Ρομπότ που παρέχουν πληροφορίες και αυτόματα ταμεία που βάζουν τέλος στη χρονοβόρα αναμονή, ηλεκτρονικά ταμπελάκια στα ράφια και μεγάλες οθόνες πληροφόρησης των πελατών, διαδραστικότητα μεταξύ του online και του φυσικού καταστήματος, γωνιές που επιχειρούν να εκμεταλλευτούν όλες τις αναδυόμενες καταναλωτικές τάσεις, είτε αυτές αφορούν το wellbeing είτε τις τοπικές γαστρονομικές απολαύσεις και τόσα άλλα. Η νέα γενιά καταστημάτων της ΑΒ Βασιλόπουλος είναι πλέον γεγονός με τα εγκαίνια την περασμένη Πέμπτη του πρώτου του είδους στο Ελληνικό. Επίκειται και το δεύτερο την προσεχή εβδομάδα στο ΑΒ Μακεδονία, στη Θεσσαλονίκη.

Με αυτά ο κ. Βασίλης Σταύρου, ο νέος πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΑΒ, σήμανε την περίοδο της μεγάλης αντεπίθεσης της αλυσίδας, με στόχο την επιστροφή της στην πρώτη θέση της προτίμησης των πελατών σε μία ιδιαίτερα ανταγωνιστική αγορά όπου έχουν συντελεστεί τεκτονικές αλλαγές λόγω της κρίσης. Μια περίοδο που έχει και τον δικό της συμβολισμό, αφού η αλυσίδα κλείνει φέτος 80 χρόνια ζωής.

«Εχουμε έναν βασικό στόχο. Να προσφέρουμε καθημερινά το καλύτερο. Και αυτό έχει μετουσιωθεί στη χαρά να προσφέρουμε το καλύτερο για όλους και τον καθένα ξεχωριστά», λέει στο «business stories» ο κ. Σταύρου.

Και προσθέτει: «Αυτό είναι το σημείο εκκίνησης για ό,τι κάνουμε. Θέλουμε πάντα να είμαστε μία εταιρεία-συνώνυμο της ποιότητας, της ποικιλίας και της εξυπηρέτησης, κάτι που η ΑΒ είχε πάντα και μας έφερε εδώ που είμαστε. Και αυτό που πιστεύουμε ότι θα μας πάει στην επόμενη μέρα. Και θέλουμε να είμαστε μία εταιρεία που θα είναι συνδυασμένη και συνυφασμένη με την καινοτομία, το καινούριο, το διαφορετικό.

»Πρωτοπόροι ήμασταν πάντα στην ελληνική αγορά σε ό,τι καινούριο έβγαινε και θέλουμε να παραμείνουμε έτσι στην εξέλιξη του λιανεμπορίου τα επόμενα χρόνια. Εχουμε τέσσερις πυλώνες πάνω στους οποίους δουλεύουμε: ο πρώτος είναι να δημιουργήσουμε μία αγοραστική εμπειρία αξέχαστη στον χώρο του καταστήματος. Ο δεύτερος, να κάνουμε τη διαφορά με τα προϊόντα που προσφέρουμε. Ο τρίτος είναι να είμαστε σημείο αναφοράς μέσα από την προσφορά στις τοπικές κοινωνίες όπου δραστηριοποιούμαστε. Και ο τέταρτος να χρησιμοποιήσουμε και να βάλουμε την τεχνολογία στην υπηρεσία της καθημερινότητας όλων για ακόμα καλύτερη εξυπηρέτηση. Αυτός είναι ο κεντρικός σχεδιασμός στον οποίο κινούμαστε».

Με βάση τα οικονομικά μεγέθη που γνωστοποίησε πρόσφατα η εταιρεία για το 2018, όπου ο τζίρος υποχώρησε λίγο κάτω από τα 2 δισ. και με δεδομένο ότι η αγορά αποτιμάται γύρω στα 10 δισ. ευρώ, το μερίδιο της ΑΒ σήμερα κυμαίνεται στο επίπεδο περίπου του 1/5 επί του συνόλου της αγοράς, κάτι που ο κ. Σταύρου με τη νέα στρατηγική που έχει ενεργοποιήσει θέλει να αυξήσει από το 2020.

