search icon

Newmoney Green

Κλιματική αλλαγή: Πώς επιβραδύνει την ανάπτυξη στα παιδιά

Νέα διεθνής μελέτη σε σχεδόν 20.000 παιδιά δείχνει ότι η υπερβολική ζέστη και η άνοδος της θερμοκρασίας συνδέονται με σημαντικές καθυστερήσεις στη γνωστική ανάπτυξη, εντείνοντας κοινωνικές ανισότητες και κινδύνους για τα πιο ευάλωτα παιδιά

Photo: Pixabay

Η κλιματική αλλαγή, με τις παρατεταμένες περιόδους καύσωνα και τις ολοένα υψηλότερες θερμοκρασίες, είναι ήδη γνωστό ότι απειλεί τα οικοσυστήματα, την αγροτική παραγωγή και τη δημόσια υγεία. Νέα επιστημονική έρευνα αποκαλύπτει ότι η αύξηση της θερμοκρασίας ενδέχεται να έχει δυσμενείς επιπτώσεις και στα μικρά παιδιά κατά τα πρώτα κρίσιμα χρόνια της ζωής τους.

Μία ευρεία ανάλυση σχεδόν 20.000 νηπίων από έξι χώρες κατέδειξε ότι παιδιά που μεγαλώνουν σε περιοχές όπου η θερμοκρασία ξεπερνά συστηματικά τους 32°C εμφανίζουν σημαντική υστέρηση έναντι των συνομηλίκων τους σε βασικές δεξιότητες, όπως το μέτρημα, η αναγνώριση γραμμάτων και η απλή επίλυση προβλημάτων. Καθώς ο πλανήτης θερμαίνεται διαρκώς, η νέα αυτή έρευνα εγείρει καίρια ερωτήματα για το αν η άνοδος της θερμοκρασίας μπορεί να αφήσει μακροχρόνιο αποτύπωμα στη γνωστική ανάπτυξη, όπως αναφέρει η Scitechdaily.

«Η έκθεση στη ζέστη έχει συνδεθεί με σωματικές και ψυχικές συνέπειες σε όλη τη διάρκεια της ζωής. Η συγκεκριμένη μελέτη δείχνει ότι η υπερβολική θερμότητα επηρεάζει αρνητικά την ανάπτυξη των μικρών παιδιών σε διαφορετικά κοινωνικά και γεωγραφικά περιβάλλοντα», σημείωσε ο επικεφαλής της έρευνας, Χόρχε Κουάρτας, επίκουρος καθηγητής εφαρμοσμένης ψυχολογίας στο NYU Steinhardt.

«Εφόσον τα πρώτα χρόνια της ζωής θέτουν τις βάσεις για μάθηση, σωματική και ψυχική υγεία και συνολική ευημερία, αυτά τα δεδομένα οφείλουν να κινητοποιήσουν ερευνητές και υπεύθυνους χάραξης πολιτικής για την άμεση προστασία των παιδιών σε έναν διαρκώς θερμαινόμενο πλανήτη», πρόσθεσε.

Τα αποτελέσματα της μελέτης

Η ομάδα του Κουάρτας εξερεύνησε δεδομένα από 19.607 παιδιά ηλικίας τριών και τεσσάρων ετών στη Γκάμπια, τη Γεωργία, τη Μαδαγασκάρη, το Μαλάουι, την Παλαιστίνη και τη Σιέρα Λεόνε. Οι χώρες επιλέχθηκαν λόγω των λεπτομερών αρχείων τους για την αναπτυξιακή πορεία των παιδιών, τις συνθήκες διαβίωσης και την έκθεσή τους σε τοπικά κλιματικά μοτίβα, επιτρέποντας στην ομάδα να αξιολογήσει τον βαθμό θερμικής επιβάρυνσης για κάθε παιδί.

Για την αξιολόγηση της ανάπτυξης χρησιμοποιήθηκε ο Δείκτης Πρώιμης Παιδικής Ανάπτυξης (ECDI), ο οποίος εξετάζει τέσσερις βασικούς άξονες: αναγνωστικές και αριθμητικές δεξιότητες, κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη, μαθησιακές συμπεριφορές και σωματική εξέλιξη. Επιπλέον αξιοποιήθηκαν δεδομένα από τις Έρευνες Πολλαπλών Δεικτών (MICS), που καταγράφουν εκπαίδευση, υγεία, διατροφή και υγιεινή. Συνδυάζοντας τα στοιχεία ECDI και MICS με κλιματικές μετρήσεις των μέσων θερμοκρασιών, οι ερευνητές διερεύνησαν αν η έκθεση στη ζέστη συσχετίζεται με αναπτυξιακές καθυστερήσεις.

Καθυστέρηση στην επίτευξη αναπτυξιακών ορόσημων

Η ανάλυση έδειξε ότι τα παιδιά που βίωσαν μέσες μέγιστες θερμοκρασίες άνω των 30°C είχαν 5% έως 6,7% μικρότερη πιθανότητα να πετύχουν βασικά ορόσημα γραμματισμού και αριθμητικών δεξιοτήτων σε σύγκριση με συνομήλικούς τους που ζούσαν σε θερμοκρασίες κάτω των 26°C. Ωστόσο, ο αντίκτυπος της ζέστης δεν είναι ίδιος για όλα τα παιδιά: τα νοικοκυριά με περιορισμένους πόρους φαίνεται να υφίστανται την πιο έντονη επιβάρυνση. Ενώ παιδιά από ευκατάστατες οικογένειες παρουσιάζουν μεγαλύτερη ανθεκτικότητα, εκείνα από οικονομικά ευάλωτα περιβάλλοντα εμφανίζουν σαφώς μειωμένες πιθανότητες ομαλής ανάπτυξης. Το στοιχείο αυτό αποτυπώνει τον τρόπο με τον οποίο η κλιματική αλλαγή ενισχύει τις κοινωνικές ανισότητες, πλήττοντας περισσότερο όσους διαθέτουν λιγότερα μέσα προστασίας και προσαρμογής.

«Είναι απαραίτητο να υπάρξει περισσότερη έρευνα για τους μηχανισμούς που εξηγούν αυτές τις επιπτώσεις, καθώς και για τους παράγοντες που ενισχύουν ή μετριάζουν την ευαλωτότητα των μικρών παιδιών. Μια τέτοια προσέγγιση θα συμβάλει στον καθορισμό στοχευμένων πολιτικών και παρεμβάσεων, καθώς η κλιματική κρίση επιταχύνεται», υπογράμμισε ο Κουάρτας.

Η έρευνα δημοσιεύθηκε στην επιστημονική επιθεώρηση Journal of Child Psychology and Psychiatry.

Διαβάστε ακόμη

Το φαινόμενο του θερμοκηπίου στο στόχαστρο: Τι προβλέπει η συμφωνία της ΕΕ ως το 2040 για τις εκπομπές αερίων

Ελβετικό φράγκο: Τι επιλογές έχουν 40.000 δανειολήπτες

Η ακτινογραφία της ναυλαγοράς φορτηγών πλοίων για 2025-2026 (πίνακες)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version