Μια γεύση από τη νέα εποχή που ανατέλλει και κυριαρχείται από την Τεχνητή Νοημοσύνη, αλλά και από την… τέχνη της επιβίωσης σε έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία δίνει ο επικεφαλής ενός παγκόσμιου κολοσσού. Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Fujifilm Holdings Corporation Teiichi Goto σε αποκλειστική του συνέντευξη προς το «Business Stories» μιλάει για τη φιλοσοφία, τις δραστηριότητες και τις τεχνολογικές καινοτομίες του ιαπωνικού πολυεθνικού γίγαντα. Αποκαλύπτει τις νέες δράσεις του στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης, όπως τα κέντρα υγείας που δημιουργεί σε αναπτυσσόμενες χώρες, τα οποία διενεργούν πλήρες check up μέσα σε δύο ώρες.

Παράλληλα, δηλώνει εντυπωσιασμένος από τη σημερινή εικόνα της Ελλάδας, μετά τις διαδοχικές κρίσεις, την οικονομική της ανάπτυξη, αλλά και τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα σε επίπεδο γεωστρατηγικής θέσης και ισχυρών κλάδων, όπως η ναυτιλία, ο τουρισμός, η φαρμακευτική βιομηχανία, τα τρόφιμα και οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Αφήνει μάλιστα ένα παράθυρο ενδεχόμενων κινήσεων στο μέλλον προς τη χώρα μας.

Ο κ. Goto επισκέφθηκε την Ελλάδα για πρώτη φορά και με αφορμή την εκδήλωση για τον εορτασμό των 50 χρόνων της Fujifilm Hellas, -με επικεφαλής τον κ. Παύλο Χατζηανδρέου-, η οποία από το 1975, αν και δεν αποτελεί θυγατρική του ιαπωνικού ομίλου, αντιπροσωπεύει τα προϊόντα του στη χώρα μας.

Αξίζει να αναφερθεί ότι η Fujifilm Holdings Corporation, με έδρα στο Τόκιο, ιδρύθηκε το 1934 ως παραγωγός φωτογραφικών φιλμ με την επωνυμία Fuji Photo Film Co.

Στη μακρά ιστορική διαδρομή της ανέπτυξε καινοτόμα προϊόντα που άνοιξαν τον δρόμο σε μια νέα εποχή. Το 1956, η εταιρεία πέτυχε την εμπορική εφαρμογή του FUJIC, του πρώτου ηλεκτρονικού υπολογιστή που κατασκευάστηκε στην Ιαπωνία για τον γρήγορο, ακριβή σχεδιασμό οπτικών φακών.

Το 1961, έπειτα από εκτεταμένη έρευνα στην ξηρογραφία, υπέγραψε συμφωνία με τη Rank Xerox Limited και ίδρυσε την κοινοπραξία Fuji Xerox Co. Ltd., που το 1962 παρουσίασε το Fuji Xerox 914, το πρώτο φωτοαντιγραφικό μηχάνημα στην Ιαπωνία.

Τη δεκαετία του 1980 ανακοίνωσε την ανάπτυξη του FCR (Fuji Computed Radiography), του πρώτου ψηφιακού συστήματος διαγνωστικής απεικόνισης ακτίνων Χ στον κόσμο που χρησιμοποίησε επεξεργασία υπολογιστή. Το προϊόν ξεχώρισε τη Fujifilm ως πρωτοπόρο της ψηφιακής εποχής και έκτοτε οδήγησε στη συνεχιζόμενη ψηφιοποίηση της ιατρικής περίθαλψης.

Το 1988 ανέπτυξε επίσης την πρώτη πλήρως ψηφιακή φωτογραφική μηχανή στον κόσμο, η οποία κατέγραψε ψηφιακές εικόνες χρησιμοποιώντας κάρτα μνήμης. Ακόμη, λάνσαρε και την QuickSnap, την πρώτη φωτογραφική μηχανή μιας χρήσης στον κόσμο, αλλάζοντας την κουλτούρα της φωτογραφίας.

