Μετά τον δρόμο μετ’ εμποδίων οι μεγάλες φίρμες του κλάδου περιμένουν το Μουντιάλ του καλοκαιριού για να ρεφάρουν ζημίες και μειώσεις τζίρων ετών – Ποιοι οι πρωταγωνιστές και πώς παλεύουν να μείνουν όρθιοι ή να αναπτυχθούν.

Του Δημήτρη Μαρκόπουλου

 

Την καινούρια του σελίδα, σε μια Ελλάδα που αλλάζει προς το χειρότερο, ψάχνει ο κλάδος αθλητικής ένδυσης και υπόδησης περιμένοντας με αγωνία ένα σημαντικό αθλητικό καλοκαίρι λόγω του Μουντιάλ της Ρωσίας. Μια αγορά άλλοτε δυναμική, που γνώρισε όμως μεγάλες περιπέτειες στο πρόσφατο παρελθόν και στην οποία μεγάλα διεθνή σήματα ταλαιπωρήθηκαν, αγωνία για ένα καλύτερο από πλευράς πωλήσεων 2018 θέλοντας να αφήσει πίσω το κακό 2017. 

Ολοι θυμούνται τη δεκαετία του ’80 ή του ’90 όταν τα περίφημα σπορτέξ έκαναν τη δυναμική τους είσοδο ή όταν τα αθλητικά ρούχα έγιναν τρόπος ζωής. Παρά ταύτα, στην Ελλάδα της κρίσης ο χώρος χτυπήθηκε από τη μείωση πωλήσεων σε διψήφια επίπεδα και τις μεγάλες ζημίες. Να όμως που τώρα οι μεγάλες επιχειρήσεις της αγοράς ψάχνουν νέο βηματισμό και έναν διαφορετικό τρόπο προσέγγισης του πελάτη. Ενός Ελληνα κουρασμένου καταναλωτικά μεν, αλλά με διάθεση να στηρίξει με το ευρώ του τις επιχειρήσεις που θα του προσφέρουν value for money προϊόντα.

Η Intersport δίνει βηματισμό

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι στο δωδεκάμηνο Νοεμβρίου 2016-2017 σημειώθηκε αύξηση στις πωλήσεις tax free των ειδών αυτών κατά 89%, προφανώς λόγω και των θετικών προοπτικών της μεγάλης αλυσίδας του χώρου της Intersport, μιας εταιρείας που έφερε ο κ. Παύλος Φουρλής στην προηγούμενη δεκαετία και σήμερα ηγείται ανοίγοντας νέους δρόμους. Η σημασία της Intersport στην προσπάθεια να κρατηθεί η αθλητική ένδυση και υπόδηση σε αξιοπρεπή επίπεδα ήταν μεγάλη. Κι αυτό διότι στην αρχή της κρίσης η εν λόγω υπεραλυσίδα έδωσε εναλλακτική φθηνών αγορών και διέξοδο στα μεγάλα αθλητικά σήματα να επικοινωνήσουν με τον μέσο καταναλωτή. Οι πωλήσεις της το 2016 παρουσίασαν αύξηση κατά 5,6% σε σχέση με το 2015, στα 136,5 εκατ. ευρώ έναντι 129,2 εκατ. ευρώ το 2015 με EBITDA 11,9 εκατ. ευρώ σε σχέση με 10,9 εκατ. ευρώ το 2015, δηλαδή αύξηση 8,5%. Επίσης παρουσίασε κέρδη προ φόρων 2,3 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 2,8 εκατ. ευρώ το 2015. Ο όμιλος αριθμεί σήμερα συνολικά 113 καταστήματα Intersport (48 στην Ελλάδα, 31 στη Ρουμανία, 23 στην Τουρκία, 7 στη Βουλγαρία και 4 στην Κύπρο) έναντι 106 στο τέλος του 2015 και 8 καταστήματα The Athlete’s Foot (Ελλάδα 7, Τουρκία 1) έναντι 6 καταστημάτων το τέλος του 2015.

