Η Ελευσίνα φαίνεται ότι είναι το πρώτο κομμάτι ενός μεγαλύτερου παζλ. Η αμερικανική αναπτυξιακή τράπεζα (DFC), που έχει ήδη τοποθετηθεί χρηματοδοτώντας την αναγέννηση των ναυπηγείων και φαίνεται να υποστηρίζει το υπό διαμόρφωση masterplan του νέου λιμανιού σε έκτασή τους, εξετάζει πλέον το ενδεχόμενο να επεκτείνει την παρουσία της σε νέα μεγάλα έργα στην Ελλάδα. Οι συζητήσεις πλέον δεν περιορίζονται σε ένα συγκεκριμένο project, αλλά ανοίγουν πλαίσιο για μια σειρά στρατηγικών επενδύσεων σε ενέργεια, βιομηχανία, καινοτομία και υποδομές logistics. «Το υπουργείο Ανάπτυξης με την DFC έχουν πλήρη συνεργασία για να χρηματοδοτηθούν καινούρια προγράμματα στρατηγικής σημασίας.
Η προτεραιότητα είναι, πέραν της ενέργειας προφανώς, θέματα που έχουν σχέση με τη βιομηχανία, με την καινοτομία και με την ανάπτυξη της Ελλάδας ως διαμετακομιστικού κόμβου, ενός μεγάλου logistic hub για την περιοχή, και ασφαλώς το θέμα της Ελευσίνας», λέει στο «business stories» ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος. Ο ίδιος είχε σειρά επαφών την προηγούμενη εβδομάδα στην Ουάσινγκτον, μεταξύ άλλων, με τον υπουργό Εσωτερικών και επικεφαλής του Συμβουλίου Ενεργειακής Κυριαρχίας των ΗΠΑ Νταγκ Μπέργκαμ, τον αναπληρωτή υπουργό Εξωτερικών Μάικλ Ρήγας, τον υφυπουργό Εξωτερικών, αρμόδιο για την οικονομική ανάπτυξη, την ενέργεια και το περιβάλλον, Τζέικομπ Χέλμπεργκ, τον διευθυντή Ναυπηγικής στο Συμβούλιο Εθνικής Ασφλαλειας Ρόμπερτ Αντριους και τον διευθύνοντα σύμβουλο της DFC Μπεν Μπλακ.
«Γι’ αυτούς η Ελλάδα είναι “φανταστικό” σταυροδρόμι. Τι σταυροδρόμι; Ενεργειακών καλωδίων, ενεργειακού κόμβου μεταφοράς του αμερικανικού LNG και μεταφορικού κόμβου όπου διακινούνται προϊόντα από και προς όλο τον κόσμο. Και με το δεδομένο ότι έχουν απέναντί τους μια κυβέρνηση που συνεργάζεται και έχει στρατηγική σχέση μαζί τους, αλλά και μια κοινωνία η οποία σε γενικές γραμμές θέλει τις αμερικανικές επενδύσεις, γιατί όλα αυτά μεταφράζονται σε ΑΕΠ, ανάπτυξη, θέσεις εργασίας, καλύτερες συνθήκες για πολύ κόσμο, τους βοηθά στο να κάνουν μακρόπνοα σχέδια στην περιοχή».
Κεντρικό σημείο των συζητήσεων είναι ότι η ελληνική κυβέρνηση θα έχει πλέον ενεργό ρόλο στον καθορισμό των επενδυτικών προτεραιοτήτων παρουσιάζοντας στην DFC έναν κατάλογο έργων -από ενεργειακές υποδομές και βιομηχανικές μονάδες μέχρι τεχνολογικά πάρκα και μεγάλα logistics- που χαρακτηρίζονται στρατηγικής σημασίας και στα οποία η αμερικανική τράπεζα θα εξετάζει τη συμμετοχή της. Πρόκειται για νέο μοντέλο συνεργασίας που ανοίγει την πόρτα σε πολλαπλά επενδυτικά σχήματα, πέρα από την Ελευσίνα.
Η Ελευσίνα, φυσικά, παραμένει «πρώτη στη σειρά», καθώς το νέο λιμενικό – ενεργειακό – ναυπηγικό σχέδιο που επεξεργάζεται η ONEX -σε συνδυασμό με την υπάρχουσα χρηματοδότηση της DFC– λειτουργεί ως ώριμη βάση για περαιτέρω αμερικανική εμπλοκή. Ο υπουργός εκτιμά ότι το επόμενο διάστημα θα είναι κρίσιμο, σημειώνοντας πως «μέσα στο επόμενο τρίμηνο – τετράμηνο θα υπάρξουν σοβαρές εξελίξεις» για το project της Ελευσίνας, όπου η διαμόρφωση και κατάθεση του masterplan αναμένεται να αποτελέσει κομβικό βήμα.
Παράλληλα, από τις αρχές του 2026 πρόκειται να τρέξει και ο διαγωνισμός από το Υπερταμείο για την υποπαραχώρηση τμήματος της έκτασης του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας με σκοπό τη δημιουργία νέου εμπορικού λιμένα, σε συνδυασμό όμως με γειτνιάζουσες εκτάσεις. Μια διαδικασία που εξελίσσεται παράλληλα με το masterplan της ONEX και εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει συμπληρωματικά στη συνολική αξιοποίηση της περιοχής.
Σύμφωνα με τον κ. Θεοδωρικάκο, στη ναυπηγική βιομηχανία οι προοπτικές είναι επίσης διευρυμένες. «Βλέπω την πιθανότητα τα ναυπηγεία να μπουν σε πολύ σοβαρές δουλειές εδώ, στη λογική τού να φτιάξουμε από κοινού πλοία», σημειώνει ο κ. Θεοδωρικάκος, αφήνοντας ανοιχτό παράθυρο για διμερείς συνεργασίες και εκτός Ελλάδας.
Διαβάστε ακόμη
Top 100: Αυτές είναι οι κορυφαίες γυναίκες με τη μεγαλύτερη επιρροή στον κόσμο για το 2025
Η Shein στο Παρίσι – Γιατί Aρχές και επιχειρήσεις εκφράζουν έντονες αντιδράσεις (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
