να επιστρέψει στην κερδοφορία. Το 2024 μπορεί να έκλεισε με ζημιές 15,8 εκατ. ευρώ, όμως η εικόνα στα λειτουργικά μεγέθη δείχνει καθαρή βελτίωση: τα λειτουργικά κέρδη υπερδιπλασιάστηκαν στα 13,8 εκατ. ευρώ, το προσαρμοσμένο EBITDA ανέβηκε στα 26,7 εκατ. ευρώ και τα ταμειακά διαθέσιμα ενισχύθηκαν στα 68,7 εκατ. ευρώ.
Η διοίκηση θέτει πλέον τον πήχη ψηλά: να σβήσει τις ζημιές έως το 2026–27 και να πετύχει λειτουργικό περιθώριο 4% το 2028, με τον τζίρο να πλησιάζει τα 3 δισ. ευρώ σε μια αγορά που τότε θα αποτιμάται στα 17 δισ. ευρώ. «Έχουμε ακόμη δύο χρόνια για να ολοκληρώσουμε το πλάνο. Το βασικό είναι να έχουμε κεφάλαιο για να επανεπενδύσουμε στις τιμές», σημείωσε ο CEO της αλυσίδας, Νίκος Λαβίδας, στέλνοντας σαφές μήνυμα συνέχειας. Και όταν ρωτήθηκε κατά τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου για το ενδεχόμενο πώλησης της θυγατρικής απ’ τον Ομιλο Ahold Delhaize, η απάντησή του ήταν κατηγορηματική: «Δεν πουλάς όταν είσαι χαμηλά. Πάντα πρέπει να πουλάς όταν είσαι ψηλά».
Πάντως μέσα στο 2025 η εικόνα δείχνει βελτιωμένη. Η διοίκηση εκτιμά ότι η ανάπτυξη «τρέχει» γύρω στο 5,5%, με τον κύκλο εργασιών να διατηρεί θετική πορεία. Μία εξέλιξη που φαίνεται να επιβεβαιώνει την στρατηγική επιλογή της διοίκησης να ενισχύει τα loyalty προγράμματα και την πλατφόρμα AB Plus, το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και παράλληλα να εμφανίζεται πρόθυμη να συμμετέχει στις πρωτοβουλίες του υπ. Ανάπτυξης για μειώσεις τιμών, όπως η τελευταία που αφορά 1.000 προϊόντα.
Συνολικά όμως η αλυσίδα δείχνει να κεφαλαιοποιεί τη δυναμική που καταγράφεται τόσο στα καταστήματα γειτονιάς –όπου η αγορά των superettes αναπτύσσεται με ρυθμό 6,1% έναντι 3,8% του συνόλου– όσο και στο ηλεκτρονικό εμπόριο, όπου οι πωλήσεις της τρέχουν με πενταπλάσιο ρυθμό σε σχέση με τον κλάδο.
Στον πυρήνα του σχεδίου του κ. Λαβίδα βρίσκεται η αναδιάρθρωση του δικτύου με αιχμή το franchise. Από τα 627 καταστήματα του τέλους του 2024, τα 334 λειτουργούσαν ήδη μέσω συνεργατών, με τον αριθμό να ανεβαίνει στα 384 φέτος και τα εταιρικά να περιορίζονται σε 254. Ο τελικός στόχος είναι μέχρι το 2028 η αλυσίδα να αριθμεί 900 σημεία, εκ των οποίων τα 700 franchise, κίνηση που μειώνει το λειτουργικό κόστος και αυξάνει τα περιθώρια κερδοφορίας. Η στρατηγική αυτή ήδη αποτυπώνεται σε κινήσεις όπως η εξαγορά πέντε καταστημάτων στην Πτολεμαΐδα, τα οποία εντάχθηκαν στο δίκτυο μέσω δύο νέων συνεργατών, ενώ η διοίκηση αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο νέων στοχευμένων εξαγορών αν προκύψουν διαθέσιμα σημεία από τις ανακατατάξεις της αγοράς.
Το πλάνο συνοδεύεται από σημαντικές επενδύσεις. Μόνο το 2024 δαπανήθηκαν 41,5 εκατ. ευρώ για νέα καταστήματα, logistics, υποδομές και πράσινη ανάπτυξη, ενώ σε ετήσια βάση η ΑΒ διαθέτει περίπου 240–250 εκατ. ευρώ για τη στήριξη των τιμών. Στην τεχνολογία, το 70% των εταιρικών καταστημάτων διαθέτει πλέον αυτόματα ταμεία, 190 σημεία έχουν εξοπλιστεί με ηλεκτρονικές ετικέτες τιμών, ενώ πιλοτικά projects όπως το robot test για σκανάρισμα ραφιών και το roto shelf για αυτόματη αναπλήρωση προϊόντων δείχνουν τον δρόμο για μεγαλύτερη αποδοτικότητα και καλύτερη εξυπηρέτηση.
Αντίστοιχη βαρύτητα δίνεται στο omnichannel: το AB e-shop και το AB App αναβαθμίστηκαν, λειτουργούν ήδη 40 hubs για online παραγγελίες και η εταιρεία συνεργάζεται με Wolt και efood για fast delivery, ενώ προετοιμάζει νέες συνεργασίες με BOX (Cosmote) και Skroutz για ακόμα πιο άμεση εξυπηρέτηση.
Η ιδιωτική ετικέτα αποτελεί στρατηγικό μοχλό ανάπτυξης. Από το 32% σήμερα, το μερίδιο στις πωλήσεις αναμένεται να φτάσει στο 40% μέσα στην επόμενη πενταετία, με την προσθήκη 450 νέων προϊόντων και 1.000 νέων κωδικών έως το 2027. Παράλληλα, η ΑΒ στηρίζει ενεργά την εγχώρια παραγωγή, συνεργαζόμενη σε ποσοστό 80% με Έλληνες παραγωγούς και τοπικούς συνεταιρισμούς όπως ο Νιτσιάκος, ο Κρίβεκ και οι Συνεταιρισμοί Ανωγείων.
Σταθερά έντονη παραμένει και η κοινωνική παρουσία της αλυσίδας: 530 χιλ. ευρώ σε δωρεές, 18 εκατ. γεύματα μέσω του προγράμματος «Τρόφιμα Αγάπης», 145 εκατ. ευρώ σε φόρους και εισφορές το 2024. Παράλληλα, η εταιρεία στηρίζει 12.600 εργαζόμενους, επενδύοντας 280 εκατ. ευρώ σε μισθούς και παροχές και προσφέροντας 364.000 ώρες εκπαίδευσης.
Διαβάστε ακόμη
Ρεύμα: Αστάθεια και αυξημένοι κίνδυνοι για τις τιμές το χειμώνα
Πήγαν να αμφισβητήσουν το τεκμήριο και βρέθηκαν με… φουσκωμένους φόρους
Ελένη Βρεττού – CrediaBank: «Στόχος μας δεν είναι να γίνουμε η μεγαλύτερη τράπεζα, αλλά η καλύτερη»
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.