search icon

Επιχειρήσεις

Σουπερμάρκετ: Μάχη για τζίρο 13 δισ. με φόντο τον πληθωρισμό – Οι κινήσεις των παικτών της αγοράς (pics)

Σε τροχιά επιστροφής στα προ κρίσης επίπεδα, του 2009, οι πωλήσεις - Οι επενδύσεις, οι κινήσεις και οι επιδόσεις των μεγάλων του κλάδου

Πλώρη για το ιστορικό υψηλό των 13,15 δισ. ευρώ που πέτυχε το 2009 έχει βάλει το οργανωμένο λιανεμπόριο φέτος. Ο ρυθμός αύξησης της αξίας των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ στο α’ πεντάμηνο της χρονιάς κινείται λίγο πάνω από το 9%, σύμφωνα με τις έως τώρα μετρήσεις των εταιρειών ερευνών.

Κάτι που σημαίνει ότι από τα περίπου 12 δισ. ευρώ που κατάφεραν να πετύχουν σε τζίρο το 2022 η επιστροφή στα προ κρίσης υψηλά επίπεδα είναι πλέον εφικτή. Μια εξέλιξη βέβαια την οποία έχει επισπεύσει ο πληθωρισμός, αφού σε επίπεδο όγκου πωλήσεων οι επιδόσεις είναι λίγο χαμηλότερες σε σχέση με έναν χρόνο πριν, ενώ η κερδοφορία την περασμένη χρονιά πιέστηκε.

Μέσα στο νέο περιβάλλον που έχει δημιουργηθεί επιτελούνται αρκετές αλλαγές στον χάρτη της αγοράς, αφού κάποιοι από τους μεγάλους παίκτες είτε βγαίνουν περισσότεροι επωφελημένοι, είτε ασκούν μια πιο επιθετική πολιτική επέκτασης, την ώρα που πολλοί μικροί σπεύδουν στην πόρτα της εξόδου υπό το βάρος του εντεινόμενου ανταγωνισμού, του υψηλότερου κόστους χρήματος και των αλλαγών της καταναλωτικής συμπεριφοράς, που πλέον βάζει βασικό παράγοντα επιλογής την τιμή ενός προϊόντος.

Κάτι εξάλλου που συνεχίζει να τροφοδοτεί τη συγκέντρωση στον χώρο, ο οποίος από τις περίπου 100 αλυσίδες προ κρίσης πλέον έχει περιοριστεί σε κάτω των 40, ενώ οι τρεις μεγαλύτεροι παίκτες ελέγχουν από κοινού περίπου το 70% της αγοράς.

Αν προστεθούν και οι επόμενοι τρεις σε μέγεθος, τότε το ποσοστό πλέον ανεβαίνει στο 90%! Στη μάχη για επικράτηση στην αγορά όλοι οι μεγάλοι τρέχουν ήδη ένα πρόγραμμα επενδύσεων άνω των 300 εκατ. ευρώ για φέτος κυρίως για την περαιτέρω επέκταση του δικτύου τους και των υποδομών τους, ενώ δεν λείπουν και οι εξαγορές.

Γεράσιμος Σκλαβενίτης (Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη): Πάει για τα 5 δισ. ευρώ σε κύκλο εργασιών

Ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης του οργανωμένου λιανεμπορίου με το ιδιαίτερα μεγάλο ρεύμα στις προτιμήσεις του καταναλωτικού κοινού εξακολουθεί να τρέχει με ρυθμό που ξεπερνά τον μέσο όρο της αγοράς και προς το παρόν φέτος είναι μικρού διψήφιου ποσοστού. Κάτι που σημαίνει ότι από τα περίπου 4,5 δισ. ευρώ που φέρεται να άγγιξε το 2022 ίσως τελικά φέτος πιάσει τα 5 δισ. ευρώ.

Η στρατηγική επέκταση του δικτύου των καταστημάτων συνεχίζεται. Εντός των ημερών αναμένεται να λειτουργήσει το πρώτο κατάστημα στη Λέσβο, και συγκεκριμένα στη Μυτιλήνη, ενώ θα ακολουθήσει ένα νέο σημείο στη Γλυφάδα. Παράλληλα, σε εξέλιξη είναι το πρόγραμμα πλήρους ανακαίνισης των καταστημάτων.

Εχει ήδη ολοκληρωθεί αυτή των καταστημάτων που περιήλθαν στην κατοχή του με την εξαγορά της Μαρινόπουλος και τώρα έχουν πάρει σειρά τα καταστήματα του δικού του, παλιού, δικτύου.

