search icon

Επιχειρήσεις

Υπουργείο Ανάπτυξης: Στη μάχη κατά της ακρίβειας – Πώς αναβαθμίζεται το e-καταναλωτής (pic)

Τι αλλάζει στη διαδικτυακή πλατφόρμα, ώστε να γίνει αποτελεσματικό εργαλείο ενημέρωσης του καταναλωτή για τις τιμές κάθε προϊόντος

Σε επέκταση των δυνατοτήτων της πλατφόρμας e-Καταναλωτής, προκειμένου να αποτελέσει ένα αποτελεσματικό εργαλείο διαφάνειας και ενημέρωσης του καταναλωτή για τις τιμές κάθε προϊόντος, που μπορεί να βρίσκεται στο ράφι ή το ψυγείο των σούπερ μάρκετ, προχωρά το υπουργείο Ανάπτυξης, στο πλαίσιο των νέων παρεμβάσεων για να κατεβάσει ταχύτητα ο πληθωρισμός των τροφίμων, που εξακολουθεί να τρέχει με υψηλά ποσοστά.

Στο πλαίσιο αυτό, η διαδικτυακή πλατφόρμα θα διευρύνει την γκάμα των προϊόντων που σήμερα παρακολουθεί με στόχο να καλύψει το σύνολο των προϊόντων που τα σούπερ μάρκετ διαθέτουν μέσω των διαδικτυακών καταστημάτων τους (eshop).

Με άλλα λόγια, ο καταναλωτής μπαίνοντας στην πλατφόρμα είτε από τον ηλεκτρονικό υπολογιστή, είτε από την εφαρμογή για smartphone, θα μπορεί να βλέπει και να συγκρίνει κάθε προϊόν που προσφέρεται από τα σούπερ μάρκετ μέσω των eshop τους, συμπεριλαμβανομένων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

«Η αναβαθμισμένη πλατφόρμα e-Καταναλωτής αποτελεί ένα πολύτιμο εργαλείο στα χέρια των καταναλωτών, που ενισχύει τη διαφάνεια στις τιμές των προϊόντων και τονώνει τον ανταγωνισμό. Ενδυναμώνουμε τους πολίτες στη μάχη κατά της ακρίβειας και τους παρέχουμε όλες εκείνες τις πληροφορίες, ώστε να επιλέξουν, ανάμεσα από πολλά καταστήματα, τις χαμηλότερες τιμές», δηλώνει ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας.

Υπενθυμίζεται πως μέχρι τώρα η πλατφόρμα ενημέρωνε για τις τιμές σε βασικές κατηγορίες προϊόντων, οι οποίες όμως δεν μπορούσαν να δώσουν τη συνολική εικόνα της αγοράς. Ιδίως με την ενεργοποίηση του «καλαθιού του νοικοκυριού» το βάρος της πλατφόρμας έπεσε περισσότερο στην παρακολούθηση του «καλαθιού» κάθε σούπερ μάρκετ, λόγω της δύσκολης τεχνικής εργασίας που απαιτούνταν.

Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, το τελευταίο δίμηνο η εταιρεία Warply, που έστησε και τρέχει το e-Καταναλωτής, δουλεύει πάνω στην αναβάθμιση της πλατφόρμας και την επέκταση των δυνατοτήτων της, συμπεριλαμβανομένης και της παρακολούθησης του συνόλου των προϊόντων των eshop των σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα δε με τις ίδιες πληροφορίες, το υπουργείο Ανάπτυξης συζητά η πλατφόρμα να μπορεί να έχει και ενεργά link, ώστε εάν κάποιος στη σύγκριση τιμής βρει το προϊόν που τον ενδιαφέρει, να μπορεί με ένα «κλικ» να ανακατευθύνεται στο συγκεκριμένο eshop για να το αγοράσει, κάτι για το οποίο όμως θα πρέπει να υπάρξει και η σύμφωνη γνώμη των σούπερ μάρκετ.

Σε κάθε περίπτωση, όμως, ο καταναλωτής με τη συγκεκριμένη αναβάθμιση θα μπορεί με ένα «κλικ» να συγκρίνει τις τιμές των προϊόντων είτε ως μονάδα, είτε ως σύνολο. Κι αυτό διότι ήδη με την προηγούμενη αναβάθμιση που είχε γίνει, υπάρχει η δυνατότητα να δημιουργήσει κάποιος το καλάθι του στην πλατφόρμα με προϊόντα που έχει διαλέξει, και στο τέλος να δει τι θα πληρώσει συνολικά σε κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ. Καθώς πλέον στην πλατφόρμα θα υπάρχει ενημέρωση για το σύνολο των προϊόντων που διαθέτουν τα σούπερ μάρκετ, αναμένεται να ενισχυθεί και η αποτελεσματικότητα του εργαλείου.

