Της Μαίρης Λαμπαδίτη

Από το 2004, οπότε ο αεροναυπηγός Πάνος Ξενοκώστας ίδρυσε την εταιρεία υψηλής τεχνολογίας Onex πριν περάσει το κατώφλι των 40 ετών, κέρδισε σταδιακά την εμπιστοσύνη των διεθνών επενδυτών με όπλα του το πάθος για την αριστεία και την επιμονή του εκεί όπου οι άλλοι εγκαταλείπουν. Τα ελληνικά λαμπρά μυαλά του ομίλου την προηγούμενη δεκαετία εντυπωσίασαν με τις καινοτομίες τους στα συστήματα προσγείωσης, στη χρήση νανοτεχνολογίας στις βαφές των αεροπλάνων, στα συστήματα ασφαλείας, ακόμα και στα ξυραφάκια γνωστής γαλλικής εταιρείας. Κόντρα στη δυσοίωνη ψυχολογία της κρίσης, ο πρόεδρος και CEO της Onex έκανε τους Αμερικανούς επενδυτές να πιστέψουν στο όραμά του και εξασφάλισε πρόσβαση σε κεφάλαια από τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία για επενδύσεις στην Ελλάδα.

«Εκεί έξω, ακόμη και μεσούσης της κρίσης, υπάρχουν άνθρωποι που ακούνε καλές ιστορίες αν έχεις μία να τους πεις. Αν ο Μέγας Αλέξανδρος είχε μείνει στη Μακεδονία», τονίζει ο κ. Ξενοκώστας, «το μακεδονικό κράτος θα είχε διαλυθεί από την εσωστρέφεια».

Η εταιρεία επανεπένδυε διαρκώς τα κέρδη στην καινοτομία, στην έρευνα και την παραγωγή, με αποτέλεσμα σήμερα να έχει σαρανταπλασιάσει τα ίδια κεφάλαιά της. Το δίκτυο πελατών και συνεργατών της εκτείνεται σε 15 χώρες ενώ έκανε το μεγάλο βήμα να ιδρύσει γραφεία και στο Μανχάταν (Onex Technologies Inc), καθώς θεωρεί ότι η αγορά της Αμερικής, όπου επικρατούν οι άριστοι βάσει αξιοκρατίας, δημιουργεί τις προϋποθέσεις διεθνούς καταξίωσης.

Μαραθωνοδρόμος, κολυμβητής, πατέρας τεσσάρων παιδιών, μέλος του Leadership 100 και λάτρης των προκλήσεων, ο κ. Ξενοκώστας κατάφερε με σημαία την εξωστρέφεια να δημιουργήσει γέφυρα επικοινωνίας με την άλλη πλευρά του Ατλαντικού πιστεύοντας ακράδαντα ότι «δεν υπάρχουν εμπόδια στη ζωή μας, αλλά μόνο προκλήσεις».

Φέτος η Onex αλλάζει πλεύση στην κυριολεξία, δείχνοντας τη δύναμή της εκτός από τον αέρα και στο υγρό στοιχείο. Τo τελευταίο τεχνολογικό θαύμα του ομίλου που παρουσιάστηκε αυτές τις ημέρες στο Μανχάταν είναι ο «Ωκύαλος», ταχύπλοο σκάφος ελληνικής σχεδίασης και κατασκευής.

Ο «Ωκύαλος», μήκους 15 μ., προορίζεται για ειδικές αποστολές όπως η ασφάλεια συνόρων, η λαθρομετανάστευση, η προστασία θαλάσσιων υποδομών ενέργειας και τηλεπικοινωνιών, η επιχείρηση διάσωσης κ.ο.κ. Βασικό πλεονέκτημα του σκάφους είναι ότι μπορεί να τροποποιηθεί και να εξοπλιστεί σύμφωνα με τις ανάγκες των ιδιοκτητών του τόσο κατά τη διάρκεια της κατασκευής του όσο και μετέπειτα.

Ο όμιλος διαθέτει χώρους κατασκευής στα Οινόφυτα Αττικής, αλλά και ιδιόκτητους ναυπηγικούς χώρους στο Πέραμα, όπου και σχεδιάζει να πραγματοποιήσει την κατασκευή και συντήρηση των παραγγελιών για την περιοχή της Μεσογείου τα επόμενα χρόνια. Οπως μας εξήγησε ο επικεφαλής του ομίλου, δημιουργήθηκαν ήδη θέσεις εργασίας για Ελληνες εργαζομένους τόσο για απλές ναυπηγικές εργασίες όσο και για τη σχεδίαση και άλλες ειδικότητες, ενώ σίγουρα θα υπάρξουν περισσότερες στο μέλλον.

«Νιώθουμε ευτυχισμένοι που σε μια δύσκολη περίοδο για τη χώρα αναδεικνύουμε την Ελλάδα της δημιουργίας», μας εξομολογείται ο κ. Ξενοκώστας και συνεχίζει: «Αναδεικνύουμε την προσπάθεια των στελεχών της ομάδας μας στην Ελλάδα που δούλεψαν με μεράκι και φιλότιμο, δύο λέξεις που χαρακτήριζαν πάντα τον Ελληνα και δεν μεταφράζονται σε άλλες γλώσσες. Η ανταπόκριση που είχαμε από την πρώτη στιγμή για διεθνείς συνεργασίες είναι εντυπωσιακή».

