Στα τέλη Αυγούστου κατέπλευσε στον Πειραιά το μοναδικό κομμάτι που έλειπε από το παζλ του σχεδίου ανάπτυξης του λιμανιού όσον αφορά τα φορτία.

Ο κορεατικός κολοσσός Hyundai Merchant Marine (HMM) έφερε το πρώτο πλοίο του στις εγκαταστάσεις της ΣΕΠ-COSCO. Ηταν η μόνη εταιρεία liner από όσες βρίσκονται στην πρώτη δεκάδα παγκοσμίως που δεν είχε στα δρομολόγιά της το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου και πέμπτο στην Ευρώπη.

Πρόκειται για το πλοίο «Hyundai New York», το οποίο εκτελεί τη γραμμή Ασία-Ελλάδα-Ιταλία-Γαλλία και πίσω. Μάλιστα στις 22 του μήνα αναμένεται να καταπλεύσει στον Πειραιά και δεύτερο πλοίο της HMM, το «Hyundai Singapore».

Η ΗΜΜ αυτή τη στιγμή είναι η εταιρεία με τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (containerships) στον κόσμο. Εχει σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα για την κατασκευή 12 containerships, μεταφορικής ικανότητας 24.000 «κουτιών» το καθένα.

Εχει παραλάβει ήδη εννέα και έως το τέλος του χρόνου θα έχει εντάξει στον στόλο της και τα άλλα τρία.

Η HMM από τη 12η θέση έχει ανέβει στην 8η στο top 10 των liner εταιρειών με βάση τη χωρητικότητα των πλοίων της σε TEUS. Στόχος των Κορεατών είναι η είσοδος στην πρώτη πεντάδα.

Για τη σπουδαιότητα της κίνησης των Κορεατών, τα σχέδιά τους και την επόμενη μέρα του Πειραιά μίλησε στο «business stories» ο κ. Αντώνης Βενιέρης, διευθύνων σύμβουλος της Venieris Ναυτιλιακή Α.Ε., που πρακτορεύει-εκπροσωπεί την HMM στην Ελλάδα.

– Tι σηματοδοτεί η άφιξη του πρώτου πλοίου της HMM στο λιμάνι του Πειραιά;

Η HMM, αλλιώς Hyundai Merchant Marine, όπως ήταν γνωστή μέχρι προσφάτως, είναι από την 1η Απριλίου μέρος της ναυτιλιακής συμμαχίας THE Alliance. To alliance αυτό, στο οποίο συμμετέχουν, πέραν της HMM, η Hapag Lloyd, η Yang Ming και η ΟΝΕ, δραστηριοποιείται εντός της Μεσογείου με τρεις εβδομαδιαίες τακτικές γραμμές containers, τις MD1, MD2 και MD3. Στο πλαίσιο της MD2 που έχει ως πρώτο ευρωπαϊκό λιμένα προσέγγισης τον Πειραιά, είχαμε την άφιξη του πλοίου «Hyundai New York». Ηταν η πρώτη άφιξη πλοίου container της ΗΜΜ και σηματοδοτεί το έμπρακτο ενδιαφέρον της για την Ελλάδα και τις μεσογειακές χώρες και σαφώς για το υπερσύγχρονο λιμάνι του Πειραιά.

– Θα ακολουθήσουν και άλλα πλοία της εταιρείας σε συγκεκριμένη γραμμή;

Αναμένεται στα τέλη Σεπτεμβρίου το πλοίο «Hyundai Singapore» να προσεγγίσει το λιμάνι του Πειραιά. Υπάρχει όμως και συνέχεια. Η HMM έχει προχωρήσει σε ενίσχυση του στόλου της μέσω παραγγελιών σε κορεατικά ναυπηγεία. Εως το τέλος του 2020 θα παραδοθούν οκτώ πλοία, μεταφορικής ικανότητας 16.000 TEUs, αλλά και τα τέσσερα εναπομείναντα πλοία από τα συνολικά 12 των 24.000 TEUs, που είναι αυτή τη στιγμή τα μεγαλύτερα πλοία container στον κόσμο. Καθώς τόσο οι ναυτιλιακές εταιρείες όσο και οι alliances στις οποίες συμμετέχουν κινούνται με γνώμονα την επίτευξη οικονομιών κλίμακος, είναι πολύ πιθανό σύντομα να δούμε την ενσωμάτωση και των πλοίων αυτών της ΗΜΜ στην τακτική γραμμή MD2 της The Alliance.

– Εχει ενδιαφέρον να μας πείτε πώς η ΗΜΜ, που αντιπροσωπεύετε, εξελίχθηκε σε μία από τις 10 κορυφαίες liners;

H HMM ιδρύθηκε στα μέσα της δεκαετίας του ’70 και αυτή τη στιγμή είναι η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία της Κορέας με σημαντικό ρόλο στη διακίνηση των εθνικών εισαγωγών και εξαγωγών. Μέσω ενός στοχευμένου προγράμματος παραγγελίας πλοίων, νέας και οικολογικής τεχνολογίας, smart eco-friendly, η εταιρεία έχει καταφέρει τόσο να αναπτυχθεί σε δυνατότητα όγκου μεταφοράς όσο και να μειώσει το ενεργειακό αποτύπωμα των μεταφορών της. Τα μεγάλα πλοία των 24.000 TEUs έχουν κατά 49% καλύτερη κατανάλωση ενέργειας σε σχέση με παρόμοιου τύπου πλοία και είναι έτοιμα για τη χρησιμοποίηση LNG ως υλικού καύσης, που μπορεί να μειώσει ακόμα περισσότερο τις εκπομπές καυσαερίων.

Καθώς η HMM παραλαμβάνει αυτά τα πλοία, αναρριχάται διαρκώς στην παγκόσμια κατάταξη δυναμικότητας μεταφοράς. Είναι ενδεικτικό ότι το 2019 η HMM είχε δυνατότητα μεταφοράς 529.000 ΤEUs, το 2020 έφτασε στα 750.000 TEUs και το 2021 θα ξεπεράσει το 1 εκατομμύριο TEUs.

Πρακτικά, στο διάστημα 2019-2021 θα έχει διπλασιάσει τις δυνατότητες μεταφοράς, κάνοντας αισθητή την παρουσία της στη μεταφορική αλυσίδα του παγκόσμιου εμπορίου. Από τη 12η θέση της σχετικής κατάταξης βρίσκεται πλέον στην 8η, με απώτερο σκοπό την είσοδό της στην πεντάδα μέσα στα επόμενα χρόνια.

– Τι σχέδια έχουν οι Κορεάτες για την εταιρεία;

Ο σχεδιασμός του management της εταιρείας είναι πάντα με το βλέμμα στο μέλλον και τις ανάγκες που θα γεννηθούν τα επόμενα χρόνια στην αλυσίδα της μεταφοράς αγαθών. Μέσα από έναν συνδυασμό νέων τεχνολογιών τόσο σε ξηρά όσο και σε θάλασσα και του έντονου προγράμματος παραγγελίας πλοίων, η HMM προορίζεται να παίξει σημαντικό ρόλο στο πεδίο του liner shipping. Σκοπός είναι η εταιρεία να βρίσκεται ένα βήμα πιο μπροστά από τις εξελίξεις και να καρπώνεται τα οφέλη των αλλαγών και των συγκυριών στο διεθνές εμπόριο. Πρόσφατο παράδειγμα είναι το γεγονός ότι, παρά την επιβράδυνση του παγκόσμιου εμπορίου λόγω COVID-19, η HMM είναι κερδοφόρα καθώς εκμεταλλεύτηκε στο έπακρο το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των 24Κ πλοίων, που είναι μεγάλης μεταφορικής δυνατότητας και ταυτόχρονα χαμηλής κατανάλωσης καυσίμου. Μέσα από τις επενδύσεις σε καθαρή τεχνολογία και οικονομίες κλίμακος πέτυχε να μειώσει το κόστος μεταφοράς ανά container σε επίπεδο τέτοιο που έφερε κέρδη εν μέσω της πανδημίας, βάζοντας ισχυρή παρακαταθήκη για το μέλλον και τις όποιες αντιξοότητες αυτό μπορεί να φέρει.

