Tην επόμενη μέρα σε όλα τα επίπεδα, από το χρηματοοικονομικό μέχρι το πτητικό έργο και τις κινήσεις του ανταγωνισμού επεξεργάζεται πλέον ο μεγαλύτερος εγχώριος αερομεταφορέας, μετά και τις  χθεσινές ανακοινώσεις της κυβέρνησης για την οριζόντια στήριξη του κλάδου των αερομεταφορών.

Η διοίκηση των κ.κ. Ευτύχη Βασιλάκη και Δημήτρη Γερογιάννη έκρινε ότι τα μέτρα για τον κλάδο από πλευράς της κυβέρνησης χθες είναι μεν θετικά ωστόσο κατώτερα σε σχέση με άλλες χώρες της Ε.Ε., πολύ περισσότερο δε σε μία συγκυρία όπου έχει ήδη ξεκινήσει ο «πόλεμος» μεταξύ των αεροπορικών σε όλη την Ε.Ε. ώστε να κερδίσουν ένα μεγαλύτερο μερίδιο επί της μικρότερης πίτας του μεταφορικού έργου.

Ενδεικτικά, χθες η Wizz Air ανακοίνωσε τη δημιουργία βάσης στο αεροδρόμιο της Λάρνακας από όπου θα πετάει συνδέοντας, μεταξύ άλλων την Κύπρο με την Ελλάδα, σε Αθήνα αλλά και Θεσσαλονίκη, δρομολόγια τα οποία είχε ενισχύσει την τελευταία πενταετία η Aegean, ενώ είχε μπεί πρόσφατα πιο δυναμικά και η Cyprus Airways.

Ετερη ανακοίνωση από πλευράς της Lufthansa επίσης χθες ανέφερε ότι ο όμιλος επεκτείνει εκ νέου το πρόγραμμα πτήσεων του Ιουνίου με έμφαση στους καλοκαιρινούς προορισμούς, ενώ ειδικά για τη χώρα μας διπλασιάζονται οι πτήσεις για Αθήνα από Φρανκφούρτη και Μόναχο από τις 15 Ιουνίου.  

Συνολικά πάντως δε θα πρέπει να αποκλειστούν σε δεύτερη φάση από το κυβερνητικό επιτελείο περαιτέρω κινήσεις για τον κλάδο, ανάλογα με το πώς θα διαμορφωθεί η κατάσταση κι εφόσον υπάρχουν πιο απτά στοιχεία αναφορικά με την τελική ζήτηση στα ελληνικά αεροδρόμια, όπου ακόμη η κίνηση παραμένει περιορισμένη.

Το πρώτο μεγάλο «άνοιγμα» του εξωτερικού για τα αεροδρόμια της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης αναμένεται από τις 15 Ιουνίου κι εν συνεχεία για τα λοιπά περιφερειακά αεροδρόμια από την 1η Ιουλίου, αν και οι προσδοκίες δεν μπορεί να είναι και πολύ υψηλές από την στιγμή που αναμένονται ακόμη οι λίστες των ‘’πράσινων’’ χωρών από τις οποίες θα ανοίξουν οι πτήσεις, ενώ και οι αεροπορικές συνολικά είναι ακόμη φειδωλές στις ανακοινώσεις τους για το καλοκαίρι.

Οσον αφορά τώρα τα μέτρα που ανακοινώθηκαν χθες, πολύ σημαντικό συνολικά για τον κλάδο των αερομεταφορών και όχι μόνο για την Aegean είναι αυτό για την στήριξη των εργαζομένων, με την αγορά πάντως να κρίνει ότι λόγω της υψηλής εποχικότητας και των «αδύναμων» μηνών στις αρχές κάθε ημερολογιακού έτους θα πρέπει να επεκταθεί η ισχύς τους έως την αρχή της τουριστικής περιόδου του 2021, άρα έως τον επόμενο Απρίλιο. Υπενθυμίζεται εδώ ότι το πρόγραμμα διασφαλίζει για τους εργαζόμενους έως 31/12/2020 τη μερική κάλυψη (ύψους 60%) της απώλειας εισοδήματος, στην περίπτωση μειωμένης απασχόλησης (Συν-Εργασία). «Αντίστοιχα προγράμματα υπάρχουν σε όλη την ΕΕ, με τα περισσότερα, ιδίως στη Βόρεια Ευρώπη, να προβλέπουν σημαντικά μεγαλύτερη στήριξη στο κόστος εργασίας του εργοδότη. Τα μέτρα πρέπει να συνεχιστούν και να εξελιχθούν», σχολίασε χαρακτηριστικά η Aegean.

