Την επιδότηση των Ελλήνων ναυτικών οι οποίοι δεν μπορούν να μπαρκάρουν λόγω της πανδημίας ζήτησε ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος. Περίπου 200.000 είναι εγκλωβισμένοι επί μήνες στα πλοία και άλλοι τόσοι περιμένουν στη στεριά να πιάσουν δουλειά αντιμετωπίζοντας σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Ναυτικοί οι οποίοι είναι εργαζόμενοι -κλειδιά για την ελληνική και παγκόσμια ναυτιλία και αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα στη ναυτολόγησή τους και στον επαναπατρισμό τους.

Ο Όμιλος Τσάκου έχει ξεκινήσει τεράστια προσπάθεια να επικοινωνήσει το θέμα και να συμβάλλει στην εξεύρεση λύσης και όπως τόνισε ο Νίκος Τσάκος «seafarers lives matter» δηλαδή «η ζωή των ναυτικών έχει σημασία». 

Έχει προκληθεί ανθρωπιστική κρίση ενώ παράλληλα κινδυνεύει το εμπόριο και η παγκόσμια οικονομία αφού κουρασμένους ναυτικούς δημιουργούνται θέματα ασφάλειας. Πολλοί ναυλωτές αποφεύγουν πλέον να ναυλώσουν πλοία που έχουν πλήρωμα το οποίο ταξιδεύει συνεχώς για πάνωαπό 10 μήνες.

Ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος τόνισε στην ομιλία του στη διάρκεια εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε χθες στον προαύλιο χώρο του ιδιόκτητου Μεγάρου ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ:

“H θάλασσα συνεχίζει ακόμη να κυλάει ανόθευτη στο αίμα των Ελλήνων σε δύσκολες εποχές με την πανδημία να πλήττει τη ναυτιλία και τους ανθρώπους της , τους ναυτικούς μας άνδρες και γυναίκες αλλά και τους ανθρώπους που τους εξυπηρετούμε από τα γραφεία μας τα κεντρικά. Προς χάρη των ναυτικών θα πρέπει να ενώσουμε τις προσπάθειές μας ώστε η επιστροφή στην κανονικότητα να μην αργήσει για αυτούς και τις οικογένειές τους.

Οι ναυτικοί αντιμετωπίζουν προβλήματα τόσο στο να μπαρκάρουν όσο και να επιστρέψουν σπίτια τους. Θέλουν και δεν μπορούν” και συνέχισε:

“Το έργο είναι να στηρίξουμε τους ναυτικούς που περνάνε δύσκολα. Προς τιμή της η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα εγκαίρως ύψωσε της φωνής της για τους κινδύνους που ελλοχεύουν με το ξέσπασμα της πανδημίας. Διεθνείς κυβερνητικοί και μη οργανισμοί, στην Ελλάδα η Ένωσή μας ανέδειξαν την αδυναμία αλλαγής των πληρωμάτων. Μόλις την περασμένη εβδομάδα στην Μεγάλη Βρετανία συγκλήθηκε συνάντηση κορυφής στην οποία υπουργοί μεταφορών από 20 χώρες όπου βρίσκονται τα πιο σημαντικά λιμάνια και αεροδρόμια από όπου διέρχεται σημαντικός αριθμός ναυτικών. Εύχομαι η συλλογική τους προσπάθεια να αποδώσει σύντομα καρπούς ώστε οι ναυτικοί να μπορέσουν πάλι να απολαμβάνουν την προστασία και τα προνόμια που δικαιούνται”

Ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος εστίασε και σε ένα ακόμη πρόβλημα απόρροια της κακής συμπεριφοράς απέναντι των ναυτικών:

“Μια άλλη εξίσου σοβαρή πλευρά του προβλήματος που αντιμετωπίζουμε είναι ο κίνδυνος να αποθαρρυνθούν οι νέοι βλέποντας τον απάνθρωπο τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζονται οι ναυτικοί μας μέσα σε αυτή την κρίση. Οι νέοι μας που τόσα πολλά χρόνια προσπαθούμε να τους φέρουμε στη θάλασσα θα χάσουν το κουράγιο βλέποντας αυτή τη συμπεριφορά.