Βασικό πυλώνα γι’ αυτό αποτελούν τα νέου τύπου καταστήματα. «Αισθάνομαι πολύ δυνατός για τη μετάβαση στην επόμενη μέρα», λέει. «Πρόκειται για καταστήματα που ενσωματώνουν το κομμάτι της αξεπέραστης εξυπηρέτησης, το κομμάτι της καινοτομίας και της διαφορετικότητας, αλλά και τις νέες τάσεις σε επίπεδο προϊόντων και ψηφιακών υπηρεσιών», λέει, και προσθέτει επεξηγώντας:

«Δημιουργήσαμε κάποιους ειδικούς χώρους με σκοπό να ενισχύσουν κι άλλο την αγοραστική εμπειρία και να δώσουν απάντηση στις νέες τάσεις που διαμορφώνονται παγκοσμίως. Για παράδειγμα, ανταποκρινόμαστε στην τάση γύρω από το health και welness μέσα από το ολοκαίνουριο τμήμα “Armonia”. Αντίστοιχα, στην αναζήτηση προϊόντων που συνδέονται με την υψηλή γαστρονομία απαντήσαμε με τον νέο και ειδικά διαμορφωμένο χώρο “La Fromagerie”, έναν χώρο που φέρνει μια μοναδική συλλογή από εξαιρετικά, σπάνια τυριά από κάθε γωνιά του κόσμου, αλλά και από την Ελλάδα, για εκείνους που έχουν πάθος για το καλό τυρί, που απογειώνεται μαζί με εκλεκτούς οίνους και delicatessen προϊόντα. Το “Grab & Go” επίσης είναι προσθήκη στο κομμάτι της λύσης του έτοιμου φαγητού, όπως επαναλανσαρίστηκε μαζί με τον σεφ Ακη Πετρετζίκη μέσα από την πετυχημένη σειρά “ΑΒ You’ll love”. Τέλος, το «Fresh Juice Bar» απαντά στις απαιτήσεις για υγιεινή διατροφή».

Παράλληλα με όλα αυτά ενσωματώθηκαν και νέες ψηφιακές υπηρεσίες στα καταστήματα της ΑΒ Βασιλόπουλος: α) Κιόσκια (ψηφιακά σημεία πληροφοριών) για προσφορές, χρήσιμες πληροφορίες, παιχνίδια, νέα προϊόντα και συνταγές. β) Ψηφιακές οθόνες όπου οι πελάτες θα βλέπουν προσφορές και χρήσιμες πληροφορίες για τα προϊόντα, τα νέα και τις υπηρεσίες της εταιρείας. γ) Μηχανισμός για σειρά προτεραιότητας, με ειδοποίηση στο κινητό για την εξοικονόμηση χρόνου μέσα στο κατάστημα. δ) Αυτόματα ταμεία για γρήγορη και εύκολη ολοκλήρωση των καθημερινών αγορών με μετρητά ή κάρτα. ε) Η Pepper, το φιλικό ρομπότ που θα υποδέχεται και θα εξυπηρετεί εκείνους που εμπιστεύονται τα καταστήματά ΑΒ Ελληνικό και AB Μακεδονία.