Σε σχέση με την αποζημίωση πτήσεων Απριλίου-Μαΐου με 20 ευρώ ανά προσφερόμενη θέση (πλέον ΦΠΑ) που ανακοίνωσε χθες το κυβερνητικό επιτελείο, το συνολικό όφελος αφορά 6 εκατ. ευρώ με αποδέκτες ουσιαστικά την Aegean και την Sky Express, οι οποίες πραγματοποίησαν, αν και με μικρότερες συχνότητες, δρομολόγια στο εσωτερικό κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Το χρηματοοικονομικό σκέλος

Οσον αφορά το χρηματοοικονομικό σκέλος για την Aegean, για το οποίο οι προσδοκίες της αγοράς ήταν κατά πολύ υψηλότερες, ο όμιλος ανακοίνωσε χθες ότι κάνοντας χρήση του Ταμείου Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων COVID-19, στο οποίο έχουν πρόσβαση όλες οι επιχειρήσεις, θα υποβάλει διακριτά αιτήματα δανεισμού προς τις τέσσερις ελληνικές τράπεζες: Alpha Bank, EUROBANK, Εθνική Τράπεζα και Τράπεζα Πειραιώς.

«Σύμφωνα με τις οριζόντιες προβλέψεις, η εγγύηση του κράτους ορίζεται στο 80% για δάνεια διάρκειας έως 5 ετών και ύψους έως του 25% του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων. Εμείς θα αιτηθούμε για συνολικό ποσό 150 εκ ευρώ, δηλαδή μόνο για το 11% του κύκλου εργασιών μας». Η εταιρεία έχει λάβει επίσης από τις τέσσερις τράπεζες πιστωτικές γραμμές από 30 εκατ. ευρώ – σύνολο 120 εκατ. ευρώ- που δεν έχουν χρησιμοποιηθεί μέχρι σήμερα. «Είναι αλήθεια ότι αυτή η κρίση είναι διαφορετική σε ένταση, με καταστροφικά αποτελέσματα για τον κλάδο μας και με άγνωστη διάρκεια. Η θωράκιση με ταμειακά αποθέματα ύψους 510 εκατ. ευρώ, που διατήρησαν οι μέτοχοι εντός εταιρείας και η στήριξη των τραπεζών, μας δίνει κάποιο χρόνο να προσαρμοστούμε», δήλωσε χθές η διοίκηση.

Στην τελευταία τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές στις 18 Μαϊου και δίνοντας μία πρώτη εικόνα για το πρώτο τρίμηνο του 2020 η AEGEAN μετέφερε 2,1 εκ. επιβάτες, σημειώνοντας μείωση 15% σε σχέση με το 2019. Η μείωση προήλθε εξολοκλήρου από το μήνα Μάρτιο, όπου η μείωση της κίνησης, επηρεαζόμενη σταδιακά από την εξέλιξη της πανδημίας, ανήλθε σε 56%, αντιστρέφοντας την πολύ καλή πορεία που σημειώθηκε τον Ιανουάριο και Φεβρουάριο με αύξηση 11% και 7%, αντίστοιχα.

Σε ότι αφορά τα συνολικά έσοδα, ο Μάρτιος, με εκτιμωμένη μείωση 59%, αντέστρεψε την αύξηση που καταγράφηκε τους δύο πρώτους μήνες του έτους. Συνεπώς, στο πρώτο τρίμηνο 2020, ο κύκλος εργασιών αναμένεται να σημειώσει μείωση 15% σε 146,4 εκατ. ευρώ. Οι ζημιές προ φόρων το πρώτο τρίμηνο του έτους αναμένονται σε 80 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με ζημιές προ φόρων ύψους 48,7 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2019. Το αποτέλεσμα του πρώτου τριμήνου 2020 αναμένεται να επιβαρυνθεί με επιπλέον 30 εκατ. ευρώ καθώς η αναστολή του μεγαλύτερου μέρους της δραστηριότητας το δεύτερο τρίμηνο του 2020 καθιστά τα συμβόλαια παραγώγων πετρελαίου που είχαν συναφθεί για την αντιστάθμιση του κινδύνου μη αποτελεσματικά. Συνεπώς, οι ζημιές προ φόρων του πρώτου τριμήνου και με την επίδραση της πρόβλεψης αυτής εκτιμώνται σε 110 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία πρόκειται να ανακοινώσει τα τελικά αποτελέσματα πρώτου τριμήνου 2020 στις 25 Ιουνίου 2020.

Με βάση πάντα τα προσωρινά στοιχεία, τα ταμειακά διαθέσιμα στο τέλος Μαρτίου 2020 ανήλθαν σε 465 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία, όπως προαναφέρθηκε και είχε πεί και ο κ. Βασιλάκης στην τηλεδιάσκεψη έχει εξασφαλίσει νέες πιστωτικές γραμμές σε κεφάλαιο κίνησης από ελληνικές τράπεζες, συνολικού ύψους 120 εκατ. ευρώ, ενώ μετά την αναστολή του σημαντικότερου μέρους της δραστηριότητας της από τις 26/3 υπό το σενάριο της σχεδόν μηδενικής δραστηριότητας κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους (σ.σ. μόλις στις 18 Μαϊου ενισχύθηκαν οι συχνότητες των πτήσεων εσωτερικού και σταδιακά προστίθενται και οι πτήσεις εξωτερικού με τις πληρότητες ωστόσο να παραμένουν χαμηλές), ότι η ανάλωση ταμειακών διαθεσίμων θα κυμανθεί σε περίπου 40 εκατ. ευρώμηνιαίως.