Περαιτέρω επιδείνωση των οικονομικών μεγεθών κατά 70 έως 80 εκ. ευρώ προβλέπεται να δημιουργήσει η πανδημία στα ΕΛΤΑ, παρά τα γεγονός ότι η προσπάθεια της διοίκησης να νοικοκυρέψει την εταιρεία αρχίζει να αποδίδει καρπούς.

Ο ισολογισμός του 2019 εμφανίζει για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό λογιστικά κέρδη, εξέλιξη που αποδίδεται σε δύο κινήσεις της εταιρείας που έριξαν το ετήσιο κόστος κατά 85 εκ. ευρώ: στην μείωση κατά 50% του κόστους αποζημίωσης για όσους συνταξιοδοτούνται που έπεσε στα 15.000 με αναλογιστικό όφελος 60 εκ. ευρώ αλλά και στην αναδιάρθρωση του τομέα της διανομής, με την κατάργηση 1.000 θέσεων «ενοικιαζόμενων» υπαλλήλων, η οποία έφερε εξοικονόμηση 15 εκ. ευρώ. Αποτέλεσμα αυτών των ενεργειών είναι η δραστική περικοπή του μηνιαίου ελλείμματος κατά 33% από τα 7,2 στα 4,7 εκ. ευρώ μέσα σε λιγότερο από έναν χρόνο, την οποία πιστώνεται στην νέα διοίκηση.

Έτσι για το 2019, τα ΕΛΤΑ εμφάνισαν λειτουργικά κέρδη EBITDA 28 εκ. ευρώ έναντι αρχικής πρόβλεψης για ζημιές και πραγματικό ταμειακό όφελος 3 εκ. ευρώ ετησίως από την μείωση της αποζημίωσης για τους περίπου 200 εργαζόμενους που συνταξιοδοτούνται κάθε χρόνο.

Ωστόσο, ο διαχρονικά προβληματικός τρόπος λειτουργίας των ταχυδρομείων, σε συνδυασμό με το μεγάλο έλλειμμα της εταιρείας να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες και να αναζητήσει νέους προσοδοφόρους τομείς δραστηριότητας, διατηρεί τα προβλήματα ρευστότητας αλλά και τα αρνητικά ίδια κεφάλαια που πέρσι ανήλθαν σε 47 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία «πρακτικά λειτουργεί χάρη στην προκαταβολή που έλαβε από το κράτος για την καθολική υπηρεσία του 2020» αναφέρουν αρμόδιες πηγές.

Η ταμειακή κατάσταση της εταιρείας επιβαρύνθηκε, μεταξύ άλλων, και από τις καθυστερήσεις είσπραξης των οφειλών του δημοσίου και των ασφαλιστικών ταμείων, αλλά και από την μη είσπραξη της αποζημίωσης που αφορά το καθαρό κόστος παροχής της καθολικής υπηρεσίας ύψους 170 εκ.  ευρώ. Η διοίκηση των ΕΛΤΑ,  έχει υποβάλει από την περασμένη άνοιξη στις αρμόδιες υπηρεσίες της Επιτροπής Ανταγωνισμού της Ε.Ε. (DG Comp), τον φάκελο για την αποζημίωση της Καθολικής Υπηρεσίας και την χρηματοδότηση του Προγράμματος Εθελουσίας, προκειμένου να αντιμετωπίσει τα πιεστικά προβλήματα ρευστότητας. Όμως λευκός καπνός δεν έχει βγει ακόμα.

Η καθυστέρηση αυτή, με δεδομένη την σταθερή πτώση των εσόδων από τις υπηρεσίες που εμπίπτουν στην καθολική υπηρεσία, επηρεάζει την ικανότητα της εταιρείας να ανταποκριθεί ικανοποιητικά στις βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις της. Όπως αναφέρεται πέρσι, η εταιρεία έχασε άλλα 10 εκατ. ευρώ τζίρο κυρίως από το επιστολικό ταχυδρομείο ενώ η εικόνα δεν αναμένεται θετική για το 2020 καθώς εκτός της αναμενόμενης μείωσης των εσόδων από το επιστολικό ταχυδρομείο, εκτιμάται ότι θα προκύψει επιπλέον «τρύπα» 70-80 εκατ. ευρώ λόγω των αρνητικών επιπτώσεων της πανδημίας.

Ταυτόχρονα έχει ξεκινήσει διάλογο με τους εργαζόμενους για τον ριζικό μετασχηματισμό των εργασιακών σχέσεων και με πρόβλεψη μεταξύ άλλων για μείωση αποδοχών κατά 9,1%, προκειμένου να μειωθεί περαιτέρω το μηνιαίο έλλειμμα και οι απολαβές να προσεγγίσουν τα επίπεδα της αγοράς.

Εκκρεμούν όμως και οι νομοθετικές ρυθμίσεις που  θα επιτρέψουν την άμεση υλοποίηση του προγράμματος στοχευμένης εθελουσίας εξόδου, η προετοιμασία του οποίου έχει επίσης προχωρήσει σημαντικά. Το πρόγραμμα αποσκοπεί στην απομάκρυνση συνολικά 2.000 εργαζομένων που θα εξοικονομήσει στα ΕΛΤΑ 70 εκ. ετησίως.