Εν τω μεταξύ, έχει ξεκινήσει η ανάρτηση στην πλατφόρμα των τιμών των οπωροκηπευτικών με βάση το νέο μέτρο του υπουργείου Ανάπτυξης, που τέθηκε σε εφαρμογή για τη μεγαλύτερη διαφάνεια της αγοράς. Η δημοσιοποίησή τους γίνεται ως «καλάθι των οπωροκηπευτικών» και σε αυτό συμμετέχουν 13 αλυσίδες σούπερ μάρκετ με ετήσιο τζίρο άνω των 90 εκατ. ευρώ. Στόχος είναι, εν μέσω της ακρίβειας που συνεχίζεται στα τρόφιμα, το αρμόδιο υπουργείο να γνωρίζει την εξέλιξη και το εύρος των τιμών στα οπωροκηπευτικά, ώστε και οι έλεγχοι που διενεργούνται να εστιάζουν εκεί που παρατηρούνται ανατιμήσεις, αλλά παράλληλα να ενημερώνονται και οι καταναλωτές.

Τα ταμπελάκια

Σύμφωνα με την ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, η διαφάνεια, η ενίσχυση του ανταγωνισμού και ο πιο αποτελεσματικός έλεγχος της αγοράς είναι αυτά που μπορούν να βάλουν φρένο στο πληθωριστικό κύμα που έχει σαρώσει την αγορά από πέρυσι. Η προτροπή στις βιομηχανίες να προχωρήσουν σε μόνιμες μειώσεις τιμών τουλάχιστον 5%, με αντάλλαγμα την προβολή τους στα ράφια των σούπερ μάρκετ με το ειδικό ταμπελάκι, φαίνεται ότι βρίσκει ευήκοα ώτα, καθώς την τελευταία εβδομάδα μέρα με τη μέρα αυξάνονται οι εταιρείες και οι κωδικοί των προϊόντων που συμμετέχουν στο μέτρο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που κοινοποίησε το υπουργείο Ανάπτυξης την περασμένη Τετάρτη 25 του μήνα, οι εταιρείες που στηρίζουν την πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής», που ουσιαστικά αφορά τη δέσμευση για μείωση τιμών τουλάχιστον κατά 5% και κατ’ ελάχιστον για διάρκεια έξι μηνών, έχουν φτάσει τις 18. Οι δε κωδικοί των προϊόντων είναι 233 και αφορούν 21 βασικές κατηγορίες αγαθών.

«Στόχος μας είναι να ξεπεράσουμε τους 500 κωδικούς», λέει ο υπουργός Κώστας Σκρέκας και προσθέτει: «Αυτό είναι κάτι που γίνεται για πρώτη φορά στην Ευρώπη. Η ελληνική κυβέρνηση είναι η μοναδική που παίρνει τέτοια πρωτοβουλία, όχι απλώς για σταθεροποίηση, αλλά για μείωση τιμών».
Προς το παρόν οι περισσότερες εταιρείες που συμμετέχουν είναι ελληνικές. Ωστόσο, οι λιγοστές πολυεθνικές εμφανίζονται πιο «γενναίες», καθώς συμμετέχουν με πολλούς κωδικούς προϊόντων, όπως η P&G, που έχει 72 κωδικούς, ή η Numil Hellas με 17 κωδικούς.

Συγκεκριμένα, οι εταιρείες που συμμετέχουν είναι οι: Ολυμπος (συμμετέχει με 18 κωδικούς), Γιώτης (23 κωδικοί), Μύλοι Λούλη (12 κωδικοί), Τρίκκη (6 κωδικοί), Numil Hellas (17 κωδικοί), Παλίρροια (12 κωδικοί), Χαλβατζής Μακεδονική (2 κωδικοί), Βιολάντα (8 κωδικοί), Καραμολέγκος (2 κωδικοί), Multi Foam (4 κωδικοί), Euricom (2 κωδικοί), Procter & Gamble (72 κωδικοί), Melinda (2 κωδικοί), Arla (7 κωδικοί), Μανδρέκας (2 κωδικοί), Flos (4 κωδικοί), ΝΙΚΑΣ (22 κωδικοί) και Δέλτα (18 κωδικοί).