Κατά τη δεκαετία του 2000, ο ιαπωνικός όμιλος βρέθηκε αντιμέτωπος με την πιο σοβαρή κρίση στην ιστορία του λόγω της ταχύτατης ψηφιοποίησης. Ακολούθησε η εφαρμογή μιας νέας επιχειρηματικής στρατηγικής, με επενδύσεις, εξαγορές και συγχωνεύσεις προκειμένου να διαφοροποιήσει τις δραστηριότητές του.

Το 2006, η Fujifilm εισήλθε στον τομέα των καλλυντικών και των συμπληρωματικών προϊόντων και το 2008 στη φαρμακευτική βιομηχανία. Δεδομένου του υψηλού δυναμικού ανάπτυξης του τομέα της υγειονομικής περίθαλψης, το 2021 εξαγόρασε το επιχειρηματικό τμήμα διαγνωστικής απεικόνισης της Hitachi.

Σήμερα, η Fujifilm Holdings Corporation, που διαθέτει 272 θυγατρικές και περί τους 75.000 εργαζομένους σε όλο τον κόσμο, δραστηριοποιείται στους τομείς της Υγειονομικής Περίθαλψης (με προϊόντα και υπηρεσίες πρόληψης, διάγνωσης και θεραπείας), των Ηλεκτρονικών Συστημάτων (υλικά ημιαγωγών -ευρύ χαρτοφυλάκιο προηγμένων χημικών ουσιών και υλικών υψηλής καθαρότητας, που επιτρέπουν στους παγκόσμιους κατασκευαστές ημιαγωγών να αναπτύξουν συσκευές επόμενης γενιάς-, μέσα αποθήκευσης, και διαχείρισης ψηφιακών δεδομένων κ.ά.), της Επιχειρηματικής Καινοτομίας (πολυλειτουργικές συσκευές και εκτυπωτές για επιχειρήσεις διαφόρων μεγεθών, λύσεις για γραφικές τέχνες κ.ά.) και της Απεικόνισης (επαγγελματικές και ερασιτεχνικές κάμερες, φιλμ, συστήματα εμφάνισης και εκτύπωσης). Παράλληλα, δίνει ηχηρό «παρών» σε επίπεδο κοινωνικής προσφοράς. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο όμιλος κατά τη χρήση του 2024 είχε έσοδα 21 δισ. δολάρια, ενώ κατά το πρώτο φετινό εξάμηνο κατέγραψε ρεκόρ λειτουργικών εσόδων σε όλους τους επιχειρηματικούς τομείς.

Η συνάντηση με τον κ. Goto έγινε στο ξενοδοχείο «Μεγάλη Βρεταννία», όπου ο ίδιος και οι συνεργάτες του μας υποδέχθηκαν με υποδειγματική ευγένεια. Την ίδια μέρα πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση για τα 50 χρόνια της Fujifilm Hellas, στην οποία παραβρέθηκαν υψηλόβαθμα στελέχη του ιαπωνικού ομίλου, καθώς και ο πρέσβης της Ιαπωνίας στην Ελλάδα Koichi Ito.

– Ποια είναι η φιλοσοφία πίσω από τον σκοπό του Ομίλου Fujifilm: «Να δώσουμε στον κόσμο μας περισσότερα χαμόγελα»;

Σήμερα στη Fujifilm διαθέτουμε 75.000 εργαζομένους και 272 θυγατρικές εταιρείες. Τον Ιανουάριο του 2024, που ο όμιλος γιόρτασε την 90ή επέτειό του, είδαμε ως πρόκληση να έχει έναν σκοπό που όλοι θα γνωρίζουν. Προκειμένου να εξηγήσουμε αυτόν τον σκοπό, εγώ ο ίδιος έχω ταξιδέψει σε πάνω από 31 τοποθεσίες παγκοσμίως και έχω μιλήσει με 18.000 εργαζομένους, ενώ και άλλα διοικητικά στελέχη του ομίλου έχουν επισκεφτεί περισσότερα από 180 μέρη σε όλο τον κόσμο. Οπότε είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε διά ζώσης με πάνω από τους μισούς εργαζομένους του ομίλου, για να εξηγήσουμε τον εταιρικό σκοπό, τις αρχές και τον κώδικα δράσης μας.