Ό,τι και να συμβεί οι ναυτικοί μας είναι αυτοί που κρατάνε τη ναυτιλία όρθια. Ευχόμαστε να μην αρχίσει το ξήλωμα αυτού του ιστού στο παγκόσμιο εμπόριο και παγκόσμια οικονομία Αν γίνει αυτό τα φορτία θα πάψουν να μεταφέρονται, πρώτες ύλες δεν θα επαρκούν βιομηχανίες θα κλείσουν, θέσεις εργασίας θα συνεχίσουν να χάνονται και όλα αυτά γιατί οι κυβερνήσεις ολιγωρούν να πάρουν μέτρα που θα διευκολύνουν την κίνηση των ναυτικών από και προς τα πλοία θα εξασφάλιζαν την ομαλή ροή του παγκόσμιου εμπορίου και την ευδαιμονία των λαών” και κατέληξε λέγοντας:

“Είμαι σίγουρος ότι θα συνταχθείτε μαζί μου στο κάλεσμα σε μία κοινή προσπάθεια με κυβερνήσεις, με Αρχές με παράγοντες ώστε να συνειδητοποιήσουν ότι με την άδικη από μέρους τους μεταχείρισης των ναυτικών όχι μόνο πλήττουν μία κατηγορία συνανθρώπων μας που επιτελούν ένα λειτούργημα μοναδικό στον κόσμο αλλά υποσκάπτουν τα ίδια θεμέλια των κοινωνιών τους. Έχουμε δρόμο πολύ να διανύσουμε. Ακούστε τη φωνή των ναυτικών που γίνεται φωνή όλων μας”.

 

Ο Γενικός διευθυντής του Ομίλου, Χάρης Χατζημάικλ υπογράμμισε τους κινδύνους που εγκυμονεί για την παγκόσμια οικονομία ο εγκλωβισμός των ναυτικών πάνω στα πλοία:

“Τη ναυτιλία αποτελούν 1.700.000 ναυτικοί με συνήθεις συμβάσεις εργασίας από 4-6 μήνες. Αυτό συνεπάγεται ότι οι μισοί βρίσκονται στα πλοία και οι άλλοι μισοί παραμένουν άνεργοι στην ξηρά εν αναμονή εργασίας. Λόγω της πανδημίας η παραμονή του μεγαλύτερου ποσοστού των ναυτικών στα πλοία έχει ξεπεράσει κατά πολύ το συμβατικό όριο. Αυτό προκαλεί ανθρωπιστική κρίση. Το πρόβλημα αυτό αποτελεί το σημαντικότερο θέμα συζήτησης διεθνώς. Σε όλους του ναυτιλιακούς οργανισμούς και ενώσεις.

Η ναυτιλία κινδυνεύει εάν δεν υπάρξει άμεση λύση. Θα δημιουργηθεί μία κατάσταση άνευ προηγουμένου που θα επηρεάσει τις παγκόσμιες συναλλαγές με ολέθρια δυστυχώς αποτελέσματα.

Είναι ένα ζήτημα που δεν μπορούμε να επιλύσουμε χωρίς την ουσιαστική συνδρομή των εθνικών κυβερνήσεων παγκοσμίως, Ο Όμιλος Τσάκου κάνει ό,τι μπορεί, ο καπετάν Παναγιώτης και ο Νίκος Τσάκος. Χρειαζόμαστε κυβερνήσεις σε λιμάνια και αεροδρόμια να λάβουν μέτρα σε λιμάνια και αεροδρόμια” και προσέθεσε:

«Βασική απαίτηση της ναυτιλιακής κοινότητας είναι να ενταχθούν η ναυτικοί στην κατηγορία εργαζομένων πρώτης γραμμής, έχοντας την ίδια μεταχείριση δικαιώματα και αναγνώριση με αντίστοιχους εργαζομένους σε άλλους κλάδους μεταφορών , αεροπορικές και οδικές μεταφορές.

 

Όπως προείπε και ο καπετάνιος μας είναι σημαντικό ότι 13 χώρες μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα έχουν συνυπογράψει συμφωνία για λήψη μέτρων προς επίλυση του προβλήματος αλλαγής πληρωμάτων στα λιμάνια τους. Είναι το πρώτο βήμα. Πρέπει να λυθούν μέτρα απ’ όλες τις παράκτιες χώρες που να διευκολύνουν τη μετακίνηση αίροντας τους περιορισμούς και τις γραφειοκρατικές προϋποθέσεις που τελικά πολλές φορές καθιστούν την αλλαγή πληρωμάτων μη εφικτή. Οι ναυτικοί δεν μπορούν να παραμείνουν στα πλοία επ’ άπειρον. Θα έχει σοβαρό αντίκτυπο στη διακίνηση των αγαθών ειδικά σε αυτή την εποχή κρίσης και οικονομικής αβεβαιότητας».

Ο επίτιμος πρόεδρος του ΙΜΟ, Ευθύμης Μητρόπουλος και πρόεδρος του Ιδρύματος “Μαρία Τσάκος” αναφέρθηκε στις προσπάθειες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού -ΙΜΟ για τη διαχείριση της κρίσης που προκάλεσε η πανδημία και ειδικά για τα προβλήματα στην ανταλλαγή πληρωμάτων.