search icon

business stories

Στέλιος Χατζηιωάννου: Η προσγείωση του Mr. Easy Jet

Η άρνηση του ιδρυτή να συμμετέχει στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της εταιρίας που ίδρυσε τον απέκλεισε πλέον από το δικαίωμα του βέτο στις αποφάσεις του διοικητικού συμβουλίου

Eurokinissi

Ήταν μια ηλιόλουστη Τετάρτη πριν από δεκατρία χρόνια περίπου όταν ο χαμογελαστός και χωρίς γραβάτα Στέλιος Χατζηιωάννου, πέρναγε την είσοδο του Μαξίμου για να συναντήσει τον τότε πρωθυπουργό Κώστα Καραμανλή, προκειμένου να συζητήσουν τα επενδυτικά του σχέδια στο Αιγαίο.

Είχε αφιχθεί μόνος του οδηγώντας ένα Smart, γεγονός που σχολιάστηκε δεόντως από όσους είδαν τον Κυπριακής καταγωγής επιχειρηματία να ανεβαίνει τα σκαλιά της εισόδου άνετος και χαλαρός.

Ο Κώστας Καραμανλής, που δεν «τρελαινόταν» καθόλου για ραντεβού με επιχειρηματίες που του ζητάγανε διάφορα, τον υποδέχτηκε με χαμόγελο και ο πάγος δεν άργησε καθόλου να σπάσει.

Η θερμή χειραψία και το χαμογελαστό πρόσωπο του πρωθυπουργού ήταν απόρροια της συμπάθειας και εκτίμησης που τρέφει ο Καραμανλής για τον κ. Στέλιο Χατζηιωάννου.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η λίστα αναμονής με τους επιχειρηματίες που ήθελαν τότε να δουν τον πρωθυπουργό περιλάμβανε σαράντα ονόματα, που περίμεναν να μάθουν πότε θα τους δεχθεί.

Ο Κύπριος επιχειρηματίας δεν χρειάστηκε να περιμένει πολύ, αφού η λίστα «παρακάμφθηκε» και το αίτημα για ραντεβού που είχε υποβάλλει στο γραφείο του πρωθυπουργού έγινε σχεδόν αμέσως δεκτό.

Η εξήγηση ήταν απλή. Ο Στέλιος Χατζηιωάννου εξέφραζε εκείνη την περίοδο με τον καλύτερο τρόπο, το προφίλ του ιδανικού επιχειρηματία για το τότε κυβερνών κόμμα.

Ήταν νέος, αυτοδημιούργητος, πετυχημένος και διαφήμιζε με τον καλύτερο τρόπο το ελληνικό επιχειρηματικό δαιμόνιο στο εξωτερικό, μόνο που όταν πέρυσι άρχισαν τα προβλήματα απασφάλισε για τα καλά.

Τέλος εποχής

Η κόντρα του με το διοικητικό συμβούλιο της Easy Jet για την παραγγελία νέων αεροσκαφών από την Airbus οδηγήθηκε στα άκρα, ενώ πρόσφερε 5.000.000 λίρες από την προσωπική του περιουσία προκειμένου να αποκτήσει πληροφορίες που θα τον βοηθούσαν να ακυρώσει την συμφωνία.

Χρησιμοποιώντας τον χαρακτηρισμό «αχρείοι» για τα μέλη του Δ.Σ. πανηγύρισε την παραίτηση του οικονομικού διευθυντή Άντριου Φίντλει πέρυσι τον Μάιο, λέγοντας ότι μένει να φύγουν άλλοι δυο για να ακυρωθεί η συμφωνία με την Airbus.

Την ίδια στιγμή, το ποσοστό του έπαιρνε την κατιούσα και από το 26.7% έπεσε αρχικά στο 25.3% ενώ μετά την άρνησή του να συμμετάσχει στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ήρθε το dilution και το 15.3% τον χρίζει πλέον απλό μέτοχο.

Έναν μέτοχο που δεν μπορεί να πλέον να μπλοκάρει τις αποφάσεις και τις εισηγήσεις των άλλων μελών για το μέλλον της πάλαι ποτέ δικής του εταιρίας.

Η «προσγείωση» του Sir Στέλιου Χατζηιωάννου, σηματοδοτεί και το τέλος μιας ζηλευτής διαδρομής στον τομέα των αερομεταφορών, που γεννήθηκε το 1995, με ένα δάνειο 5.000.000 λιρών που πήρε από τον πατέρα του, Λουκά.

Από το Λούτον παντού!

Όταν o Κύπριος εφοπλιστής ξεκίνησε την Easy Jet, πολλοί χαμογελούσαν ειρωνικά για το εγχείρημα του με δύο νοικιασμένα αεροπλάνα που εκτελούσαν δρομολόγια προς τη Γλασκόβη και το Εδιμβούργο.

Η ιδέα ήταν απλή: Πετάς έξω ταξιδιωτικά πρακτορεία και πράκτορες, δεν σερβίρεις γεύματα, δεν έχεις πρώτη θέση και οι πελάτες σε βρίσκουν τηλεφωνώντας τότε στην εταιρία.

Ο αριθμός ήταν γραμμένος στην άτρακτο του αεροσκάφους, έπαιρνες τηλέφωνο, σου έδιναν έναν κωδικό για να πληρώσεις και αυτό ήταν.

Το έξυπνο λογότυπο το σκέφτηκε ο Στέλιος με τον τότε οικονομικό διευθυντή της εταιρίας που άλλαξε τα δεδομένα στις low cost πτήσεις για πάντα.

Αργά αλλά σταθερά η εταιρία μεγάλωνε στον στόλο της. Το 2008 είχε πέντε αεροπλάνα και είχε παραγγείλει άλλα δώδεκα Boeing ενώ το γεγονός γιορτάστηκε στο αερoδρόμιο του Λούτον με ένα ελληνικό γλέντι που περιλάμβανε μπύρες και σουβλάκια.

Ο Sir Στέλιος σέρβιρε ο ίδιος τους καλεσμένους του, ενώ πρόσεχε και το ψήσιμο χωρίς να φαντάζεται ότι δέκα χρόνια αργότερα, η εταιρία του θα διαχειριζόταν 326 αεροσκάφη και θα πετούσε σε 136 προορισμούς.

Ο ίδιος επέκτεινε το λογότυπο easy και σε άλλους τομείς, μίλαγε πολύ σπάνια για τα πεπραγμένα του και η ιδιωτική του ζωή παρέμενε εν πολλοίς ένα καλά κρυμμένο μυστικό, αφού μέχρι πριν λίγα χρόνια ήταν ένας ορκισμένος εργένης.

Πάθος για τη Formula!

Γεννημένος στις 14 Φεβρουαρίου γιορτάζει συνήθως τα γενέθλιά του μαζί με πολύ καλούς φίλους τους οποίους προσκαλεί σε μια κρουαζιέρα επτά ημερών στην Καραϊβική, παρέχοντας τους όλες τις ανέσεις.

Λατρεύει τη Formula 1 όπως και ο Κώστας Καραμανλής που συζήτησε σε εκείνο το ραντεβού στο Μέγαρο Μαξίμου το κοινό τους πάθος, ενώ σύμφωνα με τα όσα διέρρευσαν, απόλαυσε την κουβέντα περί Σουμάχερ και Φερνάντο Αλόνσο.

Αυτό που ίσως να μην γνώριζε είναι ότι ο Στέλιος Χατζηιωάννου απολαμβάνει το grand prix του Μονακό, από το μπαλκόνι του διαμερίσματος που έχει στο πριγκιπάτο.

Εκεί όπου κατοικεί μόνιμα με τη σύντροφό του Όρλα Μέρφι την οποία γνώρισε πριν έξι περίπου χρόνια και η οποία τον έκανε μπαμπά χαρίζοντας του το 2018 μια κόρη.

Φρόντισε να κρατήσει τη σχέση τους μακριά από τη δημοσιότητα όσο μπορούσε, εν αντιθέσει με τον «πόλεμο» που άρχισε εναντίον του διοικητικού συμβουλίου της Easy Jet, τον οποίο έχασε.

Ξέρει αυτός ο δαιμόνιος Κύπριος που απογείωσε τις αερομεταφορές με τις φθηνές πτήσεις-ίσως καλύτερα από πολλούς-ότι η ήττα είναι μέσα στο παιχνίδι του επιχειρείν.

Μόνο που ενδόμυχα ήλπιζε ότι θα νικούσε – και αυτή τη φορά…

Διαβάστε ακόμη 

Fitch Ratings: Στο +6% η ελληνική οικονομία το 2021 – Ποιους κινδύνους «βλέπει» 

Αφορολόγητες γονικές παροχές: Τα SOS για όσους ξεκινούν από σήμερα μεταβιβάσεις ακινήτων – χρημάτων 

Κινητή τηλεφωνία – Κατάργηση ή μείωση τέλους: Τι προβλέπεται

Exit mobile version