Την ώρα που η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία δοκιμάζεται όσο ποτέ, η δημόσια συζήτηση για το μέλλον των τεχνολογιών κίνησης παίρνει νέα δυναμική. Στην καρδιά της διαμάχης βρίσκεται η πρόταση του Γερμανού καγκελάριου Φρίντριχ Μερτς, ο οποίος ετοιμάζεται να απευθύνει επίσημη επιστολή προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητώντας ένα πιο «ευρύ» πλαίσιο για τα αυτοκίνητα μετά το 2035. Η γερμανική πλευρά θεωρεί ότι δεν πρέπει να αποκλειστούν υβριδικά οχήματα με υψηλή ενεργειακή απόδοση, ακόμη κι αν διαθέτουν κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Στο περιθώριο της συνάντησης των κυβερνητικών εταίρων ο Μερτς τόνισε ότι η Ευρώπη οφείλει να συνδυάσει την ανταγωνιστικότητα με την κλιματική στόχευση. Υπογράμμισε ότι θα ζητήσει τη διατήρηση των «εξαιρετικά αποδοτικών» θερμικών κινητήρων και μετά το 2035, ανοίγοντας ξανά μια συζήτηση που πορευόταν μέχρι σήμερα σε ευθεία γραμμή.
Η Κομισιόν ετοιμάζει νέο πακέτο μέτρων
Η χρονική στιγμή έχει ιδιαίτερη σημασία: σε λίγες ημέρες, στις 10 Δεκεμβρίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα παρουσιάσει εκτενές πακέτο παρεμβάσεων για έναν κλάδο που βρίσκεται υπό ασφυκτική πίεση.
Οι παράγοντες που ανατρέπουν τις ισορροπίες:
- η άνιση είσοδος των ηλεκτρικών οχημάτων στις αγορές
- οι δασμοί των ΗΠΑ
- η ταχύτατη επέκταση των κινεζικών εταιρειών στην Ευρώπη
Στο νέο πακέτο περιλαμβάνεται και η επανεξέταση του οδικού χάρτη για τις εκπομπές το 2030 και το 2035. Ήδη οι κατασκευαστές πήραν μια μικρή ανάσα για το 2025, αφού η Ε.Ε. επέτρεψε τον υπολογισμό μέσου όρου εκπομπών για την περίοδο 2025-2027.
Το ευρωπαϊκό ρήγμα: Δύο στρατόπεδα, καμία γέφυρα
Παρά την πίεση από τη Γερμανία, οι περισσότεροι μεγάλοι παίκτες της Δύσης κρατούν σκληρή στάση.
Γαλλία και Ισπανία επιμένουν στην πλήρη απαγόρευση των θερμικών κινητήρων από το 2035, με έγγραφο που κατατέθηκε στο Λουξεμβούργο τον Οκτώβριο να υπενθυμίζει ότι ο στόχος των μηδενικών εκπομπών στην εξάτμιση δεν πρέπει να τεθεί υπό αμφισβήτηση.
Κάποιες ευελιξίες, ωστόσο, αφήνονται ανοικτές — όπως τα ειδικά «supercredits» για εταιρείες που επενδύουν στην ευρωπαϊκή παραγωγή. Στο γαλλικό μπλοκ συντάσσονται ακόμη Αυστρία, Ολλανδία, Πορτογαλία και Βέλγιο.
Στην αντίπερα όχθη, η Ιταλία υπερασπίζεται εδώ και μήνες την ανάγκη ενός πιο «ρεαλιστικού χρονοδιαγράμματος», με τη Τζόρτζια Μελόνι να χαρακτηρίζει τον στόχο του 2035 «αυτοκαταστροφικό». Στο πλευρό της τάσσονται Γερμανία, Πολωνία, Ουγγαρία, Τσεχία και Σλοβακία, που φοβούνται βίαιες ανατροπές στις εγχώριες βιομηχανίες.
Η θέση της Ελλάδας
Η ελληνική στάση κινείται κοντά στη γαλλική γραμμή, στηρίζοντας σταθερά την ηλεκτροκίνηση χωρίς να υιοθετεί ακραίες πολιτικές επιδότησης. Αναγνωρίζει, ωστόσο, τις δυσκολίες της πλήρους μετάβασης και αφήνει ανοιχτές επιλογές προσαρμογής, ώστε να στηριχθούν οι προοπτικές της αγοράς.
Εντός του κλάδου, οι πιέσεις εντείνονται. Ο επικεφαλής της Mercedes-Benz και πρόεδρος της ACEA, Όλα Κάλλενιους, είναι από τους πιο έντονους υποστηρικτές ενός πιο ευέλικτου συστήματος στόχων. Πολλές εταιρείες φοβούνται ότι η απόλυτη προσήλωση στην ηλεκτροκίνηση μπορεί να αποδειχθεί συστημικά ανέφικτη στα σημερινά χρονοδιαγράμματα.
Έτσι, η Ευρώπη βρίσκεται για άλλη μια φορά σε ένα βαθιά διχασμένο πεδίο πολιτικής, όπου κάθε χώρα προσπαθεί να προστατεύσει τη δική της βιομηχανική βάση — ενώ η αγορά κινείται με πρωτοφανή ταχύτητα.
Τι διακυβεύεται για το 2035
Η αναθεώρηση που ετοιμάζεται θα κρίνει εάν η Ένωση θα παραμείνει αμετάβλητη στη δέσμευσή της ή εάν θα ανοίξει ένα μικρό «παράθυρο» για τα υβριδικά επόμενης γενιάς. Για χώρες όπως η Γερμανία, αυτό το παράθυρο μοιάζει με την τελευταία ευκαιρία να κρατήσουν ζωντανό τον θερμικό κινητήρα στην εποχή της ηλεκτροκίνησης.
Διαβάστε ακόμη
Δάνεια σε ελβετικό φράγκο: Προς κατάθεση το σχέδιο νόμου – Τι προβλέπει
Οι τρεις Χιώτισσες εφοπλίστριες που ταράζουν τα νερά της ναυτιλίας
Στo ραντάρ της Metlen και της Ελληνικός Χρυσός το πρότζεκτ της RockFire στη Λακωνία
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