Gepaworld: Το ελληνικό brand

Η Gepaworld του Γεράσιμου Παπασπυράτου είναι μια εταιρεία που επεκτείνεται δυναμικά σε αγορές δύσκολες, όπως οι ΗΠΑ, η Ελβετία και η Ασία. Με συνεργασία με τον όμιλο Folli Follie, η εταιρεία έχει να επιδείξει μια ενδιαφέρουσα πορεία. Ο κ. Παπασπυράτος ξεκίνησε τη δραστηριότητά του από πολύ νωρίς ως απλός πωλητής σε λαϊκές αγορές στην ηλικία των 20 ετών φτάνοντας σήμερα να είναι ιδιοκτήτης της εταιρείας αθλητικών ενδυμάτων Gepaworld και της θυγατρικής GSA Sports. Η πορεία του δεν ήταν εύκολη, καθώς όταν πέθανε ο πατέρας του ανέλαβε την εταιρεία χονδρικής που κατείχε ο τελευταίος. Η εταιρεία πρόσφατα ανέλαβε για τα επόμενα τέσσερα χρόνια να είναι επίσημος προμηθευτής των εθνικών ομάδων μπάσκετ, ενώ οι μπράντες του (Gepaworld, GSA) σύντομα θα αποκτήσουν ευρεία αντιπροσώπευση σε κατάστημα λιανικής στο Μανχάταν. Το σημαντικό, όμως, είναι ότι τα προϊόντα της είναι 100% ελληνικά. Τέσσερα πιστοποιημένα εργοστάσια στην Ελλάδα παράγουν τα αθλητικά ενδύματα της GSA από οργανικό βαμβάκι (80%), ενώ λανσαρίστηκε και αθλητικό παπούτσι από ανακυκλωμένα πλαστικά μπουκάλια. Η Gepaworld είναι ίσως η μοναδική εταιρεία που είναι μέλος της Βusiness Social Compliance Initiative (BSCI) και της Foreign Trade Association (FDA). Με τις πιστοποιήσεις αυτές η εταιρεία έγινε αποδεκτή σε πολλές αγορές, με αποτέλεσμα να εξάγει σε 30 χώρες και με τον τζίρο της να πλησιάζει τα 18 εκατ. ευρώ.

Champion όπως και να το δει κανείς

Ο Δημήτρης Ματεμτζής είναι απόφοιτος του Χάρβαρντ και αυτό λέει πολλά από μόνο του. Ως υπεύθυνος για το διεθνές σήμα Champion στην ευρύτερη Νοτιοανατολική Μεσόγειο και συγκεκριμένα στην Ελλάδα, στην Τουρκία και τη Μέση Ανατολή, έχει τοποθετήσει την εταιρεία στο επίκεντρο πολλών αθλημάτων, όπως το μπάσκετ.
Με πείρα 24 ετών στην αγορά και με προηγούμενες θέσεις στην Champion Κύπρου και στη L’Oreal, θεωρείται ένας από τους κορυφαίους μάνατζερ του κλάδου, με διεθνή πείρα. Σήμερα η χώρα μας αποτελεί κέντρο για τις δραστηριότητες της εταιρείας σε Ισπανία, Πορτογαλία, Βαλκάνια και άλλες αγορές σε ένα σχήμα που απασχολεί 150 άμεσα εργαζόμενους και 200 περιφερειακά.

Η Champion δραστηριοποιείται σε λιανική αλλά και χονδρική και με στοχευμένες ενέργειες κατόρθωσε σε μια δύσκολη περίοδο να πετύχει ανάπτυξη σε έναν δύσκολο κλάδο. Σήμερα η επιχείρηση έχει 800 πελάτες – συνεργάτες, 85 Champion Concept Stores & Shop in Shops, εκ των οποίων τα 20 βρίσκονται στην Ελλάδα, τα 40 στα El Corte Ingles της Ισπανίας και τα υπόλοιπα 25 σε άλλες μεγάλες χώρες και πόλεις.

athlitiki endisi

Bodytalk: Το ελληνικό πουλέν περιορίζεται

Η Bodytalk των Γιώργου Λεουτσάκου και Φώτη Ντάντη υπήρξε στα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας η μεγάλη ελληνική ελπίδα. Η εταιρεία από την οποία πολλοί περίμεναν πολλά. Αν και η ανάπτυξή της υπήρξε σαφής, η κρίση την έπληξε, όπως και ολόκληρη τη χώρα. Τα ποσοστά μείωσης των πωλήσεών της το 2016 άγγιξαν το 14,3%, εξέλιξη λογική αν δούμε ότι και τα σημεία πώλησης του ελληνικού αυτού σήματος έπεσαν κατά 24%. Αιτία; Η χαμηλή ζήτηση. Η επιχείρηση έχει αντικείμενο την κατασκευή και πώληση αθλητικών, κατά βάση, ενδυμάτων, με τα σήματά της BDTK, Bodytalk και Bodytalk Kids, μέσω των 20 καταστημάτων που διαθέτουν αποκλειστικά τα προϊόντα της, τρίτων καταστημάτων, αλλά και του e-shop της. Ιδρύθηκε με την τρέχουσα νομική μορφή της τον Αύγουστο του 2005 κατόπιν συγχώνευσης των ομόρρυθμων εταιρειών με τις επωνυμίες Π. Λεουτσάκος και Φ.Ν. Ντάντης, των ιδρυτών της.

Εδρεύει στον Ταύρο Αττικής, ενώ το 2013 ίδρυσε θυγατρική στη γαλλική πρωτεύουσα με την επωνυμία Bodytalk France. Τα έσοδά της το 2016, έτος κατά το οποίο συμπλήρωσε την 11η οικονομική χρήση της με την τρέχουσα νομική μορφή της, συρρικνώθηκαν σε 14,35 εκατ. ευρώ, από 16,75 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρήση, παρουσιάζοντας μείωση 14,3% σε ποσοστό και 2,40 εκατ. ευρώ σε αξία, κυρίως λόγω πτώσης των εγχώριων λιανικών πωλήσεών της κατά 14,3% και των εγχώριων χονδρικών πωλήσεών της κατά 13%.
Μείωση 25% παρουσίασαν οι πωλήσεις του ηλεκτρονικού καταστήματός της, ενώ οι αντίστοιχες σε χώρες της Μέσης Ανατολής μειώθηκαν κατά 19%. Αντιθέτως, αυξήθηκαν κατά 6% εκείνες στην Κύπρο και κατά 38% οι συνολικές πωλήσεις της σε Γαλλία, Σλοβενία και Κροα­τία. Το 83,7% των εσόδων της (12,02 εκατ. ευρώ) προήλθε από την ελληνική αγορά και το υπόλοιπο 16,3% (2,335 εκατ. ευρώ) από εξαγωγές, οι οποίες μειώθηκαν κατά 18,9% (0,54 εκατ. ευρώ). Η επιχείρηση έχει πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο τον κ. Γιώργο Λεουτσάκο και αντιπρόεδρο τον κ. Φώτη Ντάντη. Το 2016 απασχόλησε κατά μέσον όρο 148 εργαζόμενους έναντι 153 το 2015. Προκειμένου, πάντως, να αφοσιωθεί στη στήριξη των εγχώριων πωλήσεών της η εταιρεία ανέστειλε τα επενδυτικά της σχέδια για την επέκταση των δραστηριο­τήτων της στις αγορές της Γαλλίας, της Σλοβενίας και της Κροατίας.

Η Adidas μένει όρθια και περιμένει το Μουντιάλ

Η Adidas Hellas ξεκίνησε τη δραστηριότητά της στη χώρα μας το 1996 και το 2007 έγινε παράρτημα του πολυεθνικού Adidas Group. Η ανάπτυξή της ήταν γρήγορη δεδομένου του ποιοτικού της σήματος. Μάλιστα από τα αρχικά 30 άτομα προσωπικό που είχε όταν ξεκίνησε, σήμερα ο αριθμός των εργαζομένων στην Ελλάδα ξεπερνά τους 300. Το 2008 ήταν από τις χειρότερες χρονιές για την Adidas στη χώρα μας, καθώς στον ισολογισμό της κατεγράφησαν ζημίες. Ωστόσο, παρά την έλευση της κρίσης που γονάτισε εκατοντάδες ελληνικές εταιρείες και ανάγκασε αρκετές πολυεθνικές να αποχωρήσουν από τη χώρα, στην Adidas τα οικονομικά μεγέθη άρχισαν σταδιακά να βελτιώνονται, με αποτέλεσμα το 2014 να κλείσει με τζίρο για πρώτη φορά πάνω από τα 100 εκατ. ευρώ και πιο συγκεκριμένα στα 105 εκατ. ευρώ.

Η διοίκηση επένδυσε όταν παντού ακουγόταν τα σενάρια περί Grexit. Το 2015 παρουσίασε απώλειες πωλήσεων της τάξης του 22% (στα 72,8 εκατ. ευρώ) και καθαρών κερδών 65,75%, στα 1,7 εκατ. ευρώ. Επιλογή του regional manager Αντρέας Γκέλνερ ήταν πάντως η φίρμα να κρατηθεί στη χώρα. Και κρατήθηκε. Τόσο το ελληνικό μάνατζμεντ όσο και η προσθήκη στην ομάδα του Λόρενς Νόρμαν έφεραν αισιοδοξία και η πολυεθνική δείχνει ότι θα αξιοποιήσει στο έπακρο το επερχόμενο Μουντιάλ. Τέλος, ο γερμανικός όμιλος Puma εδώ και καιρό έχει περάσει σε φάση ανόδου και αισιοδοξίας, την οποία βρήκε στο πρόσωπο του Mr. Nike Σάμι Φάις. Και οι δύο αθλητικές εταιρείες περιμένουν να δρέψουν καρπούς από το φετινό αθλητικό καλοκαίρι χάρη στις επενδύσεις και την πολύ καλή εικόνα που έχουν σε Ελλάδα και εξωτερικό.