Μια αθόρυβη δύναμη, που γεννήθηκε από το όραμα του Μανώλη Αναγνωστάκη, επένδυσε σε ένα από τα βασικά προϊόντα της κρητικής γης και πλέον θεωρείται ένας από τους βασικούς παίκτες του κλάδου, παρά το γεγονός ότι μέχρι σήμερα δεν έχει προβάλει σοβαρές αξιώσεις στην εγχώρια αγορά, μια και το 94% των πωλήσεών της γίνεται σε 45 ξένες αγορές!

Μια εταιρεία όμως που της δόθηκε και η ευκαιρία για ένα reboot λίγα χρόνια αφότου ξέσπασε η κρίση, όταν οι αναταράξεις στη χώρα έπλητταν την εμπιστοσύνη ξένων πελατών και το άνοιγμα από τη μεγάλη επένδυση για τη δημιουργία του σύγχρονου εργοστασίου στο Κολυμπάρι Χανίων το 2009 εξελισσόταν σε ένα τεράστιο βάρος. Η κεφαλαιακή ενίσχυση το 2012 από την οικογένεια Γρύλου, που συνοδεύτηκε λίγο καιρό αργότερα και με μια συνολική ρύθμιση των δανειακών βαρών, άλλαξε μεν το ιδιοκτησιακό καθεστώς και τη διοίκηση, έδωσε όμως τον απαραίτητο χώρο και την ώθηση ώστε η Terra Creta να συνεχίσει να διεκδικεί περισσότερα, κάτι που φαίνεται να το καταφέρνει με τη μεθοδική δουλειά που γίνεται, καθώς τα προϊόντα της, που θεωρούνται delicatessen, έχουν βρει χώρο στα ράφια μεγάλων λιανεμπόρων του εξωτερικού.  «Περίπου το 50% των πωλήσεών μας γίνεται σήμερα στη Γερμανία, στη Γαλλία και το Βέλγιο», λέει στο «business stories» ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Νεκτάριος Δαδής λίγο μετά την τιμητική εκδήλωση που διοργάνωσε η εταιρεία για την πρέσβειρα της Κίνας Τσανγκ Τσιγιουέ, αφιερώνοντάς της συμβολικά ένα από τα ελαιόδεντρα που βρίσκονται στον περιβάλλοντα χώρο του εργοστασίου.

«Φυσικά και προσβλέπουμε σε μεγαλύτερη παρουσία στην Κίνα. Είμαστε εκεί από το 2015 επιχειρώντας να διευρύνουμε το δίκτυό μας. Ωστόσο είναι μια δύσκολη αγορά, με δεδομένο ότι αφενός οι Κινέζοι αγνοούσαν γενικά το λάδι ενώ Ιταλοί και Ισπανοί σχεδόν να μονοπωλούν την αναπτυσσόμενη αγορά», λέει ο κ. Δαδής.

Λίγο νωρίτερα η Κινέζα πρέσβειρα καλούσε τους διοικούντες να εντείνουν τις προσπάθειές τους στο κομμάτι της προβολής δεδομένου ότι το ελληνικό λάδι είναι ποιοτικό. «Οσο η κοινωνία μας αναπτύσσεται επιδιώκοντας έναν πιο ποιοτικό τρόπο ζωής τόσο προϊόντα όπως το ελαιόλαδο θα κερδίζουν θέση στις διατροφικές μας συνήθειες», ήταν το μήνυμά της.

Για την Terra Creta, η έδρα της οποίας βρίσκεται στο Κολυμπάρι Χανίων, μόλις λίγα χιλιόμετρα από το αρχαιότερο δέντρο ελιάς στον κόσμο στις Ανω Βούβες Κισσάμου, που ενέπνευσε εξάλλου και το σήμα των προϊόντων της, η ποιότητα του ελαιολάδου ΠΟΠ που βγάζει η περιοχή είναι δεδομένη. Αυτό το διαφυλάσσει και η διαδικασία της καθετοποιημένης παραγωγής που τρέχει η εταιρεία: από τα δέντρα των περίπου 1.200 συνεργαζόμενων τοπικών παραγωγών, στο ελαιοτριβείο τελευταίας τεχνολογίας που διαθέτει και στην τυποποιητική μονάδα.
«Το 2009 έγινε μια μεγάλη επένδυση με τη δημιουργία του σύγχρονου εργοστασίου ώστε η εταιρεία να καταφέρει να ελέγξει απόλυτα και να αναδείξει την ποιότητα των προϊόντων της», επισημαίνει ο κ. Δαδής.