– Από τις επαφές που έχετε στον χώρο εντός και εκτός Ελλάδας ποια εικόνα εκτιμάτε ότι έχουν οι εταιρείες liners για τον Πειραιά;

Ο Πειραιάς τα τελευταία δέκα χρόνια, με τις συνεχείς επενδύσεις από την COSCO, έχει γίνει λιμάνι αναφοράς ως hub port στα πλάνα σχεδιασμού και αναδιάρθρωσης των ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών containers. Από ένα λιμάνι στο οποίο τα τοπικά φορτία εισαγωγής και εξαγωγής εξυπηρετούνταν ως επί το πλείστον μέσω feedering για τη διασύνδεση με το Πορτ Σαΐντ της Αιγύπτου και το Τζόγια Τάουρο της Ιταλίας, μεταλλάχθηκε σε λιμάνι-πρότυπο για τη Μεσόγειο, και αυτό αναγνωρίζεται εμπράκτως από τις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες liner shipping.

– Γιατί επιλέγουν τον Πειραιά αφήνοντας άλλα λιμάνια με τα οποία είχαν σύνδεση;

Ο συνδυασμός της κομβικής γεωγραφικής θέσης του Πειραιά εντός της Μεσογείου, συνεπικουρούμενος από τον υπερσύγχρονο μηχανολογικό εξοπλισμό καθώς και από το πλάνο επέκτασης των υποδομών με νέες προβλήτες από την COSCO, καθιστά τον Πειραιά διαμεταφορικό κόμβο με δυνατότητες διασύνδεσης (σιδηρόδρομος, feedering network) που είναι δύσκολο να προσφέρουν άλλα λιμάνια της Μεσογείου, τα οποία συνεχώς χάνουν όγκους φορτίου διαμεταφοράς. Καθώς οι οικονομίες κλίμακος είναι το κλειδί της επιβίωσης των ναυτιλιακών εταιρειών, ο Πειραιάς προσφέρει ένα μπουκέτο υπηρεσιών και επιχειρησιακών δυνατοτήτων το οποίο δεν έχει αντίπαλο εντός της Μεσογείου. Στην πρόσφατη έρευνα της HMM για τη δυνατότητα προσέγγισης των πλοίων της, χωρητικότητας 24.000 TEUs, στον Πειραιά απαντήσαμε θετικά – είμαστε από τα ελάχιστα λιμάνια στη Μεσόγειο που μπορούν να διαχειριστούν αποτελεσματικά και, το κυριότερο, γρήγορα τα μεγαλύτερα πλοία του κόσμου.

– Πόσο επηρεάστηκε ο κλάδος των θαλάσσιων μεταφορών από την πανδημία;

Η μεταφορά αγαθών επηρεάζεται πάντα πρώτη, είτε θετικά είτε αρνητικά, όταν συμβαίνουν αλλαγές παγκόσμιας κλίμακας, όπως στην περίπτωση της πανδημίας. Ενδεικτικό είναι ότι στον κλάδο μας αρχίσαμε να καταλαβαίνουμε ότι κάτι σοβαρό συμβαίνει στην Κίνα από τα τέλη Δεκεμβρίου, όταν παρατηρήσαμε επιβράδυνση των εισαγωγών και καθυστέρηση στην ολοκλήρωση παραγγελιών. Σε τοπικό επίπεδο, η καθίζηση του τουρισμού είχε επίπτωση στις εισαγωγές αγαθών, και οι όποιες ελπίδες για την αναμενόμενη ανάπτυξη των όγκων φορτίου μειώθηκαν στο ελάχιστο. Παρά ταύτα, τα στοιχεία δείχνουν ότι στο τέλος του 2020 θα κλείσει περίπου με τους ίδιους όγκους φορτίου με το 2019, ενώ αναμενόταν ανάπτυξη τοπικού φορτίου γύρω στο 10% λόγω της αυξανόμενης ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας.