Πιστεύουμε ότι για να αναπτυχθεί η εταιρεία είναι πολύ σημαντικό για καθέναν από εμάς να έχουμε τη φιλοδοξία, αυτό που θέλουμε να κάνουμε, να αποτελεί το πάθος μας, γιατί έτσι θα μπορούμε να επικοινωνήσουμε, να συζητάμε ελεύθερα τις ιδέες μας και να εμπνέουμε ο ένας τον άλλον. Με αυτόν τον τρόπο οδηγούμαστε στη δημιουργία καινοτομίας. Και με την καινοτομία πιστεύουμε ότι μπορούμε να συνεισφέρουμε θετικά και να βοηθήσουμε την κοινωνία στα θέματα που αντιμετωπίζει.

Αν φτάσουμε να βοηθάμε την κοινωνία, θα μπορούμε να αυξήσουμε τα χαμόγελα στα πρόσωπα όλων. Αρα, ο σκοπός μας είναι να δίνουμε στον κόσμο περισσότερα χαμόγελα. Είναι, όμως, σαν τον πολικό αστέρα, που όσο και να προσπαθείς δεν μπορείς να τον φτάσεις. Εχουμε, ωστόσο, τη φιλοδοξία να προσπαθούμε να τον φτάσουμε. Θα συνεχίζουμε να εργαζόμαστε προς αυτόν τον σκοπό.

– Γιατί η Fujifilm διατηρεί τη λέξη «film» στην επωνυμία της;

Η αρχική μας επωνυμία ήταν Fuji Photo Film Corporation και το 2006 αποφασίσαμε να αφαιρέσουμε τη λέξη «Photo» κι έτσι η επωνυμία έμεινε Fujfilm. Ο λόγος που κρατάμε ακόμη τη λέξη «film» είναι επειδή φιλμ δεν είναι μόνο το φωτογραφικό, αλλά υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τύποι φιλμ. Εμείς παράγουμε πολλά διαφορετικά φιλμ που, για παράδειγμα, χρησιμοποιούνται στις οθόνες LCD και Oled και βέβαια για τις Instax μηχανές.

Το Fujifilm είναι ένα brand name πολύ γνωστό σε όλο τον κόσμο και η αξία του είναι τεράστια. Επίσης, υπάρχουν ακόμη πολλοί άνθρωποι που πιστεύουν ότι η Fujifilm είναι εταιρεία φωτογραφίας. Την ίδια ώρα, όμως, αυξάνονται συνέχεια αυτοί που αναγνωρίζουν ότι διαθέτουμε ένα πιο διαφοροποιημένο επιχειρηματικό χαρτοφυλάκιο.

Οι επιχειρηματικοί τομείς

–  Σε έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία λόγω των τεχνολογικών εξελίξεων, ποια είναι η «απάντηση» της Fujifilm για τον τομέα της Απεικόνισης;  

Σήμερα επικεντρωνόμαστε σε δραστηριότητες όπως υλικά ημιαγωγών και υγειονομική περίθαλψη, όμως οι φωτογραφικές δραστηριότητες συνεχίζουν να αναπτύσσονται και εξακολουθούν να συνεισφέρουν ένα μεγάλο μερίδιο στην κερδοφορία μας.

Τώρα που όλοι μπορούν να πάρουν φωτογραφίες χρησιμοποιώντας τα smartphones και να τις αποθηκεύσουν, πιστεύουμε ότι υπάρχει αυξανόμενη ανάγκη στους καταναλωτές να χρησιμοποιούν τις φωτογραφίες ως εργαλείο επικοινωνίας.