Στο επενδυτικό πρόγραμμα του ομίλου, το οποίο σταθερά τα τελευταία χρόνια κυμαίνεται περίπου στα 60-70 εκατ. ευρώ ετησίως, περιλαμβάνεται η συνέχιση των επενδύσεων στον ψηφιακό μετασχηματισμό της αλυσίδας, στην επέκταση των υποδομών του eshop, καθώς και σε έργα εξοικονόμησης ενέργειας στα καταστήματα και τις αποθήκες, τα οποία περιλαμβάνουν την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών, αλλά και την αντικατάσταση παλιών ψυγείων με νέα, χαμηλής κατανάλωσης.

Σήμερα ο όμιλος διαθέτει 452 καταστήματα, 4 κέντρα διανομής παραγγελιών emarket, 6 κέντρα διανομής στην Ελλάδα. Απασχολεί περισσότερους από 30.000 εργαζομένους.

Νίκος Λαβίδας (ΑΒ Βασιλόπουλος): Προτεραιότητα στα convenience stores και την ιδιωτική ετικέτα

Η δεύτερη μεγαλύτερη αλυσίδα της χώρας από το περασμένο φθινόπωρο υπό την ηγεσία του κ. Νίκου Λαβίδα προσπαθεί, αφενός μέσω της επέκτασης των καταστημάτων της γειτονιάς, AB Shop & Go, που λειτουργούν με καθεστώς franchise, και αφετέρου με τη στροφή στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και τις προσφορές, να επεκτείνει την πελατειακή της βάση αυξάνοντας τους όγκους των πωλήσεων.

Κάτι που φέρεται έως τώρα φέτος να καταφέρνει μετά το αναιμικό 2022, όπου ο τζίρος παρέμεινε στα επίπεδα πλησίον των 2 δισ. ευρώ και το τελικό οικονομικό αποτέλεσμα ήταν οριακό. Φέτος το πλάνο προβλέπει τη λειτουργία 50 νέων καταστημάτων AB Shop & Go, με την προοπτική εντός διετίας να φτάσουν σε σύνολο τα 250 καλύπτοντας κάθε καίριο σημείο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Εντός των επόμενων μηνών αναμένεται επίσης η λειτουργία του υπερμάρκετ που ετοιμάζει η αλυσίδα στο Μαρούσι, ενώ στο συνολικό πλάνο υπάρχει η πρόβλεψη για τη λειτουργία 10 νέων εταιρικών καταστημάτων μεσαίου μεγέθους. Το συνολικό επενδυτικό πλάνο για φέτος κινείται στα 50 εκατ. ευρώ.

Μάρτιν Μπραντενμπούργκερ (Lidl Ελλάς): Κεφαλαιοποιεί την καταναλωτική στροφή

Τον τελευταίο χρόνο η αίσθηση που υπάρχει στην αγορά, με δεδομένο πως έως πρόσφατα η Lidl Ελλάς απέφευγε να δώσει οποιοδήποτε στοιχείο για την πορεία των πωλήσεών της, είναι ότι η ελληνική θυγατρική του γερμανικού ομίλου κατάφερε εν πολλοίς να κεφαλαιοποιήσει την ανάγκη πλέον των καταναλωτών για φθηνότερα προϊόντα. Κάτι που εφόσον επιβεβαιωθεί πλέον η αλυσίδα discounter θα έχει ανέλθει και επισήμως στη δεύτερη θέση της αγοράς, έχοντας ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ σε τζίρο.

Η δε επέκταση του δικτύου των καταστημάτων της ως προτεραιότητα της διοίκησης υπό τον κ. Μάρτιν Μπραντενμπούργκερ συμβάλλει σημαντικά στην πορεία ανάπτυξης. Για την τρέχουσα περίοδο το επενδυτικό πλάνο της αλυσίδας κινείται στα 100 εκατ. ευρώ.

Το μεγαλύτερο μέρος αφορά τη δημιουργία νέων καταστημάτων, αλλά και την ανανέωση των υφισταμένων και την εφαρμογή ψηφιακών λύσεων. Σημειώνεται ότι το δίκτυο της αλυσίδας αυτή τη στιγμή αριθμεί συνολικά 229 καταστήματα πανελλαδικά. Η ανάπτυξη των σημείων πώλησης πραγματοποιείται μέσω του εξειδικευμένου τομέα ακινήτων που διατηρεί στην Ελλάδα η αλυσίδα.