– Ποιες είναι οι προοπτικές του;

Ο κλάδος των θαλάσσιων μεταφορών έχει αντέξει και έχει προσαρμοστεί σε πολλές αρνητικές καταστάσεις παγκόσμιας εμβέλειας στο παρελθόν. Από πολεμικές συρράξεις μέχρι οικονομικές κρίσεις, η θαλάσσια μεταφορά προσαρμόζεται και συνεχίζει. Το γεγονός ότι είναι η πιο οικονομική λύση για μεταφορά αγαθών την καθιστά κινητήριο δύναμη του παγκόσμιου εμπορίου, αλλά και τροφοδότη των σχετιζόμενων με αυτή συμπληρωματικών υπηρεσιών, όπως τα logistics, η χερσαία μεταφορά και η αποθήκευση. Βλέποντας τη στροφή των μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών, όπως η HMM, στην πράσινη τεχνολογία και τη μεταφορά αγαθών με σεβασμό στο περιβάλλον, μόνο με αισιοδοξία μπορεί να μας γεμίζει το μέλλον. Οπως μας έλεγε συχνά ένας καθηγητής μου στο πανεπιστήμιο, το τελευταίο πράγμα που θα σταματήσει να κινείται στον πλανήτη είναι το πλοίο.

Η εταιρεία

Η ενασχόληση της οικογένειας Βενιέρη με τη ναυτιλία άρχισε στα τέλη της δεκαετίας του 1960, όταν ο κ. Δημήτρης Βενιέρης εντάχθηκε στο δυναμικό της Hellenic Lines, του αείμνηστου Γρηγόρη Καλλιμανόπουλου, με έδρα στον Πειραιά. Με γοργούς ρυθμούς εξελίχθηκε σε στέλεχος τόσο λόγω των πανεπιστημιακών σπουδών του όσο και της ευσυνειδησίας του. Του ανατέθηκε η διεύθυνση του γραφείου της εταιρείας στη Θεσσαλονίκη. Η οικογένεια μετακόμισε στη συμπρωτεύουσα στα τέλη του 1970.

Το 1983 ο κ. Δημήτρης Βενιέρης άνοιξε το δικό του ναυτιλιακό πρακτορείο στη Θεσσαλονίκη και μέσα σε αυτά τα 37 χρόνια παρουσίας στον χώρο αντιπροσώπευσε κάποιες από τις μεγαλύτερες εταιρείες liner shipping, όπως οι DSR, Senator Lines, Metz Container Line, Hanjin Shipping, Unimed Feeder Services, MCL Feeders κ.ά. Ταυτόχρονα, δραστηριοποιούνταν στον χώρο του χύδην φορτίου (bulk cargoes), προσφέροντας τις υπηρεσίες του πρακτορείου του σε πλοιοκτήτες, αλλά και σε ιδιοκτήτες φορτίων όπως η Glencore. Επιπροσθέτως, προσέφερε και προσφέρει ολοκληρωμένες λύσεις μεταφοράς, καθώς μέσα από το τμήμα freight forwarding καλύπτει τις συνολικές ανάγκες των πελατών του. Από το 1999 διατηρεί γραφεία στον Πειραιά, όπου έχει μεταφερθεί η έδρα της εταιρείας.

«Το επάγγελμα του πράκτορα είναι επίπονο και αγχώδες, κάτι που αρχικά ο πατέρας μου δεν ήθελε για μένα, αλλά βλέποντας την προθυμία μου να το ακολουθήσω ενέδωσε και στέκεται αρωγός δίπλα μου αφήνοντάς μου ελευθερία κινήσεων από την πρώτη στιγμή για την εξέλιξη της εταιρείας μας», επισημαίνει ο κ. Αντώνης Βενιέρης, και αποκαλύπτει τα μελλοντικά σχέδια της εταιρείας: «Τα σχέδιά μας για το μέλλον είναι η Βενιέρης Ναυτιλιακή μέσα από την HMM Agency (Greece) S.A. να κάνει την HMM μια εταιρεία με πρωταγωνιστικό ρόλο στην ελληνική αγορά μεταφοράς φορτίων. Να γίνει ο Πειραιάς ένα διαμετακομιστικό κέντρο για τα φορτία της HMM στην Ανατολική Μεσόγειο και να συνεχίσουμε να προσφέρουμε τις υπηρεσίες μας στους Ελληνες εισαγωγείς και εξαγωγείς με ευσυνειδησία και επαγγελματισμό σεβόμενοι την εμπιστοσύνη που μας δείχνουν στις τέσσερις δεκαετίες της πορείας μας».