Σε όλο και περισσότερες επιχειρήσεις, η Τεχνητή Νοημοσύνη παύει να αποτελεί πείραμα ή πιλότο και αρχίζει να αντιμετωπίζεται ως θεμέλιο για τον επόμενο επιχειρησιακό κύκλο. Δεν είναι πλέον το «νέο εργαλείο» του τμήματος πληροφορικής· είναι ο άξονας πάνω στον οποίο χτίζεται η μελλοντική στρατηγική. Αυτό το συμπέρασμα αναδεικνύει η νέα παγκόσμια έκθεση της Deloitte, η οποία μελετά πώς οι οργανισμοί επενδύουν στην AI και –κυρίως– πότε περιμένουν απόδοση.

Η μελέτη, με τίτλο «AI ROI: The paradox of rising investment and elusive returns», καταγράφει μια ξεκάθαρη πραγματικότητα: οι επιχειρήσεις αυξάνουν τις επενδύσεις τους με ρυθμούς που δεν συνάδουν με την ταχύτητα που επιστρέφονται τα οφέλη. Το 85% των οργανισμών δήλωσε ότι ενίσχυσε το budget για AI τον τελευταίο χρόνο, ενώ 91% σκοπεύει να το επαναλάβει μέσα στους επόμενους 12 μήνες. Παρ’ όλα αυτά, η απόδοση δεν έρχεται γρήγορα.

Σε αντίθεση με άλλες τεχνολογίες που αποδίδουν σχεδόν άμεσα, η υιοθέτηση της AI λειτουργεί σε ορίζοντα 2–4 ετών. Μόλις 6% είδε αποτελέσματα μέσα σε έναν χρόνο και μόνο 13% πέτυχε ουσιαστικό ROI στους πρώτους 12 μήνες.
Πίσω από αυτή την καθυστέρηση βρίσκεται όχι η ίδια η τεχνολογία, αλλά οι απαιτήσεις της: αλλαγή λειτουργιών, αναδιοργάνωση διαδικασιών, επένδυση σε δεδομένα και δεξιότητες.

Generative AI: Πιο γρήγορες νίκες – Agentic AI: Μεγάλος μετασχηματισμός

Η Deloitte κάνει μια κρίσιμη διάκριση ανάμεσα σε δύο διαφορετικούς «τύπους» AI:

• Generative AI – Παράγει κείμενο, εικόνες, κώδικα. Φέρνει γρήγορα και ορατά αποτελέσματα. Το 15% των οργανισμών δηλώνει ήδη μετρήσιμα οφέλη.
• Agentic AI – Αυτόνομα συστήματα που εκτελούν πολύπλοκες διεργασίες. Θέλουν χρόνο, υποδομή, ωρίμανση. Μόνο 10% βλέπει σήμερα απτά αποτελέσματα, με τους περισσότερους να περιμένουν αξία σε βάθος 1–5 ετών.

Το γενετικό μοντέλο είναι η «γρήγορη νίκη». Το agent-driven μοντέλο, ο πραγματικός μετασχηματισμός.

Η AI περνά στο γραφείο του CEO

Η σημασία της τεχνητής νοημοσύνης για τις επιχειρήσεις αποτυπώνεται και από το γεγονός ότι σε 1 στις 10 εταιρείες η ευθύνη της AI στρατηγικής μεταφέρεται απευθείας στον CEO — όχι στον CIO ή τον CTO.

Η Deloitte παρομοιάζει την εποχή αυτή με τη μετάβαση από την ατμοκίνηση στην ηλεκτρική ενέργεια: «Όποιος περιμένει γρήγορα αποτελέσματα χωρίς να αλλάξει μοντέλο λειτουργίας, θα απογοητευτεί».

Το πραγματικό εμπόδιο: Τα δεδομένα, όχι η τεχνολογία

Η έρευνα καταγράφει ως κυρίαρχο πρόβλημα την ποιότητα και την οργάνωση των δεδομένων.
1 στις 4 επιχειρήσεις αναγνωρίζει ότι το fragmented data, τα ανεπαρκή data systems και η περιορισμένη αξιοπιστία των πληροφοριών καθυστερούν την απόδοση της AI.

Η ενίσχυση των data foundations αποτελεί πλέον κορυφαία κατηγορία δαπάνης, μαζί με την υιοθέτηση αρχών Trustworthy AI, ώστε η τεχνολογία να συνδέεται με ασφαλή και αξιόπιστη επιχειρησιακή λειτουργία.

Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα συμπεράσματα της Deloitte είναι ότι η παραδοσιακή λογική ROI δεν επαρκεί. Η αξία της AI συχνά εκδηλώνεται σε:

• υψηλότερη ικανοποίηση εργαζομένων
• καλύτερη εμπειρία πελατών
• ταχύτερες αποφάσεις
• ενίσχυση καινοτομίας
• μεγαλύτερη ανθεκτικότητα

Γι’ αυτό και οι πλέον ώριμοι οργανισμοί δεν μετρούν μόνο έσοδα ή εξοικονόμηση. Δημιουργούν εξατομικευμένα frameworks για κάθε τύπο AI και επενδύουν συστηματικά στη διάχυση γνώσης σε όλο το ανθρώπινο δυναμικό τους. Δεν περιμένουν την απόδοση της επένδυσης — τη χτίζουν οι ίδιοι.

Διαβάστε ακόμη

Ελληνικός τουρισμός: Οι παράγοντες που φέρνουν συνεχή ρεκόρ και οι αναδυόμενοι ανταγωνιστές

Ο χαλκός ξεπέρασε για πρώτη φορά τα 12.000 δολάρια (γραφήματα)

Landis+Gyr: Οι Ελβετοί τα «μαζεύουν» από την Ελλάδα – Ζημιές και διαδοχικές αλλαγές διοικήσεων (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα