Τα κρυπτονομίσματα κερδίζουν έδαφος στη «βιομηχανία» των σπορ. Αυτό συμβαίνει με διάφορους τρόπους και από τη συγκεκριμένη… τάση δεν εξαιρείται ούτε η Ελλάδα.

Γιατί μπορεί μεν οι σύλλογοι ποδοσφαίρου και μπάσκετ της χώρας να μην έχουν τολμήσει π.χ. να διενεργήσουν -ή να προτείνουν, έστω- πληρωμές μισθών σε παίκτες και προπονητές τους με Bitcoin, όπως οι Σακραμέντο Κινγκς στο Ν.Β.Α., αλλά υπάρχει εδώ και μερικούς μήνες ΚΑΕ της Basket League με βασικό χορηγό της εταιρεία η οποία διαχειρίζεται ελληνικό κρυπτονόμισμα και το logo του εμφανίζεται τόσο στην επίσημη ονομασία της ομάδας της, όσο και στη διαφήμιση της φανέλας.

Είναι ο ιστορικός Ιωνικός της Νίκαιας, που από λίγες δεκαετίες ανάδειξε τον μεγάλο Παναγιώτη Γιαννάκη. Ή, για την ακρίβεια, ο Ιωνικός Hellenic Coin.

Το σύντομο story της υπόθεσης: Το HNC είναι ένα ψηφιακό νόμισμα, εναλλακτικό του ευρώ και ανάλογο του Bitcoin. Στον Ιωνικό τη θέση του δικτύου διαγνωστικών κέντρων Affidea δίπλα στο όνομα του συλλόγου πήρε από τον περασμένο Αύγουστο η Hellenic Coin, η οποία ιδρύθηκε το 2015 και δημιούργησε το πρώτο –σύμφωνα με τα στελέχη της εταιρείας- ελληνικό κρυπτονόμισμα με τεχνολογία (blockchain) ανοιχτού κώδικα.

CEO της είναι ο Βαγγέλης Τσάπας, χρηματιστής με δραστηριότητες και στα ναυτιλιακά. Ένας… μπασκετάνθρωπος, που ηγήθηκε του «θαύματος» στον Φάρο Κερατσινίου και τον οδήγησε λίγο παλαιότερα από τα τοπικά πρωταθλήματα, μέχρι την Α1 και τον τελικό κυπέλλου, αφεντικό τώρα στον Ιωνικό.

Στις χορηγικές συνεργασίες του είδους ο σύλλογος της Νίκαιας πρωτοπορεί στην Ελλάδα λόγω της επαγγελματικής ιδιότητας του ιδιοκτήτη του. Στο εξωτερικό τα πράγματα σαφώς έχουν προχωρήσει περισσότερο και παραπέμπουν… σε «εισβολή» των κρυπτονομισμάτων στην ευρύτερη «αθλητική βιομηχανία».

Πόσο μάλλον, όταν εκτός ποδοσφαίρου και μπάσκετ, ανάλογες περιπτώσεις προκύπτουν και σε άλλους τομείς της, π.χ. τη Formula 1 και άλλα events του μηχανοκίνητου αθλητισμού, το φούτμπολ μέχρι και το… μπιλιάρδο.

Τα παραδείγματα πληθαίνουν, κυρίως σε Αμερική και Ευρώπη. Αν και πολύς κόσμος παραμένει δύσπιστος απέναντι στα ψηφιακά νομίσματα, οι εταιρίες του κλάδου κάνουν το παν για να «χτίσουν» μια καλή εικόνα για αυτόν μέσα και από την ενδυνάμωση της παρουσίας τους στα γήπεδα του πλανήτη…

Μισθοί εκατομμυρίων και… χοτ ντογκς σε Bitcoin

Στις ΗΠΑ, κορυφαία brands της «Μέκκας του μπάσκετ» βάζουν, ήδη, στο… τραπέζι τις πληρωμές των ακριβοπληρωμένων σούπερ σταρ τους σε Bitcoin, ενώ, και σε ένα άλλο εξαιρετικά δημοφιλές και προσοδοφόρο ομαδικό άθλημα, στη National Football League ο Russell Okung λειτούργησε ως «πρώτος διδάξας» μη διστάζοντας να μετατρέψει μέρος του παχυλού μισθού των 13 εκατ.$ ετησίως στο διαδεδομένο ψηφιακό νόμισμα, βλέποντας το προφανώς και επενδυτικά…

