search icon

Επιχειρήσεις

Οικογένεια Παπασπύρου: Οκτώ δεκαετίες γράφει γλυκές ιστορίες (pics)

Η οικογενειακή επιχείρηση που έχει σφραγίσει με την παρουσία της την αγορά εστίασης - Από τα εμβληματικά καταστήματα του Συντάγματος, της πλατείας Κολωνακίου και της Λ. Συγγρού στη νέα εποχή με την τρίτη γενιά στο τιμόνι - Οι οικονομικές αναταράξεις και οι τωρινές αυξημένες επιδόσεις

Έχει σφραγίσει με την παρουσία και κυρίως με τις ποικίλες γεύσεις του τη ζωή της Αθήνας επί σειρά ετών. Ο «Παπασπύρου» ήταν και εξακολουθεί να είναι μια οικογενειακή επιχείρηση που έγινε γνωστή πρώτα για την ποιότητα των προϊόντων της και μετά ως στέκι με τα εμβληματικά καταστήματα στο Σύνταγμα, στη Λεωφόρο Συγγρού, στην Αίγλη Ζαππείου και την πλατεία Κολωνακίου. Στον ρου του χρόνου βέβαια όλα αλλάζουν και σήμερα, με την τρίτη γενιά της οικογένειας στο τιμόνι, ο «Παπασπύρου» εξακολουθεί να κάνει με διαφορετικό τρόπο αυτό που ξέρει καλά: να γράφει με εξαιρετική επιτυχία γλυκές, αλλά και αλμυρές ιστορίες…
Η διαχρονική αξία ενός brand άλλωστε μετριέται όχι μόνο από τη διάρκεια, αλλά και από το ευρύτερο αποτύπωμα στον χώρο του. Με αυτή την έννοια ο «Παπασπύρου» εδώ και πάνω από οκτώ δεκαετίες δίνει το «παρών» παρά τα μεγάλα προβλήματα στην αγορά εστίασης, αποτελώντας πάντα μια ξεχωριστή ποιοτική πρόταση. Ποιος, άραγε, μπορεί να λησμονήσει τα παγωτά, τα εκλέρ και τα καταστήματα-σταθμούς στη ζωή της πρωτεύουσας, meeting points για γενιές και γενιές; Μπορεί στο πέρασμα του χρόνου η επιχείρηση να άλλαξε μορφή, να επεκτάθηκε σε νέα προϊόντα, να αγκάλιασε διαφορετικές δραστηριότητες, αλλά δεν εγκατέλειψε την παραδοσιακή αφοσίωση στην ποιότητα και σε όλα εκείνα που την ανέδειξαν σε ένα από τα εμβληματικά ελληνικά brands.

Η ιστορική διαδρομή

Επίσημη χρονική αφετηρία της οικογενειακής επιχείρησης θεωρείται το 1940. Ωστόσο τα πρώτα βήματα γίνονται μια δεκαετία πριν, όταν ο Κωνσταντίνος Παπασπύρου, με καταγωγή από τους Πενταγιούς Φωκίδας, ανοίγει ένα κατάστημα στην Αθήνα, στην οδό Βασιλέως Κωνσταντίνου, έναντι του Καλλιμάρμαρου Σταδίου. Το κατάστημα λειτουργεί ως αναψυκτήριο-«βαριετέ». Ενας ψυχαγωγικός χώρος δηλαδή που φιλοξενεί παραστάσεις του Καραγκιόζη του Μόλλα και όπου οι πελάτες διασκεδάζουν απολαμβάνοντας παράλληλα τις πάστες του καταστήματος. Αυτή είναι και η πρώτη επαφή του αθηναϊκού κοινού με τα γλυκά της οικογένειας.