Βλέπουμε ότι η ζήτηση για τις Instax φωτογραφικές μηχανές, που συνδυάζουν αναλογικές και ψηφιακές λειτουργίες, ενισχύεται σε όλο τον κόσμο, καθώς μπορείς εύκολα να εκτυπώσεις όποιες θέλεις κατευθείαν από το smartphone.

Επίσης, παράγουμε, μεταξύ άλλων, mirrorless digital cameras που έχουν μεγάλη ζήτηση. Η «ναυαρχίδα» μας σε αυτό το κομμάτι είναι η σειρά GFX, που απευθύνεται σε επαγγελματίες χρήστες αλλά και σε πολύ προχωρημένους ερασιτέχνες.

Η τελευταία μας κάμερα είναι η GFX Eterna 55, η καινούρια μηχανή κινηματογραφικής παραγωγής, με ανάλυση 102 Megapixel.

Ισως δεν υπάρχουν πολλές εταιρείες παραγωγής ταινιών στην Ελλάδα, αλλά αυτή η κάμερα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή τηλεοπτικών προγραμμάτων κ.ά. Ετσι, αναμένω ότι θα είναι δημοφιλής και στη χώρα σας την επόμενη χρονιά.

Οι δραστηριότητές μας στον τομέα της Εικόνας θα συνεχίσουν να υπάρχουν και να αναπτύσσονται.

-Τι περιλαμβάνει σήμερα ο τομέας των Ιατρικών Συστημάτων και ποια είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον;

Αυτή τη στιγμή, όπως προανέφερα, εστιάζουμε τις επενδύσεις μας στους τομείς της Υγειονομικής Περίθαλψης που περιλαμβάνει ιατρικά μηχανήματα και στα υλικά ημιαγωγών. Είναι οι βασικοί πυλώνες μας.

Πολλά από τα ιατρικά μηχανήματα ανήκουν στην κατηγορία των απεικονιστικών (αξονικοί, μαγνητικοί τομογράφοι, μαστογράφοι κ.λπ.). Επίσης, για υπερήχους, ενδοσκοπικές εξετάσεις, εξοπλισμό διαγνώσεων κ.ά.
Αυτό που κάνει τη Fujifilm ισχυρή είναι το Medical IT System μας που ονομάζεται PACS (Picture Archiving Communication Systems), όπου είμαστε πρώτοι στον κόσμο με μερίδιο αγοράς 18%.

Σήμερα υπάρχουν 6.500 μεγάλα νοσοκομεία διεθνώς που χρησιμοποιούν αυτά τα συστήματα.

Εχουμε τη δυνατότητα να συνδέσουμε τις ιατρικές συσκευές μέσω AI με το PACS, ώστε να μπορούμε να εμπλουτίσουμε τις δυνατότητες χρήσης των πελατών, κυρίως νοσοκομείων, και να τους βοηθήσουμε να αυξήσουν την παραγωγικότητα και την αποτελεσματικότητά τους.

Γι’ αυτό και στη Fujifilm Hellas το μεγαλύτερο ποσοστό πωλήσεων προέρχεται από τις ιατρικές συσκευές.  Κάτι που λανσάρουμε τώρα σε όλο τον κόσμο αφορά τα Health Screening Centers με το brand name NURA, το οποίο απευθύνεται κυρίως στις αναπτυσσόμενες αγορές. Μέχρι το τέλος αυτής της οικονομικής χρήσης στοχεύουμε να έχουμε ανοίξει 16 NURA Centers σε 16 διαφορετικές τοποθεσίες. Σήμερα υπάρχουν στην Ινδία, στη Μογγολία και το Βιετνάμ και ακολουθούν το επόμενο διάστημα σε Ν. Αφρική, Ντουμπάι, Μαλαισία, Ταϊλάνδη και Φιλιππίνες.

Η ιδέα πίσω από αυτό είναι ότι χρησιμοποιούμε όλη την τεχνολογία της ΑΙ και τα πιο ανεπτυγμένα ιατρικά software για να βοηθήσουμε αυτά τα ιατρικά κέντρα να κάνουν διαγνώσεις πολύ γρήγορα και αποτελεσματικά, αλλά και με χαμηλό κόστος.