Sol d’Oro 2020

Λίγο αργότερα, στο περιθώριο της εκδήλωσης της εταιρείας, θα έρθουν και τα νέα για τη διάκριση της Terra Creta στον γνωστότερο -ίσως- διεθνώς διαγωνισμό ελαιολάδου στον κόσμο, τον Sol d’Oro, που διεξάγεται στη Βερόνα και στον οποίο το λάδι Grand Cru κατάφερε να αποσπάσει το χάλκινο βραβείο. «Είναι εξαιρετικά νέα, είναι κάτι που πρώτη φορά γίνεται, ελληνικό ελαιόλαδο να κερδίσει διαγωνισμό μέσα στην Ιταλία», λέει ο κ. Δαδής.  Στον φετινό διαγωνισμό υπήρχαν 310 συμμετοχές από 7 χώρες και οι νικητές επιλέχθηκαν από 15μελή επιτροπή ακολουθώντας μια διαδικασία γευσιγνωσίας παρόμοια με αυτή του οίνου χωρίς να γνωρίζουν το προϊόν!

Στόχος οι περισσότερες εξαγωγές

Βραβεία όπως αυτό, όπως λέει ο κ. Δαδής, αποτελούν και ένα όχημα για να πετύχει ακόμα περισσότερα η εταιρεία στο εξωτερικό. Εξάλλου, όπως λέει ο γενικός διευθυντής της εταιρείας Φώτης Σουσαλής στο «b.s.», η στόχευση πέραν της Κίνας αφορά τις μεγάλες ώριμες αγορές των ΗΠΑ και της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης.

«Η μεγαλύτερη πρόκληση παραμένει η είσοδος στα μεγάλα δίκτυα και στις μεγάλες πλατφόρμες του ηλεκτρονικού εμπορίου, διαμορφώνοντας ετικέτες που να μπορούν να σταθούν στην παγκόσμια αγορά, όχι αναγκαστικά με χαμηλή τιμή, αλλά κυρίως επενδύοντας στην ποιότητα και ενσωματώνοντας νέες τεχνολογίες», είπε από την πλευρά του ο πρώην υπουργός Στέργιος Πιτσιόρλας, νυν πρόεδρος του ομίλου Aviareps της οικογένειας Γρύλου, υπό την ομπρέλα του οποίου βρίσκεται τα τελευταία χρόνια και η Terra Creta. Ηδη η εταιρεία συνεργάζεται με μεγάλες αλυσίδες λιανικής πώλησης και ηλεκτρονικές πλατφόρμες, όπως η Amazon, ο γερμανικός όμιλος Rewe, η επίσης γερμανική Edeka, οι αμερικανικές Costco και Walmart, ο βελγικός όμιλος σούπερ μάρκετ Colruyt, οι γαλλικές System U και Auchan και η ρουμάνικη Mega Image.

Η βιώσιμη ανάπτυξη

Στο στρατηγικό σχέδιο της εταιρείας εντάσσεται και η κατάκτηση της ηγετικής θέσης στη βιώσιμη ανάπτυξη του ελαιολάδου. «Επιχειρούμε ήδη βήμα-βήμα να δούμε τις εναλλακτικές μας ώστε να καταφέρουμε το εργοστάσιό μας να θεωρείται carbon free και να γίνουμε οι πρώτοι που θα καταφέρουμε να έχουμε βιώσιμη ανάπτυξη. Είναι κάτι που, εκτός της γενικότερης ευαισθητοποίησής μας για τον τόπο και το περιβάλλον, θεωρούμε ότι θα δώσει ακόμα μεγαλύτερη αξία στα προϊόντα μας και την εταιρεία μας μακροπρόθεσμα», αναφέρει ο κ. Δαδής.

Βήμα στην εγχώρια αγορά

Μια τέτοια στρατηγική, όμως, έχει αντίκτυπο στην ελληνική αγορά, όπου ο Ελληνας καταναλωτής έχει μάθει με τον τενεκέ; Ο κ. Δαδής απαντά καταφατικά. «Θα προσπαθήσουμε το επόμενο διάστημα να αποκτήσουμε μεγαλύτερη θέση και στην ελληνική αγορά». Μέχρι πρόσφατα τα προϊόντα της εταιρείας βρίσκονταν κυρίως σε καταστήματα delicatessen, στα ξενοδοχεία και στα ράφια του Βασιλόπουλου και του Θανόπουλου. Ωστόσο, από το περασμένο φθινόπωρο εισήλθε και στα My market προωθώντας κυρίως το αγουρέλαιο Early Harvest Extra Virgin Olive Oil. «Πρόκειται για ένα προϊόν περιορισμένης παραγωγής, το οποίο βγαίνει σε συγκεκριμένη περίοδο του χρόνου, από ελιές που συγκομίζονται τον Οκτώβριο, και διατίθεται χρόνια στις αγορές του εξωτερικού», σημειώνει ο κ. Σουσαλής. Μέχρι το καλοκαίρι, πάντως, η εταιρεία αναμένεται να λανσάρει και μία νέα σειρά με βάση το ελαιόλαδο, λέει ο ίδιος.

Τα οικονομικά και οι προοπτικές

Το 2019, σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας, ο κύκλος εργασιών μειώθηκε στα περίπου 18 εκατ. ευρώ, από τα 23 εκατ. που άγγιξε έναν χρόνο νωρίτερα. Συγκριτικά, το 2009 ήταν μόλις στα 3,1 εκατ. ευρώ! «Η περσινή χρονιά λόγω του δάκου που έπληξε όλη την Κρήτη οδηγώντας σε κατακόρυφη πτώση των τιμών μάς επηρέασε ταμειακά. Ωστόσο ο όγκος των πωλήσεών μας αυξήθηκε στους 3.700 τόνους, γεγονός που καταδεικνύει τη σταθερότητα στη ζήτηση των προϊόντων της εταιρείας». Γι’ αυτό εξάλλου και παρά τη δύσκολη χρονιά η Terra Creta προχώρησε σε μια επένδυση ύψους 200.000 ευρώ στο ελαιουργείο, σε μια νέα γραμμή παραγωγής, για να αυξηθεί η παραγωγική δυναμικότητα. «Αυτή τη στιγμή η δυναμική του εργοστασίου είναι γύρω στις 8.000 φιάλες την ώρα. Επίσης επενδύσαμε στην επέκταση του ανθρώπινου δυναμικού μας, προσθέτοντας και νέους επιστήμονες στην ομάδα μας», σημείωσε ο κ. Σουσαλής, ενώ πρόσθεσε ότι υπάρχουν σοβαρές σκέψεις για την προσθήκη μίας ακόμα βάρδιας στο εργοστάσιο. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι μόνιμοι εργαζόμενοι στην εταιρεία σήμερα φτάνουν τους 45, ενώ άλλοι τόσοι περίπου απασχολούνται εποχιακά.

Η ιστορία

Η Terra Creta παράγει σήμερα εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο σε όλες τις κατηγορίες, όπως Εξαιρετικό Παρθένο, ΠΟΠ Κολυμβάρι και Βιολογικό, premium, αγουρέλαιο και χαμηλής οξύτητας σε μια ποικιλία συσκευασιών (γυάλινες φιάλες, φιάλες με αντλία ψεκασμού, μεταλλικά δοχεία). Επίσης, βαλσαμικό ξίδι και ελιές. Ακολουθεί τους πιο αυστηρούς κανονισμούς ποιότητας και ασφάλειας, με τις αντίστοιχες πιστοποιήσεις (ΗACCP, ISO 22000/2005, ISO 9001:2008,ECOCERT, USDA/NOP,KRAV, IFS, KOSHER κ.λπ.), ενώ της έχει παραχωρηθεί ο κωδικός EL-40-027 από την Ε.Ε. για την αποκλειστική παραγωγή ελληνικού ελαιόλαδου.

Ιδρύθηκε το 2001 από τον Μανώλη Αναγνωστάκη, που είχε εγκαταλείψει την καριέρα του ως τραπεζικού για να αφιερωθεί στη μεγάλη του αγάπη, το λάδι. Το 2006 θα παρουσιάσει στην αγορά μπουκάλι με βαλβίδα ψεκασμού spray, μια καινοτομία που φρόντισε να πατεντάρει διεθνώς. Εναν χρόνο μετά θα εφαρμόσει συστήματα πλήρους ιχνηλασιμότητας των προϊόντων της. Το 2009 έκανε μεγάλη επένδυση στο Κολυμπάρι, σε ιδιόκτητες και υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις στην καρδιά της πρωτογενούς παραγωγής. Το 2012 εισήλθε στο μετοχικό κεφάλαιο η οικογένεια Γρύλου μέσω της Aviareps, η οποία και εξελίχθηκε στον βασικό μέτοχο αλλάζοντας αργότερα το μάνατζμεντ.

Για την επόμενη δεκαετία η διοίκηση της Terra Creta ήδη έχει θέσει συγκεκριμένους στόχους. Σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται η κατάκτηση της ηγετικής θέσης στις εξαγωγές του ελληνικού εξαιρετικού παρθένου ελαιόλαδου, η εξέλιξή της σε διεθνές brand στο σύνολο των μεγάλων αγορών, καθώς και η ηγετική θέση στη βιώσιμη ανάπτυξη του ελαιόλαδου σε παγκόσμιο επίπεδο.