– Η γρήγορη ανάπτυξη της εταιρείας την τελευταία δεκαετία άλλαξε τη στάση της διεθνούς πελατείας σας ή ακόμα εκπλήσσονται όταν τους λέτε ότι είστε Ελληνας;

Δυστυχώς, η Ελλάδα πρέπει να κάνει πολλά βήματα ακόμα αν θέλει πραγματικά να προσελκύσει επενδύσεις και επιχειρήσεις με όραμα. Η έκπληξη όλων εκεί έξω όχι μόνο στο πρόσωπό μου, αλλά και σε κάθε Ελληνα που κάνει πράγματα εκτός Ελλάδας έγκειται στο απλοϊκό ερώτημα «Εσείς οι Ελληνες κάνετε τόσα πράγματα σε άλλες χώρες, επειδή η χώρα σας είναι σε αυτή την κατάσταση;». Ερώτημα που μας αφορά και μας πληγώνει όλους.

-Ενας αεροπόρος που φοίτησε στη Σχολή Ικάρων, σπούδασε Αεροναυπηγική και Διοίκηση Επιχειρήσεων πώς νιώθει όταν ασχολείται με τη ναυπηγική; Αέρας ή θάλασσα τελικά;

Στη χώρα του Ικάρου και του αρχαιότερου στόλου παγκοσμίως και τα δύο στοιχεία υπάρχουν στο DNA μας. Από τη στιγμή που άξιοι Ελληνες επιστήμονες και μηχανικοί είναι έτοιμοι να καινοτομούν και να δημιουργούν, η δουλειά του αεροναυπηγού επιχειρηματία είναι να εμπνέεται και να ανοίγει δρόμους, θαλάσσιους ή εναέριους.

-Παρότι έχουν επιβληθεί σκληρά μέτρα, οι επενδύσεις αργούν πολύ να αποκτήσουν σάρκα και οστά. Προτείνετε στα λαμπρά μυαλά να φύγουν από την Ελλάδα που έχει πάψει να ονειρεύεται ή να περιμένουν την πολυπόθητη αναπτυξιακή πορεία;

Η Ελλάδα πληρώνει το τίμημα των μη αποφάσεων. Πληρώνει το τίμημα μιας σοβιετικού τύπου ανάπτυξης όπου κομματικοί μηχανισμοί τρέφουν ιδιοκτησιακή αντίληψη για τις κρατικές υποδομές. Δεν μπορώ να προτρέψω όλους να φύγουν γιατί η Ελλάδα έχει ανάγκη τους εξειδικευμένους, εργατικούς και ονειροπόλους. Από την άλλη, κρίνοντας από τον εαυτό μου, δεν μπορείς να περιμένεις τους άλλους να πάρουν αποφάσεις για το πώς θα ζήσεις τη ζωή σου. Οπότε η μόνη συμβουλή που έχω είναι ο καθένας να ακούει την καρδιά του και να ακολουθεί το ένστικτό του.

-Ο «Ωκύαλος» προφανώς θα μπορούσε να βοηθήσει στη διάσωση προσφύγων και στην ασφάλεια των θαλάσσιων συνόρων. Σε ποιον άλλον τομέα θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί στην Ελλάδα;

Οι τομείς είναι παρά πολλοί και εκτείνονται στη φύλαξη και ολοκλήρωση συστημάτων πετρελαϊκών εγκαταστάσεων σε θαλάσσιες περιοχές, στην πολιτική προστασία, στην επιστημονική έρευνα, στην υγεία και δη στη διακομιδή ασθενών σε απομακρυσμένες περιοχές, στην άμυνα και αποτροπή του trafficking, στην καταπολέμηση του λαθρεμπορίου αγαθών, στην αντιτρομοκρατική προστασία, στην αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών κ.α.

-Ποια συμβουλή θα δίνατε στους αρμόδιους υπουργούς για την επανεκκίνηση της οικονομίας;

Η επανεκκίνηση της οικονομίας θα ξεκινήσει μόνο μέσα από τις δημόσιες επενδύσεις. Μέσα από την απλοποίηση και κυρίως τη σταθεροποίηση του φορολογικού συστήματος. Θα ξεκινήσει μόνο όταν υπάρξει σταθερότητα, με πλήρη απελευθέρωση της κίνησης κεφαλαίων. Θα ξεκινήσει όταν ο Ελληνας μικρομεσαίος επιχειρηματίας θα κάνει επανεκκίνηση. Στην Ελλάδα και στην αγορά λείπει φρέσκο χρήμα. Δεν θα έρθει με τη μορφή μεγάλων επενδύσεων. Αυτές δεν αφορούν το σύνολο της οικονομίας. Το εθνικό όραμα δεν μπορεί να είναι «βγαίνουμε από το μνημόνιο». Η ανάπτυξη δεν είναι εποχή για να έρθει μόνη της. Θέλει στην πρώτη γραμμή αυτούς που λέμε στην Αμερική «rainmakers». Φτάνει να τους αφήσουν να κάνουν τη δουλειά τους. Για τον επιχειρηματία η έντονη άθληση που περιλαμβάνει προπόνηση για συμμετοχή σε μαραθώνιους και κολύμπι μεγάλων αποστάσεων ακόμα και τον χειμώνα αποτελεί μια ευχάριστη εκτόνωση από το στρες της δουλειάς. Σαν αθλητής αντοχής, έτοιμος για νέα ρεκόρ, λειτουργεί και στο επιχειρείν. «Ακόμα κι αν κατακτήσουμε την κορυφή σε κάτι, την επόμενη στιγμή πρέπει απλά να ψάξουμε για ψηλότερο βουνό και να αρχίσουμε από την αρχή την ορειβασία», καταλήγει ο κ. Ξενοκώστας.