search icon

Ελλάδα

Έκθεση της Deloitte: Εξαιρετικά χαμηλά οι καταναλωτικές δαπάνες τα Χριστούγεννα 2022

Σύμφωνα με την έκθεση της Deloitte, το 38% σχεδιάζει φέτος να κάνει τα ψώνια του όσο το δυνατόν νωρίτερα και το 23% των καταναλωτών θα κάνουν τις αγορές τους για τις γιορτές μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου

Ο Άγιος Βασίλης θα έρθει φέτος με λιγότερα δώρα για μεγάλους και μικρούς. Αυτό είναι το συμπέρασμα που προκύπτει από μεγάλη έκθεση της Deloitte, που υποστηρίζει ότι ο υψηλός πληθωρισμός και η ακρίβεια θα επηρεάσει σημαντικά τα επίπεδα των καταναλωτικών δαπανών κατά την κορυφαία, για την εμπορική αγορά, περίοδο των Χριστουγέννων.

Ειδικά για την αμερικανική αγορά, τα μηνύματα δεν είναι διόλου αισιόδοξα. Το ένα τρίτο των αμερικανικών νοικοκυριών (το 37%) δηλώνει πως η κατάσταση των οικονομικών του έχει επιδεινωθεί αισθητά σε σχέση με πέρυσι, κάτι που έχει αρχίσει να πιέζει τα επίπεδα των δαπανών. Μάλιστα το 41% δηλώνει πως «βλέπει» επιδείνωση της οικονομίας συνολικά την επόμενη χρονιά.

Λιγότερα δώρα και είδη από «δεύτερο χέρι»

Για την περίοδο των γιορτών, η μέση δαπάνη υπολογίζεται στα 1.455 δολάρια ανά νοικοκυριό, με τους καταναλωτές να σχεδιάζουν να αγοράσουν περίπου 9 δώρα για συγγενείς και φίλους αντί των 16 που αγόρασαν το 2021.

Παράλληλα υπάρχει μια σαφής στροφή προς αγορές πρακτικών ή χρηστικών ειδών αντί για απλών δώρων, όπως και η αγορά κάποιας δωροκάρτας από επώνυμες αλυσίδες (αύξηση κατά 7% σε σχέση με το 2021).

Το 32% των καταναλωτών σκοπεύει να αγοράσει είδη από «δεύτερο χέρι»! Ωστόσο, 4 στους 10 καταναλωτές θα επιδιώξουν να αγοράσουν βιώσιμα εορταστικά δώρα, με φιλικότερο «πράσινο» αποτύπωμα.

Τουλάχιστον οι μισοί από τους καταναλωτές (το 65%) θα «θυσιάσουν» την αγαπημένη τους μάρκα σε ένα προϊόν, αν βρουν την τιμή πολύ ακριβή, ενώ θα υπολογίσουν και το χρόνο παράδοσης.

Φτωχότερο πορτοφόλι

Αιτία για την αλλαγή της αγοραστικής διάθεσης των Αμερικανών καταναλωτών για τη φετινή εορταστική περίοδο είναι η αύξηση του κόστους ζωής, όπως υποστηρίζει το 66%.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως η έκθεση της Deloitte υποστηρίζει ότι η πληθυσμιακή ομάδα με τα χαμηλότερα έσοδα, σκοπεύει να δαπανήσει και τα περισσότερα χρήματα τις γιορτές. Συγκεκριμένα, η ομάδα με έσοδα κάτω των 50.000 δολαρίων το χρόνο, σχεδιάζει να δαπανήσει κατά μέσο όρο 671 δολάρια, ποσό που μεταφράζεται σε αύξηση κατά 25% σε σχέση με πέρυσι.

Τα άτομα με εισόδημα άνω των 100.000 δολαρίων ετησίως, θα δαπανήσει κατά μέσο όρο 2.438 δολάρια, ήτοι 7% λιγότερα από πέρυσι.

Γιορτές στο σπίτι

Με τη φετινή χειμερινή περίοδο να προμηνύεται δύσκολη για το ύψος των τιμών των καυσίμων προβλέπεται και μια σημαντική κάμψη στην ταξιδιωτική κίνηση.

Η ζήτηση για ταξίδια την περίοδο από τη γιορτή των Ευχαριστιών έως τα μέσα Ιανουαρίου υπολογίζεται πως θα παρουσιάσει μια «βουτιά» ύψους 42% σε σχέση με το 2021. Ουσιαστικά μόλις το 31% των Αμερικανών σχεδιάζει να ταξιδέψει κατά το διάστημα αυτό και μόνο το 14% σχεδιάζει να ταξιδέψει στην «καρδιά» της υψηλής ταξιδιωτικής περιόδου, ήτοι μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς.

Εξαίρεση αποτελούν όσοι δουλεύουν με ευέλικτα ωράρια και συνθήκες εργασίας, που θα συνδυάσουν ταξίδια με ταυτόχρονη απομακρυσμένη εργασία μέσω υπολογιστή/laptop. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν κυρίως νεότερες πληθυσμιακά κατηγορίες.

Αυτό αναμένεται, πάντως, να οδηγήσει και σε μια αύξηση κατά 7% των δαπανών για ψυχαγωγία και κοινωνικές εκδηλώσεις στο σπίτι.

Αγορές από τον Οκτώβριο

Η στροφή στις τάσεις των καταναλωτών έχει γίνει ήδη αντιληπτή από την εμπορική αγορά και τις αλυσίδες λιανικής, που ανησυχούν όχι μόνο για μειωμένες πωλήσεις, αλλά και για ενίσχυση του λειτουργικού κόστους από τη διατήρηση των αποθεμάτων που έχουν στις αποθήκες τους.

Για το λόγο αυτό ετοιμάζονται να ξεκινήσουν νωρίτερα από ποτέ διαφημιστικές εκστρατείες για την προσέλκυση των καταναλωτών, οι οποίοι με τη σειρά τους θα «κυνηγήσουν» προσφορές επίσης νωρίτερα, ανησυχώντας για νέες ανατιμήσεις.

Σύμφωνα με την έκθεση της Deloitte, το 38% σχεδιάζει φέτος να κάνει τα ψώνια του όσο το δυνατόν νωρίτερα και το 23% των καταναλωτών θα κάνουν τις αγορές τους για τις γιορτές μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου.

Αντιστοίχως, από την πλευρά του λιανεμπορίου, το 60% των εμπόρων υποστηρίζει πως θα ξεκινήσει την καμπάνια για την αγοραστική περίοδο των γιορτών τουλάχιστον δύο εβδομάδες νωρίτερα από ότι συνήθως.

Διαβάστε ακόμη:

Η κόκκινη κάρτα στην Αττική Οδό, η Goldman Sachs αγόρασε ξενοδοχεία στη Χαλκιδική, η HIG θέλει τον Beinoglou και ο Γερμανός πολιορκεί δύο εταιρίες

Σαν να τελείωσε ο πόλεμος – Ραγδαία αποκλιμάκωση των τιμών φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού

Red Bull: Σκάνδαλα, δισεκατομμύρια και… φτερά (pics)

Exit mobile version