Αριστοτέλης Παντελιάδης (Metro ΑΕΒΕ): Καταστήματα ευκολίας και επέκταση στη Βόρεια Ελλάδα

Στα αποκαλούμενα «convenience stores» ή «καταστήματα ευκολίας» έχει στρέψει την προσοχή της και η Metro ΑΕΒΕ της οικογένειας Παντελιάδη, που το 2022 έφτασε σε πωλήσεις το 1,5 δισ. ευρώ. Παράλληλα, δρομολογεί την επέκτασή της τόσο σε μεγάλα νησιά όσο και στη Βόρεια Ελλάδα όπου έως τώρα έχει μικρή παρουσία.

Σε ό,τι αφορά μάλιστα το τελευταίο σκέλος, καταλυτικό ρόλο για την υποστήριξη της επέκτασης θα παίξει το κέντρο διανομής που πρόσφατα εγκαινιάστηκε στη Θεσσαλονίκη. Συνολικά, το επενδυτικό πλάνο τετραετίας που έχει σχεδιάσει η διοικητική ομάδα υπό τον κ. Αριστοτέλη Παντελιάδη φτάνει στα 280 εκατ. ευρώ. Για φέτος έχουν προϋπολογιστεί 50 εκατ. ευρώ.

O όμιλος Metro εισήλθε πρόσφατα και σε ένα νέο μοντέλο καταστημάτων λιανικής, τα My Market Local, μικρά καταστήματα ευκολίας (convenience stores), τα οποία αναπτύσσονται με τη μέθοδο της δικαιόχρησης. Στόχος μέσα από αυτή την κίνηση είναι να προσθέσει στο δίκτυό του 90 νέα καταστήματα έως το 2025. Μάλιστα, στις αρχές του 2024 τα My Market Local θα ανοίξουν και στη Θεσσαλονίκη με στόχο να επεκταθούν πανελλαδικά.

Με την κίνηση αυτή η αλυσίδα θα επιχειρήσει να επεκτείνει το μερίδιό της στην αγορά της λιανικής που την τελευταία διετία μειώνεται οριακά αφού η αύξηση των πωλήσεων κινείται σε χαμηλότερα επίπεδα έναντι του μέσου όρου. Αντίθετα, η χονδρική του ομίλου, μέσω των Metro Cash & Carry, έχει ανοδική πορεία διατηρώντας το προφίλ του ηγέτη της αγοράς.

Γιάννης Μασούτης (Μασούτης Α.Ε.): Επεκτείνει το αποτύπωμά του

 

Η πανελλαδική κάλυψη αποτελεί στόχο της Μασούτης, η οποία τα τελευταία χρόνια μέσω εξαγορών πραγματοποιεί άλματα διεκδικώντας μια θέση πρωταγωνιστή στον κλάδο. Στο πλαίσιο αυτό, εξάλλου, είχε κάνει και τις προ έτους βολιδοσκοπήσεις για μια εξαγορά-έκπληξη μεγαλύτερου παίκτη.

Σε κάθε περίπτωση, χάρη στις συμφωνίες εξαγοράς που έκλεισε τον τελευταίο χρόνο, όπως αυτές του ΣΥΝΚΑ Χανίων, του Δεναξά, των Family Market κ.ο.κ., κατάφερε να απλωθεί σε νέα σημεία πώλησης στην Αθήνα και τη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και να πατήσει αγορές της νησιωτικής Ελλάδας που αναπτύσσονται με πολύ μεγαλύτερο ρυθμό, κυρίως λόγω τουρισμού, έναντι της ηπειρωτικής χώρας (Μύκονος, Νάξος, Μήλος, Τήνος, Σαντορίνη, Κέρκυρα, Σύρος, μερικές από τις νέες αγορές του).

Γι’ αυτό δεν είναι τυχαίο ότι η ανάπτυξη πωλήσεων που παρουσιάζει η αλυσίδα από πέρυσι κινείται σχεδόν με διπλάσιο ρυθμό απ’ ό,τι η υπόλοιπη αγορά. Κάτι που σημαίνει ότι και επισήμως φέτος θα είναι η χρονιά που η Μασούτης θα σπάσει το όριο του 1 δισ. ευρώ σε κύκλο εργασιών (περίπου 935 εκατ. ευρώ πέρυσι).

Σε ό,τι αφορά την οργανική του ανάπτυξη, για φέτος ο προϋπολογισμός των επενδύσεων είναι 25 εκατ. ευρώ, τα οποία θα κατευθυνθούν κυρίως για την ανακαίνιση και αναβάθμιση καταστημάτων σε τουριστικές περιοχές, αλλά και για την ίδρυση νέων καταστημάτων στην Αττική, με επόμενο σταθμό τη Γλυφάδα.

Παναγιώτης Πουρσανίδης (Πέντε Α.Ε.): Σταθερός ο Γαλαξίας

Ο βηματισμός της Πέντε Α.Ε. μέσα από τα γνωστά σούπερ μάρκετ Γαλαξίας είναι αντίστοιχος της ιδιαίτερα συντηρητικής στρατηγικής που ακολουθεί διαχρονικά. Ως εκ τούτου η πολυμετοχική αλυσίδα που μετρά πλέον πάνω από 50 χρόνια ζωής εμφανίζεται τα τελευταία χρόνια σταθεροποιημένη πέριξ των 500 εκατ. ευρώ ποντάροντας στη σταθερή πελατεία της. Το 2022 η εταιρεία είχε αύξηση στον κύκλο εργασιών σχεδόν 2%, φτάνοντας στα 513,5 εκατ. ευρώ, αλλά συνεχίζοντας να χάνει από το μερίδιό της.

Πάντως, η εταιρεία που αποτελεί έναν από τους βασικούς παίκτες του κλάδου συνεχίζει χωρίς δανεισμό, με ισχυρά ταμειακά διαθέσιμα και σταθερή μερισματική πολιτική. Για φέτος η εταιρεία υπό τον διευθύνοντα σύμβουλο Παναγιώτη Πουρσανίδη εστιάζει στην ενδυνάμωση του δικτύου της.

Συγκεκριμένα, στοχεύει στο άνοιγμα τριών νέων ιδιόκτητων καταστημάτων σε Κόρινθο, Αγρίνιο και Ιωάννινα, τα οποία θα ανεγερθούν σε οικόπεδα που έχει αγοράσει. Επιπλέον, έχει θέσει στόχο να κατασκευάσει ιδιόκτητες αποθήκες ώστε να εξυπηρετεί καλύτερα το δίκτυο των καταστημάτων της στην Αττική και όχι μόνο.

Σημειωτέον ότι οι επενδύσεις που έγιναν το 2022 και αφορούν κυρίως την ίδρυση και λειτουργία των νέων καταστημάτων ανήλθαν στο ποσό των 15 εκατ. ευρώ. Σήμερα η Γαλαξίας έχει δίκτυο 171 καταστημάτων, από τα οποία τα 80 είναι ιδιόκτητα και τα 81 μισθωμένα.

Αγγελος Κρητικός (ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός) Φουλ εξαγορές

Μεγαλύτερα μερίδια και ισχυρότερη θέση στην αγορά διεκδικεί δυναμικά και η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός μέσα από ένα μπαράζ εξαγορών μικρών τοπικών αλυσίδων που βοηθούν στη διατήρηση ενός διψήφιου ρυθμού ανάπτυξης και παράλληλα στη γεωγραφική επέκταση της αλυσίδας.

Πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν ότι είναι σε εξέλιξη οι διαπραγματεύσεις για ένα ακόμη deal, ενώ η αλυσίδα που διοικείται από τον κ. Αγγελο Κρητικό συνεχίζει και την οργανική ανάπτυξη του δικτύου των καταστημάτων. Φέτος αναμένεται να ολοκληρωθεί η ενσωμάτωση των 52 καταστημάτων του ομίλου σούπερ μάρκετ Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες (ΣΥΝ.ΠΑ.), που εξαγόρασε πέρυσι, και των 12 καταστημάτων Μαθιουδάκης.

Επίσης, 20 νέα καταστήματα (10 σούπερ μάρκετ + 10 convenience stores) θα ενταχθούν στο δίκτυό της που ξεπερνά αισίως τα 469 σημεία.

Υπενθυμίζεται ότι η ΑΝΕΔHΚ Κρητικός κατάφερε σε επίπεδο κύκλου εργασιών να φτάσει στα 497,6 εκατ. ευρώ πετυχαίνοντας τον μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης έναντι των υπόλοιπων μεγάλων και μεσαίων του κλάδου (+18,53%). Για φέτος τα στοιχήματα της αγοράς μιλούν για επίπεδο 620 εκατ. ευρώ.

Διαβάστε ακόμα

«Φλέβα χρυσού» για την πληροφορική – Ανεκτέλεστο πάνω από €1,2 δισ. για τους βασικούς «παίκτες» (pic)

Πόσους μήνες χρειάζεται ένα μικρό διαμέρισμα για να νοικιαστεί σε Αθήνα και Πειραιά;

Folli Follie: Ούτε σήμερα η δίκη – Ραντεβού σε… τρεις μήνες!

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version