Μέσα σε 120 λεπτά από την ώρα που θα εισέλθεις στο κέντρο, θα κάνεις τις διαγνωστικές εξετάσεις (αιματολογικές, μαγνητικές κ.λπ.) και θα πάρεις τα αποτελέσματα. Ετσι, με τα NURA οι άνθρωποι θα έχουν πρόσβαση σε ακριβέστερες διαγνώσεις με προσιτή τιμή.

Η εισβολή της Τεχνητής Νοημοσύνης

– Πόσο η εισβολή της Τεχνητής Νοημοσύνης αλλάζει τα δεδομένα στην παγκόσμια αγορά;

Πόσο επηρεάζει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της Fujifilm; Μπορούν ή πρέπει να τεθούν όρια; Στην Ιαπωνία, στον δικό μας επιχειρηματικό κλάδο, μέχρι πριν από δύο χρόνια οι άνθρωποι χρησιμοποιούσαν μόνο μερικές φορές και δοκιμαστικά την ΑΙ. Σήμερα τη χρησιμοποιούν συνέχεια σε καθημερινή βάση.

Αυτό δείχνει την ταχύτητα με την οποία αλλάζει η κοινωνία. Στη Fujifilm ενσωματώνουμε την ΑΙ στις υπηρεσίες, όπως οι ιατρικές, και βλέπουμε μεγάλη πρόοδο. Για παράδειγμα, παράγουμε ενδοσκόπια με AI software που μπορούν να εντοπίσουν πολύποδες οι οποίοι δεν έχουν εντοπιστεί από τους γιατρούς.

Επίσης, διαθέτουμε άλλη μια ιατρική συσκευή που χρησιμοποιεί ΑΙ για να ανιχνεύσει τη φυματίωση και την προσφέρουμε μόνο στις αναπτυσσόμενες αγορές, όπως Ινδία, Αφρική και Φιλιππίνες. Στο παρελθόν ήταν πολύ δύσκολο να διαπιστώσεις αν πάσχει κάποιος ή όχι από φυματίωση. Τώρα με την ΑΙ μπορεί να το ανιχνεύσεις ακριβέστερα και άμεσα.

Οι κυβερνήσεις σε αυτές τις χώρες καλωσορίζουν το σύστημα, καθώς είναι μικρό σε διαστάσεις και εύκολα μεταφερόμενο.

Επίσης, χρησιμοποιούμε AI στην επιχειρηματική καινοτομία, κυρίως σε τεχνικό εξοπλισμό, εκτυπωτικές εργασίες, κάμερες για τη βελτίωση της ποιότητας.

Παρόλο, όμως, που χρησιμοποιούμε ΑΙ στη δουλειά μας, αναγνωρίζουμε ότι μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα στην κοινωνία, είτε ασφάλειας είτε κακής χρήσης, και είναι σημαντική πρόκληση πώς θα τα περιορίσουμε.

Γι’ αυτό και στη Fujifilm έχουμε συγκροτήσει το AI Center of Excellence, όπου αναλύουμε τις προκλήσεις, τα οφέλη, τους κανόνες που πρέπει να τεθούν ώστε η χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης να γίνεται με τον σωστό τρόπο, ενώ εστιάζουμε και στην εκπαίδευση των εργαζομένων μας πάνω σε αυτά.

Στη Fujifilm χρησιμοποιούμε σε καθημερινή βάση πλέον ΑΙ. Οπως και σε όλο τον κόσμο, οι εργασίες ρουτίνας αναλαμβάνονται από την ΑΙ, είναι μια κοινή τάση. Αυτό σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι που έκαναν τη δουλειά ρουτίνας έχουν περισσότερο χρόνο και το ερώτημα είναι τι θα κάνουν σε αυτόν τον χρόνο. Προσπαθούμε, λοιπόν, να τους στηρίξουμε ώστε να σκέφτονται δημιουργικά γιατί φαντασία έχουν μόνο οι άνθρωποι και όχι η Τεχνητή Νοημοσύνη. Το να έχεις μια ιδέα που θα μεταμορφώσει εντελώς τον κόσμο μόνο ο άνθρωπος μπορεί να το κάνει.

