Της Όλγας Μπαλαφούτη

To ηλεκτρονικό τσιγάρο Logic, το μεγάλο στοίχημα της Japan Tobacco που απέκτησε και τη ΣΕΚΑΠ στο πλαίσιο της εξαγοράς της Donskoy Tabak από τον Ιβάν Σαββίδη

Δεν πέρασε πολύς καιρός από τότε που η Japan Tobacco International (JTI) βρέθηκε στο προσκήνιο, ταράσσοντας τα… καπνά παγκοσμίως, αφού ανακοίνωσε ένα τεράστιο deal στον κλάδο της καπνοβιομηχανίας, αποκτώντας τον ρωσικό κολοσσό Donskoy Tabak συμφερόντων του μεγαλοεπιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη, αντί 90 δισ. ρουβλίων ή 1,6 δισ. δολαρίων.

Με ναυαρχίδες τις γνωστές μάρκες τσιγάρων Winston και Camel και τον καπνό Old Holborn, η JTI βρίσκεται στην ελληνική αγορά από τη δεκαετία του 1980 και σήμερα κατέχει τη δεύτερη θέση, με μερίδιο αγοράς κοντά στο 23%.

Πέρα όμως από την ιστορία της στα παραδοσιακά προϊόντα καπνού, εδώ και σχεδόν έναν χρόνο έφερε στην Ελλάδα το ηλεκτρονικό τσιγάρο Logic, ένα προϊόν που κέρδισε τους Eλληνες καταναλωτές και αποτελεί το μεγάλο στοίχημα για τον όμιλο που έχει μπει δυναμικά στη νέα τάση που αναπτύσσεται, αυτή των προϊόντων δυνητικά μειωμένου κινδύνου σε σχέση με το κάπνισμα.

Η ΣΕΚΑΠ

Τον Μάρτιο λοιπόν, η JTI, στο πλαίσιο της εξαγοράς της ρωσικής Donskoy, απέκτησε και τη ΣΕΚΑΠ, την ιστορική Συνεταιριστική Καπνοβιομηχανία Ελλάδος, η οποία είχε περάσει στα χέρια του ρωσικού ομίλου και του Ιβάν Σαββίδη το 2013.

Η συναλλαγή που αναμένεται να ολοκληρωθεί το τρίτο τρίμηνο του 2018, υπό την προϋπόθεση ότι θα λάβει τις σχετικές εγκρίσεις από τις αρμόδιες αντιμονοπωλιακές αρχές της Ρωσίας και της Ελλάδας, θα οδηγήσει τη ΣΕΚΑΠ (με τις μάρκες BF, Cooper, GR, Brooks, Jet Set) σε μiα νέα εποχή. Εξάλλου, όπως αναφέρουν στελέχη της JTI, η εξαγορά της ελληνικής εταιρείας καταδεικνύει τη δέσμευση του ομίλου για ενεργή παρουσία στην Ελλάδα, ενισχύοντας μάλιστα τη θέση της στην αγορά με επιπλέον μερίδιο 3%.

Προϊόντα Μειωμένου Κινδύνου

Τα Προϊόντα Μειωμένου Κινδύνου είναι το μέλλον της βιομηχανίας, είπε ο Ραμούνας Μάτσιους, ο Λιθουανός αντιπροέδρος Εταιρικών Υποθέσεων Προϊόντων Μειωμένου Κινδύνου της JTI.

Ο κ. Μάτσιου παρουσίασε τα νέα προϊόντα του ομίλου στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Συνεδρίου Εφημερίδων που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στη Βιέννη και ήταν αποκλειστικός χορηγός η εταιρεία. Τα προϊόντα αυτά, που έχουν ξεκινήσει να μπαίνουν στη ζωή πολλών μέχρι τώρα συμβατικών καπνιστών, χωρίζονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες: τα ηλεκτρονικά τσιγάρα και τα προϊόντα ατμίσματος με καπνό.

Οι καπνιστές παγκοσμίως υπολογίζονται σε 1 δισεκατομμύριο άτομα και οι «ατμιστές» σε 29,4 εκατομμύρια, ωστόσο αναμένεται ότι ο αριθμός των δεύτερων θα αυξηθεί αποδεικνύοντας τη δυναμική του κλάδου.

Τα στοιχεία δείχνουν αυτή τη δυναμική. Οι πωλήσεις των προϊόντων ατμού με καπνό παγκοσμίως έφθαναν μόλις τα 100 εκατ. δολάρια το 2015 και το 2017 εκτοξεύθηκαν στα 5,9 δισ. Αντίστοιχα οι πωλήσεις ηλεκτρονικών τσιγάρων πέρυσι άγγιξαν τα 7 δισεκατομμύρια.

