search icon

Επιχειρήσεις

Ευρωπαϊκά αεροδρόμια: Πρόβλεψη – σοκ για απώλεια 873 εκατ. επιβατών και 23 δισ. εσόδων το 2020

Στο απαισιόδοξο σενάριο λόγω κορωνοϊού οι απώλειες σε επιβάτες αγγίζουν το 1,2 δισ. και σε έσοδα τα 29 δισ. ευρώ

Αναθεωρούνται κι άλλο επί τα χείρω, όσο περνούν οι μέρες, οι απώλειες των ευρωπαϊκών αεροδρομίων λόγω της κατάρρευσης της επιβατικής κίνησης ως αποτέλεσμα της πανδημίας του κορωνοϊού.

Το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe), όπου έχει διατελέσει πρόεδρος και ο διευθύνων σύμβουλος του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, κ. Γιάννης Παράσχης, προχώρησε σε νέες εκτιμήσεις αναφορικά με τη ζημία σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, λαμβάνοντας υπόψη και τις συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για παράταση των ταξιδιωτικών περιορισμών για μη αναγκαία ταξίδια προς την Ε.Ε. έως τις 15 Μαϊου.

Σύμφωνα με την Κομισιόν, η εμπειρία των κρατών μελών και των άλλων χωρών που εκτέθηκαν στην πανδημία, δείχνει ότι τα μέτρα που ελήφθησαν για την αναχαίτιση του ιού απαιτούν πάνω από 30 ημέρες για να είναι αποτελεσματικά. Ειδικότερα λοιπόν ως προς τις προβλέψεις για τη φετινή χρονιά:

-Εκτιμάται απώλεια 873 εκατ. επιβατών για τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια το 2020 με μείωση κατά 35% σε ετήσια βάση. Σημειωτέον ότι φέτος, προ κορωνοϊού, οι προβλέψεις έκαναν λόγο για μία αύξηση 2,3% όσον αφορά την επιβατική κίνηση σε σχέση με το 2019. Στο απαισιόδοξο σενάριο το νούμερο για τις απώλειες ανεβαίνει στο 1,2 δις. επιβατών!

-Σε οικονομικούς όρους, εκτιμάται απώλεια 23 δισ. ευρώ σε έσοδα, μία μείωση κατά 41% έναντι της πρόβλεψης προ κορωνοϊού. Στην απαισιόδοξη πρόβλεψη το αντίστοιχο νούμερο αυξάνεται στα 29 δισ. ευρώ.

Mε βάση τα επίσημα στοιχεία, η επιβατική κίνηση έπεσε κατά 59,5% στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια κατά τη διάρκεια του Μαρτίου, επηρεάζοντας και τα νούμερα του πρώτου τριμήνου που σημείωσαν πτώση κατά 21%.

Την 1η Μαρτίου τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια εξυπηρέτησαν 5,12 εκατ. επιβάτες (-11,7% σε σχέση με την ίδια ημέρα του 2019) στις 31 Μαρτίου του 2020 το αντίστοιχο νούμερο ήταν στις 174.000 (-97,1% σε σχέση με την 31η Μαρτίου 2019).

Πρόκειται για σκηνικό πλήρους κατάρρευσης και όπως επισημαίνει ο γενικός διευθυντής της ACI Europe κ. Olivier Jankovec «κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης του 2009 χρειάστηκαν 12 μήνες προκειμένου τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια να απωλέσουν 100 εκατ. επιβάτες. Με την πανδημία του κορωνοϊού χρειάστηκε μόλις το μήνα Μάρτιο για τον ίδιο όγκο επιβατών. Δεδομένου ότι πλέον οι πτήσεις επαναπατρισμού που φέρνουν τους Ευρωπαίους πίσω στα σπίτια τους οδεύουν προς ολοκλήρωση, το μόνο πτητικό έργο που απομένει έχει να κάνει με τη λειτουργία των cargo και τη μεταφορά ιατροφαρμακευτικού υλικού. Κι ενώ 93 αεροδρόμια- κυρίως περιφερειακά ή σε δευτερεύοντες προορισμούς- έχουν κλείσει τις πύλες τους, πάνω από το 80% των ευρωπαϊκών αεροδρομίων παραμένουν ανοικτά για εμπορικές πτήσεις».

Σύμφωνα με τους επιτελείς του ACI Europe, τα αεροδρόμια σε όλη την Ευρώπη προχωρούν σε μεγάλες περικοπές κόστους, κλείνοντας τερματικούς σταθμούς (terminals) και περιορίζοντας τις εγκαταστάσεις τους στις απολύτως απαραίτητες, ένα μεγάλο μέρος των εξόδων δεν μπορούν να συμπιεστούν περαιτέρω, πέραν φυσικά των οφειλών σε χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς για δαπάνες που έχουν γίνει με στόχο τη χρηματοδότηση των επενδυτικών τους αναγκών.

Η ACI EUROPE απηύθυνε εκ νέου έκκληση για ένα πλήρως συντονισμένο ευρωπαϊκό σχέδιο αρωγής για τον κλάδο των αερομεταφορών με την στήριξη όλων των παραμέτρων του οικοσυστήματος της αεροπορικής αγοράς, τονίζοντας ότι με την αύξηση 10% απευθείας συνδέσεων στις αερομεταφορές, αποδίδεται 0,5% στο ΑΕΠ. Επομένως η αποκατάσταση της αεροπορικής διασύνδεσης θα πρέπει να να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της στρατηγικής εξόδου και ανάκαμψης της Ε.Ε. από την κρίση του κορωνοϊού.

Exit mobile version