Μπορούμε να ανακαλύψουμε αυτή την ιδέα γιατί έχουμε φαντασία.

Πολλοί πιστεύουν ότι η ΑΙ θα πάρει όλη τη δουλειά των ανθρώπων. Δεν νομίζουμε ότι είναι έτσι. Μπορούμε να τη χρησιμοποιούμε και να αναπτύσσουμε τη δουλειά μας, αν ενισχύσουμε τις ικανότητες και τις δεξιότητες των ανθρώπων μας ώστε να αξιοποιήσουν τον χρόνο που κερδίζουν μέσω της ΑΙ για κάτι άλλο.

Νέες επενδύσεις

– Έχετε στα πλάνα σας κάποιες νέες επενδύσεις, είτε στην Ιαπωνία είτε στην Ευρώπη;

Ναι, συνεχίζουμε να επενδύουμε ενεργά στους κλάδους που επικεντρωνόμαστε, της υγειονομικής περίθαλψης και των ημιαγωγών, τόσο στην Ιαπωνία όσο και στην Ευρώπη. Για παράδειγμα, στην Ευρώπη έχουμε ένα επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 4 δισ. γιεν στο Βέλγιο, -όπου διαθέτουμε κέντρο παραγωγής υλικών ημιαγωγών-, για νέα γραμμή παραγωγής. Επίσης, έχουμε ένα τεράστιο επενδυτικό πρόγραμμα στη Δανία για Bio CDMO (biomedical Contract Development and Manufacturing Organization – σύστημα που καλύπτει φαρμακευτικές εταιρείες από το R&D μέχρι την παραγωγή και τη διανομή φαρμάκων), καθώς και στις ΗΠΑ, στον βιοφαρμακευτικό τομέα, με στόχο να πενταπλασιάσουμε την παραγωγική δυναμικότητα μέχρι το 2028.

Στην Ιαπωνία έχουμε σε εξέλιξη επενδυτικό πρόγραμμα 20 δισ. γιεν σε υλικά ημιαγωγών και άλλα 60 δισ. γιεν σε Bio CDMO.

Η Fujifilm Hellas και η Ελλάδα

– Βρίσκεστε στη χώρα μας για την επέτειο των 50 ετών λειτουργίας της Fujifilm Hellas. Πείτε μας λίγα λόγια σχετικά με τη συνεργασία σας

Γιορτάζουμε την 50ή επέτειο της Fujifilm Hellas. Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό ορόσημο και είναι μεγάλη τιμή να βρίσκομαι εδώ.

Η ελληνική εταιρεία ιδρύθηκε το 1975 από τον Ευάγγελο Ζήση και στη συνέχεια ο Παύλος Χατζηανδρέου, όπως και η Εύα Χατζηανδρέου, συνεχίζουν την πορεία της. Είμαι ιδιαίτερα εντυπωσιασμένος από το πόσες προκλήσεις κατάφεραν να ξεπεράσουν και όχι μόνο να «τρέχουν» την επιχείρηση, αλλά να κυριαρχούν στην εγχώρια αγορά επί τόσες δεκαετίες.

Η μεγαλύτερη πρόκληση ήρθε μετά το 2000, όταν η ζήτηση για τα φωτογραφικά φιλμ άρχισε να μειώνεται με πολύ γρήγορους ρυθμούς. Μέχρι τότε το φιλμ ήταν η κύρια δραστηριότητα της Fujifilm Hellas. Ετσι, έπρεπε να μετατοπίσουν τη δραστηριότητά τους προς τον τομέα των ιατρικών συσκευών, κάτι που το πέτυχαν απόλυτα. Γι’ αυτό, θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε και να στηρίζουμε τη Fujifilm Hellas, προμηθεύοντας με τα state of the art προϊόντα μας την ελληνική αγορά.