Η εταιρεία Παπασπύρου ιδρύεται στις αρχές της δεκαετίας του 1940 από τον γιο του Κωνσταντίνου, Αθανάσιο Παπασπύρου. Λειτουργεί ως το πρώτο παραδοσιακό εργαστήρι ζαχαροπλαστικής στην Αθήνα και έχοντας ως γνώμονα τις αγνές πρώτες ύλες δημιουργεί μοναδικά γλυκά και προϊόντα εμπνευσμένα από παραδοσιακές σπιτικές συνταγές. Στον επόμενο μεγάλο σταθμό, τη δεκαετία του ’50, κατασκευάζεται το πρότυπο εργοστάσιο παγωτού στην Αθήνα, στην οδό Προμπονά. Το παγωτό Παπασπύρου -όπως το θρυλικό «κασάτο»-, παρασκευασμένο από επίλεκτες πρώτες ύλες και με πρωτοποριακές μεθόδους παραγωγής για τα δεδομένα της εποχής, κατακτά τις προτιμήσεις του καταναλωτικού κοινού. Σε εκείνη τη φάση γίνεται και το καθοριστικό άνοιγμα στη λιανική, καθώς εγκαινιάζεται το πρώτο κεντρικό κατάστημα στην καρδιά της πόλης, την πλατεία Συντάγματος, και παράλληλα αναλαμβάνεται η εκμετάλλευση της Αίγλης Ζαππείου. Εκτοτε ο «Παπασπύρου» εξελίσσεται σε αγαπημένη συνήθεια των Αθηναίων και των λίγων ακόμη τουριστών που επισκέπτονται την πρωτεύουσα.

Η γιγάντωση και η «σφραγίδα»

Στη δεκαετία του ’60 μπαίνουν τα θεμέλια για την ισχυροποίηση της εταιρείας. Οι κεντρικές εγκαταστάσεις μεταφέρονται σε νέο εργοστασιακό χώρο 2.000 τ.μ. στην περιοχή των Αμπελοκήπων, ενώ παράλληλα δρομολογείται η ανέγερση νέου κτιρίου στη γωνία Ερμού και Σταδίου στην πλατεία Συντάγματος ώστε να καλυφθεί η ραγδαία αύξηση της πελατείας.

Η επιχείρηση αναπτύσσεται περαιτέρω αποκτώντας τον χαρακτήρα αλυσίδας καθώς ξεκινούν τη λειτουργία τους τρία νέα καταστήματα: στην πλατεία Κολωνακίου και Τσακάλωφ γωνία, στη Λεωφόρο Συγγρού στο ύψος του Αγίου Σώστη και στη Ραφήνα. Το κατάστημα του Κολωνακίου έγινε γρήγορα σημείο αναφοράς και πόλος έλξης που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην κοσμική ζωή της περιοχής και την εκτόξευση της φήμης της εμβληματικής πλατείας. Από την άλλη, το κατάστημα της Λ. Συγγρού αποτέλεσε για χρόνια «συστατικό στοιχείο» της καθημερινότητας των κατοίκων στα νότια προάστια και απαραίτητο συμπλήρωμα κάθε νυχτερινής εξόδου στα κέντρα της παραλιακής που ξεκινούσε ή έκλεινε με ραντεβού για «παγωτό στου Παπασπύρου».

Στη δεκαετία του ’70, στη διοίκηση της επιχείρησης συμμετέχει δυναμικά ο γιος του Αθανάσιου Παπασπύρου, Κωνσταντίνος, ο οποίος βάζει τη δική του σφραγίδα με την επέκταση και πλήρη μεταμόρφωση του καταστήματος στο Σύνταγμα. Ο αρχικός χώρος μετατρέπεται σε ένα εντυπωσιακό και πολυτελές τριώροφο κτίριο 1.100 τ.μ. Ο «νέος Παπασπύρου» του Συντάγματος γίνεται σήμα κατατεθέν της πλατείας και καθιερώνεται ως το απόλυτο κέντρο ψυχαγωγίας και εστίασης της πρωτεύουσας. Περιλαμβάνει γαλλικό εστιατόριο, ζαχαροπλαστείο, καφετέρια και εστιατόριο self-service, κάτι πρωτοποριακό για την εποχή. Χιλιάδες Αθηναίοι και ξένοι επισκέπτες δίνουν ραντεβού στο πιο κοσμοπολίτικο meeting point του κέντρου, ενώ την ίδια περίοδο η εταιρεία επεκτείνει τις δραστηριότητές της και στον χώρο του catering, όπου και εκεί έγραψε λαμπρές σελίδες διοργανώνοντας ορισμένες από τις πιο αξιομνημόνευτες εκδηλώσεις.

Η εποχή της Αλλαγής

Στη δεκαετία του ’80, μια περίοδο γενικότερων πολιτικών και οικονομικών ανακατατάξεων, ο Αθανάσιος Παπασπύρου έπειτα από 30 χρόνια συνεχούς αξιοποίησης της Αίγλης Ζαππείου παραχωρεί την εκμετάλλευσή της και αποφασίζει να διατηρήσει μόνο το κεντρικό κατάστημα «Παπασπύρου» στην οδό Πουλίου. Περί το 1984-85 τη διοίκηση αναλαμβάνει ο Κωνσταντίνος Παπασπύρου και η εταιρεία εισέρχεται δυναμικά στην παραγωγή ψωμιού και αρτοποιημάτων καθώς και στον τομέα του καθημερινού φαγητού. Αυτό αποτέλεσε και το έναυσμα προκειμένου στην επόμενη 20ετία ο «Παπασπύρου» να αλλάξει εντελώς προσανατολισμό. Υιοθετώντας διαφορετική δομή μεταφέρει τις δραστηριότητές του από τα καφέ και τους χώρους εστίασης σε καταστήματα λιανικής πώλησης. Στο πλαίσιο αυτό ανοίγουν τρία νέα καταστήματα: στους Αμπελόκηπους, στην Κηφισιά και το Χαλάνδρι. Παράλληλα, δημιουργούνται νέες, σύγχρονες εγκαταστάσεις στις Αχαρνές Αττικής σε χώρο 2.000 τ.μ., με τη μονάδα παραγωγής να αποτελείται από 6 τμήματα.

Τα ηνία στην τρίτη γενιά

Από το 2010 και μετά η παράδοση συνεχίζεται από τους γιους του Κωνσταντίνου Παπασπύρου, Θανάση και Φίλιππο, οι οποίοι θέτουν ως στόχο την περαιτέρω ανάπτυξη της εταιρείας. Ο Θανάσης Παπασπύρου αναλαμβάνει υπεύθυνος του εμπορικού τμήματος και της διαχείρισης των events, ενώ ο Φίλιππος Παπασπύρου, chef και απόφοιτος της σχολής Le Cordon Bleu,  υπεύθυνος παραγωγής.

Η τρίτη γενιά της οικογένειας, ο Φίλιππος και ο Θανάσης Παπασπύρου, μεγαλωμένοι μέσα στα εργαστήρια της επιχείρησης, με τις ακαταμάχητες μυρωδιές από τη σοκολάτα, το μαχλέπι και τις φρεσκοψημμένες σφολιάτες, γνώριζαν από την πρώτη στιγμή που ανέλαβαν τα ηνία ότι θα έπρεπε να ισορροπήσουν ανάμεσα στο παρελθόν και το μέλλον. Κράτησαν λοιπόν όλα αυτά τα στοιχεία που έκαναν τον «Παπασπύρου» ένα βαρύ όνομα, συνυφασμένο με την ποιότητα και τα αγνά υλικά, και παράλληλα εξέλιξαν την επιχείρηση ώστε να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες και τις νέες καταναλωτικές τάσεις. Με άλλα λόγια, άνοιξαν τον νέο ιστορικό κύκλο της επιχείρησης διατηρώντας εκείνα τα χαρακτηριστικά που της επέτρεψαν το success story και ταυτόχρονα πόνταραν σε διαφορετικά πεδία.

Στην κατεύθυνση της αναπτυξιακής πορείας της εταιρείας επεκτάθηκαν οι εγκαταστάσεις παραγωγής και το κατάστημα στην Κηφισιά μεταφέρθηκε σε νέο μεγαλύτερο χώρο. Πρωταρχικός σκοπός τους ήταν πλέον ο συστηματικός εκσυγχρονισμός των προϊόντων Παπασπύρου αλλά και η δημιουργία καινούριων γευστικών προτάσεων που θα γίνουν οι μελλοντικές κλασικές επιλογές. Τα τελευταία χρόνια η εταιρεία αναπτύσσει δραστηριότητα και στις υπηρεσίες χονδρικής πώλησης τροφοδοτώντας ένα ευρύ φάσμα επιχειρήσεων, όπως καφέ, εστιατόρια και ξενοδοχεία. Παράλληλα, ενισχύει την παρουσία της και στις αγορές του εξωτερικού, ενώ εγκαινιάστηκε ένα ακόμη κατάστημα (με το μοντέλο του franchise) στον Φάρο Ψυχικού.

Οι «αναταράξεις» και η νέα εποχή

Στη μακρά διαδρομή της ιστορικής επιχείρησης δεν ήταν όλα ρόδινα. Ιδιαίτερα την περίοδο της οικονομικής κρίσης, όταν η αγορά εστίασης δέχθηκε ισοπεδωτικό χτύπημα, ακόμη και ο «Παπασπύρου» δεν κατάφερε να ξεφύγει τις «αναταράξεις». Ετσι βρέθηκε σε στενωπό που οδήγησε προ πενταετίας μέχρι και στην εμπλοκή με τους πλειστηριασμούς για το ακίνητο στις Αχαρνές. Ωστόσο, η εταιρεία προχώρησε σε ρύθμιση των οφειλών της με αποτέλεσμα να αποφευχθούν τα χειρότερα.

«Θεωρούμε ότι η εταιρεία, εκμεταλλευόμενη την αποκτηθείσα εμπειρία της, την καλή της φήμη, αλλά και στηριζόμενη στην καλή οργάνωση και την αφοσίωση του εξειδικευμένου προσωπικού της θα συνεχίσει την καλή πορεία της», σημειωνόταν στις οικονομικές καταστάσεις εκείνης της δύσκολης περιόδου.

Οπως όλα δείχνουν, πράγματι ο «Παπασπύρου» κατάφερε να ξεπεράσει αυτό τον σκόπελο, αφήνοντας πίσω τα προβλήματα. Με βάση τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις για τη χρήση του 2021 ο κύκλος εργασιών ήταν αυξημένος στα 2,29 εκατ. ευρώ, έναντι 1,85 εκατ. ευρώ το δύσκολο και λόγω πανδημίας 2020, ενώ τα κέρδη προ φόρων έφταναν τις 146.660 ευρώ (έναντι ζημιών 50.171 ευρώ) και τα καθαρά κέρδη σε 38.957 ευρώ (έναντι ζημιών 121.090 ευρώ).

Η ουσία είναι ότι η εταιρεία κατάφερε να σταθεί και να βγει όρθια από τη λαίλαπα της πανδημίας. Ετσι, πλέον, οι αδελφοί Παπασπύρου γράφουν την επόμενη σελίδα στην ιστορία της εταιρείας με περισσότερη αισιοδοξία, διατηρώντας την ίδια φιλοσοφία, τη γεύση και την ποιότητα που ήταν ανέκαθεν η συνταγή της επιτυχίας. Σήμερα η επιχείρηση διαθέτει μία ολοκληρωμένη μονάδα παραγωγής με 6 αυτόνομα τμήματα: Αρτοποιΐας (καθημερινά παράγονται περισσότερα από 17 είδη ψωμιού), Σφολιατοποιίας, Ζαχαροπλαστικής, Σοκολατοποιίας, Παγωτού, Κουζίνας, 5 καταστήματα (Αχαρνές, Κηφισιά, Ψυχικό, Χαλάνδρι, Αθήνα), καθώς και ολοκληρωμένες υπηρεσίες catering.

Είναι έτοιμη δηλαδή να καλύψει τις ανάγκες για κάθε εκδήλωση – από γαμήλιες δεξιώσεις, προσωπικές επετείους και παιδικά πάρτυ μέχρι μεγάλα και μικρότερα εταιρικά events. Παράλληλα, εξακολουθεί να προσφέρει σε καθημερινή βάση τις γλυκές και αλμυρές δημιουργίες της προς ένα διαρκώς αυξανόμενο πελατολόγιο.
«Ολα ξεκινούν από την οικογενειακή μας παράδοση. Και η παράδοση στην οικογένεια Παπασπύρου είναι συνυφασμένη με έναν υπέροχο κόσμο γεύσης. Οι γευστικές εμπειρίες είναι άλλωστε αυτές που ομορφαίνουν τη ζωή μας», αναφέρεται χαρακτηριστικά στο σημείωμα για τη φιλοσοφία της εταιρείας.

Διαβάστε ακόμη

Κανόνες fair play στους servicers υπό την απειλή προστίμων

Έρχονται έλεγχοι, ξεσκαρτάρισμα και ΦΠΑ στα Airbnb

Ποιοι και γιατί περιμένουν «σεισμό» στην κρυπτο-αγορά τον Σεπτέμβριο (γράφημα)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

 

Exit mobile version