search icon

Επιχειρήσεις

Κορωνοϊός: Τι ζητούν οι μικρές εγχώριες αεροπορικές από τον Σταϊκούρα

Προειδοποιούν ότι εάν δεν παρθούν άμεσα μέτρα αναμένονται τις επόμενες ημέρες μαζικές καταρρεύσεις των ελληνικών αεροπορικών εταιρειών

SOS εκπέμπουν οι μικρές εγχώριες αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες με επιστολές τους προς το υπουργείο Οικονομικών αλλά και τα συναρμόδια υπουργεία την περασμένη εβδομάδα, ζήτησαν μέτρα στήριξης από την κυβέρνηση, αναλύοντας σε αριθμούς το ζοφερό τους μέλλον λόγω της κρίσης του κορωνοϊού.

Κατά τις πληροφορίες, οι επαφές με το οικονομικό επιτελείο, για το τι μέλλει γενέσθαι στον κλάδο έχουν ξεκινήσει πιο έντονα εδώ και μία εβδομάδα με τα αιτήματα των μικρότερων αεροπορικών να επικεντρώνονται προς δύο κατευθύνσεις: καταρχάς τη δυνατότητα για παροχή βοήθειας υπό μορφής επιχορηγήσεων και σε δεύτερον σε επίπεδο μορφής δανείων.

Στις επιστολές που συνυπογράφουν έξι μικρότερες εταιρείες, του κλάδου όπως οι Air Mediterranean, Blue Bird, Ellinair, GainJet, Lumiwings, και Orange2Fly γίνεται λόγος για κατάσταση έκτακτης ανάγκης μετά τη ραγδαία εξάπλωση του κορωναϊού COVID-19, με τις εταιρείες να στέκονται στο γεγονός ότι απασχολούν εκατοντάδες εργαζομένους (σ.σ. ο αριθμός των οποίων μάλιστα αυξάνεται με το θερινό τους πρόγραμμα, το οποίο -θεωρητικά- θα ξεκινούσε από αυτήν την εβδομάδα). Κι ενώ ο Απρίλιος σηματοδοτεί παραδοσιακά την έναρξη της θερινής σεζόν για τον κλάδο, φέτος σηματοδοτεί αναστολή εργασιών και καθήλωση στο έδαφος του στόλου με απώλειες από 10.000 έως 15.000 ευρώ/ ημέρα για κάθε αεροπλάνο όσο δεν πετάει. «Οι στόλοι έχουν καθηλωθεί, έχουν ακυρωθεί το σύνολο των κρατήσεων και των συμβολαίων, η επιβατική κίνηση έχει μηδενιστεί, τα έσοδα έχουν εντελώς εξανεμιστεί, ενώ τα έξοδα ενοικίασης αεροσκαφών, ασφάλιστρα, έξοδα συντήρησης αεροσκαφών, μισθοδοσίες, τέλη στάθμευσης και πολλά άλλα παραμένουν, με αποτέλεσμα εάν δεν παρθούν άμεσα μέτρα, να αναμένονται τις επόμενες ημέρες μαζικές καταρρεύσεις των ελληνικών αεροπορικών εταιρειών», αναφέρουν στις επιστολές τους οι έξι αεροπορικές (σ.σ. δεν περιλαμβάνονται οι Aegean και Sky Express).

Σημειώνεται εδώ ότι η Διεθνής Ενωση Αερομεταφορών προέβλεψε ότι διεθνώς οι απώλειες σε έσοδα των αεροπορικών διεθνώς μπορεί να φθάσουν ακόμη και τα 252 δισ. δολάρια φέτος λόγω της κατάρρευσης της επιβατικής κίνησης, αν διαρκέσουν για περίοδο τριών μηνών, ενώ μόλις στις 5 Μαρτίου, η αντίστοιχη πρόβλεψη, από τον ίδιο φορέα και στο… απαισιόδοξο σενάριο έκανε λόγο για απώλειες στα 113 δισ. δολάρια. Η εκτίμηση τότε είχε βασιστεί στην πρόβλεψη για ευρεία εξάπλωση του COVID- 19, όχι όμως τόσο σοβαρή όσο οι σημερινές συνθήκες που βιώνει ο κλάδος με τους εκτεταμένους ταξιδιωτικούς προορισμούς σε όλο τον κόσμο.

Ειδικά για την Ελλάδα, η πρόβλεψη της ΙΑΤΑ για τις αερομεταφορές στην Ελλάδα είναι επίσης δραματική: Για φέτος αν η περίοδος της κρίσης διαρκέσει τρείς μήνες, εκτιμάται ότι θα χαθούν 192.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας, με το εγχώριο ΑΕΠ να συρρικνώνεται κατά 8,3 δις. δολάρια. Η μείωση της επιβατικής κίνησης λόγω κορωνοϊού εκτιμάται ότι θα είναι της τάξεως του 43% ή αλλιώς κατά 21,5 εκατ. επιβάτες, με επίπτωση στα έσοδα της αγοράς κατά 3,2 δισ. δολάρια.

Η ΙΑΤΑ από την πλευρά της καλεί και αυτή τις κυβερνήσεις να στηρίξουν οικονομικά τον κλάδο, ο οποίος βρίσκεται μπροστά σε μεγάλη κρίση ρευστότητας που μπορεί να είναι μαζική. Τα μέτρα που μπορούν να ληφθούν σε εθνικό επίπεδο, κατά την ΙΑΤΑ, αναφέρονται σε τρείς άξονες και συγκεκριμένα να σχετίζονται με απευθείας οικονομική στήριξη, με ρυθμίσεις δανείων- εγγυήσεων και φορολογικές ελαφρύνσεις.

Exit mobile version