-Πώς βλέπετε την Ελλάδα και την ελληνική αγορά σήμερα; Είναι η πρώτη φορά που επισκέπτομαι την Ελλάδα. Στο πρόσφατο παρελθόν πέρασε μια μακρά οικονομική κρίση, με πολιτική και οικονομική αστάθεια.

Σήμερα, η χώρα σας έχει πολιτική σταθερότητα, το ΑΕΠ αυξάνεται παραπάνω από τον μέσο όρο των άλλων ευρωπαϊκών χωρών ή εκείνων του ΟΟΣΑ.

Αρα, πιστεύω ότι η Ελλάδα έχει ένα πολύ λαμπρό μέλλον.

Ειδικότερα, έχει την καλύτερη γεωστρατηγική θέση για να πετύχει μεγάλη οικονομική ανάπτυξη, καθώς βρίσκεται κοντά στη Β. Αφρική, στη Μ. Ανατολή και βέβαια στην Ευρώπη.

Επίσης, διαθέτει ισχυρή παρουσία στη ναυτιλία, στον τουρισμό, στον φαρμακευτικό κλάδο, στα τρόφιμα, αλλά και πολύ καλές εταιρείες στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.

Αυτό με έκανε να σκεφτώ ότι ίσως θα μπορούσαμε να κάνουμε και κάτι άλλο εδώ. Οταν επιστρέψω στην Ιαπωνία, θα μιλήσω με τους συναδέλφους μου και θα τους εξηγήσω όλα τα πλεονεκτήματα της Ελλάδας που γνώρισα σε αυτό το ταξίδι.

Κωδικός «Επιβίωση»

– Πολλές εταιρείες αντιμετωπίζουν αλλαγές στο επιχειρηματικό τους περιβάλλον. Τι μπορούν να κάνουν για να παραμείνουν ανταγωνιστικές και να συνεχίσουν να αναπτύσσονται, όπως η Fujifilm;

Το 2000, η Fujifilm κατέγραψε τις υψηλότερες πωλήσεις της στα φωτογραφικά φιλμ, με το 60% του τζίρου και τα ¾ της κερδοφορίας να προέρχονται από τον φωτογραφικό τομέα. Μετά, οι επιδόσεις άρχισαν να υποχωρούν ραγδαία.

Επρεπε επειγόντως να αλλάξουμε το επιχειρηματικό μας χαρτοφυλάκιο, να ψάξουμε κάτι που θα μας δώσει ζωή. Ηταν αυτό που αποκαλούμε «δεύτερη γέννηση της Fujifilm». Ο καταλύτης ήρθε από εκείνη την εποχή, εστιάζοντας σταδιακά στην υγειονομική περίθαλψη και τους ημιαγωγούς, αλλά μας πήρε 25 χρόνια για να μεταμορφωθούμε σε αυτό που είμαστε σήμερα. Οταν κοιτάω προς τα πίσω σκέφτομαι πως πετύχαμε να αλλάξουμε το επιχειρηματικό μας μοντέλο όταν εξαφανίστηκε η κύρια δραστηριότητά μας. Οφείλεται σε τέσσερις λόγους. Ο πρώτος έχει να κάνει με τη διορατικότητα και την επιμονή μας προς την ανάπτυξη της τεχνολογίας. Ο δεύτερος, με την οικονομική μας δύναμη. Είχαμε πολύ ισχυρό ισολογισμό, δημιουργία θετικών ταμειακών ροών και δεν είχαμε χρέη. Ο τρίτος αφορά την αναγνωρισιμότητα και την εμπιστοσύνη προς το brand Fujifilm. Ο τέταρτος και βασικότερος λόγος είναι οι άνθρωποί μας.

