Στα γραφεία της Tata Group στη Βομβάη, η σκιά του Ράταν Τάτα παραμένει βαριά. Ένα χρόνο μετά τον θάνατο του ανθρώπου που μετέτρεψε τον όμιλο Tata από έναν ινδικό κολοσσό παραδοσιακών βιομηχανιών σε παγκόσμιο όμιλο τεχνολογίας, αυτοκινήτου και ενέργειας, το εσωτερικό του συγκρότημα δοκιμάζεται όσο ποτέ άλλοτε.

Wikipedia-Wmgwarwick

Ο όμιλος, που εκτείνεται από το αλάτι ως τον χάλυβα και περιλαμβάνει τη Jaguar Land Rover, την Tetley Tea, την Air India και τη Tata Consultancy Services (TCS), βρίσκεται βυθισμένος σε μια σιωπηλή αλλά βαθιά κρίση εξουσίας. Οι συγκρούσεις στο εσωτερικό των Tata Trusts, που ελέγχουν το 66% της μη εισηγμένης Tata Sons, απειλούν να διαλύσουν την εύθραυστη ισορροπία που κρατούσε όρθια την αυτοκρατορία.

Η τελευταία πράξη αυτού του εσωτερικού δράματος γράφεται με την απομάκρυνση του Μέχλι Μίστρι, στενού φίλου και συμβούλου του Ράταν Τάτα, από το διοικητικό συμβούλιο των Tata Trusts. Η εξέλιξη αυτή έρχεται μετά από μήνες έντονων αντιπαραθέσεων μεταξύ των διαχειριστών, που ανάγκασαν ακόμη και την κυβέρνηση της Ινδίας να μεσολαβήσει για την αποφυγή νέας κρίσης, παρόμοιας με εκείνη του 2016, όταν ο τότε πρόεδρος Σάιρους Μίστρι εκδιώχθηκε από τον όμιλο προκαλώντας νομικό πόλεμο και τεράστια ζημιά στη φήμη των Tata.

Στην καρδιά της σύγκρουσης βρίσκεται το ερώτημα ποιος ελέγχει το μέλλον της αυτοκρατορίας. Οι Tata Trusts λειτουργούν ως μη κερδοσκοπικό ίδρυμα με φιλανθρωπικό χαρακτήρα, αλλά ταυτόχρονα κατέχουν την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου της Tata Sons, η οποία είναι ο εμπορικός βραχίονας του ομίλου. Το σχήμα, που συνδυάζει κοινωνικό σκοπό και επιχειρηματική δύναμη, προσέφερε για δεκαετίες σταθερότητα — σήμερα όμως δημιουργεί αντιφατικά συμφέροντα και ζητήματα εταιρικής διακυβέρνησης.

Ο καθηγητής Μίρτσεα Ραϊάνου του Πανεπιστημίου του Μέριλαντ, συγγραφέας της ιστορικής μελέτης για τον όμιλο, περιγράφει τη διαμάχη ως «επανεμφάνιση μιας παλιάς, άλυτης σύγκρουσης». Οι περισσότεροι διαχειριστές θεωρούν ότι οι Tata Trusts πρέπει να διατηρήσουν εποπτικό ρόλο, ωστόσο μερίδα εξ αυτών ζητά περισσότερη επιρροή στις εμπορικές αποφάσεις — κάτι που απειλεί την ισορροπία με την Tata Sons.

Στο μεταξύ, ο όμιλος SP Group, που κατέχει το 18% της Tata Sons, πιέζει για τη δημόσια εισαγωγή της εταιρείας στο χρηματιστήριο, κίνηση που —κατά τους υποστηρικτές της— θα βελτιώσει τη διαφάνεια και θα απελευθερώσει αξία για τους μετόχους. Όμως οι Tata Trusts φοβούνται ότι μια τέτοια εξέλιξη θα αποδυναμώσει τον έλεγχό τους και θα εκθέσει τον όμιλο στις βραχυπρόθεσμες πιέσεις των αγορών.

Το τραγικό δυστύχημα της Air India

ΑΠΕ – ΜΠΕ

Ενώ το διοικητικό παρασκήνιο φουντώνει, ο όμιλος δέχεται σφοδρά επιχειρηματικά πλήγματα. Η Air India, που η Tata αγόρασε το 2021 για να τη «σώσουν», βρέθηκε στο επίκεντρο μετά από τραγικό αεροπορικό δυστύχημα τον Ιούνιο. Την ίδια στιγμή, η Jaguar Land Rover σταμάτησςε την παραγωγή για πέντε εβδομάδες στο Ηνωμένο Βασίλειο λόγω κυβερνοεπίθεσης, ενώ η TCS, η ναυαρχίδα του ομίλου στην τεχνολογία, έχασε σημαντικά συμβόλαια και βρέθηκε αντιμέτωπη με μαζικές απολύσεις.

«Αυτά τα γεγονότα πλήττουν βαθιά την εικόνα του ομίλου», δηλώνει ο επικοινωνιολόγος Ντιλίπ Τσεριάν, που είχε συνεργαστεί με τον Σάιρους Μίστρι. «Η κρίση δεν είναι μόνο διοικητική — είναι υπαρξιακή. Οι επενδυτές αναρωτιούνται ποιος πραγματικά κρατά το τιμόνι των Tata».

Παρά τη θύελλα, η θητεία του Ν. Τσαντρασεκαράν, προέδρου της Tata Sons, παρατείνεται. Όμως, όπως σημειώνει ο καθηγητής Ραϊάνου, η διαφορά με το παρελθόν είναι πως ο όμιλος δεν διαθέτει πια σταθερό πυλώνα, όπως κάποτε η Tata Steel ή η TCS, για να εξισορροπήσει τις εσωτερικές αναταράξεις.

«Είναι μια μεταβατική περίοδος γεμάτη αστάθεια», σχολιάζει. «Αλλά ίσως, όταν περάσει η καταιγίδα, να αναδυθεί μια πιο διαφανής και υπεύθυνη εταιρική κουλτούρα — αν, φυσικά, ο όμιλος επιβιώσει ακέραιος».

Διαβάστε ακόμη

Metlen: Με στρατηγική εξωστρέφειας, μπαίνει σε Ρουμανία και Βουλγαρία και επενδύει στις μπαταρίες

Επιστροφή Ενοικίου: 28 Νοεμβρίου οι πληρωμές – Ολοκληρώνονται οι διασταυρώσεις και οι διορθώσεις δηλώσεων

Χρυσός: Σταθεροποιείται γύρω στα $4.000 μετά την κατάργηση φορολογικών κινήτρων από την Κίνα (γράφημα)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα