search icon

Ενέργεια & Περιβάλλον

Gastrade: Τα τελευταία βήματα για το FSRU Αλεξανδρούπολης

Το όραμα του Δ. Κοπελούζου και η στρατηγική σημασία της μεγάλης επένδυσης των 380 εκατ. ευρώ – Η προοπτική του υδρογόνου και τι σηματοδοτεί η εξέλιξη με τον Κώδικα Διαχείρισης του Τερματικού Σταθμού ΥΦΑ

Όλα είναι έτοιμα προκειμένου να δοθεί το τελικό «πράσινο φως» και μέσα στους αμέσως επόμενους μήνες να ξεκινήσει η κατασκευή του FSRU Αλεξανδρούπολης με στόχο να λειτουργήσει εντός του 2023.

Αυτό, άλλωστε, σηματοδοτεί και το γεγονός ότι η ΡΑΕ έθεσε χθες σε δημόσια διαβούλευση, που θα διαρκέσει μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου, την εισήγηση της Gastrade, ως Διαχειριστή του Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) Αλεξανδρούπολης, σχετικά με τον Κώδικα Διαχείρισης του Τερματικού Σταθμού ΥΦΑ στην περιοχή.

Η συγκεκριμένη εξέλιξη αποτελεί ένα από τα τελευταία βήματα σε μια μακρά πορεία που άρχισε πριν πολλά χρόνια, ως προσωπικό στοίχημα του Δημήτρη Κοπελούζου, του ανθρώπου που οραματίστηκε ότι εκεί, στην ακριτική Αλεξανδρούπολη, μπορεί να στηθεί μια νέα πύλη ενεργειακού εφοδιασμού, που θα αναβαθμίσει τη θέση της χώρας στον ενεργειακό χάρτη της ΝΑ Ευρώπης.

Ο ίδιος και ο Όμιλός του, μέσω της Gastrade, έδωσαν πολλές μάχες μέχρι να ξεπεραστούν τα εμπόδια και το έργο να μπει σε τροχιά υλοποίησης, συγκεντρώνοντας αφενός την «ψήφο εμπιστοσύνης» της Ε.Ε., αλλά και το ενδιαφέρον της διεθνούς ενεργειακής αγοράς.

Έτσι, ο τερματικός σταθμός ΥΦΑ στην Αλεξανδρούπολη συμπεριελήφθη εδώ και χρόνια στους καταλόγους των ευρωπαϊκών έργων κοινού ενδιαφέροντος (PCI – Project of Common Interest), λόγω της στρατηγικής σημασίας του, καθώς συμβάλλει στη διαφοροποίηση των πηγών και των οδών ενεργειακού εφοδιασμού ολόκληρης της ΝΑ Ευρώπης, ενισχύει την ενεργειακή ασφάλεια και τον ανταγωνισμό στην περιοχή και υποστηρίζει τη δημιουργία περιφερειακού κόμβου συναλλαγών φυσικού αερίου (Gas Hub).

Επιπρόσθετα, με την ολοκλήρωση του έργου θα μπορεί να μεταφέρεται υγροποιημένο φυσικό αέριο από οποιοδήποτε μέρος του κόσμου, μειώνοντας σε μεγάλο βαθμό την ενεργειακή εξάρτηση της Ελλάδας και των βαλκανικών χωρών από την Τουρκία, από το έδαφος της οποίας διέρχονται οι βασικοί αγωγοί που τροφοδοτούν μέχρι σήμερα την ΝΑ Ευρώπη.

Η «ψήφος εμπιστοσύνης» της Ε.Ε. έλαβε πρακτικό περιεχόμενο τον περασμένο Ιούνιο με την έγκριση της Κομισιόν για τη χρηματοδότηση του project από το Ελληνικό Δημόσιο με 166,7 εκατ. ευρώ, κάτι που αποτελεί καθοριστικό βήμα για την υλοποίηση και ολοκλήρωσή του.

Η χρηματοδότηση του FSRU Αλεξανδρούπολης θα πραγματοποιηθεί με χρήση των Ευρωπαϊκών Διαρθρωτικών και Επενδυτικών Ταμείων, στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020 και μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Επιχειρηματικότητα, Ανταγωνιστικότητα, Καινοτομία-ΕΠΑνΕΚ».

Η προοπτική του υδρογόνου

Ιδιαίτερα σημαντικό κρίνεται το γεγονός ότι ο τερματικός σταθμός ΥΦΑ θα είναι σχεδιασμένος ώστε να έχει δυνατότητα προσαρμογής στην αποθήκευση και μεταφορά υδρογόνου, ενώ θα συμβάλει σε ένα καθαρότερο ενεργειακό μείγμα, προωθώντας τη χρήση φυσικού αερίου σε αντικατάσταση του
άνθρακα.

Με άλλα λόγια, έρχεται να ανταποκριθεί στις ανάγκες της «επόμενης», αλλά και της «μεθεπόμενης μέρας», δεδομένου ότι το φυσικό αέριο, παρά τις αμφισβητήσεις, διαδραματίζει τον ρόλο καυσίμου – «γέφυρα» προς τις πράσινες εναλλακτικές λύσεις, μεταξύ των οποίων το υδρογόνο θα κατέχει στο μέλλον κυρίαρχη θέση.

Παράλληλα, το project υποστηρίζει και λειτουργεί συμπληρωματικά με τα άλλα υφιστάμενα ή προγραμματισμένα μεγάλα έργα υποδομών φυσικού αερίου στην περιοχή, όπως η διασύνδεση Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB), o Διαδριατικός Αγωγός φυσικού αερίου (TAP), η διασύνδεση Βουλγαρίας –
Σερβίας (IBS), η διασύνδεση Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας, η υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου Καβάλας και ο τερματικός σταθμός LNG της Ρεβυθούσας.

Η Gastrade και οι μεγάλες συμφωνίες

Το «όχημα» για την υλοποίηση του FSRU Αλεξανδρούπολης είναι η εταιρεία Gastrade που ξεκίνησε με μέτοχο τον Όμιλο Κοπελούζου, ενώ στη συνέχεια το μετοχικό σχήμα διευρύνθηκε και ενισχύθηκε με τη συμμετοχή της GasLog Cyprus Investments Ltd, της ΔΕΠΑ Εμπορίας, της Bulgartransgaz EAD, αλλά και του ΔΕΣΦΑ, όπου εκκρεμεί η τυπική ολοκλήρωση της μεταβίβασης του 20%.

Επιπρόσθετα, υπογράφτηκε μια διπλή συμφωνία μεταξύ της Gastrade και της NER AD της Β. Μακεδονίας που επιδιώκει να αποκτήσει και αυτή μερίδιο στο μετοχικό κεφάλαιο, καθώς και με την AD ESM, που ενδιαφέρεται να δεσμεύσει χωρητικότητα στον Τερματικό Σταθμό σε μακροπρόθεσμη βάση.

Πάντως, το προηγούμενο διάστημα ολοκληρώθηκαν οι διαγωνισμοί για την επιλογή προμηθευτών τόσο της πλωτής μονάδας, όσο και των άλλων υποδομών του FSRU, καθώς και των κατασκευαστών για τους αγωγούς και τα χερσαία τμήματα.

Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για μια επένδυση συνολικού ύψους 380 εκατ. ευρώ. Το FSRU θα εγκατασταθεί 17,6 χλμ. νοτιοδυτικά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης, θα έχει αποθηκευτικούς χώρους 170.000 κυβικών μέτρων και δυνατότητα παροχής φυσικού αερίου που θα ξεπερνά τα 5,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως.

Η πλωτή μονάδα θα συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου με αγωγό μήκους 28 χλμ., (υποθαλάσσιος αγωγός 24 χλμ και χερσαίος αγωγός 4 χλμ), μέσω του οποίου το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας, της Βόρειας Μακεδονίας, αλλά και της ευρύτερης περιφέρειας, από τη Σερβία και τη Ρουμανία, μέχρι την Ουγγαρία, τη Μολδαβία και την Ουκρανία.

Σημειώνεται ότι ο Όμιλος Κοπελούζου συμμετέχει, μαζί και με την Goldair και τη γαλλική Bollore Transport & Logistics, στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, διεκδικώντας την παραχώρηση του λιμένα Αλεξανδρούπολης, ενώ δρομολογεί και τη νέα ηλεκτροπαραγωγική μονάδα με καύσιμο φυσικό αέριο
στη ΒΙΠΕ Αλεξανδρούπολης.

Διαβάστε ακόμη

Φράγκου: Συγχώνευσε δύο εταιρείες φτιάχνοντας τη μεγαλύτερη εισηγμένη της Wall Street

Οι Γερμανοί φοβούνται τον πληθωρισμό και «φορτώνουν» χρυσό

British Airways: Ιδρύει νέα αεροπορική εταιρεία για πτήσεις χαμηλού κόστους

 

Exit mobile version