Της Κατερίνας Καραμούτσου

Eκδόσεις, μουσική, τηλεόραση, videogames, κινηματογράφος, ραδιόφωνο, e-games, σχεδιασμός, αρχιτεκτονική και κάθε είδους τέχνη. Αυτές είναι μεταξύ άλλων οι Δημιουργικές και Πολιτιστικές Βιομηχανίες (Creative and Cultural Industries) στην Ελλάδα, οι οποίες, παρά την οικονομική κρίση, αποτελούν έναν σύγχρονο και δυναμικό τομέα ανάπτυξης με έντονη πλέον εξωστρέφεια. Παγκοσμίως μάλιστα κατατάσσονται στην 3η θέση της παγκόσμιας οικονομίας, με συνολικό κύκλο εργασιών στα 540 δισεκατομμύρια ευρώ και 7 εκατομμύρια απασχολούμενους μόνο στην Ευρώπη.

Πώς όμως συνδέονται με την νέα ψηφιακή εποχή; Πώς μπορεί η τεχνολογία να τις εξελίξει και να τις καταστήσει την «αιχμή» της ανάπτυξης;

Αυτά τα ερωτήματα βρέθηκαν στον «πυρήνα» του 5ου Κύκλου του Επιχειρηματικού Επιταχυντή του Innovathens, που τελείωσε την προηγούμενη εβδομάδα. Περίπου 17 ομάδες από τον χώρο της ψυχαγωγίας, της εκπαίδευσης, τις τέχνες, το art consulting, τα audio και e-books, το… ηχητικό branding αλλά και την πειραματική τέχνη συμμετείχαν στη διαδικασία και παρουσίασαν τις καινοτόμες ιδέες τους.

innovathens_creativeindustr.jpg

innovath.jpg

«Η Ελλάδα είναι ανερχόμενη χώρα στον χώρο του animation, από εκεί που ήμασταν από τους τελευταίους τροχούς της αμάξης. Το βασικό είναι πώς αυτός ο δημιουργικός μοχλός και η “έκρηξη” μπορεί να γίνει εργαλείο ανάπτυξης. Δηλαδή πώς θα εξαγάγουμε το προϊόν αλλά κυρίως πώς θα συγκεντρώσουμε διεθνείς παραγωγές στην Ελλάδα. Έχει γίνει σημαντική προσπάθεια να γίνουν τα οπτικοκουστικά έργα αναπτυξιακά έργα και να χρηματοδοτούνται, η Πολιτεία έχει κάνει κάποια βήματα» τονίζει ο Βασίλης Καραμητσάνης, πρόεδρος της ΑΣΙΦΑ ΕΛΛΑΣ, της Αστικής μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας – παράρτημα της Διεθνούς Ένωσης Κινουμένων Σχεδίων ASIFA, που συμμετείχε στο πρόγραμμα.

«Στην Ελλάδα του 2017, η δημιουργική βιομηχανία θα μπορούσε να είναι η “ατμομηχανή” μιας παραγωγικής διαδικασίας που θα αξιοποιήσει τις ικανότητες και το ταλέντο των δημιουργικών ανθρώπων, κάνοντας τους να νιώθουν ότι η πνευματική τους εργασία αλλά και η σκληρή δουλειά μπορούν να βρουν πρόσφορο έδαφος και να επιβραβευτούν, δίνοντας προοπτική και δημιουργώντας μια ισχυρή ταυτότητα. Ελπίζουμε να ανοίξει ουσιαστικά ο διάλογος για την ενσωμάτωση του creative industry στην παραγωγική αλυσίδα στην Ελλάδα, ώστε να γίνει αναπόσπαστο μέρος της ελληνικής κοινωνίας» σχολιάζει ο Νίκος Τσουρούτας της Carpe Videm, που δραστηριοποιείται στο κομμάτι της διασκέδασης και αποτελεί έναν οδηγό πόλης που δίνει στον χρήστη μια ζωντανή εικόνα (“live stream feed”) του τι «παίζει» αυτή τη στιγμή στα μαγαζιά.

creative_industries3.jpg

Ποιο είναι λοιπόν το πρόβλημα;

«Η ποιότητα των ιδεών στην Ελλάδα είναι καλή» λέει στο newmoney.gr ο Σωτήρης Μανιτσάρης, επικεφαλής της Gesture Computing, της start up που θέτει την τεχνητή νοημοσύνη στην υπηρεσία της καλλιτεχνικής έκφρασης και δημιουργίας, της μάθησης και της τοπικής ανάπτυξης με επίκεντρο τις ανθρώπινες χειρονομίες. «Στην Ελλάδα υπάρχει πλούσια γνώση από ανθρώπους εξειδικευμένους αλλά δεν υπάρχουν οι θεσμοί για να στηριχθεί αυτή η γνώση. Μέλλον υπάρχει, οι ανθρώπινες γνώσεις υπάρχουν, δυναμικό στην Ελλάδα υπάρχει αλλά μένει αναξιοποίητο» εξηγεί.

«Στην Ελλάδα της κρίσης η βαριά βιομηχανία της Ελλάδας, αυτή του Πολιτισμού όπως έλεγε και η αείμνηστη Μελίνα Μερκούρη δε μπορεί να μείνει ανεκμετάλλευτη. Το ζήτημα έγκειται στην επιτυχημένη ή μη αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων, επιχορηγήσεων και δωρεών από μεγάλους δωρητές ως αντίποδας στην απουσία κρατικών χρηματοδοτήσεων αλλά και η επικοινωνία αυτών των έργων προς το κοινό, τους καλύτερους πρεσβευτές μας» λέει από την πλευρά της η Μυρεύη Νάσιου της πeripatos, μια νεοσυσταθείσα εταιρεία που προσφέρει υπηρεσίες και νέες προσεγγίσεις για την ανάδειξη του πολιτισμού σε οργανισμούς και φορείς. Όπως λέει, η παρούσα οικονομικήκρίση που βιώνει η ελληνική κοινωνία, δίνει τουλάχιστον την ευκαιρία δημιουργίας και καινοτομίας στις δημιουργικές βιομηχανίες της χώρας, αλλά με απαραίτητες προϋποθέσεις την εξάλειψη της γραφειοκρατίας και το ανοιχτό πνεύμα προς νέες μορφές συνεργασιών.

«Οι νέες τεχνολογίες μπορούν να προσφέρουν νέες δυνατότητες ανάδειξης του ελληνικού πολιτισμού. Αν καταφέρουμε να αξιοποιήσουμε την συσσωρευμένη τεχνογνωσία, την υψηλή αισθητική και πολιτισμό μας, αν μπορέσουμε να αναπτύξουμε το αίσθημα της συμμετοχικότητας και εξωστρέφειας, αν ξεπεράσουμε τον ακαδημαϊσμό μας και προσφέρουμε χώρο σε νέους ανθρώπους και νέες ιδέες, τότε τα creative industries θα αποτελέσουν ένα πολύ σημαντικό πυλώνα στην ανάπτυξη της χώρας», σχολιάζει από πλευράς του ο Γιάννης Σκουρογιάννης της ALAS PLAYFUL MEDIA, μιας ΜΚΟ που «παντρεύει» το φυσικό βιβλίο με την εικονική πραγματικότητα (VR).