Στο Ν.Β.Α. οι Σακραμέντο Kings, που πρόσφεραν (απλά) την επιλογή της πληρωμής του μισθού τους σε Bitcoin σε καλαθοσφαιριστές και κόουτς, θεωρούνται από τις πιο «φιλικές» ομάδες προς την blocκchain τεχνολογία.

Τα προηγούμενα χρόνια, από το 2014, οι «βασιλιάδες» είχαν ξεκινήσει συνεργασία με την BitPlay πάνω σε αντίστοιχα προγράμματα ανταμοιβών προς τους οπαδούς τους και πωλούν στο γήπεδο τους με χρήση κρυπτονομίσματος από εισιτήρια μέχρι …χοτ ντογκ.

Η πρώτη σημαντική χορηγία του κλάδου στο Ν.Β.Α., πάντως, προήλθε τον Σεπτέμβριο του 2018 από την Antpool και τη μητρική της Bitmain που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή εξοπλισμού εξόρυξης κρυπτονομισμάτων προς τους φημισμένους Χιούστον Ρόκετς, ως μέρος μιας ευρύτερης επένδυσης 500 εκατ. $ της εταιρείας στο Τέξας.

Πρόσφατα, ένα «τιμ» δισεκατομμυριούχων ιδιοκτητών (ή υποστηρικτών) ομάδων του ΝΒΑ όπως οι Νετς, Μάβερικς, Ουίζαρντς, Σέλτικς, Κινγκς και Τζάζ συνέστησε μια συμβουλευτική επιτροπή για την ενσωμάτωση και χρήση λύσεων blockchain και crypto στην αγορά του επαγγελματικού μπάσκετ.

Στο ίδιο μήκος κύματος, οι διεθνείς ομοσπονδίες ποδοσφαίρου FIFA και UEFA έχουν αρχίζει να «πειραματίζονται» με την πώληση εισιτηρίων (όταν, με το καλό, ξεπερασθεί το πρόβλημα με τον κορωνοϊό και ανοίξουν οι κερκίδες για τους φιλάθλους) μέσω κρυπτονομισμάτων.

Πιστεύουν, μάλιστα, ότι η διαδικασία θα είναι διαφανής και ασφαλής και, παράλληλα, θα βοηθήσει για να εντοπίζονται πιο εύκολα οι παράνομοι διακινητές των εισιτηρίων και να καταπολεμηθούν τα φαινόμενα «μαύρης αγοράς»…

Χορηγία – έκπληξη, η μεταγραφή «πιλότος» και… εξαγορά

Στην Ευρώπη η «μόδα» θέλει ομάδες top πρωταθλημάτων να κλείνουν τη μια μετά την άλλη χορηγίες από εταιρείες κρυπτονομισμάτων ή να αποδέχονται πληρωμές με αυτά.

Τις τελευταίες ημέρες η Σαουθάμπτον «τάραξε τα νερά» στο ακριβότερο ποδοσφαιρικό πρωτάθλημα του πλανήτη, τη Βρετανική Premier League (με ετήσιους τζίρους άνω των 5 δισ. ευρώ προ κορωνοϊού).

Οι «Άγιοι» επέκτειναν για μια 3ετία τη συμφωνία τους με τη στοιχηματική Sportsbet.io, του ομίλου Coingaming Group, για την κεντρική τους χορηγία (Main Club Partner) με ετήσιο αντίτιμο 7,5 εκατ. λιρών και με προτεινόμενο όρο (επιλογή, ουσιαστικά…) την δυνατότητα πληρωμής των επιπλέον bonus απόδοσης σε Bitcoin στο τέλος κάθε αγωνιστικής σεζόν, π.χ. 1 εκατ. λίρες αν εξασφαλίσουν την συμμετοχή τους στο Champions League.