Επενδύσεις

Οπως λέει ο κ. Σταύρου, οι αλλαγές θα γίνουν κατά προτεραιότητα στα μεγάλα καταστήματα του δικτύου και κομμάτια αυτών θα υπάρξουν και στα μικρότερα με τη μορφή μικρών σημείων. Στόχος είναι με τον έναν ή τον άλλο τρόπο όλα τα καταστήματα της ΑΒ Βασιλόπουλος να περάσουν στη νέα εποχή. Αν και δεν έχει τεθεί χρονικός ορίζοντας για την αλλαγή ολόκληρου του δικτύου, ο κ. Σταύρου τονίζει ότι όλες οι αλλαγές θα εφαρμοστούν και στα 460 καταστήματα της ΑΒ σε βάθος τριετίας. Σε κάθε περίπτωση, ο ετήσιος ρυθμός των νέων επενδύσεων της αλυσίδας θα κυμανθεί στα 50-60 εκατ. ευρώ, μπάτζετ που παραμένει ίδιο τα τελευταία χρόνια. «Ακόμα και μέσα στην κρίση δεν σταματήσαμε να επενδύουμε είτε στην κατεύθυνση της επέκτασης των σημείων του δικτύου μας, είτε στην ανανέωσή τους, είτε σε επίπεδο υποδομών και μηχανολογικού εξοπλισμού ώστε να είμαστε έτοιμοι γι’ αυτό που έρχεται», τονίζει.

Οι πυλώνες

Μαζί με τα καταστήματα νέου τύπου δρομολογείται επίσης αλλαγή του προγράμματος πιστότητας πελατών για την παροχή προσωποποιημένων προσφορών, η περαιτέρω ανάπτυξη των «καταστημάτων ευκολίας» (convenience stores) μέσω του συστήματος δικαιόχρησης των AB Food Market και ΑΒ Shop & Go σε γειτονιές, αλλά και του e-shop. Το πρώτο αναμένεται να τεθεί σε πλήρη εφαρμογή από την επόμενη χρονιά, ενώ για το δεύτερο στόχος είναι η επιτάχυνση του ρυθμού ανάπτυξης από τα περίπου 30 νέα καταστήματα κατ’ έτος που είναι σήμερα, καθώς παρατηρείται σημαντική ζήτηση προς αυτή την κατεύθυνση. Σε ό,τι αφορά το online κομμάτι, ο κ. Σταύρου επισημαίνει πως παρότι προσώρας η αγορά είναι πολύ μικρή, είναι κρίσιμο για την ΑΒ να παραμείνει ηγέτης στις εξελίξεις.

«Ο καταναλωτής ολοένα περισσότερο προτιμά το λεγόμενο omni channel για το αγοραστικό του ταξίδι. Γι’ αυτό και επενδύουμε εδώ και χρόνια στο online. Η νέα γενιά θα ψάχνει όλο και περισσότερο ηλεκτρονικές λύσεις και θεωρώ ότι μελλοντικά δεν θα μπορεί να αντέξει κάποιος εάν δεν είναι σε αυτό τον χώρο παρά το γεγονός ότι σήμερα η αγορά online είναι πολύ μικρή», τονίζει. Ηδη για του χρόνου δρομολογείται η δημιουργία του πρώτου Home Shop Center στου Ρέντη, ένα κεντρικό σημείο δηλαδή όπου θα προετοιμάζονται οι παραγγελίες εξυπηρετώντας την Αττική.

Με τις νέες επενδύσεις ο κ. Σταύρου εκτιμά ότι η εταιρεία θα συνεχίσει να δημιουργεί ετησίως περί τις 400-500 νέες θέσεις εργασίας, όπως κάνει τα τελευταία χρόνια. «Οι εργαζόμενοί μας έχουν ξεπεράσει τις 14.000 και επενδύουμε σε αυτούς διαρκώς. Με ομαδικό ασφαλιστικό πρόγραμμα ζωής και υγείας για το 80% των ανθρώπων μας, με πάνω από 16 εκατομμύρια σε παροχές μόνο για το 2018 και περισσότερες από 200 χιλιάδες ώρες εκπαίδευσης», τονίζει, χαρακτηρίζοντας το πακέτο αμοιβών και παροχών ως ένα από τα καλύτερα της αγοράς. Από μπόνους απόδοσης, συνταξιοδοτικό και ιατροφαρμακευτικά προγράμματα, έκτακτα επιδόματα στήριξης μέχρι εκπτώσεις για αγορές, παροχές σε είδος, γραμμή διατροφικής συμβουλευτικής, γραμμή ψυχολογικής στήριξης κ.ά.

Υπογραμμίζει τις πρωτοβουλίες που έχει αναπτύξει η εταιρεία στον τομέα της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης: από τη δέσμευση για περιορισμό της σπατάλης τροφίμων και μείωση της χρήσης πλαστικού ως το 2025 κατά 50%, τα 88 σημεία ανακύκλωσης όπου από το 2003 έχουν ανακυκλωθεί 13 εκατομμύρια τόνοι συσκευασιών, το κινητό κέντρο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, τις πρώτες πιστοποιημένες βιώσιμες μονάδες ιχθυοκαλλιέργειας με τη συνεργασία της ΝΗΡΕΥΣ και του WWF, το πρόγραμμα ευφυούς γεωργίας σε συνεργασία με την Αμερικανική Γεωργική Σχολή και το Ιδρυμα Μποδοσάκη, τον εθελοντισμό σε τοπικά προγράμματα και, φυσικά, την Τράπεζα Τροφίμων. «Φέτος θα ξεπεράσουμε τα 2 εκατομμύρια γεύματα σε συνανθρώπους μας που το έχουν ανάγκη», τονίζει.

Η προσωπική διαδρομή

Ο κ. Σταύρου θεωρεί την ΑΒ κομμάτι του εαυτού του, αφού σταδιοδρομεί σε αυτήν τα τελευταία 25 χρόνια. «Μια ολόκληρη ζωή!» του λέω.

«Η ΑΒ είναι η οικογένειά μου. Κομμάτι της ψυχής μου, της καρδιάς μου», απαντά.

Ξεκίνησε το 1994 από τις κεντρικές αποθήκες της εταιρείας, για να μεταπηδήσει αργότερα στη διασφάλιση ποιότητας και ασφάλειας τροφίμων. Το επόμενο βήμα έγινε το 2001, όταν ανέλαβε επικεφαλής της Διεύθυνσης Προσωπικού, για να αναλάβει χρόνια μετά, και αφού η εταιρεία εντάχθηκε στον πολυεθνικό όμιλο της Delhaize τότε (Delhaize Ahold σήμερα), επικεφαλής Ανθρώπινων Πόρων για το σύνολο της Ευρώπης.

Αργότερα μεταπήδησε στη θέση του γενικού διευθυντή Επιχειρηματικής Ανάπτυξης του Ομίλου για τα Βαλκάνια και την Ινδονησία και από το 2015 έως το 2018 διετέλεσε γενικός διευθυντής της ρουμανικής θυγατρικής Mega Image.

Η επιτυχημένη πορεία εκεί ήταν και το «εισιτήριο» της επιστροφής στην Αθήνα στο τέλος του 2018, στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου του ΑΒ.

«Επέστρεψα στο σπίτι μου. Εκεί όπου θεωρώ ότι ανήκω. Και σε μία συγκυρία που αποτελεί μεγάλη πρόκληση, αφού με την ομάδα μου θα οδηγήσω την εταιρεία στην επόμενη μέρα», λέει. Και πώς θέλει μετά από χρόνια να αφήσει την ΑΒ; «Θέλω να αφήσω μία εταιρεία που θα είναι Νο 1 στην καρδιά και την ψυχή των πελατών. Συνδυασμένη και συνυφασμένη με την ποιότητα, την ποικιλία και την εξυπηρέτηση. Μία εταιρεία που θα φέρνει και θα οδηγεί όποια εξέλιξη στον χώρο του λιανεμπορίου. Φυσικά να είναι ηγέτης στην ελληνική αγορά και σε ό,τι αφορά τα οικονομικά μεγέθη της. Θέλω να πιστεύω ότι θα τα καταφέρουμε όλα σε πέντε χρόνια».