Για πολλά χρόνια, η μπύρα δεν ήταν απλώς ποτό στη Γερμανία – ήταν στοιχείο της εθνικής ταυτότητας και του καθημερινού πολιτισμού. Σήμερα, όμως, η εικόνα αυτή αλλάζει ραγδαία. Όπως καταγράφει το περιοδικό The Economist, για πρώτη φορά από το 1993, οι εξαμηνιαίες πωλήσεις μπύρας στη Γερμανία έπεσαν κάτω από τα 4 δισεκατομμύρια λίτρα. Ένα στoιχείο που σηματοδοτεί ίσως το τέλος μιας ιστορικής εποχής για τη χώρα.
Το 2005, η ετήσια κατανάλωση ανά κάτοικο έφτανε τα 112 λίτρα. Σήμερα, μετά βίας αγγίζει τα 90. Η Γερμανία εξακολουθεί να είναι η 6η μεγαλύτερη αγορά μπύρας παγκοσμίως, όμως στη λίστα με την κατανάλωση ανά άτομο έχει υποχωρήσει στην 8η θέση από τη 2η που κατείχε στο παρελθόν, ακολουθώντας τους Τσέχους.
Σύμφωνα με τον ειδικό του κλάδου, Γκέριτ Μπλύμελχουμπερ, η πτώση της ζήτησης έχει οδηγήσει ορισμένα ζυθοποιεία σε πανικό. Οι αιτίες είναι πολυδιάστατες: ο γηράσκων πληθυσμός, οι νεότερες γενιές που καταναλώνουν λιγότερο αλκοόλ, καθώς και η μείωση της κατανάλωσης σε χώρους εστίασης και φιλοξενίας.
Παρόλο που η τιμή δεν αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα (ένα κιβώτιο Paulaner κοστίζει μόλις 15 ευρώ στα σούπερ μάρκετ), η γενική τάση παραμένει καθοδική. Αντίθετα, η κατανάλωση κρασιού εμφανίζει πιο ήπια πτώση, υποδηλώνοντας ότι η κρίση αφορά κυρίως την μπύρα.
Ο Φόλκερ Κουλ, CEO της C&A Veltins, δηλώνει πως η όρεξη για μπύρα υπάρχει ακόμα, αλλά «όχι για το τρίτο ή τέταρτο ποτήρι». Ίσως η πιο ελπιδοφόρα εξέλιξη είναι η άνοδος της αγοράς των αλκοόλ-free μπυρών, που αποτελούν πια το 10% της παραγωγής.
Πολλοί παραγωγοί προσπαθούν να καινοτομήσουν χρησιμοποιώντας νέες τεχνικές, όπως άγριες ζύμες που δεν παράγουν αλκοόλ, διατηρώντας ωστόσο τη γεύση. Όμως ο παραδοσιακός νόμος καθαρότητας της γερμανικής μπύρας, που περιορίζει τα επιτρεπόμενα συστατικά, λειτουργεί ως τροχοπέδη για την καινοτομία, όπως επισημαίνει ο Μάρκους Ράουπαχ από τη Γερμανική Ακαδημία Μπύρας.
Οι εξαγωγές δεν φαίνεται να σώζουν την κατάσταση. Αντιθέτως, μειώνονται ακόμη πιο γρήγορα από τις πωλήσεις στο εσωτερικό και τώρα επιβαρύνονται επιπλέον με δασμούς που επέβαλε η κυβέρνηση Τραμπ.
Την τελευταία πενταετία, σχεδόν 100 γερμανικά ζυθοποιεία έχουν κατεβάσει ρολά, και οι ενδείξεις δείχνουν ότι η τάση αυτή δύσκολα θα ανακοπεί. Το ερώτημα που πλανάται είναι αν ο κλάδος μπορεί να προσαρμοστεί σε μια νέα εποχή.
Διαβάστε ακόμη
Η ελληνική ναυτιλία σε τροχιά ανανέωσης (pics)
Εξωδικαστικός: Κούρεμα για δύο στους τρεις οφειλέτες και 180-312 δόσεις (πίνακες)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.