«Όλα είναι θέμα κόστους- οφέλους. Αυτή είναι και η βάση της συζήτησης για εμάς, δεδομένου ότι δε μας ενδιαφέρει να αγοράσουμε ένα περιουσιακό στοιχείο μόνο και μόνο για να πούμε στους μετόχους μας ότι προχωρήσαμε σε κάποια αγορά».

Αυτό ανέφερε προς τους μετόχους χθες στη γενική συνέλευση ο κ. Σπύρος Κυριακούλης, αντιπρόεδρος δ.σ. της Κυριακούλης Μεσογειακαί Κρουαζιέραι Ναυτιλιακή Α.Ε., για την οποία ενισχύεται η φημολογία  το τελευταίο διάστημα ότι πρόκειται να επαναγοράσει από την Dogus την πλειοψηφική συμμετοχή που είχε αποκτήσει ο τουρκικός όμιλος στις αρχές του 2013 στις μαρίνες Καλαμάτας, Κέρκυρας, Λευκάδας και Ζέας, σε ένα deal που είχε συζητηθεί τότε ως ένας από τους σημαντικότερους «ελληνοτουρκικούς γάμους» του εγχώριου επιχειρείν.

Κι αυτό γιατί ο τουρκικός όμιλος του Φερίτ Σαχένκ, ο οποίος είχε αποκτήσει μερίδιο και στη μαρίνα Φλοίσβου κατόπιν έτερης συμφωνίας με την Lamda Development, είχε επιτύχει να αποκτήσει 2.775 θέσεις ελλιμενισμού ή αλλιώς το 34% της συνολικής δυναμικότητας της χώρας, όπως χαρακτηριστικά είχε αναφερθεί τότε.

Σημειωτέον ότι πέραν του αρχικού 51%, ο τουρκικός όμιλος είχε αυξήσει στη συνέχεια, εν έτει 2015, περαιτέρω το ποσοστό του με τον όμιλο Κυριακούλη να διατηρεί ένα ποσοστό λίγο χαμηλότερο του 10% στην κοινή εταιρεία KG Med Marinas.

Τώρα, υπό το βάρος, των πιέσεων των πιστωτών του, ο τουρκικός όμιλος, που έχει εταίρο και την Eυρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης στον τομέα των μαρινών φαίνεται ότι είναι αναγκασμένος να διαπραγματευτεί το μερίδιο του και στις ελληνικές μαρίνες, με τον όμιλο Κυριακούλη αλλά και τη Lamda Development να φιγουράρουν στην αγορά ως οι πιθανότεροι αγοραστές ως προς τις κοινές τους συμμετοχές.

Υπενθυμίζεται εδώ ότι μόλις πέρυσι η EBRD υπέγραψε συμφωνία για τη συμμετοχή της με 25% στη θυγατρική του ομίλου στις μαρίνες, την D Marinas B.V., δεδομένου ότι η τελευταία «αντιπροσωπεύει μία από τις μεγαλύτερες και τη μόνη», σύμφωνα με την τράπεζα, «διεθνή αλυσίδα μαρινών στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου προσφέροντας περίπου 8.000 θέσεις ελλιμενισμού».

Από την πλευρά της χθες η διοίκηση του ομίλου Κυριακούλη, ο οποίος διαθέτει παρουσία άνω των 30 ετών στο χώρο των σκαφών αναψυχής και κρουαζιέρας καθώς και των μαρινών, απέφυγε να αναφερθεί σε λεπτομέρειες για την Dogus πλην του ότι «σαν διοίκηση δεν μπορούμε να είμαστε στο μυαλό ενός άλλου μετόχου ούτε να μιλήσουμε για τις προθέσεις του. Σε όλες τις κινήσεις μας οι όποιες συζητήσεις πραγματοποιούνται στις βάσεις του κόστους- οφέλους».

Ο κ. Κυριακούλης ρωτήθηκε και για το ενδεχόμενο συμμετοχής της εταιρείας σε διαγωνισμούς που πρόκειται να βγουν μελλοντικά στον τομέα των μαρινών, επαναλαμβάνοντας ότι «δεν μπορούμε να κατέβουμε σε έναν διαγωνισμό αν δεν εξασφαλίζουμε τις αποδόσεις που έχουμε θέσει εμείς ως στόχο. Οποιοδήποτε επενδυτικό σχέδιο εξαρτάται οπωσδήποτε από τη σχέση κόστους- οφέλους. Δεν είναι στόχος μας να παράγουμε μόνο δραστηριότητα, ωστόσο, από την άλλη πλευρά, παραμένει ως στόχος η διατήρηση της παρουσίας του ομίλου στον τομέα τουριστικών λιμένων, διερευνώντας σενάρια επενδυτικών ευκαιριών που ενδεχομένως προκύψουν».

Αναφορικά με την πορεία συνολικά της αγοράς φέτος στον τομέα των σκαφών αναψυχής, ο ίδιος ανέφερε ότι «δεν υπάρχει κάποιος παράγοντας που να μας κάνει να πιστεύουμε ότι το 2019 θα είναι χειρότερο από το 2018. Διακρίνουμε ομαλότητα στην αγορά».

Επισημαίνεται εδώ ότι ο τουρκικός όμιλος, ο οποίος συζητεί ήδη από την προηγούμενη χρονιά το θέμα της αναδιάρθρωσης του δανεισμού του έχοντας επιπλέον υποστεί την υποβάθμιση της μακροπρόθεσμης πιστοληπτικής του ικανότητας από διεθνείς οίκους (π.χ. Moody’s), έχει ήδη πουλήσει τη συμμετοχή του στο Hilton Aθηνών (στους ομίλους Κωνσταντακόπουλου και Οlayan), ενώ ερωτηματικό παραμένει η συμμετοχή του στον Αστέρα Βουλιαγμένης για την οποία επίσης υφίσταται σημαντικές πιέσεις από τους πιστωτές. Ο όμιλος δεν διαθέτει, κατά τη Moody’s επαρκείς πηγές μετρητών, την ίδια στιγμή που το ενοποιημένο χρέος του σε τουρκικές λίρες έχει αυξηθεί σε 28,6 δισ. (4,7 δισ. ευρώ) το 2018 έναντι 24,4 δισ. (5,38 δισ. υρώ) το 2017, δεδομένου ότι το μεγαλύτερο μέρος του χρέους του είναι σε ξένο νόμισμα και η λίρα έχει υποστει σημαντικές απώλειες.