Η δε Sportsbet.io είναι χορηγός άλλων δυο ποδοσφαιρικών συλλόγων των επίσης αγγλικών Άρσεναλ, Γουότφορντ και της βραζιλιάνικης Φλαμένγκο, την ώρα που βρετανικά media αποκαλούν ως Blockchain Leader το Coingaming Group και προφανώς ανάλογες ευκαιρίες θα δοθούν από την ίδια και σε άλλους… χορηγούμενους.

Σχολιάζει, ακόμα, ο ξένος τύπος ότι η χορηγία επιτρέπει στον σύλλογο να εκμεταλλευτεί την ευκαιρία που δίνει το αναπτυσσόμενο σε υψηλούς ρυθμούς κρυπτονόμισμα για σημαντικά μελλοντικά οικονομικά οφέλη, αν οι ιθύνοντες του το εμπιστευθούν…

Αν η Σαουθάμπτον είναι υποψήφια για να γίνει η πρώτη ομάδα στον κόσμο που θα… πληρωθεί σε Bitcoin, πριν από ένα τρίμηνο -τον Γενάρη του 2021- πραγματοποιήθηκε και η πρώτη μεταγραφή σε κρυπτονομίσματα.

Ήταν αυτή του 37χρονου πρώην επιθετικού της Ρεάλ, Ντέιβιντ Μπάραλ στην Ισπανία από ομάδα 3ης κατηγορίας, την DUX Internacional de Madrid, με κύριο σπόνσορα την Criptan εταιρία που συναλλάσσεται με Bitcoins και πλέον ο χρόνος θα δείξει αν η συναλλαγή θα λειτουργήσει ως «πιλότος» για ανάλογες εξελίξεις και σε μεγαλύτερα κλαμπς…

Η ιταλική Ρίμινι, Γ’ κατηγορίας, υπήρξε η πρώτη ομάδα ποσοστό (25%) επί του μετοχικού κεφαλαίου της οποίας εξαγοράσθηκε με κρυπτονόμισμα από την εταιρεία εταιρεία blockchain Quantocoin.

Μπαρτσελόνα «αλά Σακραμέντο Κινγκς»;

Η Μπαρτσελόνα διερευνά το ενδεχόμενο να καθιερώσει πληρωμές σε ποδοσφαιριστές της με κρυπτονόμισμα στα πρότυπα των… μπασκετικών Σακραμέντο Kings και όχι τυχαία.

Το «θηρίο» της ισπανικής La Liga συνεργάζεται με τη μαλτέζικη blockchain εταιρία Chiliz και κατασκεύασε ένα είδος δικού της κρυπτονομίσματος, το FC Barcelona Fan Token (BAR), δίνοντας σε κατόχους τους το δικαίωμα συμμετοχής σε διαγωνισμούς, δημοσκοπήσεις κ.α.

Η δε Chiliz συνεργάζεται και με τις Ατλέτικο Μαδρίτης, Παρί Σεν Ζερμέν, Γιουβέντους, Γαλατασαράι. Στη Γερμανία, η Ντόρτμουντ μελετά την καθιέρωση ενός κρυπτονομίσματος, περισσότερο για τη διεθνή διεύρυνση της οπαδικής της «βάσης» μέσα από ηλεκτρονική εφαρμογή, αν και ως μορφή πληρωμής δεν αποκλείεται να την απασχολήσει αργότερα…

Στην Αγγλία η Νιούκαστλ συνεργάζεται με το blockchain project StormGain, μια πλατφόρμα συναλλαγών με κρυπτογράφηση και στην Πορτογαλία η Μπενφίκα έχει ανακοινώσει ότι δέχεται εμπορικές πληρωμές σε Bitcoin (BTC), Ethereum (ETH) και σε UTRUST token (UTK).

Στο γκρουπ των ομάδων διαφόρων χωρών που έχουν χορηγίες ή συνεργασίες από τον κλάδο …των cryptocurrency ανήκουν οι Μπεϊτάρ Ιερουσαλήμ (Coin Market Cap), Γούλβς (Coin Deal), οι Τότεναμ, Κρίσταλ Πάλας, Λέστερ κ.α. με την eToro και πολλές άλλες.

Διαβάστε ακόμα