search icon

Επιχειρήσεις

Χάρης Καββαδίας (Megaplast): Επενδύει στο μέλλον με όπλο την καινοτομία και την εσωστρέφεια (pics)

Το επενδυτικό πρόγραμμα των 35 εκατ. ευρώ και το νέο εργοστάσιο στη Θήβα -

Επειτα από δεκαετίες αποβιομηχάνισης η έναρξη λειτουργίας ενός νέου εργοστασίου αποτελεί από μόνη της ενθαρρυντικό γεγονός για την προσπάθεια που γίνεται ώστε η βιομηχανική παραγωγή να αρχίσει και πάλι να αυξάνει το αποτύπωμά της στην ελληνική οικονομία. Ως εκ τούτου, το πανηγυρικό κλίμα που επικρατούσε προχθές Παρασκευή στα εγκαίνια του νέου εργοστασίου της Megaplast στη Θήβα ήταν, αν μη τι άλλο, δικαιολογημένο.

Ηταν όμως και μία «γιορτή» για τα όσα αθόρυβα έχει καταφέρει ο κ. Χάρης Καββαδίας, ο οποίος το 1995 δημιουργούσε την εταιρεία στο Ηράκλειο της Κρήτης από το μηδέν, πασχίζοντας να κατασκευάσει ο ίδιος μια μηχανή παραγωγής για το προϊόν που θεωρούσε τότε ότι είχε ανάγκη η αγορά. Είκοσι επτά χρόνια μετά, η Megaplast είναι μια σημαντική δύναμη στον χώρο της εύκαμπτης συσκευασίας, με όπλα της την ανάπτυξη και την παραγωγή καινοτόμων προϊόντων με διεθνή διπλώματα ευρεσιτεχνίας, που σήμερα την κατατάσσουν στις εταιρείες-πρωτοπόρους του κλάδου διεθνώς! Κι αυτό η Megaplast προσπαθεί να το κεφαλαιοποιήσει όσο το δυνατόν περισσότερο εξάγοντας σήμερα το 95% της παραγωγής της και επενδύοντας παράλληλα στο μέλλον, έχοντας ενεργοποιήσει ένα επενδυτικό πρόγραμμα άνω των 35 εκατ. ευρώ στην πενταετία 2020-2024.

Κάπως έτσι εξάλλου προέκυψε και το νέο εργοστάσιο, το δεύτερο της εταιρείας στη Θήβα, με το οποίο ολοκληρώθηκε και η πρώτη φάση των επενδύσεων σηματοδοτώντας και την έναρξη ενός νέου κεφαλαίου στην ιστορία της Megaplast. Μιας εταιρείας που ειδικεύεται στην παραγωγή ειδικών μεμβρανών για την παλετοποίηση προϊόντων, όπου σήμερα κυριαρχεί με δύο πατέντες της (σ.σ.: διάτρητο ελαστικό φιλμ που επιτρέπει τον αναγκαίο αερισμό των εμπορευμάτων και νέο ανθεκτικό φιλμ με fiber που μειώνει κατά 50% τη χρήση πλαστικού), και τα ειδικά φιλμ για το μπάλιασμα άχυρου στον αγροτικό τομέα για τη ζύμωση της ζωοτροφής.

Σε αυτό το νέο κεφάλαιο στην ιστορία της εταιρείας, που στο πελατολόγιό της έχει ηχηρά ονόματα πολυεθνικών εταιρειών και όχι μόνο με αιχμή τις αγορές των ΗΠΑ, της Γερμανίας, της Γαλλίας και της Βρετανίας, ο κ. Καββαδίας έχει φροντίσει να επιστρατεύσει γνωστά στελέχη της αγοράς που θα συνδράμουν στην προσπάθεια όπως ο κ. Βασίλης Μπίλλης, πρώην διευθύνων σύμβουλος της Sunlight.

«Απευθυνόμαστε κυρίως στο εξωτερικό. Το λεγόμενο stretch film που χρησιμοποιείται στην παλετοποίηση είναι μια αγορά άνω των 7 δισ. ευρώ σε ΗΠΑ και Ευρώπη και έχουμε καταφέρει να είμαστε μια αναγνωρίσιμη για την ποιότητα των προϊόντων της εταιρεία», λέει στο «business stories» ο κ. Καββαδίας, ο οποίος έμαθε τη δουλειά μέσα στον ομιλο Καράντζη, προτού αποφασίσει να ανοίξει τα φτερά του για να φτιάξει τη δική του εταιρεία, διαπιστώνοντας ένα μεγάλο κενό στην αγορά εκείνη την εποχή. «Στο κομμάτι του διάτρητου φιλμ, που είναι πιο μικρή αγορά, σήμερα θεωρούμαστε leaders», συνεχίζει ο κ. Καββαδίας. «Επίσης, έχουμε ξεκινήσει και άλλα ενδιαφέροντα projects που θα μας επιτρέψουν να διευρύνουμε την αγορά μας. Ο αγροτικός τομέας, για παράδειγμα, είναι κάτι καινούριο για εμάς. Γενικά η τεχνολογία που αναπτύσσουμε in house μας επιτρέπει σήμερα να διεισδύσουμε σε αρκετούς τομείς», σημειώνει.

Παρά τις αναταράξεις στο διεθνές περιβάλλον, που ήδη είναι εμφανείς στην κάμψη της ζήτησης κυρίως απ’ την Ευρώπη, ο κ. Καββαδίας τονίζει ότι αυτή είναι η κατάλληλη εποχή για να προχωρήσει στο επενδυτικό πρόγραμμα η εταιρεία.

«Σαφώς η παγκόσμια οικονομία εισέρχεται σε μια δύσκολη και επίπονη κατάσταση με βασικό πρωταγωνιστή τον πληθωρισμό, αλλά και με μείωση της ζήτησης. Αυτό είναι ξεκάθαρο ότι θα επηρεάσει και την εταιρεία μας. Ωστόσο δεν έχουμε δανεισμό και διαθέτουμε ισχυρά ταμειακά διαθέσιμα που μας επιτρέπουν στη δύσκολη συγκυρία να διατηρήσουμε μια λογικοποιημένη επεκτατική πολιτική. Αυτή με τη σειρά της θα μας επιτρέψει όταν βγούμε απ’ αυτή την κρίση, κάτι που πιστεύω ότι αυτό θα συμβεί σε 2-3 χρόνια, όταν θα έχουμε υλοποιήσει επενδύσεις που θα μας δώσουν το ξεκάθαρο προβάδισμα έναντι κάθε ανταγωνισμού. Είναι επενδύσεις πολυδιάστατες. Πρώτα απ’ όλα στο παραγωγικό κομμάτι με επέκταση ή εκσυγχρονισμό του μηχανολογικού εξοπλισμού, με εξαγορές, με την ενίσχυση του δυναμικού με πωλητές που μπορούν να φέρουν αξία στην εταιρεία επικοινωνώντας τα προϊόντα μας. Και όλα αυτά θα μας βοηθήσουν να πετύχουμε έναν βασικό στόχο που θέσαμε. Κι αυτός είναι να μεγαλώσουμε τα μεγέθη μας, να επεκτείνουμε την εταιρεία και παράλληλα να φτάσουμε να έχουμε το 2026 διπλάσια κερδοφορία απ’ ό,τι το 2021», τονίζει ο κ. Καββαδίας.

Σημειώνεται ότι με βάση τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις, ο όμιλος Megaplast είχε κύκλο εργασιών 44,4 εκατ. ευρώ, EBITDA 13,7 εκατ. ευρώ και κέρδη μετά φόρων 11,2 εκατ. ευρώ.

Η νέα φάση επενδύσεων

Ο προϋπολογισμός του επενδυτικού σχεδίου, αν και έχει προσδιοριστεί, ο κ. Καββαδίας λέει πως κάθε χρόνο θα επαναπροσδιορίζεται λόγω του ασταθούς περιβάλλοντος.
«Σίγουρα πάντως σκοπεύουμε να επενδύσουμε γύρω στα 6 εκατ. ευρώ στο εργοστάσιο στο Ηράκλειο. Αλλα 9 εκατ. ευρώ θα ρίξουμε στο εργοστάσιο της Θήβας, όπου υπάρχει τεράστιος ελεύθερος χώρος, κάπου 70 στρέμματα για επεκτάσεις», τονίζει. Σημειώνει, δε, ότι με τη λειτουργία του δεύτερου πλέον έχει επέλθει και διαχωρισμός στον τόπο παραγωγής των βασικών προϊόντων της Megaplast.

Οι εγκαταστάσεις παραγωγής και τα γραφεία της εταιρείας στην Κρήτη

«Η παραγωγή του διάτρητου φιλμ, στο οποίο θα επενδύσουμε βαριά, θα παραμείνει στο Ηράκλειο, όπως και αυτή των αγροτικών προϊόντων. Το ενισχυμένο stretch film (fiber film) θα παράγεται στη Θήβα», λέει ο κ. Καββαδίας.
Σε ό,τι αφορά την επόμενη φάση του επενδυτικού σχεδίου της εταιρείας, ο ίδιος διευκρινίζει ότι «το μεγαλύτερο κομμάτι των επενδύσεων δεν θα αφορά τόσο την παραγωγική δυναμικότητα, την οποία πλέον με το εργοστάσιο της Θήβας έχουμε, αλλά κυρίως τη διεύρυνση της δυνατότητάς μας να δημιουργήσουμε νέα προϊόντα , την επικοινωνία του προϊοντικού χαρτοφυλακίου μας και φυσικά τις πωλήσεις. Η Megaplast είναι ένας οργανισμός γνώσης και παραγωγής αξίας. Αυτό σημαίνει ότι ένα μεγάλο κομμάτι της νέας φάσης επένδυσης θα αφορά τη βελτίωση όλου του μηχανισμού που παράγει αξία και την καλύτερη επικοινωνία της στις αγορές της Ε.Ε. και των ΗΠΑ», τονίζει.

Κλειδί της μέχρι σήμερα πορείας αλλά και του μέλλοντος της εταιρείας αποτελεί ο εξωστρεφής της προσανατολισμός. «Από την πρώτη μέρα η επιδίωξή μας ήταν η παγκόσμια αγορά. Καταφέραμε να έχουμε μια μοναδική παγκοσμίως τεχνολογία, την οποία αναπτύξαμε οι ίδιοι. Ετσι παράγουμε προϊόντα υψηλής ποιότητας με ανταγωνιστικό κόστος που τόσο φέρνει σε εμάς όσο δίνει και στους πελάτες μας αξία. Ολα τα προϊόντα είναι κατοχυρωμένα με διπλώματα ευρεσιτεχνίας σε όλες τις σημαντικές αγορές για εμάς. Στις ΗΠΑ, στον Καναδά, στο Μεξικό, στην Ευρώπη, αλλά και σε κάποιες χώρες της Ασίας, όπου θέλει ενίσχυση η παρουσία μας. Γενικά έχουμε διαμορφώσει το κατάλληλο πεδίο για να εκμεταλλευτούμε αυτή την αγορά των 7 δισ. δολαρίων που σας έλεγα νωρίτερα. Σίγουρα η εποχή σήμερα έχει αρκετούς περιορισμούς με τις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται και τον κόσμο που αλλάζει, όμως με τους κινδύνους πάντα έρχονται και ευκαιρίες. Το είδαμε αρκετές φορές στο παρελθόν. Ενας οργανισμός δεν μπορεί να σταματήσει να προχωράει – απλά το κάνουμε με συντηρητική διάθεση. Γι’ αυτό, π.χ., επιλέξαμε την ανάπτυξη με ίδια κεφάλαια», τονίζει.

Η εταιρεία

Ο όμιλος Megaplast σήμερα αποτελείται από τη μητρική Megaplast Α.Ε. και τις εμπορικές θυγατρικές εταιρείες στο εξωτερικό:

■ Ηνωμένο Βασίλειο (Megaplast UK Ltd)
■ ΗΠΑ (Megaplast USA Inc.)
■ Ιταλία (Megaplast Italia SRL)
■ Ισπανία (Megaplast Spain SL)
■ Γερμανία (Megaplast Verpackungsinnovationen GmbH)
Ακόμη, στην Ελλάδα περιλαμβάνει τις εταιρείες:
■ Mega Plast Διαχείριση Ακινήτων Μον. Α.Ε.
■ ΠΟΜΟΝΑ Μον. ΙΚΕ

Τα προϊόντα της σε ποσοστό 60% σήμερα πωλούνται σε εταιρείες του κλάδου τροφίμων – ποτών, 10% στη φαρμακοβιομηχανία και το υπόλοιπο 30% σε διάφορους κλάδους που μεταφέρουν προϊόντα με παλέτα. Περίπου το 40% των πελατών της εταιρείας είναι μεγάλες βιομηχανίες και πολυεθνικές, όπως η Coca-Cola.

Τα δε προϊόντα της εταιρείας είναι πλήρως ανακυκλώσιμα, ενώ με τις νέες καινοτομίες έχει καταφέρει να μειώσει τις εκπομπές ρύπων κατά 50% μέσω του περιορισμού της χρήσης πλαστικού μέσα απ’ την τεχνολογία και τις καινοτομίες που αναπτύσσει, κάτι που λαμβάνουν πλέον πολύ σοβαρά οι βιομηχανίες-πελάτες τους, που με τις Αρχές του ESG θέλουν επίσης να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.

Οπως εξηγεί, μάλιστα, η τεχνολογία και η καινοτομία είναι τα κλειδιά που βοήθησαν στην εξέλιξη της εταιρείας, αλλά και αυτά που θα της δώσουν ακόμη μεγαλύτερη ώθηση. «Η βασική μας υποδομή σήμερα είναι το ανθρώπινο δυναμικό και η δυνατότητα να παράγουμε καινοτομία, να την επικοινωνούμε και εντέλει να ανταγωνιζόμαστε στη διεθνή αγορά με καλούς όρους και στάνταρ. Από εκεί ξεκινάμε. Εχουμε θυγατρικές και γραφεία σε διάφορες χώρες μέσα από τα οποία προσπαθούμε να βλέπουμε τις ανάγκες που υπάρχουν και στο τέλος να μην πουλάμε απλά ένα προϊόν, αλλά και μία υπηρεσία. Διαθέτουμε μια πολύ δυνατή ομάδα έρευνας, έχουμε κατασκευαστικό τμήμα που ασχολείται με την ανάπτυξη του δικού μας μηχανολογικού εξοπλισμού και της τεχνολογίας που χρησιμοποιούμε, ένα σημαντικό κομμάτι επίσης είναι η πνευματική ιδιοκτησία ώστε να προστατεύουμε την τεχνολογία και το know how που οι ίδιοι αναπτύσσουμε και φυσικά υπάρχουν και οι κλασικές λειτουργίες».

Η Megaplast, πάντως, δεν μένει ανεπηρέαστη από τις αναταράξεις στη διεθνή οικονομία. «Εκτιμώ πως η χρονιά φέτος θα κλείσει με μείωση κερδοφορίας κάπου 30%.

Ηδη το τελευταίο τετράμηνο βλέπουμε ότι η ζήτηση, κυρίως από τις ευρωπαϊκές αγορές, έχει πατήσει φρένο. Θεωρώ όμως ότι αυτό είναι κάτι παροδικό. Η παγκόσμια οικονομία θα ξαναβρεί τον δρόμο της μετά από αυτή την προσαρμογή. Οπότε κι εμείς πρέπει να προετοιμαστούμε για τότε. Με ενδιαφέρει περισσότερο ο στόχος που έχουμε βάλει για το 2026, παρότι θα γίνει φέτος ή του χρόνου όπου το τοπίο δεν είναι ξεκάθαρο. Κάνουμε τις επενδύσεις μας, διατηρούμε την οικονομική υγεία μας, κι αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε και εκτιμώ ότι θα το πετύχουμε», τονίζει. Σήμερα στην εταιρεία απασχολούνται 160 άτομα ως προσωπικό.

Η πορεία του

Ο Χάρης Καββαδίας γεννήθηκε το 1965 και έμεινε στο Κογκό (Ζαΐρ εκείνη την εποχή) μέχρι την ηλικία των 10 ετών. Τότε θα μετακομίσει στην Κρήτη μαζί με τη μητέρα του, η οποία παντρεύτηκε τον γνωστό επιχειρηματία Μιλτιάδη Καράτζη, και θα μεγαλώσει μέσα στην οικογένεια Καράτζη. Ο ίδιος αποφοίτησε από το Παγκρήτιο Εκπαιδευτήριο, ένα από τα σημαντικά σχολεία του νησιού, προτού ξεκινήσει τα πρώτα του βήματα μέσα στις επιχειρήσεις του ομίλου και ειδικότερα στο εργοστάσιο πλαστικών υλικών συσκευασίας. Εκεί, όπως λέει, θα μάθει και θα αγαπήσει τη δουλειά. «Αυτό μου άρεσε περισσότερο, η παραγωγή», δηλώνει ο ίδιος.

Σε ηλικία περίπου 30 ετών θα πάρει τη μεγάλη απόφαση να διαφοροποιηθεί από την υπόλοιπη οικογένεια για να ξεκινήσει μια δική του επιχειρηματική προσπάθεια, τη Megaplast.

«Τα διαθέσιμα κεφάλαια γι’ αυτό τότε ήταν περιορισμένα. Δανείστηκα, έβαλα υποθήκη το σπίτι μου και με την υποστήριξη της μητέρας μου ξεκίνησα την εταιρεία. Εκείνη την εποχή μάλιστα είχε καεί το εργοστάσιο Καράτζη και έτσι προσέλαβα ένα από τα διευθυντικά στελέχη του να με βοηθήσει να φτιάξουμε το κομμάτι της παραγωγής. Μαζί δουλέψαμε για να φτιάξουμε το πρώτο μηχάνημα που παρήγαγε -με “πρωτόγονουςˮ όρους τότε- το προϊόν που σκεφτόμουν ότι θα έκανε τη διαφορά στην αγορά, απαντώντας στο μεγάλο πρόβλημα του αερισμού των προϊόντων της παλέτας. Κάπως έτσι φτάσαμε να κατοχυρώσουμε την πρώτη ευρεσιτεχνία μας και παράλληλα να ξεκινήσουμε την παραγωγή stretch film. Ολα όμως πολύ οριακά και με άγχος γιατί τελείωναν τα λεφτά… Τελικά δικαιωθήκαμε», καταλήγει ο κ. Καββαδίας.

Διαβάστε ακόμα

Περιορισμένη παραμένει η ζήτηση για πετρέλαιο στην παγκόσμια αγορά

Μητσοτάκης: Πρώτο μας μέλημα τα παιδιά να είναι ασφαλή – Απόλυτη εμπιστοσύνη στο νέο ΔΣ της Κιβωτού

Κώστας Καραμανλής: Το Μετρό Θεσσαλονίκης μπαίνει στην τελική του φάση (pics+vid)

 

Exit mobile version