Οσο για το τι είναι αυτό που τα κάνει να ξεχωρίζουν από τα συμβατικά τσιγάρα, το βασικό τους χαρακτηριστικό είναι ότι, δυνητικά, μειώνουν τους κινδύνους που σχετίζονται με το κάπνισμα. «Η απουσία καύσης είναι αυτό που τα καθιστά δυνητικά λιγότερο επιβλαβή», είπε ο αντιπρόεδρος της JTI, εξηγώντας ότι, σύμφωνα με μελέτες, οι ουσίες που εξάγονται από τον ατμό είναι πολύ λιγότερες στα ηλεκτρονικά τσιγάρα σε σχέση με αυτές στον καπνό από τα συμβατικά.

«Ικανοποιούν τις προσωπικές αλλά και τις κοινωνικές ανάγκες, είναι πολύ πιο οικονομικά από τα συμβατικά τσιγάρα, ενώ μπορούν να καλύψουν όλα τα γούστα, μέσα από μια ποικιλία χιλιάδων διαφορετικών αρωμάτων», πρόσθεσε ο ίδιος απαντώντας στο γιατί κάποιος να επιλέξει το ηλεκτρονικό τσιγάρο. «Κάθε χρόνο συμβαίνει και κάτι καινούριο. Η βιομηχανία εξελίσσεται διαρκώς και γι’ αυτό η JTI σχεδιάζει επενδύσεις ύψους 1 δισ. δολαρίων μέσα στα επόμενα τρία χρόνια», αποκάλυψε ο κ. Μάτσιους.

Πάντως, εκτίμησε ότι, παρά τη μεγάλη στροφή που παρατηρείται σε αυτό το είδος καπνίσματος, τα συμβατικά τσιγάρα και τα προϊόντα δυνητικά μειωμένου κινδύνου θα συνυπάρχουν για πολύ καιρό ακόμη.

Το ηλεκτρονικό τσιγάρο Logic

Από το καλοκαίρι του 2017 η JTI κυκλοφορεί στην ελληνική αγορά το LOGIC, ένα υψηλής ποιότητας ηλεκτρονικό τσιγάρο νέας γενιάς.

«Με τη δημοτικότητα των ηλεκτρονικών τσιγάρων στη χώρα μας να έχει αυξηθεί σημαντικά, η προσθήκη του Logic στο χαρτοφυλάκιό μας συνιστά την υλοποίηση σε τοπικό επίπεδο, της παγκόσμιας στρατηγικής μας», σημειώνει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της JTI Hellas, Εντοάρντο Βολέτι.

Το Logic κυκλοφόρησε αρχικά σε επιλεγμένα σημεία πώλησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και από τον Φεβρουάριο διατίθεται πανελλαδικά σε περίπτερα, ψιλικά και μίνι μάρκετ, δηλαδή σε περισσότερα από 2.500 σημεία πώλησης.

«Οι πωλήσεις του έχουν ξεπεράσει σημαντικά τις προβλέψεις, κερδίζοντας συνεχώς μερίδιο στην αγορά των ηλεκτρονικών τσιγάρων», σχολιάζει η διοίκηση.
Μάλιστα, μέχρι το τέλος του μήνα το ηλεκτρονικό τσιγάρο της JTI θα ταξιδέψει και στην Κύπρο.

Η JTI Hellas συνεισφέρει περίπου το 1,5% των συνολικών φορολογικών εσόδων της Ελλάδας, αφού για το 2017 κατέβαλε 640 εκατ. ευρώ σε ΕΦΚ και ΦΠΑ, ενώ στηρίζει και την τοπική οικονομία καθώς αγοράζει το 25% της συνολικής εγχώριας παραγωγής καπνού.

Το 2018 αναγνωρίστηκε ως ο Κορυφαίος Εργοδότης στην Ελλάδα, ενώ το 2017 διακρίθηκε ως μία από τις 25 πολυεθνικές επιχειρήσεις με το Καλύτερο Εργασιακό Περιβάλλον στην Ευρώπη. Στην Ελλάδα απασχολεί περισσότερους από 100 εργαζομένους, ενώ έχει και την ευθύνη των αγορών της Κύπρου και της Μάλτας.

O όμιλος Japan Tobacco

Η Japan Tobacco δραστηριοποιείται σε περισσότερες από 120 χώρες, με σχεδόν 60.000 εργαζομένους ανά τον κόσμο, και ανήκει κατά 33% στο ιαπωνικό Δημόσιο.
Για το πρώτο τρίμηνο του 2018 τα έσοδα του ιαπωνικού ομίλου αυξήθηκαν 1,8%  φθάνοντας στα 515 δισ. γιεν, γεγονός στο οποίο συνέβαλαν μεταξύ άλλων οι εξαγορές που πραγματοποίησε σε παγκόσμιο επίπεδο καθώς και η αυξημένη χρήση των Προϊόντων Μειωμένου Κινδύνου στην εταιρεία στην Ιαπωνία.