Οταν ήρθα στη Fujifilm, η Eastman Kodak ήταν το «Νο 1» και έπρεπε να δουλέψουμε πολύ σκληρά για τη φτάσουμε χρόνο με τον χρόνο. Το 2001 καταφέραμε να την ξεπεράσουμε και να γίνουμε εμείς το «Νο 1», αλλά την ίδια χρονιά η αγορά άρχισε να συρρικνώνεται και να εξαφανίζεται…

Από τότε που πήγα στη Fujifilm είχα την προσδοκία να φτάσουμε στην κορυφή και περιστοιχιζόμουν από συναδέλφους που επίσης τους άρεσαν οι προκλήσεις. Ετσι ήμασταν αποφασισμένοι να επιτύχουμε. Ολες αυτές τις δεκαετίες αντιμετωπίσαμε πολλές δυσκολίες και σκαμπανεβάσματα, αλλά επειδή είχαμε τολμηρούς ανθρώπους μπορέσαμε να αντεπεξέλθουμε. Τώρα, θεωρώ ότι έχω την ευθύνη να συνεχίσω να αναπτύσσω το ταλέντο τους, να μη φοβούνται τις προκλήσεις.

– Ποιοι είναι οι στόχοι σας για το μέλλον;

Επιδιώκουμε να βελτιώσουμε την κερδοφορία και την κεφαλαιακή μας απόδοση ώστε γύρω στο 2030 να ανήκουμε στις κορυφαίες επιχειρήσεις παγκοσμίως.

Ειδικότερα, έχουμε ένα μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα για τη χρήση 2026 ώστε να πετύχουμε πωλήσεις 3,45 τρισ. γιεν, λειτουργικό κέρδος 360 δισ. γιεν και καθαρό κέρδος 270 δισ. γιεν.

Εχουμε και το μακροπρόθεσμο σχέδιο για το 2030, για 4 τρισ. γιεν πωλήσεις, με περιθώριο λειτουργικού κέρδους 15% ή υψηλότερα, ώστε να αναδειχθούμε σε μια από τις top excellent επιχειρήσεις στον κόσμο. Προσωπικά, ως πρόεδρος και CEO της Fujifilm Holdings Corporation, θέλω να κάνω κάτι που θα παραμείνει χρήσιμο ακόμα και μετά από 100 χρόνια. Πιστεύω πως αυτή είναι η αποστολή μου.

Σήμερα, όπως προανέφερα, υπάρχουν δύο σημαντικοί τομείς, η υγειονομική περίθαλψη και τα υλικά ημιαγωγών, και εκτιμώ πως θα συνεχίσουν να είναι σημαντικοί και μετά από 100 χρόνια. Προφανώς, το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων θα αλλάξει, άλλα αυτοί οι τομείς θα είναι χρήσιμοι ακόμα και μετά από 100 χρόνια.

Αρα, πρέπει να βρω σε ποιες ακριβώς περιοχές μέσα σε αυτές τις αγορές πρέπει να εστιάσουμε για να δημιουργήσουμε βασικούς πυλώνες. Αν το επιτύχω, τότε η Fujifilm θα συνεχίσει να υπάρχει σε 100 χρόνια, δηλαδή έχοντας ιστορία 200 ετών. Ελάχιστες επιχειρήσεις στον κόσμο μπορούν να αντέξουν τόσο πολύ. Αυτό έχω στο μυαλό μου και αυτό μου δίνει κίνητρο για τη διαμόρφωση της στρατηγικής μας.

Διαβάστε ακόμη

Νίκος Μακρόπουλος (Ευρώπη Ασφαλιστική): Το legacy ενός «gentleman insurer» και το σχέδιο για έναν διεθνή ασφαλιστικό όμιλο

Uni Systems: Οι τέσσερις πηγές του ανεκτέλεστου των €710 εκατ. – Ανεβάζει τον πήχη στην αμυντική βιομηχανία

Αγρότες: Συνεχίζεται και σήμερα το άνοιγμα διοδίων – Παραμένουν στα μπλόκα τα τρακτέρ (vid)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα