© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
συσκευασίας όπου τελικά έριξε άγκυρα πριν από 35 χρόνια.
προηγούμενα χρόνια. Πολλές εταιρείες «έσκασαν» υπό το βάρος των δανείων τους και την έλλειψη ρευστότητας ενώ άλλες εξαγοράστηκαν – κυρίως από πολυεθνικούς ομίλους εξ ανατολών.
Το μυστικό του; Χρηστή διαχείριση, κυρίως στα χρόνια της ευμάρειας, όρεξη για δουλειά, ανταπόκριση στις ανάγκες των πελατών, ποιοτικά προϊόντα και υπηρεσίες σε καλές τιμές, διορατικότητα και διαρκείς επενδύσεις.
Οι νέες ανάγκες των πελατών
«Το μείζον όμως και βασική στόχευσή μας είναι να διαθέτουμε το κατάλληλο προϊόν πάνω στις νέες ανάγκες των πελατών μας και της αγοράς συνολικά. Αυτό που θα μπορούν εν ολίγοις να δουλεύουν στις δικές τους αυτόματες γραμμές παραγωγής», προσθέτει. Εξάλλου, όπως σημειώνει, η χάρτινη συσκευασία εξελίσσεται ακολουθώντας πάντα τις επιταγές των σύγχρονων αναγκών και της διευκόλυνσης της εφοδιαστικής αλυσίδας. Γι’ αυτό και δεν τέθηκε καν θέμα να παγώσει έστω προσωρινά η επένδυση, με δεδομένο ότι το lockdown της αγοράς επηρέασε και τη χάρτινη συσκευασία δημιουργώντας αβεβαιότητα για το επόμενο χρονικό διάστημα.
«Από τα μέσα Μάρτη και μετά είχαμε μείωση των παραγγελιών μας κατά 20% με 25%, αφού και οι πελάτες μας επηρεάστηκαν από το lockdown. Συνολικά, όσοι δεν πουλούσαν στα ράφια των σούπερ μάρκετ επηρεάστηκαν. Ειδικά γι’ αυτούς που απευθύνονταν στην εστίαση το πλήγμα ήταν μεγάλο», λέει ο κ. Ζάβαλος.
«Θα περίμενε κανείς με την έκρηξη των διαδικτυακών πωλήσεων να ενισχυθεί και η ανάγκη για χάρτινες συσκευασίες και χαρτοκιβώτια», παρατηρούμε. «Εν μέρει υπήρξε», απαντά ο κ. Ζάβαλος. «Υπήρξαν περιπτώσεις πελατών μας που είδαν τις πωλήσεις τους να αυξάνονται διαδικτυακά, όπως μία εταιρεία που κατασκευάζει ποδήλατα. Ωστόσο οι όγκοι δεν ήταν τέτοιοι ώστε να αναπληρώσουν τις απώλειες που είχαμε από την αγορά γενικά. Ελπίζω από τον επόμενο μήνα να επανέλθουμε σε μια κανονικότητα», προσθέτει.
Πάντως, καθ’ όλη τη διάρκεια αυτής της περιόδου η Cartontec από επιλογή του κ. Ζάβαλου δεν έκανε χρήση των ευνοϊκών μέτρων που έλαβε η κυβέρνηση. «Ούτε καθυστερήσαμε πληρωμές επιταγών μας, ούτε αναστείλαμε συμβάσεις κι ας έπεσε η δουλειά. Επιλέξαμε οι άνθρωποί μας να μην έχουν μείωση στο εισόδημά τους και απλώς ζητήσαμε σταδιακά ένας μικρός αριθμός να λαμβάνει ανά εβδομάδα μέρος της κανονικής του άδειας», σημειώνει.
Η βασική γκάμα των προϊόντων της Cartontec είναι τα χαρτοκιβώτια όλων των ειδών προς βιομηχανική χρήση. «Παράγουμε κάθε είδους χαρτοκιβώτιο που χρειάζεται για τη μεταφορά προϊόντων, έχοντας πελάτες από γαλακτοβιομηχανίες και εταιρείες αλλαντικών μέχρι ποτοποιίες, εταιρείες ζυμαρικών, κονσερβών κ.ο.κ. Επίσης φτιάχνουμε χαρτοκιβώτια που εκτίθενται στο ράφι και το ψυγείο. Είναι μια τάση που ξεκίνησε από τα λεγόμενα discount σούπερ μάρκετ και πλέον θα τα δει κανείς και στα άλλα καταστήματα. Αυτά αναπτύσσονται διαρκώς και, όπως καταλαβαίνετε, αποτελούν συσκευασίες με καλές επιφάνειες και εκτυπώσεις ώστε αφενός να αντέχουν, π.χ., την υγρασία, αφετέρου να είναι όμορφα στο μάτι του καταναλωτή», επισημαίνει ο κ. Ζάβαλος.
Στο πελατολόγιο της Cartontec συμπεριλαμβάνονται πολλές γνωστές εταιρείες, από τις Μέλισσα Κίκιζας, Σαράντης και Γιώτης έως τις Υφαντής, Ηπειρος ΑΕΒΕ, Παλίρροια, Mikel και πολλές ακόμα.
Ο ανταγωνισμός
Επισημαίνει δε ότι ο ανταγωνισμός, που ήταν ήδη μεγάλος, μετά τον κορωνοϊό γίνεται ακόμα μεγαλύτερος. «Δυστυχώς υπάρχουν πολλές εταιρείες που θέλουν να εμφανίσουν όγκους πωλήσεων, συνήθως είναι μέλη πολυεθνικών, και ας γράφουν ζημίες σε διαδοχικές χρήσεις. Για εμένα αυτό είναι αθέμιτος ανταγωνισμός και δυστυχώς, όπως το βλέπω, θα ενταθεί ακόμα περισσότερο».
Για φέτος; «Προβλέψεις δεν μπορούν να γίνουν. Αν μου υποβάλατε αυτή την ερώτηση στις αρχές της χρονιάς θα σας έλεγα για μια εκτιμώμενη ετήσια αύξηση γύρω στο 20%. Τώρα, εφόσον δεν υπάρξει νέο κύμα που θα ξανακλείσει την αγορά, ίσως καταφέρουμε να πιάσουμε τα περσινά μεγέθη. Εξάλλου με όλα αυτά που κάνουμε, όπως η σημαντική επένδυση που τρέχουμε, νομίζω ότι η επόμενη μέρα θα μας βρει έτοιμους», αναφέρει ο πρόεδρος της ΖΑΒΑΛΟΣ – Cartontec.
Το ίδιο εξάλλου είχε φροντίσει να κάνει και πριν από τη μεγάλη κρίση στη χώρα, το 2009. Δύο χρόνια νωρίτερα η Cartontec είχε επενδύσει σε μηχανολογικό εξοπλισμό ώστε να παράγει μόνη της το αναγκαίο χαρτόνι για τα προϊόντα της και να μπορεί να έχει μεγάλη ευελιξία.
«Για εμάς η κρίση εξελίχθηκε σε μια μεγάλη ευκαιρία. Οι λόγοι; Αφενός μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου δεν άντεξαν επειδή βασίστηκαν σε πήλινα πόδια, οπότε μας δόθηκε μεγαλύτερος χώρος στην αγορά. Επειτα, το να μπορούμε να φτιάχνουμε το δικό μας χαρτί ενίσχυσε την αξιοπιστία μας σε μια εποχή όπου λόγω των συνθηκών εταιρείες του χώρου δεν μπορούσαν να εξυπηρετήσουν έγκαιρα τους πελάτες τους», λέει ο κ. Ζάβαλος.
αναπτύσσεται επιστρέφοντας σημαντικές υπεραξίες. Είναι ένα ευρύτερο κοινωνικό φαινόμενο», υπογραμμίζει.
και μου ζήτησαν να συνδράμω στο εγχείρημα. Ετσι παράτησα τη θάλασσα και ήρθα στη Λάρισα από την Αθήνα. Η συνεργασία τελικά δεν είχε μέλλον, γι’ αυτό και αποφάσισα να κάνω κάτι δικό μου. Το 1991, λοιπόν, ίδρυσα τη ΖΑΒΑΛΟΣ – Cartontec Α.Ε. με αρχική δραστηριότητα την κατασκευή παρελκόμενων χαρτοκιβωτίων, διαχωριστικά φιαλών (κυψέλες) και διαχωριστικά παλετών. Το 1992 στραφήκαμε στην κατασκευή χαρτοκιβωτίων και έναν χρόνο αργότερα μεταφερθήκαμε σε ιδιόκτητες εγκαταστάσεις στην περιοχή του Μόδεστου Λάρισας σε μια έκταση 12.000 τ.μ. Εκτοτε, ακολουθώντας μια αλματώδη ανάπτυξη, δεν σταματήσαμε να επενδύουμε διαρκώς σε νέα μηχανήματα και νέες εγκαταστάσεις μεγαλώνοντας βήμα-βήμα».
η αφοσίωση στη δουλειά και η προσαρμογή της ώστε να καλύψει τις ανάγκες των πελατών είναι ο ακρογωνιαίος λίθος για να πάει καλά μια επιχείρηση. Και φυσικά, με μέτρο ο δανεισμός και καλό timing οι επενδύσεις».