Η Γαλλία είναι υπερήφανη για τα κρασιά της, αλλά και για την όλη τελετουργία που συνοδεύει την κατανάλωση του εκλεκτού γαλλικού οίνου. Γι’ αυτό άλλωστε η UNESCO έχει αναγνωρίσει τις περιοχές της Βουργουνδίας, της Καμπανίας και του Σεντ Εμιλιόν ως μνημεία «παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς». Και όμως, σήμερα πολλοί παραγωγοί στη νοτιοδυτική Γαλλία αγωνίζονται για να επιβιώσουν. Ο κλάδος αντιμετωπίζει κρίση λόγω υπερπαραγωγής, ιδιαίτερα στο κόκκινο κρασί. Οι πιο φημισμένες ετικέτες εξακολουθούν βέβαια να πωλούνται σε …αλμυρές τιμές, που φτάνουν τις εκατοντάδες ή και χιλιάδες ευρώ για μία φιάλη. Όμως, στις πιο οικονομικές επιλογές τα περιθώρια κέρδους είναι ισχνά.

Εκτός αγοράς 100.000 στρέμματα

Οι οινοπαραγωγοί εξετάζουν πλέον δραστικές λύσεις. Θέλουν να εκριζώσουν τεράστιες εκτάσεις, ώστε να μειώσουν την προσφορά και να αποκαταστήσουν την ισορροπία με τη συνεχώς μειούμενη ζήτηση. «Σε μία έκταση 400.000 στρεμμάτων θα πρέπει είτε να καλλιεργήσουμε διαφορετικές ποικιλίες, είτε να σταματήσουμε εντελώς την καλλιέργεια», δηλώνει ο αμπελουργός Ολιβιέ Μετσενζέ στον τοπικό ραδιοσταθμό Sud-Radio.

Εκπρόσωποι του κλάδου έχουν αρχίσει σχετικές διαβουλεύσεις με τη γαλλική κυβέρνηση. Μιλώντας στην DW ο Κριστόφ Σατό, από τον σύνδεσμο αμπελουργών Conseil Interprofessionel du Vin (CIVB) στο Μπορντώ της νοτιοδυτικής Γαλλίας, εκτιμά ότι «θα ήταν ρεαλιστική η εκρίζωση αμπελώνων σε μία επιφάνεια 100.000 στρεμμάτων, που ισοδυναμεί με το 10% της συνολικής καλλιεργήσιμης έκτασης».

Petrus, μία από τις πιο ακριβές ετικέτες του Μπορντώ

Εδώ και χρόνια ο κλάδος καταγράφει μείωση των πωλήσεων ερυθρού οίνου στα σούπερ-μάρκετ, που παραδοσιακά αντιπροσωπεύει σχεδόν το 50% του τζίρου στη Γαλλία. Μάλιστα το 2022 η μείωση έφτασε το 15%, πιθανώς λόγω πληθωρισμού. Ο CIVB προβλέπει περαιτέρω υποχώρηση της κατανάλωσης κατά 60% εντός δεκαετίας. Που οφείλεται όμως η συνεχής μείωση της ζήτησης;

Οι ειδικοί κάνουν λόγο για αλλαγές στα καταναλωτικά πρότυπα, αλλά και στα καθημερινά ήθη. Για παράδειγμα, ενώ μέχρι πρότινος ένα ποτήρι κόκκινο κρασί ήταν αυτονόητο στο μεσημεριανό τραπέζι, πολλοί έχουν εγκαταλείψει πλέον αυτή τη συνήθεια. Από κει και πέρα, οι Γάλλοι παραδέχονται ότι έχουν γίνει λάθη στο μάνατζμεντ του κλάδου, ενώ, συν τοις άλλοις, έχει ενταθεί ο ανταγωνισμός από τους οινοποιούς στο εξωτερικό.

Διαβάστε περισσότερα: DW