Σημειωτέον πως οι μειώσεις που εμφανίζουν οι παραπάνω εταιρείες σε αυτούς τους 233 κωδικούς προϊόντων ποικίλουν, φθάνοντας ως το 23%. Τις μεγαλύτερες μειώσεις συγκεντρώνουν η κατηγορία των αλεύρων (-10% κατά μ.ο.) και των χυμών – ροφημάτων (-8% κατά μ.ο.).

Η ακρίβεια στο ράφι

Ακόμα κι έτσι πάντως, θα χρειαστεί μεγαλύτερη προσπάθεια για να μπει ένα φρένο στο πληθωριστικό κύμα που αφορά κυρίως τα λεγόμενα «ταχυκίνητα προϊόντα» των σούπερ μάρκετ. Ιδίως, καθώς εξακολουθούν μια σειρά από εταιρείες να κοινοποιούν νέους τιμοκαταλόγους με αυξήσεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Coca-Cola Τρία Εψιλον, η οποία έξι μήνες μετά τις τελευταίες αυξήσεις που είχε κάνει, κοινοποίησε στο οργανωμένο λιανεμπόριο νέο τιμοκατάλογο με μεσοσταθμικές αυξήσεις 7,6% σε 56 προϊόντα.

Μολονότι τα προϊόντα της συγκεκριμένης εταιρείας δεν εντάσσονται στα λεγόμενα βασικά αγαθά και επομένως δεν υπόκειται στο «πλαφόν του περιθωρίου κέρδους» με βάση την τελευταία νομοθετική διάταξη, εν τούτοις επιτείνουν την ακρίβεια που καλούνται να αντιμετωπίσουν τα νοικοκυριά. Είναι ενδεικτικά τα στοιχεία που δημοσιοποίησε προ ημερών η NielsenIQ, σύμφωνα με τα οποία οι αυξήσεις των τιμών στα «ταχυκίνητα προϊόντα» που διατίθενται μέσω των σούπερ μάρκετ έχουν φτάσει από την αρχή της χρονιάς το 10,4%!

Γεγονός που εξηγεί και την αύξηση της αξίας των πωλήσεων που παρουσιάζουν τα σούπερ μάρκετ κατά 9,5% στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου, παρότι οι όγκοι των πωλήσεων εμφανίζονται μειωμένοι κατά 0,8%. Σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, η μείωση του όγκου των πωλήσεων στα τρόφιμα και τα ποτά έφτασε το 1,5%, ενώ οι τιμές κατά μ.ό. σε όλη την κατηγορία την ίδια περίοδο αυξήθηκαν κατά 10,9%.

Σε αυτό το έντονα πληθωριστικό περιβάλλον, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζει την αυξητική του πορεία και από το 24,4% που ήταν στο τέλος του 2022, έφτασε το 24,8% το 9μηνο, με όλο και περισσότερους καταναλωτές να πιστεύουν ότι η ποιότητα των προϊόντων αυτών είναι βελτιούμενη ή και εξίσου καλή με τα επώνυμα (branded) προϊόντα. Την ίδια στιγμή, κατασκευαστές και λιανέμποροι προσπαθούν να γίνουν ακόμη πιο ανταγωνιστικοί, εντείνοντας περαιτέρω την προωθητική τους ένταση – από 67,9% που ήταν στο τέλος της περασμένης χρονιάς στο 69,1%.

Μάλιστα, η αγοραστική συμπεριφορά των Ελλήνων φαίνεται να επηρεάζεται σημαντικά από αυτή την έντονη προωθητική δραστηριότητα, καθώς 1 στους 2 δηλώνει ότι ενδέχεται να αλλάξει την επιλογή του όχι μόνο σε επίπεδο προϊόντος, αλλά ακόμη και σε επίπεδο καταστήματος προκειμένου να πετύχει το καλύτερο δυνατό deal.

Διαβάστε ακόμη 

ΑΠΕ: Παράγουμε περισσότερη ενέργεια από όση μπορούμε να καταναλώσουμε

Είναι η Τουρκία «παράδεισος» για τους εργαζομένους; Έρευνα απαντά «ναι»

Ευρώπη: Σαρωτικές ανατιμήσεις σε βασικά τρόφιμα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version